Hei,
Tänään liityin ryhmään. Ensimmäinen päiväni lopttamispäätökseni kanssa elämistä
Kertokaa mitä on odotettavissa. Olen työssäkäyvä alkoholisti ja olen juonut päivittäin noin 8-10 annosta. Pitkiä taukoja juomisestani ei ole ollut. Juonut olen noin 12 vuotta
Tänään aloitin naltreksoni lääkkeen käytön. Tarkoitus on ottaa lääkettä päivittäin 4 kk ajan. Tavoitteeni on lopettaa juominen kokonaan.
Hei ja tervetuloa, Pingviini!
Teit viisaan ratkaisun, kun liityit ryhmään. Alkoholi on vahva vihollinen yksin voitettavaksi. Oma käytännön ratkaisuni lopettamiseen oli liittyä AA:han. Varsinaista lääkettä alkoholismiin ei vielä ole pystytty kehittämään. Sen tietävät hyvin myös ne lääkärit, jotka alkoholisoiduttuaan ovat saaneet raittiista elämästä kiinni liittymällä AA:n jäseniksi.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
tunteiden esiin nousua: iloa ja surua. tuntiden heittelyä.
hermostuneisuutta. juoma-ajatuksia ja -himoja.
hikoilua ja palelemista.
raivoa ja suurta myötätuntoa.
tasaista ei mitään taitasaista ihan kivaa.
kuka tietää, vaihtelee paljon ja riippuu tyypistä.
kaiken mikä on poikkeavaa entisestä voi katsoa johtuvan lopettamisesta.
jos on läheisiä ja tuttuja joille voi kertoa se usein auttaa. heiltä saattaa saada hyvin tukea,
ainakin, jos he tajuavat tilanteen
hyvä päätös ja lykkyä tykö
Joudut sanomaan aika useasti ei - nimittäin juomishimolle.
Itse en ole liikaa pohtinut sitä kieltäytymistä, koska aina löytyy mukamas hyvä veruke juomiselle.
Luovu hauskanpidosta, siis sillä hetkellä kun tekee mieli ottaa. Se hauskuus on tosi lyhytaikaista.
Heti seuraavana aamuna kiität itseäsi kun ei oo paska olo.
Sinnittele. Palkinto on tosi suuri.
Ihminen löytää itsestään uusia asioita kun lopettaa viinalla läträämisen.
Huomenta ja kiitos vastauksista.
Yön nukuin tosi huonosti. Unen ongelmat varmaan kuuluu kuvaan tässä alussa.
Onko jollain kokemusta siitä nettiterapiasta? On A klinikan palvelua, mutta maksullista. Kunnalta siihen saa maksusitoumuksen. Siinä täytetään jotain tehtäviä ja lähetetään ne jollekin… Olen kiinnostunut kuulemaan siitä käytännön kokemuksia.
Hei Pingviini, miten menee?
Alku aina hankalin, ainakin minulla. Itsellä auttoi alkuun kerätä mahdollisimman paljon raittiita päiviä “alle”. Ja muistutella, miltä tuntuu ensimmäisen lasillisen jälkeen … … sen joka väistämättä johti toiseen ja kolmanteen …
Lääkkeistä minulla ei ole kokemusta, olen yrittänyt hoitaa tätä ihan “luomuna”, mutta siitäkin varmaan on täällä muilla kokemusta? A-klinikan nettiterapiasta en myöskään tiedä, itse osallistuin toisaalla ilmaiseen nettityöskentelyyn (ei suomalainen), mutta koin sen aika ylimalkaiseksi päiväkirjanpidoksi, palaute oli aika standardisoitua.
Mutta hassua, että mitä enemmän olen saanut raittiutta alle nyt, sitä enemmän tunnen olevani aika alussa.
Kiitti thuija vastauksestasi,
Eilen join 3 lasia viiniä ja otin sitten sen pillerin
tänään otin sen pillerin jo heti aamupäivällä. Vaikealta tää tuntuu ja tarvitsen kyllä tukea tähän hommaan. Toimisko tää kirjoittelu niin, että “sitoutuisin” kertomaan tänne miten juomatta oleminen on onnistunut. Silloin saisin tukea siitä kun häpeäisin kirjoittaa epäonnistumisistani ![]()
A klinikalle mulla on aika ens viikon perjantaina. Siellä ei ollut tarjota nyt mitään terapiaa vain käyntejä sairaanhoitajan luona. Sekin kyllä motivoi kun siellä kertoo miten on sujunut. Ja tietty sitten maksaarvojen seuranta. Se on itselleni hyvä motivaattori myös.
Aika tuntuu paljon pidemmältä kun ei juo… Ehkä tämä ajan kuluttaminen onkin suuri syyni juoda.
Ja nyt mua häiritsee kun tuossa profiilissani lukee “ollut 4 päivää juomatta” se ei ole siis totta… Vielä tänään vasta huomenna.
Sitoudut tai et. Eiköhän täällä suurinpiirtein kaikki tiedä tunteen, kun juomisen jälkeen hävettää. Kuten sanottu, itse liityin tänne melkein kaksi vuotta sitten ja olin ihan varma, että juominen loppui siihen. Ei ole hukkaan nämä kaksi vuotta menneet, mutta vasta nyt uskallan itsekin uskoa itseeni. Kirjoittele vaan, ihan oman itsesi takia, ei välttämättä"raportointi"mielessä.
Aika kului selvänä aluksi tooosi hitaasti. Mulla oli alussa arkipäiville melkein kuin lukujärjestys, mitä teen mihinkin kellonaikaan. Viikonloput olivat tosi pitkiä, kun juominen ei ollut kuvioissa. Mutta yhtäkkiä olikin päiviä, jolloin ei meinannut ehtiä tehdä asioita joita oli suunnitellut ja viikonloppuna jaksoi tehdä asioita, joihin ei juovina aikoina riittänyt energiaa. Huomenna alkaa kahdeksas viikonloppu selvänä. Itse poistin laskurin noin kuukauden jälkeen; alussa oli tärkeää kerätä raittiita päiviä, kunnes ihan oikeasti ymmärsin (tai siis nyt luulen ymmärtäväni) vain tämän päivän merkityksen. Ja kun olo paranee … siinä on palkkiota! Mutta jotta totuus ei unohtuisi: vaikka raittiit päivät ja viikot ovat olleet positiivista kokemusta, niin jostain aina palautuu juominen kuitenkin mieleen; tämä ei ole helppoa, mutta kuitenkin palkitsevaa.
Hienoa Pingviini että olet päättänyt lopettaa kokonaan! Se tulee olemaan yksi elämäsi parhaista päätöksistä. Töitä raittiuden eteen joutuu tekemään kun alkoholi on jo saanut liian ison roolin elämässä mutta työ kannattaa. Fiiliksiä tulee olemaan monenlaisia mutta tunteille ei tässä asiassa saa antaa liikaa tilaa. Jos jonain päivänä tuntuu pahalta ja kaikki näyttää kaatuvan päälle pitää pitää tunteensa kurissa ja hyväksyä se sen päivän olotilaksi, Se menee ohi ja taas pian voi olla kiitollisempi elämästään raittiina. Alku oli minulla itselläni kaikkien tehtyjen ja tekemättömien asioiden läpikäyntiä ja siksi usein tuskallistakin. Mitä pitemmälle pääsee sitä helpommaksi on ainakin minulle raittiina eläminen tullut. Silti pitää muistaa että alkoholismi on salakavala sairaus jolle on tyypillistä uusiutuminen. Itsekin olen repsahdellutkin mutta suunta on silti pysynyt, nyt olen ollut raittiina lähes 9 kuukautta ja olen elämääni tällä hetkellä hyvin tyytyväinen.
Kannattaa taistella ja hakea vertaistukea esim AA:sta on monelle ollut apua, myös tämä sivusto antaa varmasti tukea sinulle.
Joku ns. ammattilainen suositteli minullekin pilleriä, antabusta, mutta en ylpeyttäni ottanut. Olisin tuntenut itseni “liian” ongelmaiseksi. Ehkä pitää kuitenkin harkita. Itsellänikin menee helposti 8 - 10 tuoppia päivään, mitä onneksi saanut vähenneltyä “vain” muutamiin känneihin viikossa. Nekin olisi tarkoitus lopettaa. Ongelmahan on juuri se, että kun alkaa ottamaan, niin sitten sitä ottaa kunnes sammuu. Harrastan paljon itsepetosta sen suhteen, että otan “vain pari”. Eilenkin oli tarkoitus juoda vain neljä olutta, mutta 15 meni. Että sitä rataa.