Subutex vs Suboxone

itsellä korvaushoitolääkkeenä tällähetkellä subutex. Jossain vaiheessa on edessä vaihto suboxoneen, mietityttää vaikka kyseessä onkin sama vaikuttava aine, niin vaikuttaako tuo naloxon annostuksessa jollain tavalla?? onko kellään kokemuksia subutexin vaihtamisesta xoneen? riittääkö sama annos? Onko annosta jouduttu nostamaan? Tai onko vaikutus ylipäänsä paljonkin erilainen kuin subutexillä?

Kyllähän sen eron ainakin on suonensisäisessä käytössä huomannut.Itsekkin aluksi käytin texiä ja nykysin xonea.Ei niissä nyt kovin suuria eroja ole,mutta kyllähän se texi on ns. puhdasta buprea,niin vähän parempaa se on.Kyllä xoneen äkkiä tottuu,ajaa kumminkin saman asian.Ainakin isommilla annoksilla sen huomaa,kun xonessa on se naloksoni.

Kielen alta liuotettuna naloksoni ei imeydy, joten toimii ihan samalla tavalla.
Riippuu täysin tabletin rakenteesta ja sen myötä liukenemisnopeudesta.
Elikäs liuotukseen käytetty aika ratkaisee, ei se naloksoni.

Piikitettäessä asia on toki eri. Xone nousee hitaampaa kuin tavallinen, siinä se ero mikä i.v -käytössä johtaa erilaisiin tuntemuksiin. Molemmissa kyllä pubre ihan yhtä “puhdasta”.

Eikös se naloxoni ole laitettu siihen sen takia, ettei piikitettäisi? tai ainakaan, ettei se olisi niin helppoa? Myöskin eikös saata kovettaa vatsaa ja naloksoni auttaa myös siihen?

Joo siksihän sitä naloksonia on lisätty ettei jengi rännäis sitä, mut käytännössähän se ei sitä estä. Ihan samalla lailla liukenee veteen ja menee neulasta läpi, et ei siinä mitään ongelmaa ole. Ainoo vaan et xonen muodossa se tosiaan nousee hitaammin kuin teksin, ja huomaa ihan yhtä hyvin musta isoissa kuin pienissäki annoksissa. Tai itse asiassa sanoisin et pienessä ehkä jopa paremmin, xone kun nousee niin hiipien ni jos sitä on vähän, ni ei tunnu se vähäkään. Teksissä taas tuntee kyllä pienetki annokset varsinki jos on reflat. Mut noissa asioissa on psykologisella vaikutuksella tietysti iso merkitys. Ja tosiaan ei kai siinä bupren puhtaudessa mitään eroa ole, ihan samaa lääkeainetta se on kummassakin tabletissa.

Ketjun aloittajalle, ei sillä sulatettuna ole mitään merkitystä kumpaa sulle annetaan, ihan samalla lailla riittää. Mulla oli jossain vaiheessa silleen et kotilääkkeet annettiin xoneina, ja sen yhden päivän kun kävin hakee lääkkeet ja sulatin paikan päällä, annettiin teksiä. En tuntntenut mitään eroa.

Tosta en olekaan ollu tietoinen että naloksonilla ois jotain vaikutusta ummetukseen. Enkä siitä, että että se ei kielen alta imeydy. Nyt ku oon sulatellut, ei ummetus enää vaivaa, mutta silloin kun piikitin niin vaivas. Eikö sen sit pitäis mennä just toisin päin…? Vai vaikuttaako se siihen ummetukseen sieltä mahalaukusta käsin? :confused:

Mielestäni se naloxoni on juuri laitettu vaikeutettavaksi i.v käyttöä JA kun saattaa kovettaa vatsaa, niin pitää paskan normaalina (joillakin saattaa mennä ripulillekin) siitä. Myöskin oksikodonin jonkun lääkkeen joukossa muistaakseni tuota on juuri sen takia, sairaalassa sitä sain, muuten helvetin kallis lääke. Targiniq:han sen lääkkeen nimi oli… esim 20mg sisältää 10mg naloksonia jne eli puolet on naloksonia.

http://www.tohtori.fi/laakeopas/laake/23917-TARGINIQ
" Lääkkeeseen on lisätty naloksoni, jotta se vähentää oksikodonin aiheuttamaa ummetusta. Jos naloksonin aiheuttama ripuli jatkuu pidempään eli yli 3–5 päivää, pitää ottaa yhteys lääkäriin."

Eli en näemmä ihan väärin muistanut :unamused:

Mulle on käyny monesti niin, et contit alkaa feidaamaan pois, ni siihen sitten xonea → reflat pariksi tunniksi.
Mut jos ottanu subutexia, niin ei oo tullu refloja pariksi tunniksi, eipä kyllä muutakaan, jos nyt ei lasketa ennaltaehkäisevää tärinää, mikä tulee, kun jonkun viikon/kk:den noita conteja räpsii.

Eli jos on agonistia veressä ja siihen naloksonia päälle, ni tulee luukipuineen kaikkineen reflat hetkeksi.

Ihan vain varmuuden vuoksi jos joku ei tiedä ja jäi edellisistä epäselväksi.

Opiaatti riippuvuus + Naloksoni = Vieroitusoireet = Ei hauskaa katsottavaa, eikä koettavaa.

Naloksoni on myös vasta-aine opiaattien yliannostukseen.

Tähän voisi tietysti laittaa hienoja sanoja kuten: Antidootti, Antagonisti, Opioidireseptori, mutta taidanpa jättää selvyyden takia laittamatta.

Kerroppas sitten miksi sitä lyödään opiaatin joukkoon? itse olen opiaatteja syönyt lääkärin ohjeistuksella ~3 vuotta ilman päivänkään taukoa, oxycontteja viimeisen vähän yli vuoden, nyt lisäsivät oxynormit conttien tueksi.
Eli jos söisin targiniq:ia (mitä sairaalassa joskus antoivat conttien ja normien sijasta kun fentalyynitiputus oltiin lopetettu) niin oksikodoni ja naloksoni taistelee toisiaan vasten koko ajan? eli periaatteessa kumoasi vaikutusta, eli ei olisi kivunlievitys niin suuri kuin ilman naloksonia?? Noh, eipä itellä ainakaan onneksi ole aiheuttanut mikään lääke ummetusta eikä tarvi noita targiniq:ja, aivan saatanan kalliita lääkkeitä vrt esim oxycontin/oxycodone ratiopharm (jälkimmäisen maahantuonti taidettiin lopettaa about vuosi sitten tjsp.).

mistä tääl nyt väitellään,ite käyttäny subua ja muita opiaatteja kauan.nyt korvaushoidossa.se toimii hyvin sun lopettaa kaikki muut

Saivartelenko?

Ihmisellä voi olla opiaattiriippuvuus(yhdyssana), vaikkei olisi kymmeneen vuoteen ollut lähelläkään opiaatteja, joten ei se riippuvuuden olemassaolo automaattisesti vieroitusoireita aiheuta, vaikka naloksonia tuupattaisiin kuinka. Kyllä sitä opiaattia pitää elimistössä olla, jotta naloksonilla vieroitusoireet saadaan aikaiseksi :stuck_out_tongue: .

Emmeköhän me kaikki tämän tiedä, mutta ei silti ihan noin suoraan mene, kuten esim. Suboxonen ja Targiniqin kanssa huomaa, joten niin kuin Addie sanoikin, tietoa saa täällä jakaa, jos sitä on. Mitä sitä suotta panttaamaan :wink: .

Naloksonilla on suun kautta otettuna pieni hyötyosuus (<3%) ja näin otettuna se tarjoaa paikallisen opioidireseptorien estovaikutuksen suolessa.

Taisin tosiaan oikaista tässä. Oletin että kun puhutaan opiaattiriippuvuudesta → fyysinen riippuvuus → jatkuvasti vedetään ainetta lisää että reflat pysyy loitolla → ainetta jatkuvasti elimistössä.

Ja mitä Suboxoneen tulee, ei sen ja Subutexin välillä huomaa välttämättä mitään eroa annosteltuna sublinguaalisesti. Naloksonia pystyy tuskin mittaamaan plasmasta näin otettuna ja sen puoliintumisaika on noin tunti.

Juu, siis ite oon kyllä i.v.käytössä huomannut ihan selvän eron, tai siis lähinnä justiin siinä että xone nousee tosi huomaamatta. Mut kiva kuulla ettei pitäis sulatettuna olla hirveitä eroja. Kai se on lähinnä psykologinen juttu et kun on tottunu ajattelemaan että Subutex on se lääke, ja xone vaan hätävara (sillon ku käytin i.v:sti), ni nyt sit jännittää että miten toi pelkkä xone pitää mielihalut poissa. On tässä vielä muutama kuukaus, ennenku se mulla vaihdetaan, mut tullu silti jo mietittyä… Ja tosiaa, opiaatteja ei oo tarkotus käyttää- tai muutenkaan mitään ohi hoidon, niin sillai sillä ei ole väliä…:slight_smile:

itse asiassa xone on mukavampaa kielen alla kuin subutexi, johtuu siitä että se maistuu ihan kohtuu hyvälle.
Vaikutus on ihan sama ja yhtälailla pysyy mielihalut kyllä poissa.

Ei kannata alkaa kelailemaan, et xone ois joku hätävara, koska se on ihan samaa kamaa ja toimii kielen alta ihan samalla tapaa. Ja sitäpaitsi, jos heittää hihaan vaikka kaksi xonea kerralla, niin kyllä se jo nouseekin sitten, jos on nitkut, muutenhan buprenorfiini ei vaikuta, jos nyt ei ole ihan ekaa kertaa pekkaa kyydissä, niin sanottuna.

Jos bupre menee päähän, niin silloin on väärä henkilö korvaushoitoon, olen sitä mieltä. Silloin asia hoidetaan katkaisulla, lopputulos ihan sama → normaali olo, ei korvaushoidossa ollessa tunne mitään vaikutusta…

No ainut merkittävä ero noiden kahden valmisteen välillä on se, että moni saa suuremmilla annoksilla päänsärkyä ja huonoa oloa seuraavaksi päiväksi xonesta. En tiedä, mikä siinä on, veikkaisin kuitenkin naloksonin aiheuttavan tätä. Menee onneksi ohi n viikossa ja tavan särkylääke auttaa, mutta onhan tuo veemäistä. Muuten mulla ei ole mitään lisättävää edellisiin postauksiin.

Jep tuli aikoinaan paljonkin katettya subua… nyt oli yli vuoden tauko ja perjantaina vetasin noin ⁴mg … onneks juomaan en oo sortunu ku yli kolme kuukautta raittiina ollu.

Tossa on vaan se outo juttu, et eiks naloksonin pitäis häipyy elimistöstä jotain tunnissa? Silti se tuntuu aiheuttavan monille allergisiakin reaktiooita, ihottumaa ja kutinaa. Tai kai se siin tunnissakin ehtii tota aiheuttaa, varsinkin jos päivittäin käyttää. Mut jos päänsärky ja/ tai pahoinvointi tulee vasta seuraavana päivänä, niin voiko se sillonki muka olla naloksonista??

Ei mulla ainakaan xonesta mitään päänsärkyä tai pahoinvointia tule.Toki voi olla,että sitä saattaa tulla niille ketkä sitä harvemmin käyttää ja kaikilla ihmisillä aineet sun muut voi toimia ja vaikuttaa eritavalla.

Joo, siis yritän kyllä ajatella että ihan samanarvosiahan nuo ovat, mut mulla ei oo k-hoito vielä ollut edes montaa kuukautta, niin kai se on tuolta i.v.käyttö-ajoilta jäänyt takaraivoon kummittelemaan et xone olis muka jotenkin huonompi lääke, tai toimis muka huonommin…ehkä tääkin ajatus pikkuhiljaa väistyy.:slight_smile: Ja siis joo, eipä toi pupre oo mulla kyllä muutenkaan sanonu yhtään mitään enää useempaan vuoteen, et pääasia että viekkarit pysyy poissa. Ja sehän se idea korvauksessa onkin. Ehkä muotoilin vähän väärin kun sanoin et iv.sti “nousee hitaammin”, ku eipä se teksi nyt ikinä nousemalla nouse, mut siis tiedät varmaan mitä tarkotin…kyl sen eron kuitenkin iv.sti huomaa. Mut hieno juttu jos kielen alla toimii samallalailla.