Tehdäänpäs addiktikulttuuriteko ja kirjoitetaan tähän ketjuun jotain, kun asia tuntuu olevan edelleen pinnalla vaikka ikä alkaa jo kolmosella. Kyllä mieskin voi kärsiä syömishäiriöstä.
-miten pitkään olet sairastanut syömishäiriötä?
Hiljattain tajusin etten vieläkään ole siitä päässyt kokonaan eroon. Noin 12 vuotta on tullut sairastettua. Bulimia on selätetty, mutta se on vaihtunut aaltoilevaan ortoreksiaan. Toisinaan ruokavalio on hyvin niukka ja sairaalloisen terveyspainotteinen, toisinaan vapaampi. Kaloreita en onneksi enää varsinaisesti laske (tosin suurpiirteisesti silloin tällöin), mutta pelkään epäterveellistä ruokaa edelleen.
-koska se puhkesi?
Oireilu alkoi esiteini-iässä noin 12-13 -vuotiaana isovanhempani todetessa minun olevan hyvin syötetty. Varsinainen laihdutuspakko eli käytännössä syömälakko (ja siitä aiheutunut bulimia) alkoi 19-vuotiaana.
-miten se ilmenee/ilmeni?
Lopetin syömisen. Olin kyllästynyt itseeni noin 10 kiloa ylipainoisena, eli käytännössä en ollut mitenkään valtavan lihava. Monet luokkakaverit ja muut ystävät olivat paljon paremman näköisiä ja kokoisia ja sain päähäni ajatuksen, etten tämän näköisenä pärjää esimerkiksi deittailumarkkinoilla. Tein suunnitelman, jossa käytännössä join vain kahvia ja teetä yhden kesän ajan ja söin hyvin harvakseltaan ja silloinkin lähinnä salaattia. Neljässä kuukaudessa tipahti se noin 10 kiloa ja olin aivan helvetin ylpeä itsestäni. Seuraavan vuoden aikana paino tippui lisää noin 15 kiloa, aina alipainon rajoille eli noin 62-64 kiloon. Hoikimmillaan käytiin alle 60 kilossa.
-tiedätkö syytä/syitä syömishäiriöösi?
Tuossa edellä taisin ne kuvatakin. Ulkonäköpaineet, isovanhempien sanat, heikko itsetunto.
-mitä kaikkia ongelmia se on sinulle aiheuttanut?
Elämän pyörimisen ruuan ympärillä. Aina on mielessä mitä voi syödä ja mitä ei voi syödä. Kontrollointi lienee aiheuttanut osaltaan myöhemmin puhjenneen päihderiippuvuuden. Kun parikymppisenä aloin pajautella säännöllisesti ja iski mässyt, astui bulimia mukaan kuvioon. Tätä kurimusta jatkui noin 3-4 vuotta, kunnes pääsin siitä hiljalleen eroon. Kun alkoholismi oli pahimmillaan 24-29 -vuotiaana, en laskenut siitä aiheutuneita kaloreita, mutta jätin syömättä, jotta voisin juoda. Koko ongelman voisi niputtaa totalitaariseen käytökseen itseään kohtaan, jolloin asetetaan selvät rajat sille, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Jos tekee jotain kiellettyä, täytyy vastapainoksi olla tietty aika syömättä.
-oletko toipunut syömishäiriöstä ja jos olet, niin miten?
En täysin. Luulen, että nykyisin syömishäiriöni on vain yksinkertaisesti muuttanut jälleen muotoaan. Urheilen säännöllisesti ja vaikken laske kaloreita, arvioin suurpiirteisesti ettei kaloreita vain tule liikaa yhden päivän aikana. Yritän pitää huolta kaikista mahdollisista ravintoarvoista, joten käytännössä tarkoitusperäni ovat tänä päivänä huomattavasti järkevämmät kuin ennen. Iltaisin mätän surutta ruokaa, kunhan se ei ole prosessoitua tai muuten vain epäterveellistä. Bulimiasta pääsin onnekseni eroon todennäköisesti kyllästymällä - aivan tarkkaa prosessia en edes muista. Väitän kuitenkin, ettei sisäelinosasto olisi moista höykytystä kestänytkään enää kovin kauaa.
Voimia kaikille syömishäiriöstä kärsiville. Ei tämä mukavaa ole, mutta tästäkin voi parantua.