Syvämietteistä pohdintaa korvaushoidosta

Syvämietteistä pohdintaa korvaushoidosta!

Minua on askarruttanut kuinka paljon korvaushoito maksaa kuukaudessa yhtä henkilöä kohden? Tietysti potilaat luokitellaan neljään eri ryhmään, eli 1. ryhmän tyypit ovat näitä, joihin käytetään eniten resursseja ja sitten on 4. ryhmä, jonka tarkoitus on vain haittojen vähentämiseen tähtäävä hoito. Tietysti ovat myös nämä tapaukset, jotka eivät käy klinikalla kertaakaan, vaan hakevat Suboxonet suoraan apteekista. Tämä lienee kunnalle halvin hoitomuoto.

Paljonkohan hoitoni maksaa kunnalle, kun käyn kerran viikossa hakemassa Suboxonet ja minulta otetaan seula kahden viikon välein? Tarkoitukseni on olla Suboxone hoidossa koko loppuelämäni ja toivoisin, että mahdollisimman nopeasti voisin alkaa hakemaan lääkkeeni apteekista.

Mitä jos lääkkeet noutaa itse apteekista, niin pitääkö ne myös maksaa itse? Suboxone napit ovat aika kalliita (5,21 €/kpl)! KH-klinikka joutuu maksamaan yhdestä Suboxonesta tuon 5,21 €/kpl.

Voisin luvata kaupungilleni seuraavan: Lopetan kaikkien huumeiden käytön seinään, jos saan 50.000 € rahaa sen jälkeen, kun olen ollut kolme vuotta ilman mitään huumeita. Tätä luonnollisesti valvottaisiin säännöllisillä seuloilla. Olen kuulut jostain, että korvaushoito maksaisi noin 2.000 €/kk henkeä kohden. Tämä tietysti riippuu siitä, mihin hoitoluokkaan kuuluu. Kalleimmaksi tulevat tietysti nämä oheiskäyttäjät, jotka hakevat lääkkeensä joka päivä klinikalta ja kuuluvat 1. ryhmään. Kaupunki säästäisi pitkässä juoksussa paljon rahaa tuolla 50.000 € porkkanalla. Mikäli rahan saatuaan retkahtaisi, niin ei olisi mahdollista päästä enään korvaushoitoon ja lisäksi tuo 50.000 € pitäisi maksaa takaisin.

Tietysti porkkanan voi maksaa vain sellaisille ihmisille, joilla on ollut säännöllistä jarrujen käyttöä noin 10 vuotta. Nämä vuoden Subua käyttäneet KH-potilaat eivät tietysti voisi päästä porkkana-ohjelmaan mukaan. Missä menisi raja ketkä huolitaan ohjelmaan? Vaikea kysymys.

Tämmöistä pohtii
Arpa

Ihan jännää pohdintaa mutta luuletko tosissaan että suomen valtio antaisi narkkareille tuosta vaan 50000€ että pysyisi erossa muista päihteistä? Ja eikös subuista saa kelakorvauksen vai onko se just niillä se 5,21? ei oo kyl paha hinta mitä kadulla joutuu maksamaan. Veikkaan että yks korvauhoitopotilas maksaa jotain 50000e euroa just vuodessa valtiolle.

Maksaahan yhden ammatillisen opiskelijan pitäminen vuodessa lähes 120000-200000€ euroa. jotain tolta väliltä muistan kun luokanvalvoja vuosia sitten sanoi meille niin.

voisi toimiakkin ku miettii että +10v narkanneillla nisteillä on yleensä korkeampi halu päästä aineesta eroon ku nouremmilla, tuntuu et jotkut haluu vaan ilmasta kamaa kh:ta vaikka en kyllä ala heitä tuomitsemaan parempi sekin ku tehdä rikoksia kamansa eteen.

Muutama vuosi sitten (2007/8) on ollu sellasta dataa, että korvaushoito buprella maksaa vuodessa n.20 000e/hlö ja metadonilla n.13 450e/hlö. Lääkkeiden kustannukset on noin 2400e (b) ja 300e (m). Tossa ei oltu eritelty sitä onko hlö minkälaisessa hoidossa, mutta voisin kuvitella kyseessä olevan sellasen hoidon, joka kattaa psykososiaalistakin kuntoutusta… Joskus oon kuullut, että meillä yksi lääkkeenhakukerta (eli kun kupin käy klinellä ottamassa) maksaisi n.100e, tarkkaa informaatiota mulla ei asiasta ole, eikä lähdettäkään nyt.

Mun mielestä yhteiskunnan ei todellakaan pitäs maksaa ihmisille mistään selvinpäin olosta, ei todellakaan, vaikka se vois motivaattorina monelle toimiakin. Eiks sit vois aatella, että myös niille, jotka ei oo hankkiutunut koukkuun, pitäs myös maksaa? Tai muuten köyhät alkais narkkaa, että vois sitten arvokkaasti lopettaa sen myöhemmin?

Tämä ihana ja selvä elämä toimikoon motivaationa, siinä on oikeesti jo ihan tarpeeksi.

Mulle sanottii klinikalla joskus että 2000€/hlö/kk. Luulis annoksen vaikuttavan hintaan. Halvempaa on varmasti myös hoitaa ihmisiä kerran viikossa… :unamused:

Parempi idea on antaa Arvalle 1000€ leikkauksesta ettei enää saa lapsia, sitä ne vauvapalstalla pohtivat :open_mouth: … Ihminen on Jumala ja päättää kuka saa lapsia ja kuka ei… Eiku…

Ei sua motivois raha, olisit kohta taas kinuamassa korvaushoitoa kun kaikki massit mennyt tekkenii tai muihin oppareihin… :unamused:

edit.

Eli sä taas tiedät, mitä Arvalla on oikeus tehdä ja mitä ei? Oot saarnannut päihdeongelmien olevan perinnöllisiä. Kun on lisäksi ainakin vahvasti epäilty, et ADHD:tä esiintyy suvuittain ja miehes on sun mukaan “työriippuvainen”, niin eikö ennemmin sulta pitäis kieltää lasten hankkiminen? Kelaa nyt miten huono tsägä lapsella voi käydä, kun olis tuomittu ADHD:hen, erilaisiin riippuvuuksiin ja yleiseen idioottimaisuuteen! Niin ja siihen, et luuhaa sossun luukulla + laittaa yhteiskunnan maksamaan kaikki kulut, jotka vaan onnistuu. Lapset kato voi oppia vanhempien esimerkkiä seuraamalla toimimaan samalla tavalla. Vaikea arvostaa ihmisiä, jotka eivät itse elätä itseään, poislukien tietysti niin sairaat ihmiset, jotka eivät työnteosta selviä.

Eikö Arpa ole niitä harvoja (itseni lisäksi) täällä, jotka ovat laillisilla keinoilla narkkauksensa maksaneet? Haluisitko malibu kertoa, miten itse narkkauksesi maksoit? Maksatko nyt itse kaikki lääkkeesi? Ai etkö? Etköhän siis ole viimeinen ihminen haukkumaan Arpaa korvaushoidon käytöstä?

Ja ei, en oo sitä mieltä, et korvaushoidossa saa käyttäytyä miten haluaa. Kuitenkin oon sitä mieltä, et jos ihminen haluaa 2-3 kertaa viikossa rännätä texiä ja jättää muina päivinä xonet ottamatta, on se parempi vaihtoehto kuin se, et käyttäis vaikka piriä päivittäin xonen/texin lisäksi. Käsittääkseni sulla on myös ollut oheiskäyttöä korvaushoidon aikana?! Eli silläkään osa-alueella sulla ei oo hirveesti varaa sanoa kenellekään mitään.

On tosi jännä juttu, miten sun mielestä kaikki Arvan toimintatavat ja mielipiteet on vääriä, vaikka monessa mielessä Arpa on toiminut sua järkevämmin ja yhteiskunnan kannalta paremmin. Sun pitäis saada sitä ja tätä ja tota, etkä muista, et Suomessa on tyyliin 5,2 miljoonaa ihmistä, joista suurinta osaa yhteiskunta ei oo tukenut niin kuin sua. Tulee mieleen, et etköhän sä oo jo käyttänyt sen oman osuutesi esim. sossun tarjoamista avustuksista? Lisää vaan pitäis koko ajan saada, ja kun sentään joku on ilmeisesti osannut sun sossussa pistää rahahanat kiinni, haukut Suomea paskaksi maaksi. Mielenkiintoista. Haluisin kuulla, mikä muu valtio olis valmis antamaan sulle yhtä paljon rahaa ja palveluita ilmaiseksi kuin mitä oot elämäsi aikana saanut!? Ootko tätä miettinyt?

En kannata mitään rahasummaa narkeille tai korvaushoidossa oleville käytön lopettamiseen porkkanaksi, en näe siinä mitään järkeä. Sen sijaan musta olis järkevää, jos korvaushoitolaisille tarjottaisiin työpaikkoja, joista tienaisivat toimeentulonsa. Niin ja korvaushoidon jatkon edellytys voisi jossain vaiheessa hoitoa olla se, et henkilöllä on duunipaikka. Suurin osa korvaushoitolaisista vois varmasti mennä duuniin ja menisivätkin, jos vaan vähän potkittaisiin eteenpäin.

^:lol: Onko huono päivä, valuuko veri jostakin?? Ymmärrätkö sarkasmia?? Miten olikin mun tekstissä viittaus Vauva-foorumiin. Mites itse kun sait keskenmenon ja teitkö abortinkin?? Kuuluuko sun saada lasta??

Hienoa että olen saarnaaja :laughing: . Tiesitkö päihdeongelman olevan primäärinen sairaus?? Mikäli ei käytä mitään päihdettä, ei sairastu… Sä se tiedät miten mä massini hankin. :laughing: Voi vittu sun kanssas… :laughing: :laughing:

Lapset kieltämättä oppivat esimerkkiä vanhemmiltaan, sen takia mä kannatan että erittäin kapeakatseiset ihmiset eivät vanhemmiksi sovi… Mä en enempää aikaa käytä sun kommentteihin… :laughing:

Mä käsitin Arvan omista jutuista, että hän on korvauksessa nimenomaan rahan takia. Meni liikaa oppareihin. Mitä summista on puhunut, niin 50 donaa ei kauaa riittäisi… Mut se on hyvä et jos mä kerta tiedän mikä on Arvalle hyvä niin sä selkeästi tiedät mikä on mulle hyvä!! :laughing: Mä haluan opiskella mun ammatin loppuun, miksi MÄ en saisi opiskella??? Sossuko sen opiskelun maksaa nykyään?? :laughing: Ei mulle ainakaan… :stuck_out_tongue:

Hyvä että tiedät myös mikä on lapsen parhaaksi… Etenkin näin netin välityksellä… :laughing: Nyt nukkumaan niin aamulla saa nukkua pitkään, mitäs sitä suotta kouluun lähtemään… ne massit kun saa sossusta joka tapauksessa :laughing:

Tervehdys Nasaalisti!

Sinun ajatusmaailma on varsin terve ja vastaa pitkälti ns. kantaväestön mielipiteitä :neutral_face: . Yksi asia, joka vaan ei toimi on tuo työpaikan/koulupaikan löytyminen KH-potilaille :frowning: . Moni nuori KH-potilas on puhunut jo vuosia sitten, että he menevät ammattikouluun ja opiskelevat vaikka automekaanikoiksi ja menevät sitten vaikka Veholle korjaamaan Mersuja :confused: . Tälläisiä hienoja suunnitelmia he ovat tehneet KH-klinikan oman hoitajansa kanssa ja potilas sekä hoitsu ovat olleet innoissaan, että tästä tulee hieno esimerkki, miten KH palauttaa syrjäytyneen yksilön yhteiskuntaan :laughing: . Näistä tapauksista, joille on tehty suunnitelma yhteiskuntaan palaamista varten, niin vain noin 1-3 % heistä on päässyt tavoitteeseensa :frowning: . En tiedä itkeäkö vai nauraako, kun olen kuunneltu monen KH-potilaan suuria suunnitelmia. Äh, minua alkaa harmittaa koko keskustelu nisteistä ja haluan lopetan sen nyt heti :smiling_imp: .

Arpa

PS. Nasaalisti, arvostan sinua niin paljon, että voisin ottaa sinut vaikka virtuaalityttöystäväkseni :smiley: !

Jep, menin korvaushoitoon, koska opioidien käyttö vei aivan valtavasti rahaa. Tuo rahan kulu pilasi elämäni ja menetin yli kymmenen vuoden aikana tekemäni/säästämäni hyvin suuren rahasumman/omaisuuden huumeisiin. Mitä suurempia määriä ostin alkuaikoina huumeita sitä enemmän jouduin niistä maksamaan :frowning: .

Mikä oli se syy, joka sai sinut hakeutumaan korvaushoitoon?

Arpa