SSRI-lääkkeet ja sivuvaikutusten pelko

Kokemuksia, apua yms. kaipaan kipeästi, kiitos :exclamation:

Alkuun vähä jotaki taustaa… Oon jo pitkään kärsinyt VAKAVASTA masennuksesta ja ihan itsemurha ollut mielessä tämän jatkuvan pahan olon takia. :frowning:
Olen aina ollut masennuslääke vastainen, kun lukenut niiden haittavaikutuksista, kokemuksista yms. Olen useampi vuosi sitten kokeillut sertralin nimistä lääkettä joka on SSRI lääke. Menetin kaikki tunteeni, olin väsynyt, pystyin nukkumaan vaikka 14h, en muistanut mitään, elin ihan sumussa koko ajan, mitään seksuaalisia haluja ei ollut. Lopetettuani lääkkeet nuo vaikutukset katosivat.

Nyt olen tarvittavana lääkkeenä ahdistukseen ottanut pieniä määriä ketipinoria. Tilanne mennyt kuitenkin niin pahaksi, ja kun joka ikisestä paikasta mistä apua hakee tuputetaan lääkkeitä ajattelin että nyt on sekin kokeiltava vielä. Lääkärin kanssa tänää keskusteltii tästä kaikesta ja mulle määrättii cipralex nimistä lääkettä (taas SSRI) Pelottaa että väsyttää niiku tuo sertralin ja sitte se että vie ne seksuaaliset halut. Varsinki ku lukenu tuosta lääkkeestä kokemuksia. Pelottaa. Ketipinoriaki jos tarvittaessa ottaa sen 12-20mg nii huomaa että hetkellisesti halut vähenee jo siitä. Tiiänhän minä että yksilöllisiä on vaikutukset jne mutta tuntuu että muhun iskee kaikki lääkkeitten sivuvaikutukset aina. Pakkohan sitä on mieltäki hoitaa mutta en halua ainakaa pysyviä seksuaalisia muutoksia tms.

Vaikka nainen olen mutta tämän kun luin oon aika kauhuissani:
tiede.fi/keskustelu/5147/ket … aikutukset

Sertralinista mullakin on huonoja kokemuksia. Nyin koko ajan joka paikasta, siis ihan sairaan rasittavia pakkoliikkeitä, jopa naamassa. Lisäksi oksetti ihan jatkuvasti, eikä se olo mennyt millään ohi, edes ajan kanssa. Itseasiassa jopa muutamallakin palstalaisella taitaa olla nimenomaan Setralinista huonoja kokemuksia, mikäli oikein muistan.

Cipralexista ei ole sanottavaa - eli ei kai sit vaikuttanut mitenkään. Masennuslääkkeistä kaiketi SNRI-lääkkeet aiheuttaa vähemmän seksuaalisia haittoja, mutuilisin. Näitä on siis Cymbalta ja Efexor. Sekä Ixel, mut sitä kai harvemmin käytetään. Cymbaltasta henk.koht tykkäsin, mut jouduin lopettamaan allergian takia. Ei aiheuttanut mulle kuvottavaa oloa tai noita muita tyypillisiä serotoniinilääkkeiden haittoja. Yksilöllistä tietenkin, kyllä täältä löytyy myös Cymbaltaa dissaavia.

Sit on Voxra, joka on mieto stimulantti ja amfetamiinijihdannainen, ei kuulu laisinkaan SSRI-lääkeryhmään. Sillä ei ole raportoitu olevan noita seksuaalisuuden tappavia haittoja.
Ennemmin olen kuullut päinvastaista. :laughing: Voxra on mulla ollut vähiten kognitiivisiille kyvyille haitallinen noista, mutta senKIN lopetin, koska verenpaineet nousi ihan hulluiksi ja muutenkaan en kärsi ns. unipolaarisesta masennuksesta, joten toi valvotti mua ihan vittuna. Mielialaan ei kait ollut oikein vaikutusta, mut mä nyt jouduin muutenkin käyttämään sitä mielialantasaajan kanssa.

En mä sanoisi, että SSRI-lääkkeitä tarvitsisi PELÄTÄ. Juu, en ole kauhean myönteinen niiden suhteen, mutta jos on kertakaikkiaan kaikkensa yrittänyt, niin ei kait siinä enää hirveästi menetäkään kokeilemalla. :confused: Noi kun ei aiheuta edes samanlaista pysyvää damagea aivoille, kuten neuroleptit, jota toi Ketipinor muuten on. Tiedän, että netissä varoitellaan ja pelotellaan vierottautumisvaiheesta, mutta mä olen lopettanut lukemattomia masennuslääkkeitä seinään, joskus ominpäin, joskus pakon edestä (allergiat), eikä ongelmia ole tuottaneet vierottautuessa kuin Cymbalta ja Efexor.

Edit:// Niin ja mitä tohon seksiongelmaan tulee, niin pitää toki muistaa, että masennus itsessään jo laskee mielenkiintoa ja aiheuttaa muita vaikeuksia, eli ei lääkettä välttämättä aina käy syyttäminen.

Lääkkeissä on aina jotain sivuvaikutuksia, olen lääkärin kanssa usein puhunut niistä ja tyly vastaus aina haluatko sitten kärsiä kivusta. Ei auta vaikka sanoo ettei auttanut kipuun, parhaan avun saanu aina neurologilta ja meillä kaksi hyvää, sen naispuolisen lääkkeistä saa ottaa heti puolet pois koska määrää ihan mielettömiä annoksia ja punasia respoja tulee.

Kyllä se kannattaa kokeilla. Vaikka sit pienellä annoksella. Cipralex on ainakin uudempi lääke kuin Sertalin, joten ehkä haittavaikutukset ovat sulla vähäisempiä.

Tota haittojen googlettelua ei kyllä kannata harrastaa masentuneena tai ahdistuneena. Pahimmillaan psyykkaat itsellesi ihan uusia oireita… Se on tosin helpommin sanottu kuin tehty. Väkisin ne jutut pyörii mielessä. :imp: Varmaan jokaisesta lääkkeestä löytyy jos jonkunnäköistä painajaistarinaa. Muutenkin tuo ssri-vastaisuus tuntuu saaneen niin järkyttävät mittakaavat, ettei netistä kannattaisi lukea mitään kyseisiin lääkkeisiin liittyen.

Itse söin n. 15 kuukautta tota Cipralexia. Vuoden kohdalla alkoi tuntumaan pientä seksuaalista hiipumista ja tunteiden tasaisuus alkoi tuntumaan pahalta. Lopetin aluksi seinään, mutta parin päivän jälkeen viisaampana vähensin hitaasti eikä mainittavia ongelmia ollut.

Tuli paljon uutta. Oon mä ketipinorin haitallisuuden tiedostanu mutta että ihan oikeesti pysyvää vauriota?! Se on toiminu ihan ookoosti tarvittavana lääkkeenä, opamox toimii paremmin mutta ei lääkäri määrää ettei tuu riippuvuutta. Onko muita mitä tarvittaessa ahistus/paniikkikohtaukseen vois ottaa?

Joo se haluttomuus vielä ihan ok mutta ompa paskaa että kun haluttas nii mikää ei tunnu miltää…

Nii minäki oon terapeutin ja muutamanki lääkärin kanssa niistä puhunu. Mutta sitte valitetaa etten ota hoitoo vastaa jos lääkkeitä määrätää. Kai se nyt vaa on kokeiltava.

Nii kokeilen nyt ainakii.
Jep tiiän ettei pitäs mutta joka asiassa mulla on tämä että haluun tietää ja valmistautua kaikkee mahollisimman hyvin :laughing: Joo huomannu saman että tuntuu että kaikki on vaa niitä vastaa… oliko sulla mihin cipralex määrätty? Auttoko?

Mä myös suosittelen Sirpaleinen kokeilemaan sitä Cipralexia, oli mulla henkilökohtaisesti paljon vähempihaittainen (no käytännössä on haitaton suurimmalla annoksellakin) kuin sertralin, joka jo pienimmällä annoksella pisti mulla koko elimistön ihan sekaisin. Ystäväni sai Sertralinista lähes itsetuhoisia oloja, millään ei ollut mitään väliä ja seksuaalihalut täysin pois. Auttoi, kun lopetti ja nyt hän käyttää tota Voxraa, mistä Nnaanakin mainitsi.

Varmasti se sertralin jollekin sopii, mutta mun tutuille on sattunut siitä huonot kokemukset, kuten myös mulle. Totta myös mitä joku tässä ketjussa mainitsi, että uudempi ainakin Cipralex tai essitalopram mikälie (ne halvemmat versiot) ovat tosiaan uudempia ja oman kokemuksen mukaan mulla toimivimmat, tai ainakin vähempi haittaisimmat.

Voimia ja kokeilemaan, vakavaan masennukseen on vaan pakko olla tehokas lääkitys, oli se sitten mikä tahansa joka sopii. Sairastan itse myös vakavaa masennusta ja lääkitys on ainoa, joka pitää mut elossa. Eikä sekään ole aina tahtonut riittää. Kerro ihmeessä jos vaihdat lääkettä ja toimiiko se yhtään paremmin.

Olen syönyt sitalopraamia vuosikausia, enkä ole havainnut mitään sivuvaikutuksia. Yksilöllistä. :slight_smile:

Sitalopraami. Niit kakrui oli olumperin 12. 4 tappo ittensä kun sitalo-respa. + niitten äiti. en suosittele. Joillekin se on pelastus, joillekin se kaivattu loppu. Järveen, köysi jne…

Kertokaahan joku, että aiheuttaako nuo SSRI-lääkkeet useinkin palelua? Ei tunnu että olisin tulossa kipeäksi eikä tässä nyt muuta oiretta ole, mutta on se ikävää kun pitää elokuussa laittaa toppatakki että uskaltaa mennä röökille vaikka ulkona on yli 20 astetta lämmintä :mrgreen:

^ Enpä jaksanut tähän hätään selvitellä kaikkia SSRI-lääkkeiden sivareita, kun niitä riittää ihan joka lähtöön, mutta siinä kait jonkinlainen vastaus, eli onhan tuo ihan mahdollista, varsinkin, jos sille palelulle ei mitään muuta selittävää tekijää löydy.

Henk.koht. kuulostaa hieman kummalta, koska mä menin SSRI-lääkkeistä niin ylikierroksille, ettei siinä ehtinyt hirveästi palella, vaikka muutoin aikamoinen vilukissa olenkin. Mä nyt olenkin “vähän” yliherkkä noille roippeille. En tosin ole koskaan aiemmin kuullut kenenkään muunkaan valittavan tuollaisesta sivarista, vaikka kaikenlaisista muista kyllä ja paljon.

Diagnoosi oli sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila plussana paniikinomaista oireilua. Ekaa kertaa lekurilla tälläisen asian tiimoilla ja määrättiin Essitalopraami 10mg (Cipralex) ja 0,25mg Alprox alkuun.

Ainakin toi SSRI tasasi oloa sen verran, että viikon-parin päästä olo alkoi paranemaan ja kiinnosti vähitellen lähteä viettämään aikaa taas frendien kanssa. Läheisten ja ystävien vastaanotto “uutisiin” oli kans todella ymmärtäväinen.

Tsemppiä sinne! Tässä tulee itselläkin vielä 2 vuoden jälkeen tasaisin väliajoin takapakkia ja bentsoja vieläkin käytössä silloin tällöin. Niin helppoa vähän lipsua opituista rutiineista takaisin väärään suuntaan. :exclamation:

Mulla sama vaikutus, mut mulla on kakssuuntanen. Syönki noita lääkkeitä välillä vaa et saa manian päälle nii asiat hoituu hyvin :laughing:

Mut näin yleisesti oon kyl kaikista mieliala jne lääkkeistä sitä mieltä että ne on hirveetä myrkkyä elimistölle ja päälle. Ja niitä määrätään ihan liian hepposesti.

^ Kaksisuuntainen minullakin ja senpä tähden menenkin niin pahoin sekaisin noista mielipidelääkkeistä(Ovat tosin aiheuttaneet sekoilua ja paskaa oloa ihan sellaisillakin ihmisillä, joilla ei ole biposta tietoakaan) ja ainut varsinainen maniani johtui ainakin osaksi juuri SSRI-lääkityksestä. Sitä tilaa en kyllä tahdo kokea enää, mutta hypomaniat ovat yleensä ihan okei :stuck_out_tongue: . Lähinnä niissä on vikana se, että unet jäävät liian vähäisiksi ja kroppa vetää lähes viimeisillään, kun pitää pään tahdissa touhottaa ympäriinsä liian vähällä levolla. Hypomaniaa mulle on kuitenkin puskenut ihan ilman lääkityksiäkin.

Henk. koht. essitalopraami ei vaikuttanut lainkaan mielialaan tai tuntemuksiin. Venlafaksiini sai aloittaessa pariksi päiväksi täpinät päälle, kuin olisi valvonut liikaa ja napostellut paskaa piriä valvoakseen. Vaikka siis nukuin öisin. No, tuossa vaiheessa tuokin vaikutus oli positiivinen, koska sitä ennen en ollut juuri edes päässyt sängystä ylös viikkoihin.

Itse en silti pelkäisi SSRI-lääkkeiden sivuvaikutuksia. Kannattaa kokeilla, jos ylipäätänsä on siinä pisteessä, että moinen vaihtoehto voisi käydä mielessä. Mikäli sivuvaikutuksia on, niin mitä sitten? Ainakin itse olin siinä pisteessä, ettei juuri kiinnostanut mahdolliset haittavaikutukset. Jos niitä sitten tulee ja tuntuu, että ne peittää myönteiset, voi lääkkeen lopettaa.

Ja siis omasta kokemuksesta loppujen lopuksi myönteiset kokemukset mielialalääkkeistä. Söin vaan niitä aika kauan, tekemättä hirveästi muuta tilanteelleni välissä. Ja jossain vaiheessa tuli se olo, että en enää edes tiedä, että mitä haluan tai mistä pidän. Luulin, että kyseinen “zombiolo” johtuu mielialalääkkeistä. Elämä vaan vyöryy menemään, muttei millään ole mitään väliä. Nyt olen lopettanut venlafaksiinin, enkä siltikään tiedä… Eli joo.

Joko aivot on käräytetty päihteillä, viinalla ja mielialalääkkeillä tai ehkä mikään ei vaan mun kohdalla tunnu miltään. En kyllä ole varma, että onko mikään ikinä juuri tuntunutkaan miltään. Vaikka esim, yläasteen ja lukion olin hyvinkin absolutisti päihteiden suhteen… :unamused:

Tämä nyt ei nyt varmasti saa lääkäreiltä siunausta, mutta itse olen jo 3 vuotta murskannut pari Voxraa aamukahviin. Alkuun nimittäin en saanut unta kun depotit alko vaikuttaa vasta illalla. Ssri-lääkkeet tuli käytyä läpi jo viime vuosikymmenellä niin onneks löyty tää voxra. Tupakkiakin menee vähemmän. Alkuun suosittelen jotain rauhoittavaa tai beta-salpaajaa, koska bupropioni nostaa verenpainetta alkuun.

Minulla on ketipinor ollut oikein toimiva lääke ja aikoinaan citalopram oli masennuksen hoitoon ihan ok. Siitä tosin tuli alkuun tosi paljon haukottelua ja kyllä huomasin, kun jätin sen pois, että seksihalut palasi. Ei ne täysin olleet poissa mutta koen niiden parantuneen lääkkeen lopetuksen jälkeen. Muutoin ei kyllä itselle ole tullut mitään huomattavia sivuvaikutuksia.

Nykyään on yritetty tuputtaa masennuslääkkeitä myös hermokivunhoitoon mutta en ole suostunut aloittamaankaan. Alunperinkin kaikki lääkkeet mitä yritettiin silloin ketipinorin kanssa aloittaa oli heti jyrkkä ei jos se sisälsi suuren riskin lihomiseen ja/tai pahoinvointiin. Luin heti mitä lääkkeitä ihmiset on käyttäneet ja sanoin heti ei jos yritettiin tuputtaa jotain sillä lihomislistalla olevaa ja ehdotin itse toista. Tuskin ne olisi mitään kovin huomattavaa lihomista silloinkaan aiheuttaneet mutta pelko oli suuri.

Luonnon masennuslääke - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.