Moi.
Mä lopetin reilut 3 viikkoa sitten opparit. Meinasin kirjoittaa, että kylmällä kalkkunalla, mutta… eh… Ei se aivan niinkään mennyt :mrgreen: . Bupren vetämisen lopetin kertalaakista viime lokakuussa. Silloin aloin tosin lääkitä viekkareitani kodeiinilla(Panacod, eroteltuna), jota lääkäri määräsi mulle mielinmäärin ja kyllä sitä suurilla annoksilla väliin menikin. Kodeiinista en saanut irti mitään oloja, auttoi vain hyvin refloihin. Alunperin otin tuolloin syksyllä kodeiinin käyttöön, koska olen muutenkin tosi herkkä palelemaan, niin ajattelin, että sen avulla kestän paremmin talven ylitse, kun ei tarvitse reflojen tähden jäätyä ja homma kaadu siihen, kun ei pysty edes suihkussa käymään, saati asunnosta poistumaan. Nyttemmin olen miettinyt, että tuo vähän reilun puolen vuoden kodeiinikuuri oli ihan hyvä ajatus myös psyykkisen puolen kannalta, eli pääsin rauhassa orientoitumaan lopetukseen ja bupre sai rauhassa poistua kehosta, eli sen saatanallisen pitkät viekkarit menivät ohitse ikään kuin varkain.
No, nyt vajaa kk. takaperin lopetin sitten kodeiinin seinään ja tulihan siitä reflat, juu, mutta ei mitään sietämätöntä settiä, eli palelua, yöhikoilua, kipeä ja sekaisin oleva vatsa, kolotukset ja säryt(Mulla pahimmat jaloissa), nenänvuotaminen, yleisesti väsynyt ja flunssainen olo ja nämä ihan perusjutut. Lisäksi mulla on erittäin vittumaisena reflaoireena se, että kusen aivan järjettömiä määriä ja aivan tyhjästä ja se todellakin häiritsee ja invalidisoi erittäin pahasti, kun ei saa nukuttuakaan, kun voi joutua jopa 5 min. välein käymään kusella
. Tuohon vaivaan sain onneksi lääkitykseksi yötä vasten Minirinin(Desmopressiini, reseptilääke), joka auttoi hyvin siihen, etteivät yöt menneet tyystin kusemikseksi. Muutenkin mulla oli toki lääkitystä tukena, eli Duact(reseptilääke) vuotavaan nenään, Primperan(reseptilääke) pahoinvointiin, Imodium ripuliin, Panadol ja Burana särkyihin. Hirveästi en noita lääkkeitä tarvinnut. Benzoja käytin sitten ohella, mutta niitä käytän muutenkin ja olen pahassa koukussa, joten ei tuolla nyt niin väliä ollut, vaikka hetkeksi annosta vähän nostinkin. Kyllähän ne jeesasivat paljon, mutta benzokoukkua en suosittele hankkimaan, vaikka saisit niitä hommattuakin, koska se on miljoona kertaa pahempi koukku, kuin Subu/opparit. Lyhyenä kuurina/vain pahimpiin oloihin satunnaisesti otettuna niistä tuskin kuitenkaan haittaa on.
No joo, mun tilanteeni eroaa, paitsi tuon lääkityksen osalta, luultavasti myös muuten sun tilanteestasi, eli aikamoisen pohjatyön tein ennen lopetusta. Eniten auttoi terapia, jonka avulla sain nuppini siihen kuntoon, että koin, etten tarvitse enää mielialalääkitystä, jollaisena bupre mulla oli toiminut. Sitten olikin oikeastaan hyvin helppoa suhtautua fyysisiin refloihin niin, että nämä ovat kuin flunssaa, kyllä mä nyt flunssan kärsin sairastaa, ohi se menee, eikä ole kuolemaksi. Psyykkinen puoli on sitten eri asia ja sen kanssa mun ei auta sanoa vielä juuta tai jaata, vaikka tällä hetkellä tuntuukin varsin valoisalta
.
Enpä tiedä oliko mun tarinastani mitään apua. Kirjoittelen tässä ehkä vielä lisää. Tsemppiä joka tapauksessa
.
No niin, lisää tekstiä tulee, kun sain tankattua enemmän kahvia koneeseen: Kerroit olevasi ulkomailla ja kyllä kait sieltäkin saa apteekista reseptivapaita lääkkeitä; käsikauppasärkylääkkeitä(Eivät välttämättä kovin hyvin auta kipuihin, mutta silti ei kannata ottaa suuria annoksia, koska tulehduskipulääkkeet hajottavat vatsan ja parasetamoli voi käydä maksan kohtaloksi), ripulilääkettä ja jotakin matkapahoinvointilääkettä nyt ainakin. En tiedä, missäpäin maailmaan olet, mutta joissakin paikoissa voi saada apteekista ilman respaa hyvinkin tehokkaita troppeja, esim. ripulilääkkeet voivat olla niin tujua tavaraa, että vievät pienet Subu-reflat kerrassaan mennessään ja kohta onkin koukussa niihin
:mrgreen: . Kannattaa käydä kyselemässä.
Sitten näistä luomukonsteista: Järjestä itsellesi mahdollisimman mukavat oltavat, eli yritä päästä suihkuun pesemään reflahiet pois, yritä saada syötyä jotakin, mikä maittaa. Jos esim. suklaajäde on ainut, mitä tekee mieli ja mikä menee alas, niin vedä sitä sitten. Lämpimät peitot, vaatteet ja lämmin tee palelua torjumaan. Sitten se tärkein, eli vaikka kuinka vituttaisi ja mielenkiinto kaikkeen olisi nollissa, niin yritä tehdä jotakin, mistä tykkäät, oli se sitten lukemista, kaulaliinan kutomista, pasianssin peluuta, telkkarin katsomista tai mitä hyvänsä. Myös ulos kannattaa yrittää lähteä joka päivä. Mikään hirveä himoliikunta ei ole välttämättä hyvä idea, mutta ihan rauhallinen kävely korttelin ympäri voi piristää yllättävän paljon. Jos vain manaa, että vittu, vittu, vittu, kun on reflat ja saatanan paha olo, niin se kyllä buustaa reflat aivan hirveiksi. Siksi kannattaa yrittää repiä jotakin muuta sisältöä ja ajateltavaa eloonsa ja oloonsa. Liikaa ei toki pidä itseään rasittaa, eikä pakottaa, koska se saattaa aiheuttaa takapakkia. Sinänsähän bupren viekkarit eivät mitenkään vaaralliset ole. Sulla tuo unettomuus taitaa olla se pahin juttu, joka kuormittaa elimistöäsi psyyken lisäksi. Puhun nyt nimenomaan fyysisistä refloista. Se kupolin puoli on hankalampi näissä hommissa ja siksi olisikin hyvä, että olisi saanut tehtyä jotakin ajatustyötä ja rakentavaa pohdintaa lopetuksen alle, niin olisi suuremmat mahdollisuudet onnistua. Itsehän onnistuin kyllä aina lopettamaan opparit ja kärsimään reflat, mutta vain sen tähden, että voin aloittaa pian uudelleen. Nyt meininki ja motivaatio on ihan toinen, olen tosissani ja ennen kaikkea hyvällä fiiliksellä ja uskon, että tästä saattaa hyvinkin tullakin jotakin
.