Pettynyt…kyllä kolahtaa nämä kirjoitukset. Soutamista ja huopaamista-sitähän tämä minunkin elämäni on.
Olen lukenut näitä kirjoituksia jo pitkään. Yleensä juhlapyhinä ja viikonloppuina. Jokainen täällä olija varmasti ymmärtää, miksi juuri niinä aikoina.
Itse olen nelisen vuotta ollut yhdessä alkoholistin kanssa. Tapasimme työpaikalla, ihastuin miltei ensinäkemältä tähän mieheen. Oli niin mukava, ei tuonut itseään liikaa esiin, katseli minua ihanalla tavalla… Puolisen vuotta ensi tapaamisesta sovimme sitten treffit. Olin onnellinen, hänhän ei ottanut edes yhtään alkoholipitoista juomaa, mikä onnenpotku!
Jokainen varmaan arvaakin mitä siinä sitten pikkuhiljaa tapahtui… Seurusteltiin, mies pikkuhiljaa toi hammasharjan yms minun kotiin. Rakastuin. Sitten pikkuhiljaa alkoivat nämä viikonloppudokailut. Ensin kävimme yhdessäkin viihteellä, en ole kuitenkaan absolutisti. Mutta pikkuhiljaa huomasin, ettei tämä unelmamies osaakaan juoda muutamaa olutta, pää piti saada täyteen. Joka kerta. Siitä jo hänelle viimein sanoinkin, etteikö voisi vähempikin riittää.
Kihloihin kuitenkin mentiin, jonka jälkeen hävisi ensimmäisen kerran omille teilleen. Läksi maitoa ostamaan, meni tunti, kaksi… Yritin soittaa, ei vastausta. Laitoin viestiä, ei vastausta. Seuraavana päivänä sitten tuli viesti- törmäsin kaveriin, tuli pieniä muuttujia (tähän sanaan olen muuten törmännyt täällä palstalla moneen kertaan) matkan varrella, on kaverilla vähän juhlimassa. Kohta tulee kotiin. Eipä tullut. Eikä tullut vielä seuraavana päivänäkään. Tosin tuli sunnuntaina (perjantaina häipyi) viesti, että uskallanko tulla kotiin, ettet ole vihainen. No, ajattelin että tulisi nyt vaan kotiin, mukavampi niin. Tuli maanantaina, krapulaisena, katuvana.
Nyt tästä ensimmäisestä kerrasta on jo yli kaksi vuotta. Muutin miehen lapsuudenkotiin (tyhmä minä), remontoitiin taloa oman näköiseksi. Kunnes taas häipymiset alkoivat. Ja todellakin jatkuivat. Nyt perheeseen kuuluu koira, pari kissaa ( minulla oli jo valmiiksi) ja appiukko.
Jokainen varmasti arvaakin, kuka häntä hoitaa ja auttaa, kun mies häviää perjantaina. Mies menee menojaan, ei vastaa puhelimeen, ei viesteihin. Tai jos vastaa, ei todellakaan ole mitään järkevää sanottavaa.
Eilen viimeksi, kun mies tuli töistä, kysyin häneltä suoraan, että aikooko juoda. -en, eipä minulla ole edes juotavaa. Meni ulkohommiin, tuli käymään sisällä. Oluelta haisevana. Kysymykseen, että mistähän sitä olutta sai, vanhoja oluita kuulemma. On muuten aika jännä juttu, miten niitä oluita aina jääkin ylitse??! Ei juopolla niitä jää. Ikinä. No kuitenkin, seuraavaksi sitten kysyin, aikoiko hän kuinka pitkään niitä pihahommia tehdä, että kuinkahan monta niitä ylijäämä oluita oli
. Vastauksena oli, että yhdeksään mennessä on käynyt pesulla ja katsotaan sitten yhdessä vaikka elokuva. Siinä vaiheessa kyllä olin jo aivan varma, että pikkutunneille menee. Sanoin että voi menee lukkoon yhdeksältä, jonka jälkeen voi nukkua vaikka saunalla. Kahden jälkeen yöllä käytin vielä koiraa pissalenkillä, kun ei jostain syystä uni oikein taas tullut. Ukko se käyskenteli tallilta mun luokse sitte huutelemaan että mikähän vuoksi pihavaloja päällä… Itse kännissä unohtelee niitä harva se viikonloppu päälle, mutta muijahan ei niitä tarvitse, kun koiraa ulkoiluttaa…
Tänään se sitten teki häviämistempunkin, kuten arvattavissa oli.
Anteeksi pitkä ja sekava teksti, en ole ikinä kenellekään aiemmin purkautunut tästä asiasta.
Pointtihan tässä mun tarinassa oli lyhyesti ja ytimekkäästi se, että nelisen vuotta sitten rakastuin alkoholistiin (mitä en silloin tajunnut), menin kihloihin, muutin hänen kotitaloonsa (hölmö menin luopumaan omasta kämpästäni), mies sanoo rakastavansa, mutta nukkuu ennemmin tyytyväisenä kännissä saunalla kun selvinpäin minun vieressäni, minä hoidan kodin, kissat, koiran, appiukon kauppa-, apteekki-asiat, sekä appiukkoa kaikessa missä hän apua tarvitsee ( pyykinpesu, astioiden kaapista saaminen, seuranpito…) ukko halvaantunut… Minä käyn muutaman kerran vuodessa yön-pari viettämässä laatuaikaa ystävieni tai sukulaisteni luona, mies käy harva se viikonloppu missä lie.
Miksi sitten olen tässä? Olen tällä hetkellä työtön, en tiedä miten pystyisin tästä pois muuttamaan. Muuttoauto maksaa, koira on tottunut olemaan maalla, sekä sellaista rotua, ettei varmasti ihan helposti kerrostaloelämään tottuisi. Kissat ovat miltei kaiken aikaa ulkosalla, miten ihmeessä ne sopeutuisivat enää kerrostaloon?
Ja sitten tietysti tämä, minkä moni muukin on todennut; mies on kuitenkin selvinpäin edelleen se maailman rakkain ihminen. Eikä kännissäkään ole paha. Itseasiassa mies ei ole silloin minulle mitään. Siis käyttäytyy silloin hyvin itserakkaasti, tekee mitä huvittaa, menee minne huvittaa ja kotiutuu kun haluaa.
Ja juomisen syitähän löytyy. Viikonloppu- mukavaa nollata. Hieno ilma- eihän sitä selvinpäin viitsi… Mä nalkutan… Kerran olin niin hyvällä päällä, että siksi piti ottaa, kun katsoi, että minä en varmasti pahas tykkäis.
Itselläni on tuo sillointällöin juominenkin ( koskaan en ole ymmärtänyt kännistä örvellystä) , muutamat siiderit tms. jäänyt miltei kokonaan. Ei tee mieli. Viime talvena olin henkisesti niin loppu, ettei mieli tehnyt edes kauppaan lähteä. Ei kiinnostanut, ei jaksanut. Ei halunnut nähdä hymyileviä ihmisiä. Onneksi on tuo koira, se pitää huolen, ettei tuleen jäädä makaamaan.
Nyt olenkin jo tammikuussa aloittanut uudestaan kuntoilun, tulee kuntoiltua miltei päivittäin, viikonloppuisin vähän vielä enemmän…!!! Pysyy pää kasassa ja mieli virkeänä. Ja nukun yöni hyvin sekä ruoka maittaa.
Ensin oma pää kuntoon, josko sen jälkeen pystyy vähän paremmin näkemään tämän kokonaistilanteen. Koko loppuelämääni (n.40v) en tällaisessa suhteessa aikonut jaksaa. Tulipa purkauduttua. Kiitos teille, jotka jaksoitte lukea. Ehkä tämä soutaminen ja huopaaminen, löysässä hirressä roikkuminen vielä joskus lopu.
Jos joku osaa näin suoralta kädeltä vastata, miten ja onko ylipäätään mahdollista saada rahallista apua muuttoon ja takuuvuokran maksuun tällaisessa tilanteessa, olisi mukavaa kuulla kokemuksia. Ja kuinka nopeasti asunnon ylipäätään saa? Koska jos ja kun minä lähden, se tapahtuu rytinällä, ettei tule taas sitä fiilistä, että nyt tuo mies on selvinpäin, meillähän menee hyvin, jäänpä tähän…
En halua elää suhteessa, missä yhdessäolo ei tarkoita muuta, kun samaa osoitetta…