Syy juomiseen

Moi!
Olen miettinyt miksi juon/käytän alkoholia. Onko teille selvinnyt oman juomisen syy tai syitä?

Lähti varmaan stressaavan arjen lievityksestä. Muuttui tavaksi.

Ei mulla ole nykyään mitään hyvää syytä sille. Rupee tekee mieli ja sitten lähtee putki päälle. Typerää.

Oon tosin siitä onnekas että en ihan hirveitä kännejä vetele, sellainen mukava pöhnä riittää. Mutta ei sekään hyväksi ole jatkuvalla tahdilla.

Minulla juominen alkoi jo hyvin nuorena kirjojen ja elokuvien luomasta mielikuvasta, että kovat kundit juo ja se kuuluu asian. Myohemmin olin pitkään töissä, jossa myös oli asenne, että alan miehet juo ja kuuluihan se opiskelijakulttuuriinkin.

Meitähän pommitetaan jokapuolelta, mainoksista ym, että juominen on hienoa ja tuo monenlaista onnea.

Annie Crace on kirjassaan Selvin päin paljon käsitellyt näitä asioita. Suositeltavaa luettavaa myös vähentäjille.

Humalassa tuli tehtyä kaikenlaisia hölmöyksiä.

Omalla kohdallani vankkumaton totuus on, että parhaat, hauskimmat, onnistuneimmat asiat ja hetket, olen kokenut täysin selvin päin.

Pääsyy juomiseen on se, että pidän alkoholista ja siitä syntyvästä humalatilasta.

Toinen syy on se, että pakenen todellisuutta. Ongelmat tuntuvat jättävän rauhaan hetkeksi, kun mielyttävä ja turvallinen humalatila ottaa vallan.

Hauskanpito. Mulla on yleensä aina hyvä olo ja jos juon niin suorastaan leijun. Krapulapäivänä sitten on mukavan rento ja rauhallinen fiilis. Harmi vaan että terveyden takia pitää vähentää tai lopettaa kokonaan.

Minulla se on rehellisesti riippuvuus. Kyllä viini helpotti yksinäisyyttä, siitä tuli ensin vuosia vain hyvä olo. Pari lasia viiniä on ollut myös helppo apu olla vähän sosiaalisempi mutta tiedostan nyt hyvin, että en osaa lopettaa ajoissa. Se on alkoholi joka hyvin nopeasti hallitsee, jos otan sen ensimmäisen lasin en minä. Asian työstäminen mielessä on yhä kesken. Olen yrittänyt löytää hyvää lukemista riippuvuuksista ja niiden hallinnasta sekä ymmärtämisestä mutta en ole vielä löytänyt itselleni sopivaa. Jos kellään on vinkkejä hyvistä kirjoista, niin laittakaa ketjuun! Annie Grace onkin mainittu tässä ja muissakin ketjuissa. Etsin sen käsiini.

Moikka!
Kiitos vastauksista! Luulen että itselläni on ollut kaikkia noita mainitsemianne syitä juomiselleni. Joillekin alkoholi taitaa vaan maistua paremmin kuin toisille.

Tänään en ole juonut alkoholia ja olen siitä tyytyväinen.