Täällä mä taas, ihmettelemässä miten maailma muuttuu

Hei kaikille!

Siitä on aikaa kun olen viimeksi kirjoitellut tänne. Tässä välissä on tapahtunut vaikka mitä. Päihteidenkäytön kohdalla ei ole tapahtunut muuta kuin 1,5 vuotta kestänyt huumeista vierottautuminen alkoholilla, ja nyt puoli vuotta jatkunut alkoholista vierottautuminen huumeilla.

Paljon on näinä muutamina vuosina muuttunut. Afrikkalaisten pussibudibisnes on kadonnut ja internetissä tehdään suuri osa kaikista kaupoista. Huumeiden käytöstä on tullut yksityisempää, yksinäisempää. Siihen ei liity enää samanlaista rikasta yhteisöllisyyttä kuin ennen tor-verkkoja.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Paikalliset omaleimaiset huumekulttuurit ovat kuolemassa, tai ainakin eriytymässä kokonaan keski-ikäistyvien sosiaalitapausten temmellyskentiksi, ja se on sääli. Se, että peruskoulun jälkeen neljän seinän sisään syrjäytynyt, olemattomilla sosiaalisilla taidoilla varustettu finninaama voi olla huumeriippuvainen on vaan lähinnä surullista ja säälittävää. Hyvä säätäjä on tehty tarpeettomaksi. Miksi arvostan hyvää säätäjää? Koska tällaisella henkilöllä on taitoja ja ominaisuuksia, joita voi hyödyntää myös muilla elämän osa-alueilla. Hän ei ole pelkkä mitättömyys. Ei ole yksi tai kaksi tapausta, joissa ujo ja syrjäänvetäytyvä nuori mies hurahtaa huumeisiin ja saa sen kulttuurin kautta potkua ja itseluottamusta esim. opiskelu- ja työelämään. Ihan vaikka muutama omin pienin käsin tienattua tonnia vetää kummasti ryhtiä suoraan kaverilla, jolle on koko ikänsä sanottu ettei hänestä mitään tule.

Ei sillä, varmaan nämä nettinistit ovat usein vastuullisempia ja tuntevat käyttämänsä aineet paremmin. Kunhan kirjoitan omien havaintojeni pohjalta, ja peilaten vuosituhannen alun hämäläiseen huumekulttuuriin, jolloin itse näihin juttuihin teininä tutustuin.

Jep. Vitun digitalisaatio. Vie meidän nistienkin duunit. Saatana.

Alkoholin eristäminen huumeista kertoo lähinnä ihmisen tietämättämyydestä ja kouluttamattmuudesta. Alkoholi on huume siinä missä amfetamiinikin. Tyhmä sanoo että on erikseen huumeet ja sitten on alkoholi.

Älykäs tajuaa, että päihteet jakautuu vaikutusten mukaan eri ryhmiin, on opioidit, on stimulantit, on gabaenergiset, on bentsot, alkoholi menee gabaenergisiin mutta on erittäin huono siinä.

Älykäs sanoo vaikka että piti taukoa opioideista stimulanttien avulla tai piti taukoa alkoholista bentsojen avulla, jne. Tyhmä ihminen sanoo itseään huumeriippuvaiseksi, päihderiippuvuus on isoin yhteinen nimittäjä, tai sitten huumeriippuvuus ei kata alleen laillisia tutkaripäihteitä. Toisaalta kuinka moni on polyaddikti, eli moniin eri päihdelajeihin riippuvainen? Itse olen monoaddikti, pelkästään opioideihin riippuvainen, en koe olevani amfetamiiniin tai bentsoihin riippuvainen, en ole niin tyhmä että kutsuisin itseäni huumeriippuvaiseksi, sillä se ei tarkoita mitään ja on erittäin epätarkka nimitys.

Nyt taisi osua pilkka omaan nilkkaan. Huume on lakitekninen termi, joka tarkoittaa laitonta päihdettä. Päihteen laittomuuden määrittää lainsäädäntö. Alkoholin käyttäminen ja myyminen on laillista kaikkialla maailmassa, lukuunottamatta muutamaa islamilaista valtiota. Kyseessä ei siis ole huume länsimaissa.

Minulle kaikki päihteet ovat laillisia, koska en kunnioita vitunpellelainsäädäntöä. Vain pelkurit tunnustavat sen. En ole heidän lapsensa. Nyt heidän lastensakin olisi jo aika aikuistua. Hekin olivatkin vain lapsia, isoja poikia ja tyttöjä, jotka määräilevät ja komentelevat katraitaan. Teistä ei tarvitse tulla samanlaisia. Kaikki näkee tän läpi. Olkaa vain yhdessä tyhmiä, keille niin on helpompaa, mutta se on vain tyhmä massa, joka hakee turvaa koosta. Samalla se kuitenkin uhkaa siihen kuulumattomia, eikä turva näin löydykään väen vallasta, vaan jokainen siitä kohtaa karmansa ja jää yksin pelkoihinsa, itse aiheutettuihin.

Ei osunut omaan nilkkaan. Jos joku käyttää muuntokemikaaleja, niin hän ei käytä siinä tapauksessa huumeita, eikö? Huumeet on tosiaan lakitekninen termi, mutta esim. englanninkielessä ei eroteta laillisia laittomuuksista, eli puhutaan vain drugs tai substance oli kyse sitten alkoholista tai heroiinista. Puhe alkoholista ja huumeista erikseen antaa väärän kuvan alkoholista kuin alkoholi olisi haitattomampi kuin “huumeet”.

^Jos käytettävä muuntokemikaali ei ole käyttöhetkellä huumausainelistalla, ei silloin kyse ole huumausaineesta. Hyvin yksinkertaista. Termi huumausaine ei myöskään ota kantaa millään muotoa päihteen haitallisuuteen tai haitattomuuteen, ainoastaan statukseen lain silmissä. Kuten kirjoitin, se on lakitekninen termi, eikä siinä paina sinun tai minun henkilökohtaiset määritelmät tai luokittelut vähääkään.

Tjoo, mutta suurelle ellei suurimmalle osalle ihmisistä huumeet tai jopa päihteet on semanttisesti eri asioita kuin alkoholi, kofeiini, nikotiini tai vaikka pkv-lääkkeet, vaikka kaikki noi päihdyttävät tavalla tai toisella. Ainakin vanhemmilla sukupolvilla. Englanninkielisessä maailmassa humeksia sentään luokitellaan jotenkin esim. class a/b/c drugs jne, mutta kyllähän sitten taas termi substance abuser viittaa vahvasti laittomiin päänsekoittajiin. Kieli muokkaa ajattelua ja yhteisiä käsitteitä, jotka sit taas hiljalleen muokkaavat kieltä. Jännää on :unamused:

Jokainen itse valitsee, mitkä asiat tunnustaa ja mitkä ei. Se on kylmä fakta.

Mitkä asiat tunnustaa? En nyt ymmärrä. Ai sen että alkoholisti on myös narkomaani?

Mitkä lait, esimerkiksi.

Joo tosiaan, sori luin väärin. Ollaan asioista samaa mieltä.