Kun ei vielä kyseisestä injektiosta löydy juuri mitään suomenkielistä asiaa, niin ajattelin jos saisin kirjoitettua tänne alkutunnelmia ja jonkinlaista päiväkirjaa miten Sublocaden kanssa pärjäilee. Aloitin korvaushoidon kesällä 2019. Vuoden 2020 alussa aloitin Buvidal-injektiolla, mutta sen kanssa tuli kärvisteltyä alhaisilla pitoisuuksilla, kun viikko -eikä kuukausi-injektio vaan tahtonut kantaa. Parin viikon jälkeen alkoi kk-injektion kanssa ongelmat, mutta koska alamäki oli niin hidas, en edes huonoa oloa mieltänyt vierotusoireiksi. Samalla kaavalla toistui aina hermostuminen, ahdistus, hikoilu, ja sitten ihan suoraan sanottuna paska olo. Bupre-pitoisuus mitattiin pariin otteeseen, sen ollessa aina liian alhainen. Kun Buvidalin vahvin annos ei ottanut kantaakseen, alettiin puhua vaihtoa Sublocadeen. Siinä vaikuttava aine on edelleen buprenorfiini, mutta vaikutusmekaniikka erilainen -puoliintumisaika siinä pidempi. Sitä annetaan 300mg kahtena kuukautena peräkkäin, jonka jälkeen jatketaan ylläpitäannoksena 100mg/kk. Tarkoituksena on siis nostaa pitoisuus kunnolla ylös, jonka jälkeen se ei pääse enää samalla tavalla tippumaan alas. Injektio laitetaan vatsan alueelle ihon alle. Itsellä tuli siitä n. viinirypäleen kokoinen patti, mikä on nyt enää herneen kokoinen 2vko injektiosta. Olo on mitä mainioin, ei ole tullut mieleen koko riippuvuus tässä parin viikon aikana. Minulla hoitosuhde on toteutunut niin, että neljän viikon välein saan injektion, ja aina puolessa välissä on vointikäynti paikan päällä. Eli tapaan hoitajan kahden viikon välein, tarvittaessa varataan aika lääkärille. Tiedän että kaikilla hoito ei ehkä vastaa odotuksia, mutta itselläni hoitosuhde on toiminut koko korvaushoitohistorian ajan moitteettomasti. Omalla kohdalla seurataan myös mielenterveyden tuomia haasteita, kun arjessa kaksisuuntainen mielialahäiriö kuitenkin näyttäytyy. Mutta long story short -uusi injektio on hyvä ja kantaa! Kirjoittelen uudestaan siinä kohtaa kun seuraava injektio on parin päivän päässä.
Kiitos kirjoituksestasi. Kokemukset kyseisestä injektiosta ovat vielä vähäisiä, joten hyvä kuulla.
Noniin, nyt on hyvä aika kertoa hieman kokemuksia tästä vielä kovin tuntemattomasta Sublocadesta. Olen saanut nyt 2x300mg injektiot, jonka jälkeen on ollut ylläpitoannostus 100mg/4vko. Näitä sadan paukkuja olen nyt saanut kaksi, joten voi jo kertoa injektion kantavuudesta vähän pidemmällä aikavälillä.
Koska aiemminhan minulla ei kantanut Buvidal-injektio, on tämän Sublocaden kohdalla ilo sanoa että nyt kantaa! On mahtavaa ollut huomata, miten ei enää parin viikon jälkeen lähde vointi huononemaan, vaan päivästä päivään 4viikkoa on ollut tasaista eloa. Jopa niin tasaista, että olen meinannut unohtaa mennä ottamaan seuraavan annoksen.
Aluksi vähän jännitti itse injektion pistäminen. Kun kyse on 300mg paukusta, oli pistäminen hidasta ja kesti toista minuuttia. Siinä täytyi olla hyvä asento hoitajalla, ja minä makoilin patjalla koska injektio laitetaan vatsaan ihon alle. injektio kiertää 4 eri kohdassa vatsaa, tavallaan tehden ympyrää. Tosin joka kerta vaihdetaan aina vatsan puolta. 100mg injektion laitossa ei varmaan mene minuuttiakaan, eikä aine kirvele samalla tavalla kuin Buvidal -mikä välillä tuntui todella ilkeältä laitettaessa, niin että ärräpäät lenteli ja naapurihuoneessa varmaan ihmeteltiin että mitä minuun oikein pistetään. Vatsaan ei ole tullut pahoja patteja, ei edes tuosta 300mg mällistä. Pahin patti taisi olla reilun viinirypäleen kokoinen ja sekin hävisi seuraavaan injektioon mennessä.
Eli en oikein voi sanoa muuta kuin että hyvin toimii, ja toivottavasti muutkin saisivat tästä samanlaisen avun kuin minä olen saanut. Buvidal ei kanna monella loppuun asti se on varma asia, joten suosittelen tarkistuttamaan pitoisuudet kehossa ja jos eivät ole sitä mitä pitäisi, niin kyselkää olisiko mahdollisuus tälle uudelle lääkkeelle. Oma elämänlaatuni on parantunut huomattavasti tässä muutaman injektion aikana, kun olo ei lähde laskemaan vaan pysyy normaalina kokoajan. Voi unohtaa olevansa koko korvaushoidossa, mikä on ehkä joidenkin mielestä pelottava asia mutta itselläni se kertoo vain siitä, että olen hoidossa oikeista syistä ja että tarkoitukseni on saada elämänlaatu kohdilleen eikä päihtyä injektiosta. Minulla on tämän lisäksi mm. rauhoittava lääkitys, mutta siinäkin on tapahtunut niin suurta vähennystä että voin sanoa etten enää ole fyysisesti tai psyykkisesti niistä riippuvainen, vaan pärjään vallan mainiosti suurimman osan ajasta ilman. Vähän aikaa sitten oli lääkepurkki viikon kateissa, eikä kertaakaan tullut tarvetta lähteä etsimään helpotusta muualta vaan ahdistuksen kesti ja se meni ohi -niinkuin tunteilla on tapana tehdä. Toivottavasti saisi kuulla muiltakin tästä uudesta injektiosta, miten on toiminut ja onko elämänlaatu parantunut!
Kiitos kukkeli kirjoituksestasi. Oli kiva lukea, että sinulla menee hyvin tällä hetkellä ja lääkkeestä löytyy nyt hoidollista vastinetta.
Pikkuhiljaa voit lähteä rakentelemaan elämääsi ja varmaan elämän laatu paranee. Mikä motivoi sinua päihteettömyyteen?
Suomessa tota sublocadea myydään nimellä Subutex Depot
Monta vuotta kestäneet mt-ongelmat ajoivat aikanaan itselääkintään huumeilla, ka subu tuntui silloin olevan ainut keino pysyä jokseenkin toimintakykyisenä -ja teki hyvän olon sen jälkeen kun vuosien kärsimys oli pitänyt otteessaan. Nyt korvaushoidon ja parisuhteen myötä elämä on ollut tasaista noususuhdannetta, joten siinä on tarpeeksi hyvä motivaatio, kun on ihan itsestään hyvä olla. Siinäpä se, kun päihteet ovat olleet pahan olon poistoa varten, eikä sille ole enää tarvetta. Vaikeita päiviä tulee, mutta 3v kestäneen hoidon aikana repsahduksia on ollut tasan yksi. Sekin johtui kamalasta hammassärystä ja lekuriin pääsi vasta seuraavana päivänä, ja mikään särkylääke ei siihen kipuun auttanut. Samalla tuli toki kokemus taas siitä hyvästä olosta, mutta järki kertoi että se oli vain pakollinen keino saada kipu pois. Kaipuuta hyvään oloon ei onneksi jäänyt!
Kiitos viestistäsi. Hyvin sinulla on mennyt kokonaisuudessa. Opit kuitenkin tuosta retkahduksesta? Siitä ei lähtenyt kuitenkaan alamäki, vaaralliset ajatukset siitä, että “mä hallitsen tän” jne?
Tässäpä mun miehen kokemuksia Sublocadesta, kun voi olla jollekin arvokasta tietoa.
Aloitti puolitoista vuotta sitten korvaushoidon 128mg Buvidalilla 21pv kohden. Sehän ei kantanut aina kuin muutamia päiviä laitosta. Sillä annostuksella piti mennä vuosi, ja olihan se kärvistelyä. Otti fyysisen olon lisäksi myös mielen päälle vieroitusoireitten takia. Lisäksi haki isojen injektioiden välissä kaksi 8mg viikkopiikkiä, eikä niillä ollut mitään vaikutusta oloon.
Sen jälkeen siirtyi erikoisluvalla 300mg Sublocadeen. Aloitettiin sillä, että laitettiin 2 x 300mg injektio, ja siitä pudotus 100mg. Heti pienemmän injektion laiton jälkeen sama huono olo jatkui, joten päätettiin jatkossa mennä pelkällä 300mg piikillä. Ennen takaisinnostoa sai viekkareihin 8mg filmin joka päivälle, että pärjäsi joten kuten seuraavaan laittokertaan.
Siitä lähtien on ollut pysyvästi 300mg Sublocade, ja sillä on pärjännyt hyvin. Viimeset päivät oli ekan laiton jälkeen nihkeitä, mutta kantoi toisen piikin jälkeen loppuun asti. Lopullisella annostuksella menty jo tovi, eikä ole ollut ongelmia.
ADHD-potilaalle aika ponnistelu että jaksoi kokeilla kaikki nuo aikaisemmat annostukset läpi, mutta oli sen arvoista.
Itsellä alkanut helmikuussa korvaushoito Buvidalilla 32mg viikkoinjektiolla, eikä ole kantanut 5 päivää pidempään itsellä vaikka nyt kohta kaksi kuukautta mennyt tuolla 32mg. Sairaanhoitaja ja lääkäri nyt miettii tuota sublocadea, itse sanoin, että mielummin se sublocade, kun tässä on ollut jo kärvistelyä tuon buvidalin kanssa ja joutuu aina viidentenä päivänä hakemaan tai tulee huono olo. Päivittelen tänne, kun sublocade piikin saanut jne!