Epäilen olevani autisminkirjolla. Sanotaan etteivät autistit yleensä ymmärrä kielikuvia ja sananlaskuja, mutta minä ymmärrän ja viljelen niitä omissakin puheissani. Moni on kehunut minua kielellisesti lahjakkaaksi, mukaan lukien ammatinvalintapsykologi. Kaikkea en kumminkaan ihmisten puheissa aina ymmärrä.
Yksi asia, mikä on vaivannut vuosia, on kun olen lukenut jostain aa:n teksteistä, että naisten olisi parempi käydä naisten ryhmissä, koska kaikesta ei ehkä ole mukava puhua miesten kuullen: “Jos nainen kertoo tulleensa seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, se kuulostaa miesten korviin samalta, kuin joku mies kertoisi kymmenen miehen raiskanneen häntä perseeseen” siinä sanottiin.
En ymmärrä mitä tällä tarkoitetaan? Voiko joku selittää?
Eli siis kuulostaako siis miesten mielestä naisen kokema seksuaaliväkivalta raaemmalta, kuin miehen kokema?
Koska jos kymmenen miestä raiskaa anukseen, riippumatta siitä, onko uhri nainen vai mies, lapsi tai aikuinen, niin sehän on raaka joukkoraiskaus ja tekstin nainen taas puhuu joutumisesta seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, mikä voi vaikka tarkoittaa, että ihan sovussa harrastetaan seksiä, mutta toiselle osapuolelle annetaan ymmärtää, että on kyse rakkaudesta ja kiintymyksestä, vaikkei olekaan?
Vai mistä on kysymys? Onko siis miesten vaikea kuulla naisen kohtaamasta seksuaaliväkivallasta, koska he ovat tehneet tai voisivat tehdä sitä itsekin? Ja mies taas ei tuo miesporukassa esiin kokemaansa seksuaaliväkivaltaa koska se on niin kova häpeä? Joten naisen läsnäolo aa-kokouksessa on vaikeaa, koska hän saattaa vaikka tuollaisestakin puhua?
Enpä ole lukenut tai kuullut moista AA-tekstiä mistä kerrot, koska AA on naisten ja miesten toveriseura. Onhan erilaisia mielipiteitä tietenkin.
Itse olen puhunut aremmat asiat psykiatrille, tai uskotulle ystävälle tai papillekin.
On olemassa myös ihan vartavasten vertaistukea seksuaalisen hyväksikäytön ja väkivallan kohteeksi joutuneille ihmisille.
No johan on erikoinen kommentti. Minuakin kiinnostaisi, missä tuollainen on ollut.
Sinänsä ymmärrän joidenkin tarpeen käydä naisten ryhmissä vaikka juuri siitä syystä, että joistakin aiheista voi tuntua hankalammalta puhua miehille. Mutta itse en pidä sitä miesten syynä, enkä kuvittele tietäväni, saati yleistäväni, mitä he tilanteessa ajattelisivat.
Tuskin tuo sentään minkään ryhmän virallinen linjaus voi olla?
En pysty muistamaan, missä se tarkalleen oli, mutta muistan lukeneeni ja ihmetelleeni moneen kertaan ja kyllä se aika tarkalleen tuossa sanamuodossa oli se teksti. Ei siis tietenkään minkään yksittäisen ryhmän linjaus… Vaan a-a-kirjallisuudessa.
Minulla ei ole mitään vaikeuksia puhua miehille mistään asioista sen enempää, kuin naisillekaan, ja vaikka olisi, miksi se olisi heidän syy?
Olen vain useamman kerran saanut kehotuksia mennä naistenryhmiin. Tämä on minulle vaikeaa, koska useat ihmiset, jotka ovat minua kohtaan olleet väkivaltaisia ovat nimenomaan naisia.
AA-n ohjelmassa 12 askelta ja 12 perinnettä ei lue tuollaista tekstiä. Onkohan tuo jonkun yksittäisen ihmisen kirjoittama kirja tai artikkeli. Meitä kun on moneksi niin kaikenlaista on.
Kehoitan lukemaan vaan 12 askelta kirjaa.
En tiedä onko näitä 12askeleen kirjoja useitakin joita on sitten muunneltu ja julkaistu AA:n nimissä… en tiedä.
Itse otan aina ns. järjen käteen kun luen kirjallisuutta, mitä tahansa kirjallisuutta. Ne kun on joku kirjoittanut, ne ei ole mikään ehdoton totuus,mikään…