Syitä lopettaa pamit??

Kysymykseni kuuluu: onko 5mg Diapamin käytöstä mahdollisesti loppuelämäni mitään haittaa? Rauhottavia olen syönyt jo n. 13 vuotta putkeen. Ennen meni suuremmilla annoksilla ja muitakin rauhottavia päällekäin, mutta nyt . 3 vuoden ajan enää 5mg iltaisin ja harvoin toinen tarvittava päälle. Onko tästä siis haittaa? Onko mitään syytä edes miettiä lopettamista? Vaikuttaako noin pieni määrä aivoihini pitkällä tähtäimellä haitallisesti? Kiitos jo etukäteen.

Eikös nuo rauhoittavat yritetä kaikilta lopettaa? Aika monelta jo lopetettu ja tilalle muita lääkkeitä.

Ei ole mulla ehdotettu lopettamista tähän mennessä. Psyk.polilta potkittiin pois vuosia sitten, ja sen jälkeen en ole kertaakaan lääkäriä tavannut. Reseptissä lukee “pysyvä lääkitys.” En tiedä kuinka suuri fyysinen riippuvuus mulla on näin pienellä annoksella, mutta henkinen riippuvuus on kova. Ajatus siitä että joku ne multa pois ottais on tosi pelottava, toisaalta mietin tätä että pitäiskö ruveta ihan vapaaehtoisesti edes miettimään lopettamista jossain vaiheessa. Mulla on 3 muutakin psyykelääkettä, ja musta kyllä tuntuu että musta on tullut suoranaisesti TYHMÄ vuosien mittaan. Aikoinaan kympin oppilas, nyt en kykene keskittymään ollenkaan. Tiedä sitten mikä syynä. Mitä te, jotka olette lopettaneet pitkäaikaisen bentsojen käytön ajattelette? Mitä etua lopettamisesta oli?

Kannattaa kokeilla pärjääkö esim. joka toinen päivä vain otettuna.

Sitten kokeilla esim. max. 3 tablettia viikossa.

Jne, Lopuksi voit kokeilla kuukauden päivät kokonaan onnistuuko ilman.

Säännöllisesti päivittäin käytettynä tuo kun ei ole hyvä lääke ollenkaan.

Kiitos vastauksesta! Mutta jäin miettimään, miksi ei ole päivittäin käytettynä hyvä lääke?

Kuten todettu, pitkässä käytössä aivot turtuu tuohon hitaaseen menoon, ja tosiaan monen vuoden päiväkäytön jälkeen tuntuu vaan yksinkertaisesti tyhmemmältä.

Riippuvuus on lääkkeellä psyykkistä ja fyysistä. Lopettaminen pitkän ajan jälkeen aiheuttaa erittäin pahoja vieroitusoireita.

Lisäksi tutkimuksissa on löydetty yhteys pitkäaikaiskäytön ja kohonneen riskin Alzhaimerin taudin kanssa.

Olen käyttänyt 20 vuotta diapamia max 15 mg / vrk lähinnä ahdistukseen, eikä mitään sivuoireita ole tullut! Minkälaisia oireita teille on tullut?

t. Juhani