Tämä aihe kuuluisi kai paremmin tuonne Torin puolelle, mutta koska kukaan ei kai pahemmin Torin juttuja lue, saati sinne kirjoittele, niin avaan nyt Saunaan ketjun tästä, itselleni hyvin läheisestä, aiheesta.
Kokemuksenne ja ajatuksenne syömishäiriöistä siis kiinnostavat, ensisijaisesti toki itse syömishäiriöisten jutut, mutta kyllä kaikki muutkin saavat kommentoida, jos jotakin sanottavaa aiheesta keksivät . Sillä ei ole mitään väliä, millaisesta syömishäiriöstä on kyse kenenkin kohdalla; saa olla anoreksiaa, bulimiaa, BED:iä, ortoreksiaa tai vaikka ihan sekasikiötä.
-miten pitkään olet sairastanut syömishäiriötä?
-koska se puhkesi?
-miten se ilmenee/ilmeni?
-tiedätkö syytä/syitä syömishäiriöösi?
-mitä kaikkia ongelmia se on sinulle aiheuttanut?
-oletko toipunut syömishäiriöstä ja jos olet, niin miten?
Tuollaisia kysymyksiä keksin äkkiseltään, mutta sana on vapaa, kunhan se edes jotenkin sivuaisi aihetta.
Itse olen sairastanut jonkinlaista syömishäiriötä oikeastaan koko ikäni, eli ainakin 30 vuotta. Olin jo pienenä lapsena todella nirso, vähäruokainen ja usein myös alipainoinen, vaikka kotonani oli kyllä aina tarjolla hyvää ja monipuolista kotiruokaa, herkkujakin ja vanhempani yrittivät aivan kaikkensa saadakseen mut syömään paremmin, ts. tarjosivat kaikkea mahdollista syötävää, mitä ikinä keksivät ja mitä suinkin kaupoista sai. Kotonani mua ei koskaan pakotettu syömään, vaikka toki siihen kovasti suostuteltiinkin. Jos en syönyt, niin sitten sain olla syömättä, ja vanhempani odottivat, että mulle tulisi nälkä tai muuten himoitsisin jotakin syötävää(mulla oli joitakin harvoja ruokia, joista pidin ja joita suostuin syömään), mutta päiväkodissa mua usein istutettiin siinä pöydän ääressä niin pitkään, että olin syönyt, vaikka muut lapset olivat syöneet jo aikoja sitten ja päässeet leikkeihinsä. Tuo tapa ei ainakaan ollut kovin kannustava, vaan se lähinnä lisäsi kammoani ruokailutilanteita kohtaan
, varsinkin kun päiväkodissa harvemmin oli ruokana mitään sellaista, mikä olisi kaltaiselleni nirsoilijalle kelvannut. Neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa jaksettiin aina muistutella alipainostani ja udella mun ruokailutottumuksiani. Neuvolakäynneistä en itse pahemmin mitään muista, vaan vanhempani ovat niistä kertoneet, mutta koulun terveydenhoitajista ja lääkäreistä mulla on jo ihan omiakin muistikuvia ja koin jo hyvin nuorena tuon “kyttäämisen” ahdistavana, vaikka tarkoitusperät siinä kaiketi olivat ihan hyvät. Myös lasten psykologilla ja psykiatrilla, joilla kävin siis myös ihan muista syistä, tähän asiaan kiinnitettiin huomiota. En tietenkään lapsena ajatellut olevani jotenkin syömishäiriöinen. Ajattelin vain, että mua ei huvita syödä, mulle ei yksinkertaisesti maita ja moni ruoka oli mielestäni pahanmakuista tai muuten jotenkin vastenmielistä. Varhaismurrosiässä(n.11-12 -vuotiaana) aloin tiedostaa todella, että mulla on selkeää syömishäiriökäyttäytymistä ja tuolloin myös bulimiaoireet astuivat kuvaan mukaan.
Syömishäiriöni on aina ollut enimmäkseen anoreksiapainotteinen ja noissa “hullunpapereissanikin” lukee, että mulla on anorexia nervosa. Välillä mulla on ollut enemmän bulimiatyyppistä oireilua ja nykyisinkin, vaikka yleensä syön äärimmäisen vähän, mulle tulee niitä “kohtauksia”, että saatan vetää suklaata, jäätelöä, erilaisia makeita leipomuksia, pizzaa, sipsejä, lihapiirakoita ym. roskaruokaa, ja toki myös ihan kunnon ruokaa, mutta valtavan annoksen. Joskus oksennan ne, mutta nykyisin pyrin välttämään moista, koska a) oksentaminen ei ole mielestäni erityisen mukavaa :mrgreen: ja b) mua vituttaa noin yleensä ruoan hukkaan heittäminen ja mässyjensä oksentaminen on mun mielestäni pitkälti sama, kuin se, että heittäisin täysin syötäväksi kelpaavaa ruokaa jääkaapista/kaapista suoraan roskikseen/biojäteastiaan . Joka tapauksessa ahmimisesta seuraa aina hirvittävä katumus ja katumusharjoituksina sitten paastoan monta päivää ja yritän kulutella syömiäni kaloreita pois kaikin mahdollisin tavoin. Ahmimaan repsahtaminen tuo hetkellisen, ihanan kontrollinmenetyksen tunteen ja onhan se makuhermoille ja nälkäiselle vatsalle mannaa, kun saa kerrankin kunnolla vetää esim. makeita herkkuja, mutta lähes välittömästi herkkujen mässytyksen loputtua iskee sekä fyysisesti, että psyykkisesti huono olo
. Joskus olen myös mässyttänyt täysin piittaamatta siitä, lihonko vai en, mutta tuohon on aina vaikuttanut jokin lääkitys; lähinnä jotkin neuroleptit ja mirtazapiini. Lopetin tietenkin noiden lääkkeiden käytön, kun tajusin, että alan todella lihoa. Toki niissä oli muitakin ikäviä sivuoireita, joiden vuoksi en tahtonut niitä enää pidempään syödä.
Sairaalahoidossa olen ollut anoreksian vuoksi pari kertaa(siis ihan psykiatrisella osastolla), mutta eivätpä ne siellä oikein muuta osanneet tehdä, kuin tuputtaa ruokaa ja tarkkailla painoani ja syömisiäni, mikä nyt ei ole lainkaan oikea tapa hoitaa syömishäiriöitä. Kyllähän mä itsekin tiedän, että syön väärin ja liian vähän(ravitsemusterapeuteilla olen myös käynyt), syyt siihen ovat jossakin syvemmällä. Yrittivät ne toki jotakin terapoinnintynkääkin siinä sivussa, mutta olin niin vittuuntunut koko touhuun, ettei siitä juuri apua ollut
. Lisäksi olen useamman kerran ollut ns. tavallisessa sairaalassa sen vuoksi, että pumppuni on uhannut sanoa sopimuksen irti, johtuen rankasta syömättömyydestä yhdistettynä rankkaan fyysiseen rasitukseen, mitä se sitten milloinkin on ollut, joko rankkaa liikuntaa tai rankkaa “bailaamista”. Mistään varsinaisesti syömishäiriöihin erikoistuneista yksiköistä mulla ei ole kokemuksia. Toisaalta niistä voisi olla hyötyäkin, mutta olen myös kuullut juttuja siitä, kuinka ne toimivat oikein anorektikkojen korkeakouluina, eli potilaat opettavat toisilleen kaikki parhaat laihdutuskikat ja kilpailevat siitä, kuka on laihin, ja lopulta niistä tullaan ulos sairaampina, kuin oltiin sisään mennessä. Tiedä sitten, kuinka paljolti nuo tarinat pitävät paikkaansa
.
Alipaino ja kaiken aikaa vallitseva aliravitsemustila ja yleensä se äärimmäisen epämääräinen syöminen on aiheuttanut mulle mm. rytmihäiriöitä(välillä pahojakin), alhaisen verenpaineen ja verensokerin, jotka pistävät huimaamaan kovasti ja johtavat väliin pyörtymiseenkin, kuukautisten loppumisen(mikä on oikeastaan ihan hyvä asia ), lisäksi palelen todella herkästi, jos on vähänkään viileämpää, sormia ja varpaita pistelee, kun veri ei kierrä kunnolla, iho kuivuu niin, että sitä saa olla kaiken aikaa rasvaamassa, tukkani menee välillä niin huonoon kuntoon, etten voi liikkua julkisilla paikoilla ilman jotakin päähinettä, vatsavaivoja riittää lähes joka päivälle ja joka lähtöön
, mulla on paha anemia ja jonkinasteista osteoporoosia. Myös univaikeuteni ja ahdistukseni johtuvat osittain anoreksiastani. Lähes aina on sellainen yleisesti heikko olo, mutta siihen olen jo tottunut.
Tällaista tällä kertaa. Kirjoittelen mahdollisesti vielä lisää, mikäli mieleeni tulee jotakin mielestäni mainitsemisen arvoista.
Lisää tekstiä tulee: Syytä/syitä syömishäiriööni en tiedä, vaikka olen niitä monesti pohtinutkin. Mulla kun on ollut tämä vaiva aina, se ei siis ole “puhjennut” jossakin tietyssä vaiheessa/tilanteessa. Ehkä vika sitten on lapsuuden olosuhteissa, mutta en mitenkään keksi, mikä niissä olisi mulle tällaista aiheuttanut, sillä mulla on ollut aina todella hyvät kotiolot kaikinpuolin. Tietenkin munkin vanhempani ovat virheitä tehneet, eihän kukaan ole täydellinen vanhempi tai yleensäkään täydellinen ihminen, mutta en ainakaan muista, että olisin lapsuuden kodissani traumatisoitunut jotenkin erityisesti jostakin. Ehkä mulla on jokin synnynnäinen vika aivoissani, joka aiheutta tällaista, mutta toisaalta mun on vaikea uskoa mihinkään yksinkertaisesti neurologiseen selitykseen, koska syömiskäyttäytymiseni liittyy kuitenkin paljon tunne-elämääni, eli esim. ahdistus, stressi, masennus jne. pahentavat oireitani.
Syömishäiriöni rajoittaa myös paljon sosiaalisissa tilanteissa olemista, eli en voi esim. vain mennä johonkin kyläpaikkaan, jossa joutuisin mahdollisesti pullakahvi- tai jopa ihan ruokapöytään. Mikään ravintolassa syöminen nyt ei tulisi kuuloonkaan, kuppiloissa käyn vain kaljalla tai kahvilla. Läheisimmät ihmiset tietävät vaivani, joten heidän kanssaan tuo ei tuota ongelmia. He ymmärtävät, jos sanon, että nyt en tule syömään ja antavat mun olla. Tietenkin he ovat pirun huolissaan musta, mutta tajuavat sen, että ruoan tuputtaminen ei todellakaan ole mikään ratkaisu, vaan se ainoastaan pahentaa ongelmaa.
Ja vielä edittiä: Olen melko toivoton oman syömishäiriöni kanssa, sillä tätä on tosiaan jatkunut jonkinlaisena koko ikäni . Toisaalta toivoisin kovasti helpotusta tähän, sillä onhan tämä yhtä helvettiä, mutta sitten toisaalta olen kasvanut sairauteeni niin kiinni, että pelkään menettäväni identiteettini kokonaan, mikäli jollakin kumman ilveellä onnistuisin paranemaan
. Pahinta tässä häiriössä eivät suinkaan ole ne fyysiset jutut, jotka nekin tuottavat jo aivan tarpeeksi kärsimystä, tai se, että näytän aika kammottavalta, suorastaan ruumiilta, kunnon nälkäkuurin jälkeen, vaan pahinta ovat ne helvetilliset, ikuisesti jatkuvat ajatuskelat lihomisen pelon, kuoleman, syömisen kontrolloimisen ja siihen liittyvien pakko-oireiden parissa.
Toivotan hurjasti voimia kaikille syömishäiriöisille <3. Tämä on tauti, jota en voisi kenellekään toivoa .