Subun lopetus

Moikka.

Täällä kanssa ihan samassa tilanteessa oleva, prikulleen saman taustan omaava ja aikalailla vieläpä saman ikäinen mies. Olen täällä palstalla välillä aina lueskellut, mutta nyt vasta, kun huomasin noin samassa tilanteessa olevan, niin ajattelin tänne jotain raapustaa. Voisin koittaa jotenkin tukea sun tota lopetushommaa, mutta en oikein tiedä miten voisin sen tehdä tässä netin välityksellä.

Voisin kertoo vähän omasta taustasta ja päihdehistoriasta ja miten oon nyt saanut vähennettyä opiaatteja ja uskon, että pääsen eroon, oon aika pitkällä jo tässä lopetushommassa.

Olen urheillut koko ikäni ja vammojen myötä vähän sitä ja tätä on leikattu. Luonnollisesti niihin kipuihin saa aika hyviäkin oppareita. Oon aina ollut perso huumeille, saan niistä sellasta sisästä rauhaa ja keskittymiskykyä. Lisäks mun kroppa valmistaa kodeiinista ja tramadolista aika pienistäkin määristä melkosen päihtymistilan. Oon koko elämäni ollut töissä, enkä päihteiden takia oo skipannut päivääkään töitä, eli oon pitänyt sen jokseenkin hanskassa.

Kerran muutama vuosi sitten murtui luu ja sain kipuihin tramalia ja kodeiinia, vedin sellaisen kuukauden putken molempia sekaisin. En vielä koskaan ollu jääny koukkuun noihin ja en osannut odottaa mitään viekkareita. No, lääkkeet loppu ja pari päivää myöhemmin heräsin kuumehouruisen yön jälkeen ja menin duuniin. Päässä tuntui outoja sähköiskun tyylisiä juttuja, käsivarret ja alaselkä oli helvetin kipeinä ja jotenki tuntui, että taju lähtee kohta. Pääsin duuniin ja iski ihan vittu silmitön ahdistus noiden mainittujen oireiden lisäksi. En tajunnu vieläkään, että mitä mulle tapahtuu ja mistä se johtuu. No kotiin oli lähdettävä, koska aattelin, että mulla on influenssa. Sitä oli silloin tosi paljon liikkeellä. Tota oloo jatku varmaan viitisen päivää ja sit se alkoi helpottaa. En nukkunut juurikaan viiteen yöhön ja koko ajan paikallaan olo oli mahdotonta, jalat oli levottomat ja koko kroppa ihan kuin sähköä menisi läpi koko ajan.

Vasta myöhemmin tajusin, että mistä toi kaikki johtui. Tän kerron siksi, että älä lopeta seinään!

Nyt sitten olen hommannut itseni koukkuun tramaleihin. Puolisen vuotta nyt takana. Olen silleen “järkevästi” vetänyt, että vedän kolme tai neljä päivää ja sit pidän saman verran taukoa. Tai pidin aluksi. Pikkuhiljaa jäin koukkuun ja tolla metodilla huomasin, miten koukku eteni, eli ensin pystyin olemaan sen neljä päivää helposti ilman, eli koukkua ei ollut, muuta kuin psyykkistä. Pikkuhiljaa noi välipäivät lyheni lyhenemistään ja viikko sitten olin siinä pisteessä, että kuukauteen ei ollut välipäiviä, vaan välipäivät mentiin 1/8 - 1/4 normaalista päihdyttävästä annoksestani. Noin sain nukuttua ja käytyä töissä, mutta koukku oli selkeä. Tajusin tuossa myös, että tolet laski aika reilusti, eli neljän kituuttelupäivän jälkeen, kun vedin normisetin niin kuosi oli tosi hyvä. Tän tajuuminen sai mut sitten miettimään, että tää on avain mun lopettamiseen. Eli asteittainen lopettaminen. Hommasin hyvän setin kamaa jemmaan, koska se, että sä katot sitä vikaa puolikasta tablettia ja mietit, että tos on kaikki saa sut lähtemään hakemaan lisää. Ainakin mut saa.

Nyt mä oon ollu viikon seuraavanlaisella setillä:

Vika oikee vetopäivän annos kaheksan päivää sitten. Seuraavana kahtena päivänä tiputin 1/3 annosta pois. Refloja ei ilmennyt ja sain nukuttua. Tiputin taas 1/3 annoksesta pois kahtena päivänä. Eli nyt annos oli enää 1/3 siitä täydestä setistä. Sain taas nukuttua ja refloja ei ilmennyt. Kahtena seuraavana päivänä puolitin tuon vikan 1/3. Reflat tuli heikkoina, mutta hyvin havaittavissa. Nyt on ollut kolme yötä aika hikistä ja levotonta, mutta en ole herännyt, kuin ehkä kerran kaksi ja pariksi minuutiksi vaan. Nyt tulee pieniä sähköiskuja päähän ja mieli tekee vähän tepposia, huomaa hyvin, kuinka noradrenaliinia erittyy ja olo on vähän epämiellyttävä. Hiki haisee vähän. Pystyn olemaan töissä ihan hyvin. Eli mä oon nyt kolme päivää menny pienissä refloissa 1/6 annoksella. Tänään on paras päivä kaikista noista kolmesta ja toivottavasti seuraavat kolme vaan paranee.

Tästä tuli nyt vähän pitkä selitys, eikä liity subuun mitenkään, mutta luulisin, että reflat on aika saman tyyliset. Jotkut sanoo, että riippuu ihan ihmisestä, mutta tramalikoukku voi olla jopa pahempi, kuin subukoukku, niin sillä tämän oman vuodatuksen tähän laitoin.

Eli summa summaarum, mä lähtisin sinuna purkamaan annosta niin, että löydät sen sun kipukohdan, jolloin reflat alkaa ja sen jälkeen pidät annoksen siinä hilkulla koko ajan, että sun pitää olla vähän refloissa koko ajan, muutoin homma ei lopu. Pidät ne reflat sun oman sietokyvyn mukaan, mutta avainhomma on, että et lähde nostamaan annosta enää niin, että reflat häviää kokonaan!

Nyt tulee sit ihan vitun tyhmä juttu tähän loppuun, mutta puhuin tosta, että hain hyvän setin kamaa jemmaan. Olen laskeskellut, että nyt mikäli saan itteni vierotettua fyysisesti tästä kamasta, niin noin parin viikon päästä mulla on pari päivää, milloin saan olla ihan yksin himassa, niin tosta kamasta jää kahdelle päivälle hyvä setti ja vedän ne kaks settiä palkinnoksi ja ne on sit vikat. Olen laittanut tähän reunaehdon, että neljä päivää ennen tätä palkintoa mun pitää olla ollut ilman yhtään mitään. Sekin jeesaa mua vähän aattelemaan, että lopussa kiitos seisoo. Tiedän, että tää monista kuulostaa tyhmältä ja ajatus on varmaan, että siitähän se retkahtaminen uudelleen päivittäiseen käyttöön alkaa, mutta omalla kohdalla mä en usko siihen, pelkään näitä refloja niin helvetisti, että en aio enää päästää itteeni tähän jamaan.

No, on ihan vitun tyhmä juttu, joo. Ei välttämättä siksi, että tuosta palkinnostasi seuraisi hirveä ränni, jota et saa poikki. Toki hyvin mahdollista sekin, semminkin, kun sulla on aikaisempaa kokemusta tuosta, että muka hallitset käytön ilman fyysistä riippuvuutta(Psyykkinen se paljon vaikeampi riippuvuus onkin) ja siitä se sitten luisuu kunnon koukun puolelle. Enemmän siksi, että IMO tuo kertoo siitä, ettet ole aidosti valmis lopettamaan. Omien sekä lukuisten empiiristen kokemusten perusteella pitää tulla se totaalinen kyllästyminen aineeseen, jotta lopettaminen ja eritoten kuivilla pysyminen onnistuu. Ja nimenomaan kyllästyminen itse aineeseen ja sen vaikutuksen alaisena olemiseen, ei pelkästään kaikenlaisiin ikäviin lieveilmiöihin.

Sen voin kyllä ymmärtää, että pidät lääkkeitä jemmassa ns. pahan päivän varalle. Itse ajattelin oppareita lopettaessani, että eihän mun ole pakko lopettaa ja jos elämäni ilman niitä on pelkkää tuskaa voin aina jatkaa vetämistä. Tuolla tavoin välttyy siltä pakko ja lopullisuus -paniikilta. No, mun ei ollut pakko lopettaa, mutta mä halusin lopettaa ja elämäni ilman oppareita ei suinkaan ollut tuskaa, vaan huomattavasti parempaa :slight_smile: .

Tsemppiä joka tapauksessa :slight_smile: .

^^/^ Vielä sellainen juttu piti sanomani, että mitä pidempään on käyttänyt oppareita ja mitä pahemmin koukuttanut itsensä niihin, sen herkemmin reflat tulevat jo lyhyenkin käytön jälkeen. En minä väitä, että saisit tuosta suunnittelemastasi parin päivän “palkintorännistä” mitään pitkäkestoisia ja kovin rankkoja refloja, mutta kyllä olo jo tuonkin vähän jälkeen voi olla aika ankea ja krapulainen ja se ei luonnollisestikaan auta lopettamisessa.

Hihaton 456, mikä tilanteesi? Ja kiitos kirjoituksestasi tänne. Winston sulle tuossa kommentoikin. Mutta juu, eihän tuo ns. lopputekstin idea niin kovin hyvältä vaikuta. Toivottavasti pysyt käyttämättä mitään. Kuten varmaan olet asian ymmärtänytkin, niin jäät kyllä koukkuun noihin lääkkeisiin, entä urheilu? Se toki on hyvä koukku. Mutta siinäkin menee ns. rajat. Nykyään siitäkin porukat hakevat extreme kokemuksia, vähän on meinkki, että kun mikään ei riitä.

Morjensta! Tein tilin ja aattelin kysästä täältä jos saisi vastauksia. Olen ollut subutexiin nyt koukussa 5v. Ekat 3 vuotta oli semmosta että kerran kuussa, sitten alko menemään kerran 3viikossa, sitten viikon välein ja joka toinen päivä. Tämä siis 3v aikana. Nyt 2Vuotta mennyt rajummin, iv-käyttö kestänyt reilun vuoden. Huomenna ajattelin hakea Kaksi palloa subutexiö ettö sillö selviäisi loppukuun, niin onko vinkkejä miten pystyn olemaan ottamatta kerralla niin paljoa? Ja auttaisiko, jos nenään ottaisin päivässä sen pikkumäärän aina. Haluan lopettaa ennen kesää tämän paskan käytön, koska ajokortti on lähtenyt huumerattien takia ja nyt tuntuu siltä ettö pakko on lopettaa, koska se edellyttää seuloja, ja lääkärin lausunnon että saisin takaisin sen. Koska sen on tärkeä minulle, koska olen autoharrastaja ja osaan niitä korjata/laittaa. Mietin vain että auttasko se, että otan vaan vähemmän päivässä sitä? Koska ne vieroitusoireet kestää sen 2vk, intin kävin 21-22 ja siellä ilman olin. Ja olin normaali minä siellä, sain asioita aikaiseksi yms. Korvaushoitoa oon miettinyt, mutta sinnekin on niin pitkät ne hakuajat. Pitääkö tässä yksityiseltä hakea jotain nappeja tms. Kokemusasiantuntijalta haluan vinkkejä/käyttäjiltä jotka on lopettanut. Pahoittelut kirjoitusvirhestä

Hei! Kiitos viestistäsi. No siitä on kulunut jo reilu viikko. Miten sinulla nyt menee? No annosten vähentäminen /pienentämisestä on jollakin tasolla apua. Ainahan näissä on ne omat yksilölliset tekijät, myös henkiset ja jopa sosiaaliset jutut. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tunteet, ajattelut ja toiminnat/tekemiset. Joka tapauksessa hyvä kuulla, että haluat oikeasti eroon. Mitäs vertaiset ? Kommentteja kirjoittajalle!

Vähemmän tai harvemmin käyttäminen tottakai auttaa lopettamisessa mut se on hyvin vaikeeta ellei joku toinen kontrolloi aineita. Anna jollekin kaverille/muulle läheiselle, tai laita postitse omaan osoitteeseen tottakai sillä riskillä et toimitus venyy tai kirje katoaa… sulla on käyttöä jo jatkunut niin pitkään et ite menisin katkolle.

Mieti miksi sä et halua käyttää, miten se pilaa sun elämän. Tekee sut passiiviseksi ja tunteettomaksi. Vuodet vain vierii eikä mikään etene paitsi riippuvuus. Harkitse katkolle menoa? Sieltä saat lääkkeet ja ylläpidon lopetuksen ajaksi