Mun miesystävä juo. Suhteen alussa skarppasi, mutta syksy on ollut melkoista alamäkeä. Katkolla on käyty jo pariin kertaan ja aina vaan jatkuu. Selvinä hetkinä on luvattu että hoitoon mennään mutta olon tasaannuttua ei se houkutakkaan vaan ihan itse asiasta selvitään. Parin päivän päästä ollaankin taas juomassa. A-klinikalla tuo on käynyt juttelemassa mutta puheiden mukaan ei kuulemma sen kummempaa kartoitusta hoitopaikoista ole puhuttu. Useimmiten on kuitenkin joku tolkku pysynyt kun oon käynyt kylässä.
Meillä on etäsuhde eikä nähdä kauhean usein. Silloin viestinnän merkitys korostuu, mutta kun toinen on ryyppäämässä niin ei siinä paljoa suhdetta kehitetä. Elämä pyörii päihteiden ympärillä, eikä kauheasti motivoi jutella puhelimessa kun ei toinen niistä paljoa muista tai ei se mihinkään voi keskittyä. Inhoan turhia lupaksia ja ollaan sovittu ettei luvata mitä voidaan pitää. Voitte kuvitella miten sujuu. Tällä viikolla jo ennalta sovittiin että jutellaan tiettynä päivänä, koska silloin tapahtui mulle jotain tosi tärkeää. Eipä juteltu ei. Mutta tänään juteltiin.
Ja nyt tuntuu että oma pohja on tullut vastaan. Toinen oli sittenkin humalassa ja riidanhakuinen. Yritin puhua siitä, että kaipaan yhteyttä ja henkistä tukea myös silloin kun ei olla läsnä. Mies sai käännettyä sen siihen, että eikö mulla ole kaikki ok silloin kun oon kylässä, ruoat tarjottu ja huolta pidetty. On juu, mutta osan minäkin maksan ja laitan. Ja rakkautta ja tukea mä haluan, muuta en ole ikinä pyytänyt ![]()
Ensi viikolla pitäisi nähdä ja pitänee ottaa varmuuden vuoksi omat eväät mukaan ettei toinen pääse sanomaan.
Oon miettinyt että mahdollistanko toisen juomisen omalla käytökselläni. Riittääkö, että asetan rajat vai pitäisikö pakata hammasharja mukaan ja toivoa että ehkä joku päivä kun (jos) tilanne rahoittuu niin toinen vielä haluaa nähdä? Perheen elämä pyörii jo juomisen ympärillä, yritetään järkeistää, kiristää ja sovitella. itse en siihen haluaisi lähteä mutta tunnistan jo omassa käytöksessä suuria hälytysmerkkejä. On tosi kurja olo enkä osaa tätä lukkoa avata ![]()