hei kaikki rakkaat ystävät,
ja tietysti myös uudet lukijat.
aloitan uuden henkilökohtaisen ketjun tulevalle vuodelle 2018 käsitelläkseni (mahdollisuuksien ja voimieni mukaan) uusia koettelemuksiani.
sain jouluviikolla tietää, että olen vakavasti sairas.
ensishokista toivuttuani mielessäni käväisi perustaa jonkin sortin blogi, mutta lopulta päädyin ratkaisuun purkaa mieltäni/kokemuksiani/tuntojani tänne tuttuun ja turvalliseen Plinkkiin.
täällä on hyvä purnata ja masentua, kuten myös iloita sekä tuulettaa onnistumisenkokemuksia.
pyrin olemaan niin rehellinen kuin taidan. kuten me kaikki. sillä loppupeleissä meistä jokainen kirjoittaa ensisijaisesti itselleen ns. itsehoidon puitteissa, vertaistuen suurenmoisuutta unohtamatta.
jouluviikkoa edeltävänä torstaina alkoi sietämätön kutina käsivarsissa, reisissä ja vatsassa.
huonovointisuutta oli kestänyt pari viikkoa. ruoka tökki, toisaalta sain aivan merkillisiä mielitekoja, kuten eräänä iltana lähetin miehen kauppaan koska oli pakko, siis ihan pakko, saada kasvis TÖLKKIHERNEKEITTOA.
ja huom. myös kaikki alkoholipitoinen sai minut yrjökuntoon pelkästä mielikuvasta.
kun rakas miesystäväni tuli myöhään perjantai-iltana luokseni hän sanoi heti, että mitä ihmettä, sun iho on aivan keltainen.
mies on ammatiltaan lääkäri.
hän tiiraili ihoani pienellä “taskulampulla” ja havaitsi, että myös silmieni valkuaiset kellersivät.
oli jo lähes keskiyö joten lähdimme polille vasta seuraavana aamuna, lauantaina.
keltaisuuteni vuoksi pääsin polilla jonojen ohi saman tien verikokeisiin sekä lääkärille, joka kirjoitti välittömästi lähetteen Meilahteen.
Meilahdessa lisää ja lisää verikokeita sekä magneettikuvaus vatsan seudulta.
valitettavasti maksastani löytyi tuumori, läpimitaltaan 13 cm.
yleensä tämän tyyppiset tuumorit ovat n. 5 cm.
tuumori ei kuitenkaan ollut aiheuttanut edellä mainittua keltaisuutta vaan sappitiehyeiden tukos, mikä sekin havaittiin röntgenkuvista.
seurasi sata tuntia kestävä keskustelu miesystäväni ja hoitavan lääkärin kesken.
kuuntelin heidän puhetta sumussa.
ajattelin, että kunhan kotiin pääsen, vedän sen päiväiset perseet ettei mitään rajaa.
pääsinkin kotiin, mutta maanantaiksi oli määräys tulla takaisin. join 4 olutta ja vodkahörppyjä, en muista tarkkaan paljonko.
maanantaina lisää kokeita. ja lisää ja lisää kuvantamisia ja pistoksia jne jne jne.
vasta tänään torstaina 28.12 otettiin vihoviimeiset kokeet.
8. tammikuutta saan kuulla vihdoinkin lopullisen diagnoosini Meilahden syöpäpolilla.
hei kaverit,
käsittämättömintä tässä on se, että olen tuntenut itseni tavattoman onnelliseksi.
ehkä olen vielä shokissa ehkä en.
kipuja on vain iltaisin mutta siihen on äreä lääke Tramal 50 mg, mikä vetää kivun veks kymmenessä minuutissa.
netistä silmiini osui Tramalista otsikko jonka linkki vei ensimmäiseksi Plinkin huumepalstalle.
onnellisuudellani tarkoitan sitä, että saan herätä aamuisin, ja olen paria huonoa aamua lukuunottamatta ollut hyväntuulinen ja kivuton.
ruokahalu on parantunut nyt kun tämä sappitiehye sai ensihoitoa stentin muodossa.
tämä stentti pujotettiin vatsaani onnistuneesti (jokin muovinen putki) jonka kautta sappilitku pääsee juoksemaan.
mies ja läheiset tukevat ja rakastavat.
ja mikä tärkeintä: odotan lähes mielenkiinnolla tulevia hoitoja Meilahdessa.
rakkaita terveisiä teille kaikille plinkkiläiset!
olen jo udellut vaikka kuinka monta kertaa lääkäreiltä, siellä sairaalassa siis, johtuuko kaikki rajusta ryyppäämisestäni, mitä harrastin eritoten nuorena, mutten ole saanut vastausta. en ainakaan vielä.
maksakirroosia ei minulla ole.
ollaan sitkeitä, kamppaillaan, ja ollaan sydämellisiä toisillemme.
jatkan taas piakkoin.
lämpöisin terveisin, Sylvia