OIkeesti, se yks nappiki saattaa saaha sut tajuu et tää on sun juttu, jos onnistut annostelemaan sopivan määrän, siis ei laattauksii sun muuta, saat kipeen hyvät valveunet ja nuokkuminen hauskuuttaa… niinpä sitten on mahdollista just se, mitä täs on puhuttu. Mut hyvä et näytät vaan kokeilevan, ja uskon, ettet jatka.
Kun mulla oli aika kauan sitten teemuja paljon ympärilläni, vetelin meneään lätkän ja toisen ja kolmannen. Jne. Vuosii kului…
Sit vuosien pääst totesin siinä vaihessa itselleni, kun istuin lähiokirjaston sinilamppuisessa vessassa vetämässä kädet täristen pelastusvetoja, että ei saatana.
Niin kävi allekirjoittaneen tapauksessa, no ei midist, jatketaan, aina suunnitelma eteenpäin… Nyt vähennysvaihesssa. 2vk ilman… tuuletus
Itse aloitin silloin bupre-uran teemuilla, joista en silloin aluksi edes pitänyt. Sit subuihin siirryin ja niihin totuin. Ikinä en bupresta oksennellut, mut muuten tuli huono olo. Yllättävän vaikea sitä käyttöä oli silti pitää kurissa, eli olis ihan eri asia käyttää yksi subu tietäen, ettei lisää saisi, mut kaikkiallahan sitä nykyään pyörii, eikä oo vaikea tutustua ihmisiin, vaikkei ketään diilaavaa tuntisikaan.
Eli muumilaakso mieti tarkkaan, haluutko ottaa riskin parin kivan illan takia! Kauheesti oloja kun bupresta ei ainakaan mulle säännöllisessä käytössä tullut!
Riskien tiedostaminen on tietysti parempi kuin tiedostamatta jättäminen, mutta lähes jokainen opioidiaddikti on ajatellut, että on tarpeeksi tiedostava, kurinalainen ja vahva välttääkseen addiktion. Äärimmäisen harva, jos kukaan siihen on kuitenkaan pystynyt, kun katsotaan oikeasti todella pitkälla aikavälillä. Tähän ryhmään voin laskea nykyisin myös itseni. Olen nyt käyttänyt opioideja noin 4,5 vuotta, ja niihin olen koukuttunut oikeastaan vasta tämän vuoden puolella, kun subua alkoi olla koko ajan halvalla saatavilla ja olen muiden päihteiden käytön lopettanut lähes kokonaan sekä muu sisältö elämässä on vähentynyt. Ennen pidin tai ainakin yritin pitää opidien käytön 1 kerta/2 viikoa syklissä (viimeinen pidempi tauko 2011 joulun aikoihin 5vko), nyt se on kääntynyt päälaelleen noin 2krt/vko välillä tiheämmin ja välillä vähemmän tiheästi. Tällä käyttötiheydellä saa jo jonkinlaisia fyysisiä tai ainakin psykofyysisiä vieroitusoireita.
En todellakaan voi suositella opiodien käyttöä kenellekään, toisaalta ilman niitä luultavasti käyttäisin edelleen alkoholia, joka minulle henkilökohtaisesti on paljon huonompi vaihtoehto (join itseni viime viikonloppuna humalaan ensimmäistä kertaa 8 kuukauteen, heti meni kolme päivää putkeen plus hävinneet silmälasit).
Muistan että kalevi kalsari suuttui häneen kohdistetusta todenmukaisesta kritiikistä ja lähti loukkaantuneena pois uhoten jotain järjettömyyksiä.Good old golden times. Kultasuihku naamalle ja liiviunelmat sikseen.
Itse olen “tiedostanut” riskit sekä lopettanut lähes päihteen kuin päihteen lopulta omalla päätöksellä (laittomat). Subustakin kärsinyt useat viekkarit, (myös töissä käyden ja selkeästi sairaana; huumetestissä ei tuolloin näkynyt niin ei ollut todisteita); ilman iv-käyttöä ja todella pienilläkin määrillä! Joka kerta itselläni ne viekkarit iskivät vain helpommin ja vuorokausien vaikutusaika lopulta vuosien jälkeen (kuukausien taukoja vetäen toisia päihteitä) oli pakko myöntää tuon olevan ainoa päihde, jota en kyennyt itse lopettamaan…
Vielä kh:n alettuakin epäilin; voinko oikeasti olla riippuvainen aineesta? Pärjäsin kk:n melko hyvin pienellä määrällä… Vielä vähentäessäkin voin olla 3vkoa täysin(?) kunnossa, tämän jälkeen alkaa järjetön kylmyys, silmät vuotavat; olen yhtäkkiä kuin flunssassa… Tämän jälkeen tajuan, että lieviä oireita on ollut jo useamman pv:n, mutta vähentämisen halun tähden ilm kiellän niiden olemassaolon…
Jälkeenpäin ajateltuna +3vkon putket olivat idioottimaisia; itse sain viekkarit, toinen saman määrän ja ajan vetänyt ei… Yhteen aikaan se 3vkoa oli max pituus, jonka aikana käytin tuota. Herskaa otin vain 3-4vrk putkeen max… En ymmärtänyt että välipäivät eivät oikeasti tarkoita muutamaa päivää ja ne korvasin muilla aineilla… En ollut koukussa mihinkään, halusin vain olla jonkin aineiden vaikutuksen alaisena . En edes tunnistanut kaikkia viekkareita, vaan uskoin homman olevan hanskassa todella kauan! Jopa aikana jolloin käytin piriä ja subua vuoronperään (tietenkin myös muita aineita meni); uskoin handlaavani molempien käytön. 3kk pääaineena subu/piri, tämän jälkeen vaihdoin toiseen aineeseen 3kk:ksi ja jälleen toisinpäin… Lopulta pirin lopetin, subun yritin lopettaa … Tuolloin oli vielä respalla santut, pamit ja kumit suurilla annoksilla, niin köyhääkin köyhemmän miehen snowballeja tuli harrastettua piri-bupre-kumi kombona…
Todella moni tuttu on tuon vaikutusajan tähden jäänyt koukkuun, osa lopettanut seinään ja myöhemmin jatkanut käyttöä… Alusta asti olen oppareista saanut kunnon laskut ja luonnontoleranssi on korkea… Oletin tässäkin aineessa riittävän, että kärsin laskut… Alussa ts laattasin kun vaikutukset hävisivät…
Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ymmärtää myös se, että mikäli kk:n käytön (pari välipäivää) n. 25mg:n jälkeen on vkon niin kipeä; ettei kykene nukkumaan, särkee, etoo sekä tipahtelee hereillä ollessa viekkareiden tähden; kyseinen aine kenties voi koukuttaa joskus… En kuitenkaan nähnyt mitään syy-seuraus-suhdetta asiaan, koska lopetin useaan kertaan useaksi kk:ksi… Ts koin olevani niskan päällä aineen kanssa… Korvaten hitaan nopealla benejen, ganjan ja holin kera…
Nyt kh:ssa on tullut esiin erittäin nopea aineenvaihdunta, sekä jatkuva opioidi/oppari-lääkitys ilm ylläpiti riippuvuutta… Usea (ei iv:sti käyttävä) ihminen on sanonut, että alusta asti aine sopi heille töihin, biletykseen sekä mielialaa kohottamaan. Alun minimiannokset nousevat muutamassa kk:ssa moninkertaisiksi; samoin päivät subun kanssa lisääntyvät nopean salakavalasti… Itse koen kyseisen aineen yhtä petolliseksi kuin bentsot… Vaikea edes miettiä, kuinka usein tuota voi käyttää; kun biologialla on pelissä osuutensa!
Ts ei ole mitään tietoa koska oppareihin olen koukuttunut. Mikäli en buprea ottanut, otin järjettömiä annoksia kodea/+tramboja ja kuvittelin pitäväni addiktion loitolla… Jatkuvasti sai vain pettyä itseensä kun yleensä 5. pv ilman subua (säästin lääkkeeni jos otin subua), retkahdin! Sen jälkeen taas “hallittu kuuri” ja yritys päästä eroon…
En itse ottanut Jokeri noin pieniä määriä ekalla kerralla, 2mg otin… Kyllä olin sitä mieltä että ennemmin överit kuin vajarit…
Hetken pysyin pienissä määrissä, pienemmissä kuin nuo, mutta pian otin alkuun 4-8mg… Putken jälkeen hain täristen piriä, joka kyllä jeesasi; “sillä se lähtee millä on tullutkin” kuittailu vain vitutti, miten joku voi nähdä että olisin viekkareissa kun halusin vain ottaa “jotakin”… Uskoin myös että valitsemalla piripussin, en jää subuun koukkuun… Kyllä sai ottaa muutamat päivät suuret määrät bentsoja, blossia ja piriä/essoja ja silti paska fiilis… Tuolloin tärinät, kohtaukset ja etovat olot tosin kertoivat vain “lääkkeiden vähästä määrästä” tms. Kun ei vain ole koukussa ja jos on, niin aineen nimi on tuntematon… Tuohon aikaan tuli paljon heroiiniäkin vastaan, en muista korvasiko sillä bupreviekut, mutta buprea välillä “lieventämään” kylmyyttä ja pään hajoamista, kun herskaa oli otettu 2-3vkon aikana useampi 1-3pv:n putki… Meillä ei ollut mitään aikakäsitystä välien pituudesta; 2pv oli jo tooosi piitkä aika… Pääasia oli ettei vain koukutu herskaan, muu pysyi kyllä käsissä.
^ Hmm! Enpä oo koskaan ees kokeillut! (Kannabis jäi aikalailla entiseen elämään, ku siirryin opiaatteihin.) (Joo eli pilvinuokkuja ei o mun huume-elämässäni montaa kappaletta ollut! ) Mutta voin kyllä hyvin kuvitella, et se auttaa siihen jatkuvaan hermoiluun, ja niin mielen kuin lihastenkin kireyteen. Mitenköhän suhtautuisivat klinikalla, jos ihan mun hoidon loppuvaiheessa, kun on vikat tiputukset vaikka 4 - 0mg, mun seuloihin yhtäkkiä ilmestyisikin kannabis - aine, joka ei oo näkynyt mulla koskaan. :mrgreen: Aika rankkaa olis, jos siinä vaihessa ottaisivat kotilääkkeet pois, ja joutuisin ravaa joka aamu klinikalla sulattamassa - enkä sen takia sais edes jaettua lääkkeenottoa useampaan osaan vuorokaudessa. Ja tokihan ne sen tekisivät. Suostuisivatkohan edes tiputtaa sitä enää kokonaan pois? Tai kait se sentään viime kädessä on ihan vaan mun päätettävissä. Mut joo, pitänee unohtaa se lääkitysvaihtoehto.
Pakko se on sanoa. Siis buprenorfiinihan on oikeesti paska päihde. Hetken vetää ja ei sitä sen jälkeen saa ees kummemmin oloja… Katto tulee vastaan…
Ironista tässä on kuitenki se, että itsehän kuitenkin jatkoin Subun käyttöä aina uudestaan ja uudestaan ja lopulta sitten ihan päivittäin.
Jos sitä ei ollu, ni kyllä silti himotti vaikka ei ois ollu refloja. Mun mielestä Subun säännöllinen käyttö on pian mitäänsanomatonta, mutta silti sitä vaan jatkaa ja jatkaa.
Kyllä jokainen ihminen tietää voimakkaampien huumeiden vaarat. En oikein millään suostu uskomaan, että joku on niin helvetin tyhmä, että ei tietäisi riskejä. Ehkäpä nuo huumeet ovat jonkinlainen itsemurhan korvike rankkaan ahdistukseen .
Ihmisten jutut tällä palstalla ovat todella naiiveja ja uskomattomia. Siksi tätä palstaa varmaan jaksaa lukea. Yksikin pitkänlinjan kirjoittaja totesi joskus: ”Silloin kun Subutex tuli, niin kukaan ei tiennyt, että siihen jää koukkuun”. ”Mä oon niinku uhri, kun en tiennyt eikä kukaan tiennyt, että Subutexin vetäminen on vaarallista”. Uskooko tää pässi ihan tosissaan itsekin tuon roskan ? Kaikki asiat yritetään tietty selittää itselleen aina parhain päin. Ja jos jostain saadaan tukea omille ”ajatuksille” ne tietty hyväksytään ja sitten jankutetaan yhdessä sitä sontaa .
Joskus kysyin miten valistaa jotain siitä, että fiman käyttö on hyvästä, kun hemmo on just tullut teholta suicide yrityksen takia. ”Etkö sinä ymmärrä, että vaarannat ehkä terveytesi ilman fimaa?”
^
Tietämättömyys ja tyhmyys ei kyl oo ihan sama asia. Se, ettei tiedä kaikkia vetämänsä aineen riskejä, ei välttämättä liity mitenkään ihmisen älykkyyteen. En tiedä kenen juttuihin tuossa viittaat, mutta jotenkin musta tuntuu, että sä oot saattanut tulkita asian väärin. Teksin koukuttavuutta kun ei niin nopeasti huomaa, niin monella aloittelijalla saattaa pitkään olla käsitys, et se ei ole kovinkaan koukuttava aine. Mut että kuvittelisi sen vetämisen olevan täysin vaaratonta?? Hmm, onkohan nyt kuitenkaan ollut ihan noin?
Mut olen kyl tehnyt saman havainnon, miten uskomukset helposti mielletään faktoiksi. Jos kaikki porukan tyypit ovat asiasta samaa mieltä, niin silloinhan asian on niin oltava!
^Kuule Jokeri jos minua tarkoitat; lainaisit asiat edes oikein! Itse olen netin saanut alle 10v aiemmin ja kyllähän mä tiesin viekkarit kärsittyäni, kyseisen aineen riskit! Katu-tiedon varassa elin ja täällä porukka on laittanut metskua ja buprea samaan ruiskuun, tietämättä riskeistä!
Ainoa asia missä olen “uhri”, on kh:n sääntöjen lieventäminen samaan tapaan kuin EU:n kehitys! Kun itse olen lopettanut subun ja sinä edelleen nostat fentan & mopon annoksiasi olot saadaksesi; voit miettiä kuka se “uhri” on. Sä kusetat vain itseäsi ja tiedät sen kyllä!
Mä olen niin monet viekkarit kärsinyt ja vuosikaudet pysynyt ilman useita aineita johon olen ollut koukussa; että en vain suostu jatkamaan kh:oa koko elämääni! Itse voit vielä 70-vuotiaana kepin kanssa hakea sen viikoittaisen subu-annoksesi!
Töissä ollessa aikoinani ne hUUmetestit kannustivat käyttämään subua ja vahvoja aineita. Subu ei seulassa näkynyt ja piri näkyi vain hetken vrt lääkkeet/THC. Jotain mätää systeemissä on…
Tuota ilmeisesti jokainen ihminen joka käyttää tutkareita tai edes uusia lääkkeitä; on tällöin tyhmä. Kuitenkin asiakas on se viimeinen koekaniini, jonka jälkeen vasta näkee pitkäaikaiskäytön seuraukset… Tiettyjä oletuksia voi tehdä, kuten jonkun aineen voi olettaa olevan sydämmelle haitallinen kemiallisen kaavan perusteella. Fakta on, että esim subunkäytöstä raskauden aikana ei ole kunnon tietoja kuin erittäin pienillä määrillä, sen sijaan metadonista on ulkomaisia tutkimuksia pidemmältä aikaväliltä…
Uusien aineiden saapuessa, kestää kuitenkin hetken ennenkuin asia edes noteerataan. Lisäksi useat huumeidenkäyttäjät on todettu keskivertoa älykkäämmiksi (Huumeluokka-ohjelma, Kanada; luokan opettaja, ex-addikti kertoi asiasta luokalle). Omalla kohdallani on ihmetelty sitä, miten hyvät numerot olen saanut adhd:sta huolimatta… Asia selvisi muistitestissä, jossa todettiin keskivertoa parempi muisti, numeromuisti-testissä kuuluin “parhaimpaan 5% ryhmään”; ts 95% ihmisistä muistaa numerot heikommin kuin mitä itse…
Klinikan henkilökunta on itse kertonut, että 2 ryhmää ovat lähinnä klinikan asiakkaita; ne ketkä ovat aina olleet ongelmissa (kenties perheolojen tähden, osa itse päihdeperheistä) ja yhtä paljon tulee niitä lahjakkaita ihmisiä, ketkä eivät jaksa enää niitä paineita suoriutua täydellisesti joka asiassa…
Itse ainakin uskon, että mikäli en ymmärtäisi asioita (yhteiskunnan rakennetta, matematiikkaa, fysiikkaa, biologiaa yms); kenties olisin onnellisempi… Mikäli et jaksa elää ja olet masentunut; se järki ei todellakaan jeesaa asiaan. Kaiken lisäksi useampi käyttäjä omastakin (entisestä) tuttavapiiristä halusi kuolla! Mitä väliä sillä on tuolloin, mitä vedät?
Koulussa on edettävä muiden kanssa samaan tahtiin; ulkopuolelle jäävät nopeasti sekä hitaasti oppivat… Molemmat ryhmät joutuvat vaikeuksiin, mikäli asiaa ei noteerata… Lukiossa onneksi sai itse valita aineet sekä piirrellä tunnilla mikäli kerrattiin asioita… Vasta jälkikäteen itse katsonut, että kenties lääketiedettä olisi kannattanut lähteä lukemaan, matematiikka oli lyhyt & älyttömän helppo (kiitos y-asteen opettajan joka väitti ettei kukaan luokastamme pitkää läpäisisi; olimme 2. tarkkisluokka), kemiasta kaikki kurssit, samoin biologiasta geenibiologiasta lähtien kaiken lukenut… 1. vuosi meni sekoluun, mutta ei löydy arvosanaa joka olisi 7:aa heikompi…
Onko älykkyys kenties kirjaälykkyyttä? Ei ole. On useampaa älykkyyden lajia ja mikäli jollakin sektorilla on viisaampi, usein se on toisesta lahjakkuudesta pois. Itselleni lekuri sanoi, että “on aivan uskomatonta miten hyvin heikot puolet/mt-ongelmat pystyy peittämään muilta älyn avulla”.
Useat käyttäjät eivät vain tunnu oikein välittävän elämästään! Ei se älykkyys tai järki tee ihmisestä onnellista! Kuinka moni “luokan parhaista” oppilaista on ollut kiusattu? Itse en tuohon ryhmään ole kuulunut, en kymppejä kaivannut, halusin päästä mahd helpolla jolloin kasit riittivät. Kummallisesti monella romahti ka ylä-asteella, ja sosiaalisuus (=sekoilu & vastakkainen sukupuoli) kiinnostivat enemmän…
Täällä on ollut kysely koulukiusaamisesta ja tulos oli todella kiinnostava, vaikka vastaajia oli vain n. 70. Jos opiskelisin hoiva-alaa, tekisin päättötyön kyseisestä aiheesta!
Ovatko ylipainoiset vähä-älyisiä, kun jatkavat epäterveellistä “diettiään”? Kyse on psykologiasta, ei järjestä! Joka asiassa uskotaan, että “ei tämä asia omalle kohdalleni napsahda”. Psykassa oli hyvä esimerkki tällaisesta ajattelusta. Joen vieressä asuville ihmisille kerrottiin että joki mahdollisesti tulvii yli sateiden tähden. 15km:n päässä joesta asuvat ihmiset olivat jonkun verran huolissaan asiasta, 10km joesta asuvat olivat erittäin huolissaan asiasta, mutta vain 5km:n matkan päässä joesta asuvat ihmiset eivät asiasta huolestuneet… Asian ajattelu järkyttäisi liikaa elämää, joten aivot yksinkertaisesti kieltävät asian… Addiktit eivät koe olevansa riippuvaisia, ei addikteja löytyisi lainkaan mikäli järjellä elettäisiin…
Miksi edes käytät huumeita jos tiedät haitat? Miksi Jeppe juo, miksi Jeppe kokeili alkoholia ylipäätään? Ihminen on aina käyttänyt päihdyttäviä aineita… Koetko itse olevasi typerä kun jäit koukkuun subuun, vaikka tiesit vaarat?
No mutta malibu kulta! Miksi ihmeessä sinä luulet, että minä olisin tarkoittanut juuri sinua ?!?!
Ai onko metkun ja subun käytössä joku merkittävä riski? Mä kun aina luulin, että toi vessapaperin loppuminen on tuossa ainoa riski ! En oo tutkinut asiaa, mutta helvetin vaikea uskoa, että nuo olisi mikään riski terveelle ihmiselle…
Tutkarit: Aivan malibu kulta. Helvetin tyhmiä he ovat!
Lääkkeet: Mutta tässä taas lääkäri on asiantuntijana arvioinut mahdolliset haitat tulevia hyötyjä pienemmiksi!
Lähes aivan jokaisella lääkkeillä on haittavaikutuksia.
Suboxonen kanssa… Mitä nyt henki voi lähteä lekurin mukaan. Naloksoni-metku-bupre yhdistelmä kuulostaa houkuttelevalta… Kuulemma sydämestä hiukan ottaa… Kuinka terveitä ovat kh:t, joista nämä tietämättömät ovat myös alko-pillerikoukussa; kaikki ovat benjokoukussa… Useimmilla cee… Meilläpäin 99% bupresta tulee kh:sta, osa teemujen/Tekkenin muodossa. Porukka on kyllä hankkinut “allergioita” saadakseen naloksonin pois…
Ei täällä kovin montaa pitkänlinjan kirjoittajaa ole ja itse olen rekkautunut vasta pahimpien aikojen jälkeen… Tuota aiemmin ei ole nettiä ollut eikä aineita tullut tutkittua; riitti kun myyjä oli testannut… Mitä subuakin myytiin ekaa kertaa, oli stadista sitä noudettu ja myyjä oli vetänyt puolikkaan kerralla, joka oli ollut liikaa… Suositteli puolta määrästä… Tosin mun täytyy olla tosi paska tyyppi, kun elossa olen; ei kuulunut suunitelmiin…
Kenties itseäni vituttaa, kun tuli retkahdettua vermeihin ja vielä tuotua ne Paratiisiin… Ei kuulunut tod suunnitelmiin, jäi taskuun… Sori…
No joo, kyllä se henki voi lähteä, jos olet valvonut pirillä 7 vrk, vetänyt päivässä yli 100mg metkua, jättänyt syömättä ja sitten vedät yhden Subutexin .
En kuitenkaan usko, jos olet nukkunut hyvin ja pitkään ja syönyt hyvin ja siiten vedät yhden Suboxonen, että henki siit lähtee, ellei sitten pumpussa oo jotain vikaa…
Tietty se tuntuu siltä, että henkihän tässä lähtee ihan just nyt !
Meniköhän jokerilta taas vaihteeks jutun pointti ohi?
Metistä ja buprea siis samassa ruiskussa!! Haloo, siinä on joo jonkinlaista riskiä olemassa.
Osoittaa ettei katutieto oo kovin luotettavalla pohjalla, joka tais olla se, mitä malibu halus sanoa.