Voi, EijaStiina…Syvin osanottoni. Olet nyt siirtynyt meidän surulliseen ja yksinäiseen maahan. Minun tyttäreni kuolemasta on jo yli vuosi, mutta muistan kaiken kuin eilisen ja minun on hyvin helppo samaistua sinun tilanteeseesi. Kun tyttäreni kuolemasta oli tuo neljä viikkoa olin suurimman osan aikaa ihan shokissa. Ajoittain tuli kumma, pysähtynyt ajatus, ettei tapahtunut olisikaan totta. Kesti todella pitkään, että ymmärsin lapseni kuoleman ihan oikeasti tapahtuneeksi. Siinä auttoi se, että näin hänen ruumiinsa kolmeen kertaan.
Itse en saanut apua surunauhasta. Siellä kyllä ymmärretään itsemurhan tehneen omaisia, mutta niillä, joiden historiaan kuuluu jo ennen kuolemaan huumeiden käyttöä, mielisairaalakäyntejä yms. liittyy kuolemaan oman laistaan problematiikkaa. Toisin sanoen elämä oli pelkoa ja kauhua jo vuosia ennen kuin pahin tapahtui.
Olen kovasti valmis sinun kanssasi juttelemaan ja uskon, että Zurussakin on. Hän on hyvin lämmin ja viisas nainen ja olen saanut yhteydestä häneen paljon voimia.
Seuraava vuotesi tulee olemaan ensimmäinen elämäsi vaikeimmista. Tulet varmaan kuulemaan kaikenlaista syyttelyä ja typeryyksiä. Näin ainakin minulle ja Zurussalle kävi.
Oma surutyöni meni outoja ratoja, join viinaa, lopetin sen juonnin, puhuin kaikille, jotka vain kuuntelivat ja sitten en enää paljon kenellekkään, sekoilin mm. ottamalla meedioihin yhteyttä, meinasin tulla surusta oikeasti hulluksi.
Nyt käyn edelleen psykiatrilla ja syön alkua pienempiä määriä ahdistus ja masennuslääkkeitä. Olen hyväksynyt sen, että tyttäreni on peruuttamattomasti poissa. Silti oman elämän jatkaminen tuntuu miltei rikokselta tyttöäni kohtaan. Uskon sinun todella tarvitsevan nyt vertaistukea. Sovitaan joku aika tänne plinkkiin, jolloin väläytän sähköpostiosoitteeni. Näin löysin Zurussankin. Muut kunnioittivat suruamme eikä kukaan muu sitä poiminut. Jos Zurussa antaa luvan, välitän hänen osoitteensa sinulle, kun olemme ensin saaneet kontaktin toisiimme.
Pahinta oli alussa kaikki. Jo kaupassa käyminen sai minut melkein romahtamaan, kun näin hyllyssä suklaapatukoita, Fameja, joita langanlaiha tyttäreni aina kinusi ja ahmi. Kaikki muistutti hänestä ja kaikki satutti. Moni asia satuttaa päivittäin vieläkin. Onko sinulla muita lapsia ja ovatko he nuorempia vai vanhempia kuin menehtynyt poikasi?
Lämpimin ajatuksin
A:n äiti