Syvämietteistä pohdintaa korvaushoidosta!
Minua on askarruttanut kuinka paljon korvaushoito maksaa kuukaudessa yhtä henkilöä kohden? Tietysti potilaat luokitellaan neljään eri ryhmään, eli 1. ryhmän tyypit ovat näitä, joihin käytetään eniten resursseja ja sitten on 4. ryhmä, jonka tarkoitus on vain haittojen vähentämiseen tähtäävä hoito. Tietysti ovat myös nämä tapaukset, jotka eivät käy klinikalla kertaakaan, vaan hakevat Suboxonet suoraan apteekista. Tämä lienee kunnalle halvin hoitomuoto.
Paljonkohan hoitoni maksaa kunnalle, kun käyn kerran viikossa hakemassa Suboxonet ja minulta otetaan seula kahden viikon välein? Tarkoitukseni on olla Suboxone hoidossa koko loppuelämäni ja toivoisin, että mahdollisimman nopeasti voisin alkaa hakemaan lääkkeeni apteekista.
Mitä jos lääkkeet noutaa itse apteekista, niin pitääkö ne myös maksaa itse? Suboxone napit ovat aika kalliita (5,21 €/kpl)! KH-klinikka joutuu maksamaan yhdestä Suboxonesta tuon 5,21 €/kpl.
Voisin luvata kaupungilleni seuraavan: Lopetan kaikkien huumeiden käytön seinään, jos saan 50.000 € rahaa sen jälkeen, kun olen ollut kolme vuotta ilman mitään huumeita. Tätä luonnollisesti valvottaisiin säännöllisillä seuloilla. Olen kuulut jostain, että korvaushoito maksaisi noin 2.000 €/kk henkeä kohden. Tämä tietysti riippuu siitä, mihin hoitoluokkaan kuuluu. Kalleimmaksi tulevat tietysti nämä oheiskäyttäjät, jotka hakevat lääkkeensä joka päivä klinikalta ja kuuluvat 1. ryhmään. Kaupunki säästäisi pitkässä juoksussa paljon rahaa tuolla 50.000 € porkkanalla. Mikäli rahan saatuaan retkahtaisi, niin ei olisi mahdollista päästä enään korvaushoitoon ja lisäksi tuo 50.000 € pitäisi maksaa takaisin.
Tietysti porkkanan voi maksaa vain sellaisille ihmisille, joilla on ollut säännöllistä jarrujen käyttöä noin 10 vuotta. Nämä vuoden Subua käyttäneet KH-potilaat eivät tietysti voisi päästä porkkana-ohjelmaan mukaan. Missä menisi raja ketkä huolitaan ohjelmaan? Vaikea kysymys.
Tämmöistä pohtii
Arpa