Synnin tunnustus

Olen rikkonut AAn ohjelmaa ja perinteitä. Olen alkoholistille tyypillisellä itsepäisyydellä eksynyt kilpailevan firman keskustelupalstalle kertomaan omaa kokemustani. Ohjelmassa ja perinteissä kerrotaan, että tätä AA-lahkoa ei missään nimessä sovi mainostaa.

Koska en valitettavasti auton surkean kohtalon vuoksi pääse edes palaveriin, päätin etsiä netistä aalaisia kuvioita, vaan niitähän ei sitten ollut tarjolla. Kyselin tähän syitä porukoilta ja sain sellaisen vastauksen, että näissä hommissa pyritään fyysiseen läsnäoloon. Vannoutuneena tietokoneen rakastajana se oli minulle suuri yllätys. Kapinoin sitä vastaan.

Käytössä olisi netin mahdollisuudet toteuttaa sanomanvientiä vielä kärsivälle alkoholistille ja kenties kohottaa sitä alarajaa, mikä pohjakosketuksena ymmärretään. Tarkoituksena on ettei itsepäisen kaikki paremmin tietävän alkoholistin tarvitsisi kokea ihan kaikkea. Ymmärtäisi edes vähän aikaisemmin. Siksi olen omia kurjia kokemuksiani täällä kertonut ja samalla yrittänyt kertoa kuinka itse olen pariin otteeseen selvinnyt raittiuteen.

Kun kerron tämän kokemuksen palaverissa, voin olla huoletta. En joudu lahkosta erotetuksi, en saa minkäänlaista rangaistusta enkä ylenkatsetta. Porukka nauraa katketakseen, että oppia ohjelmasta ja perinteistä voi vaikka lopun elämänsä. :bulb:

Huomenta. :slight_smile:

Ehkeipä tätä A-klinikkasäätiötä kannata ihan AA:n kilpailijana pitää, koska ovathan organisaatiot muodoltaan niin erilaisia, vaikka kummastakin voi apua saada. A-klinikkasäätiöhän toimittaa hyvin monenlaisia palveluja päihdetyön kentän jokaisella laidalla.
Itselleni on tuttu esimerkiksi kuntouttava lääkkeetön yhteisöhoito Hietalinnayhteisö, ja sen hoidon kulmakiviin kuuluu myös vertaistuen kuten AA:n ja NA:n merkityksen korostaminen.

Mainostamisen, informaation ja oman kokemuksen kertomisen välinen ero on veteen piirretty viiva. Kapeakatseiset hysteerikot pitävät pienintäkin mainintaa “mainostamisena” ja jopa “tuputtamisena”.
Mutta kyllähän 12. askeleessa myös viedään informaatiota eteenpäin. Esimerkiksi hoitopaikoissa vierailee AA- ja NA-infon vetäjiä.
Tämä on varmaan joillekin kauhistus, sillä jotkut voivat tosiaan ajatella että ihmisen on parempi vaikkapa kuolla aineisiin kuin hairahtua mihinkään “lahkoon” jonka ohjelmassa uskalletaan mainita Jumala tai hengellisyys.

Itse antaisin kuitenkin piut paut sananvapautta rajaaville kielloille ja kielletyille puheenaiheille, ja soisin keskusteltavan ja kerrottavan kaikesta mahdollisesta. Mainostamisen uhallakin. :slight_smile:

Huvittaa paljon joidenkin v…ttuuntuminen. Parutaan lopettajien vertaistukipalstalla vuosikaudet ja vedetään herneet nenään heti kun joku rohkaistuu sanomaan pienenkin negatiivisen arvion kymmenien ja kymmenien romahtamiskertojen jälkeen. Käytti sitten mitä hyvänsä instanssia apuna alkoholista vierottumiseen, ei se kaikki todellakaan ole mitään pään silittelyä. Tarkoitan tällä nimimerkkiä Max 260 kg. :smiling_imp:

Kannattaa olla rohkeasti sitä mitä on. Täällä on paljon ihmisiä jotka on AA:n avulla raitistunut. Itselleni tulee hyvä mieli kaikista onnistumisyrityksistä oli ne miten toteutuneet ja millä tavalla tahansa. Eihän tuo AA ole kuin vertaistukijärjestö? Taisi siellä yksi Maxin sivulla AA:n avulla raitistunut sinulle sanoa, että turhaa anteeksi pyytelet mielipiteitäsi. Itse olen ottanut avoimen mielen kaikkien neuvoille täällä ja olen pysynytkin muutamia kuukausia selvinpäin. Minusta ei kannata hävetä sitä, että on AA:n avulla raitistunut!

Itselläni sos.tilanteiden pelot on estänyt mua käymästä yhtä kertaa pidempää AA:ssa. Ei ne kerrat mitä ole käynyt ole olleet mitään “kirkossa istuntoja” vaan ihan tavallisia ja mukavia ihmisiä siellä on. Yksi naisten ryhmä vaikutti joskus hyvältä. Mutta en enää pystynyt käymään siellä kun on näitä pelkoja. Tämä plinkki toimii kun on avoimin mielin liikenteessä - ottaa onkeensa ne itselleen sopivammat keinot…

Maxille tiedoksi, jos sattuu tätä lukemaan, että AAsta on yksi helvetin hyvä sivusto netissä. En nyt viitsi pistää linkkiä tähän. Mä kun luin sitä sivustoa, meinas kuset tulla housuun, en tiennyt että miten päin nauraisi. En laita linkkiä tähän, koska ne jutut ei aukea kuin sellaisille, jotka ovat pidemmän aikaa palaveeranneet. Täytyy sanoa, että jollain leikkaa! Kaveri ei uskalla enää käydä kuin kotiryhmässään.

“ja kenties kohottaa sitä alarajaa, mikä pohjakosketuksena ymmärretään.”

Pohjakosketuksiahan on kaksi:

A. Työ, asunto ja mahdollinen perhe menee. Tuosta on selvitty monella tavalla - esim. sosiaalineuvos Poikeljärvi teki hienon uran alkoholistien auttajana Syväpurossa ja alku oli se, ettei ollut kuin muovikassissa makkaraa. Toinen oli eräs insinööri, joka muutti maalle luopuen samalla sekä työelämästä että alkoholista.

B. Terveys menee. Tuostakin on selvitty niin, että haimatulehdusmiehet esim. Ruonansuu ja Salama ovat palanneet raittiuden jälkeen kohtuukäyttöön ja Pekka Kejonen teki raitistuttuaan come backin kirjailijana kävelykeppivaiheen jälkeen. Nallen isä Buntta Wahlroos palasi letkuista kansliapäälliköksi ja ajoi partansa aamuisin.

C. Mielenterveys menee. Suurin yksittäinen syy mielisairaalan suljetulle eristämiseen on alkoholi ainakin mitä itse havaitsin. Vakava masennus on aika kokonaisvaltainen ja sikäli ok ettei jaksa sitä viinaa hakea puolenkaan kilometrin päästä. Mania olisi erittäin mukava - sitä eläisi omien ympäristön normista poikkeavien ajatusten vallassa esim. serkun ukilla oli tapana jakaa eläkkeensä mustalaisille, jotta näyttäisi koko Lehtikankaalle, että rahaa on → oli Lapinlahdella monta kertaa. Paranoidia on myös mukava tila esim. toisen serkun äiti kuvitteli, että isäni (koodaamistaidoton oli) suunnittelee ohjelmia häntä vastaan. Mutta sitten ahdistus on aika kova juttu - tuo Harri Sirola otti kirjansa huonon vastanoton raskaasti ja hyppäsi metron alle.

Tässä itselläni on vuosia ollut kiekumiskateus joka tosin ei johdu alkoholista, mutta alkoholi tekee kiekumiskateuden hengenvaaralliseksi Paikkakunnan “psykiatri” (silloin kun viitsii vaivautua paikalle) lueskelee vaan hevosblogeja ja huusi, että olen muka psyykkisesti täysin terve krooninen alkoholisti. Mutta kun se käyttö on vähäistä ollut 10 vuotta. Päivät saattavat kulua kiekumisen miettimisessä esim. kuinka Orionin entinen pääjohtaja, emeritusprofessori Aatto Prihti kiekaisi sadan laulukokeesta vitosen ettei jää luokalleen tai kuinka monta % lisää ääniä Mauno Koivisto sai vaalitenteissä järjetöntä duubaa kiekumalla. Päivässä menee monta tuntia sanoisin noin 6 tuntia oikean etusormen heilutteluun kuvitellun kiekumisen kanssa - olen siis tarkkaan katsonut Göbbelsit (raakkuja) ja Segerstamit.

Tuossa joukkopostitusasiassa esim. Kokoomuksen äänestysprosentit ja neliöhinnat alueittain (asuu elementtitalossa yksiössä Vattuniemessä) ja täytti koko sähköpostinin niin, että tunteja meni päivävässä siivoamiseen “hyvillä” elämänohjeillaan → postittelin työpaikan koneelta kihtiruokaohjeita Paavo Lipposelle noin yksi esimerkki.

Se tuo vuosia jatkunut kiekuminen milloin “peruspäivärahalla olevat on aivokuolleita” milloin “VW Polo litran pannulla sportahtava ratatykki” , milloin "vesitiivis Samsung menestyjien puhelin ja Apple suunniteltu bolshevistitaiteiljoille, milloin Vattuniemi “merellisten menestyjien tyyssija” ja milloin “32 tuumainen telkkari luuserituumakoko ja 37 tuumaa kaikkien huippupalyboytten tuumakoko” ja milloin “sovelletulla Atkinsilla olevat 130 kiloiset saavat parhaiten huippumalleja ja huippumissejä” ja milloin valehtelua jonka huomaa vsta vuosien päästä esim. “Mauri Pekkarinen on Suomen johtava Stand-Up -koomikko ja 185 cm pitkä”. Sitä kun kiekumiskyvyttömänä ei ole saanut sanaa väliin niin joka päivä on pakko ajaa tunteja päämäärätttömästi, koska autossa saa huutaa tyyliin “kaikki määräaikaiset arkistoapulaiet on 1000 kertaa James Huntia menestyneempiä huippuplayboyta”, “sadan 130 kilon ylittävä paino alentaa verensokeria”, “99% ultralahjakkaista monialaspesialisteista asuu Vattuniemenkatu 16:sta”, “pippurisumute taskussa tyrmää nanosekunnissa kaikki maapallon nyrkkeilijärt”. Sitten jos sen muutaman kerran ottaa viinaa niin on pakko yrittää baritonilla kiekumista vaikka lentokentällä tai kaupungintalon katolla → sirralla mielisairalaan.

Tässä on pakkoajatus kiekumiskyvyn ja yliluonnollisten kykyjen 100% yhteenliittymisestä ja siten rahan merkityksen katoamisesta. Tossa kun naapurille sanoin, että olisi voinut uuden Mersun juuri ja juuri ostaa niin totesi: “mitä sinä sillä olisit tehnyt?”. En yhtään mitään, koska en pysty signaloimaan menestystäni kiekumalla pallifalsetissa etusormi pystyssä - jos pystyisin niin valistaisin väestöä siitä, että VW Polo litran pannulla on maapallon autohistorian sportahtavin ratatykki ja ultralahjakkaiden monialaspesialistipalyboyden valinta, miljardi kertaa Hennesseytä stydimpi ratatykki.

Tossa kun menin Helsingin reissulla Samsung taskussa yrittämään kiekumista nuorisoporukalle “olen Euroopan johtava playboy, vetelen huippumissejä ja malleja takaapäin suihkussa vesitiivis Samsung takataskussa” niin se oli vastaanotto tämä: “mun äitillä on tollanen puhelin”, “Kuusisaareen voidaan tulla”. Niin olisi pitänyt kiekaista tyyliin “noin puhuu tuloton mies”, “Kuusisaari on moukkamainen”.

Kiekumiskateus on myös psykosomaattinen. Jos se ei ole päällä (sellaisiakin päiviä on, että on päällä jotain vain 12 tuntia päivässä) niin verenpaine on herättyä normaali. Jos taas mittaan verenpaineen kiekaisukateuden ollessa päällä niin verenpaineet on luokkaa 182.

Mistä tähän kiekumiskateuteen saisi avun kun “psykiatri” ei ota tuota uskoakseen?Viina ei ole ratkaisu - kerran tipahdin katolta kun olin siellä kiekumista kännissä yrittämässä.

Onko vaikka sellaista äänenmuunninta, että se muuntaa baritonin reaaliaikaisesti pallifalsetiksi ja syöttää sen megafoniin niin voisi mennä vaikka Myllypuron leipäjonoon oikea etusormi viuhuen presentoimaan tyyliin “hah, hah, haa - me vattuniemeläiset menestyjät ollaan Atkinsin dieetillä” tai terkkarin diabeteshoitajan vastaanottoa jonottaville: “hah, hah, haa - onneks mulla ei oo diabetestä” tai hautajaisissa itskijöille “hah, hah, haa - jos ei auta niin kaivetaan hauta” tai Ixonoksin yhtiökokoukseen “hah, hah, haa - onneks en ostanut kun yhden osakkeen”.

Mun täytyy sanoo, että en ota mitään enää hirveän vakavasti. Joku saattoi saada hepnaadin tosta mun euroveisulinkistä. Johtuu siitä, että olen viettänyt lapsuuteni erään kehitysvammaisten keskuslaitoksen alueella ja leikkitovereinani oli näitä immeisiä. Myöhemmin opiskeluaikana ja olin kesätöissä ja myöhemmin myös joitain vuosia työssä erilaisissa keh.vamma-alan toimipisteissä. Siis en koe heitä mitenkää erityisiksi, ovat aivan samanlaisia pulliaisia kuin muutkin. Musiikki opinnoissa joutui kestämään aika kovaa kritiikkiä. Koska kehitysvammaiset ei ole sen kummallisempia kuin muutkaan, pitää kestää kritiikki, mikäli lähtee esiintymislavalle.