Suonensisäinen käyttö, kellertävyys ja lääkäriin meno

Subutexin lopettamisyritys sattui aika vittumaiseen ajankohtaan. Viimeset päivät käyttäessä ihmettelinkin vähän outoa oloa. Silmät kellertää. Nyt lopettaessa tajusin että kaikki ei ookkaan ihan ok kun ei enää subu turruta oloa. En oikein tiiä, ei taia olla vaan viekkaria mikä näin kipeeks tekee… Todella epätodellinen olo kokoajan. Äänet sattuu korviin. Viime yö meni itkiessä kun peitto sattuu ihoon. Jos menen lekuriin niin miten siellä suhtaudutaan piikitettyihin käsiin? Ja jos on perheellinen niin tuleeko lasuja perään?
Joka kerta kun on tullut douppaus tai ryyppykausia, silmät on alkaneet kellertää. Pari läheistä kaveria asiasta huomauttanu, jotkut taas sanoo ettei ne mitää kellerrä kun oon kysyny… Kai ne tuolta sisänurkista kyllä kellertää joo. Vaalenee kun on hetken ilman mitään, kellää tämmöstä?nestetasapainotuksessaki kestää. Subun käyttöö takana tällä kertaa “vaan tää yks ilta” eli 1,5kk kausi ja sappinesteitä tuli oksenneltua joka toinen päivä. Syöminen jäi vähä sikseen ja juominen meinannu unohtuu myös, kuten myös kuseminen. :unamused: :blush:

Pitäsköhän ny hakee vaan lisää subbanaa, vetää nokkaan, oottaa että kädet näyttää siistiltä ja mennä lekurii? Kuolen tähän olotilaan :cry:

Onko mitenkään mahdollista, että oisit saanut hepatiitin iv-käytön yhteydessä? :confused: Silmien kellertäminen plus kuume ja tumma kusi ei ole normaalia. :open_mouth: Kuulostaa jopa aika hälyttävältä, koska kellertävyys nyt tietääkseni on aina merkki siitä, että maksa ei oo kunnossa. Sinuna mä menisin kyllä heti lääkäriin. Paskanmarjat mitä ne sun piikitetyistä käsistäsi ajattelee - todennäköisesti ei mitään, on niitä muitakin nähty. Tarjoavat ehkä päihdepuoleenkin apua, kunhan saavat fyysisen voinnin kondikseen.

Lastensuojeluilmoitus varmaan menee juu, mutta en mä siitäkään murehtisi. Oikeastaan, näkisin sen sun tilanteessa jopa hyvänä asiana. Olettaen siis, että olet lastesi huoltaja. Jos sun lapset on puolisolla ja hällä yksinhuoltajuus, niin enpä usko, että menevät tekemään ilmoituksia. Ilmoitushan tosin ei tarkoita vielä huostaanottoa.

Exällä yksinhuoltajuus. Kaippa sitä on lääkäriin lähettävä. Vasta käyty testeissä ja käytin vaa omia puhtaita värkkejä en hepatiittiin usko. Kai vaan äkänen pissituhelus iski tähän samaan syssyyn. Keltasuus silmissä on aina ollu doupin tai ryyppäämisen jälkee mut hävinny aina selvinä kausina…?

En mä kyllä ole kuullutkaan, että jollain alkais kellertää silmät doupista/kaljasta, paitsi kun maksa alkaa käydä kovilla. :confused:

Jos hepatiitti on tosissaan poissuljettu, niin alkon piikkiinhän nuo oireet menevät. Itselläni on ollut tummaa kusta, vaaleaa paskaa ym. maksaoiretta, kun olen tinaillut rankemmin ja pahoinhan ne mun maksa-arvoni ovat kohollaan olleetkin. Ovat tosin palautuneet sittemmin normaalilukemiin, kun ole vähän rauhoittanut menoani ja joskus ihan “jumalan armostakin”, eli hyvin pieni läträämisen rajoittaminen on jo riittänyt maksa-arvojen paranemiseen, vaikkei lopettamisesta ole ollut puhettakaan :open_mouth: . Maksahan korjaa itse itseään varsinkin tehokkaasti niin pitkään, ettei se aivan kunnolla paskana ole. Sitten kun on kirroosi tmv. kunnon häikkä päässyt puhkeamaan, ei autakaan enää vain keveästi vähätellä dokaamisiaan, vaan saattaapi olla menoa, vaikka joisi vain yhden illan.

Tietenkin on tyystin mahdollista, että nuo aloittajan oireet johtuvat jostakin ihan muusta, kuin päihteiden käytöstä. Onhan sitä maksaongelmia tullut sellaisillekin ihmisille, jotka ovat olleet koko ikänsä juomatta pisaraakaan ja muutenkin eläneet niin hemmetin terveellisesti. Lääkäriin tuossa nyt kuitenkin olisi mentävä ja pian sittenkin. Eivät ole mitään leikin asioita moiset oireet ja kun se kuolemakaan noihin ei yleensä käy mitenkään nopeasti ja kivuttomasti poisnukahtamalla :frowning: .

Ja pahoittelut mahdollisista asiavirheistä, typoista jne. Allekirjoittanut on sen verran töttöröö, ettei jaksanut/osannut perehtyä kovin hyvin aloituksen tekstiin :blush: .

Joo, siis tietty maksa korjaakin itseään, mut mua nyt hämää, että eikö keltaiset silmät oo merkki, että maksa on ihan justiinsa poks tai joku hepatiitti? :open_mouth: Tietty varmaan silmän väri voi olla nyt muutenkin vaan erilainen eri ihmisillä, mutta puhtaasti keltaiset silmät on jo sellanen, että jotain on vialla.

^ Joo, onhan keltaisuus aika helevetin hälyyttävä oire ja vaatisi pikaista lääkärissä käyntiä. Keltaisuus voi hävitä itsekseen, jos maksa saa hetken rauhoittua, mutta silti se, että on ylipäätään joskus kellertänyt kertoo siitä, että maksa on sen verran finaalissa, että sitä ei enää kuunaan kannata millään maksatoksisella rääkätä tai se voi olla menoa saman tien. Kirroosin tai vastaavan vakavan maksahäikän kanssa voi kyllä elää melko hyvääkin elämää(Riippuu nyt toki taas siitä, kuinka pahaan malliin se on päässyt), mutta se edellyttää erittäin hyvää itsensä hoitamista, eli dokaamiset ja doussaamiset on parempi jättää sikseen ja olla tosiaan tiiviisti yhteyksissä lekuriin, jos vähänkin puskee jotakin oiretta.

Tuosta, mitä lääkäri ajattelee piikitetyistä käsistä, niin voi ajatella paljonkin ja ajatuksensa sanoiksin pukea. Kyllä sitä vain herkästi ränninarkkia huonommin kohdellaan terveydenhuollossa, kuin ns. kunnon kansalaista. Tietty hoitoa pitäisi saada, jos tosissaan tilanne on huono, mutta jatkossa, jos vointi kohenee, niin kyllä se narkkarius usein esiin vedetään ja siitä udellaan lääkärissä, vaikka menisi valittelemaan sinne jotakin ihan ko. asiaan liittymätöntä vaivaa. Mulle on mussutettu viiltoarvistakin ja tehty niistä suorastaan käynnin pääasia, vaikka ihan muun syyn tähden olin lääkärissä ja sen näki sokea kalakin, etteivät ko. arvet olleet edes tuoreita, eli en tarvinnut hoitoa niihin, eivätkä kertoneet edes mitään sen hetkisestä mielentilastani :unamused: .

Lastensuojeluhommista en tiedä mitään, mutta jos tällä toisella vanhemmalla on yksinhuoltajuus ja lapsi voi kaikinpuolin hyvin hänen hoivissaan, niin eipä tuosta mitään kummempia seuraamuksia pitäisi tulla, vaikka lastensuojeluilmoitus tehtäisiinkin. Onhan näitä lapsia paljonkin, jotka voivat mainiosti yksinhuoltajansa kanssa, eivätkä ole minkäänlaisten lasu-toimenpiteiden tarpeessa, vaikka toinen vanhempansa viilettäisi missä ja puuhaisi mitä ja sossu olisi tästä tietoinenkin. Eiväthän lastensuojelutoimenpiteet tuollaisessa tilanteessa mitään muuta/auta, kun lapsella ei mitään hätää ole ja se toinen vanhempi ei rappioelämäänsä sillä miksikään muuta, että lapseen kohdistetaan joitakin toimia. Ei niiden lasu-toimien tehtävä ole sitä toista vanhempaa raitistaa/hoitaa.

Mutta yhtä kaikki: Aloittajan on syytä painua sinne lääkäriin nyt pikimmiten, vaikka mussuttaisivat pistojäljistä tai tekisivät lasu-ilmoituksen, tai muuten voi käydä niin, ettei pian tarvitse enää miettiä noitaKAAN murheita :wink: :frowning: .

Mulla oli keltaisuutta, ihmeellisiä kipuja, tajunnantason laskua ja epätodellista oloa kuten aloittajalla, kun viime kesänä sain verenmyrkytyksen ja bakteeri-infektio levisi useisiin elimiin (mm. maksaan ja aivoihin). Kuumettakin oli n. 39-40 astetta. Voisikohan kysymys olla sellaisesta?

^ Voipi hyvinkin olla, varsinkin, kun noissa rännihommissa voi helpostikin onnistua tööttäämään jonkin kammottavan pöpön verenkiertoonsa, vaikkei käyttäisi edes mitään koko veturijengillä kiertäneitä värkkejä. Minä en mistään mitään tiedä, joten ajattelin, että keltaisuus voi johtua vain ja ainoastaan siitä, että maksa on paskana, käytännössä siis liiallisen alkoholin ja/tai muiden maksatoksisten aineiden käytön, hepatiitin, ylipainon aiheuttaman rasvamaksan tai maksasyövän tähden, mutta voihan maksa toki ottaa osumaa ns. epäsuorastikin. Tiedä sitten, kuinka hyvin tuollaisesta keltaisuudesta/maksan häiriintymisestä voi toipua tyystin ennalleen :confused: ? Sulle, hilbert, ei kai jäänyt mitään pysyvämpää maksaongelmaa siitä keissistäsi??? Taisit tosin lopettaa ryyppäämisenkin siihen, että sinänsä :confused:

Se keltaisuus hävisi parissa päivässä kun aloin saada antibiootteja, samoin tajunnan taso palasi normaaliksi.

Ryyppäämistä en ole tosiaan harrastanut tuon jälkeen kun yhden kerran ja nyt en ole taas melkein viiteen kuukauteen ottanut tippaakaan etanolia, enkä muitakaan päihteitä paitsi yhden ikivanhan Imovane-tabletin jonka löysin tavaroistani kolme viikkoa sitten (tuo yksikin tabletti pärähti aika lujaa kun sen otti muutaman kuukauden raittiuden jälkeen ilman mitään toleja mihinkään) ja yhden tripin ololiuhqui-siemenillä.