No, ikää nyt 37 vuotta, avopuoliso ja 1 vuotias lapsi.
Käytynä on a- klinikka, yksi yksityisen puolen yritys, terapiaa, mindfulnessia, liikuntaa yms.
Pisin raitis jakso on puoli vuotta. Sitten yleensä noin kuukauden jaksoja. Juominen on ‘all out’, eli esim. kerran viikossa taju pois ja jollain ihmeellä kotiin.
Tää on aika paha virus joka on ns. käyttöjärjestelmässä, joten silloin kaikki ‘minän’ yritykset hallita tai lopettaa on melko lailla tyhjän kanssa. Kun ymmärtää että se ‘minä’ on osa ongelmaa, ymmärtää tilanteen vaikeuden. Eli ei ole mitään erillistä ‘minää’ joka ei olisi riippuvainen ja pystyisi tekemään muunlaisia päätöksiä. Tiedehän on jo ajat sitten melko vahvoin näytöin kyseenalaistanut vapaan tahdon olemassa olon. Eli ei ole olemassa mitään ‘erillistä minää’ joka tätä palettia ohjaa. Pelottavaa? Ehkä, mutta totta.
Tältä pohjalta mielestäni olisi järkevää miettiä uudelleen koko päihdehoitoa ja jos ei sitä, niin ainakin että mitä se tarkoittaa omalla kohdalla…
Vaikea sanoa, mitä se sinun kohdallasi tarkoittaisi.
Mulla se merkitsi sinun iässäsi oven avaamista AA-palaveriin, kun olin tajunnut että yksin en pystynyt pitämään juomistani kohtuullisena.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
AA on varmaan hyvä vaihtoehto, jos haluaa olla loppu elämänsä ‘toipuva alkoholisti’ ja rakentaa identiteettinsä sen kautta. Minä en halua. Varsinkaan kun nykytiede ei jaottele ihmisiä ‘normaali käyttäjiin - alkoholisteihin.’ Vaan kyse on liukuvasta riippuvuuden janasta. Miksi rakentaisin itselleni jotain ankeaa alkoholistin loppuelämää, kun voin saada ihan mitä muuta vaan?
Näin se on. AA ei tietenkään ole ainoa tie raittiuteen, mutta osalle alkoholisteja se sopii, ja se on pelastanut monen monta alkoholistia loppuelämän kestävään raittiuteen. Helposta riippuvuudesta pääsemiseksi on kevyempiä keinoja, vaikeasta vapautumiseen tarvitaan rankempia, niin kuin kumpikin kokemuksesta tiedämme tai jollaisista tutkimuksista on tarjolla luettavaa. Oma halu siellä taustalla kuitenkin pitää olla haluaapa raittiutta tai vapautua mistä muusta tahansa riippuvuudesta tai etsiä jotain muuta.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme