Moi kaikki.
Olen reilun viikon yrittänyt päättää mitä tänne kirjoittaisin joten ehkä parempi vain alkaa kirjoittamaan.
Viime viikolla heräsin arkiaamuna työpaikan kostean illanvieton jatkoilta. En muistanut edellisestä illasta parin ensimmäisen oluen jälkeen mitään muuta kuin sen että työtoverit ehdottelivat että menisin kotiin koska olin jo niin humalassa mutta halusin ehdottomasti vielä mukaan jatkoillekin minne sitten sammuin.
En ollut ilmoittanut miehelleni etten tule kotiin, ja kun pääsin kotiin kahdeksan aikoihin aamulla hän odotti minua huolestuneena, ei ollut itse nukkunut ollenkaan. Kun menin töihin olin vielä humalassa ja olo oli hirveä.
Tähän väliin, olen 35-vuotias nainen jolla on päällisin puolin terveet elämäntavat (harrastan yleensä paljon liikuntaa), pitkä toimiva parisuhde ja hyvä työ.
Mutta viimeaikoina näin on käynyt useamminkin, juon niin paljon etten muista miten ilta on päättynyt tai miten olen päässyt kotiin. En muista mitä olen tehnyt tai mistä olen jutellut. Seuraavat päivät menevät morkkiksessa ja nolona muiden ihmisten ilmeitä tarkkaillen ja heidän kommenttejaan peläten.
Nyt kun olen menettänyt muistini melkein peräkkäisinä kertoina neljä tai viisi kertaa, minua pelottaa. Olen aiemmassa elämässäni menettänyt muistiani hyvin harvoin, nyt niin on käynyt liian monta kertaa peräkkäin. Myöskin juominen on lähtenyt käsistä useammin kuin ennen. En tiedä mistä se johtuu, miksi en pysty enää kontrolloimaan juomistani niinkuin ennen? Olenko ylittänyt jonkun rajan? Voivatko hormonimuutokset vaikuttaa tähän, tai hankala elämäntilanne?
En juo koskaan yksin, enkä kotona jos ei ole vieraita käymässä, olen sosiaalinen juoja. Juon vaihtelevasti 2-6 kertaa kuussa, riippuu rientojen määrästä. Hankala arvioida annoksia varsinkin niiltä kerroilta kun en muista, ehkä normaalein baari-ilta on 3-4 tuoppia keskiolutta. En mielestäni juo humalahakuisesti, yritän yleensä juoda mietoja oluita, harmistun jos tulen selvästi humalaan (silloin kun sen vielä tajuan), en haluaisi humaltua liikaa vaan viettää pitkän hauskan illan. Silti lähiaikoina (n. 1-2 kk) on mennyt ehkä joka toinen baarireissu överiksi. Usein juominen on aikataulujen takia tapahtunut tyhjään vatsaan mikä varmaan vaikuttaa osaltaan asiaan, ja parin kaljan jälkeen nälkä katoaa. Toisena ongelmanani saattaa olla se että kaljakaverini (ystävät sekä työkaverit) ovat yleensä miehiä ja he kestävät alkoholia paremmin kuin minä, 60 kiloinen nainen. Kolmanneksi olen ihastunut erikoisoluisiin, ipoihin ja souereihin, ja välillä mausta ei huomaa että niissä on hurjat prosentit, nytkin join melkein huomaamattani 9% olutta mitä työkaveri minulle osti. Enempää en muistakaan.
Meillä on suvussa paljon alkoholiongelmia, myöskin äidilläni oli aiemmin tapana juoda ahdistukseen ja siskoni juo vähintään neljä olutta iltaisin rentoutuakseen. Koska en koskaan juo yksin, tai useampaa päivää putkeen, olen kuvitellut olevani alkoholin suhteen “turvallisella alueella”. Nyt kuitenkin näiden ylivetojen jälkeen ymmärrän että minulla on alkoholin käytön suhteen ongelma, ja haluan kirjoittaa nämä tuntemukset tänne ylös etten myöhemmin, jos ei ole tullut ylilyöntejä hetkeen, vähättele asiaa.
Tekisi mieleni hakea apua jostain ennenkuin tilanne pahenee mutten oikein tiedä mistä. Jos puhun ystävilleni tästä, he vähättelevät, “itsekin olin karmeassa kännissä vkonloppuna öhhöhö”. Olen ilmeisesti todella humalassakin ihan hauskaa seuraa (vaikken siitä mitään muistakaan) joten muut eivät koe että minulla on ongelma. Toisaalta taas tuntuu hankalalta ajatukselta lähestyä asiantuntijoita, eikö lääkäreiden määrittelemä alkoholin riskiraja naisille ole kovin matala, 1 annos päivässä??
En himoitse alkoholia koskaan kun olen selvä, joskus jopa baariin mennessäni mietin pitäisikö juoda salaa alkoholittomia oluita (salaa ettei muille tule hankala olo). Sitten kahden tai kolmen oluen jälkeen on tilanne päinvastainen, suutun miehelleni jos hän ehdottaa etten joisi enempää. Muistan jopa itkeneeni vessassa kurjaa kohteluani kun hän on tiukasti yrittänyt puuttua juomiseeni.
Olen nyt lukenut teidän muiden kirjoitteluita täältä sekä lopettajien keskustelupalstalta ja olen saanut jo siitä apua ja selkeyttä ajatuksiini. Halusin aloittaa oman langan tueksi omille päätöksilleni sekä kysyäkseni onko teissä kohtalotovereita? Lukemani perusteella useammin on ongelmana kotisohvalla tissuttelu, mutta onko muilla tällaista “en juo usein mutta kun juon niin kontrolli menee”-ongelmaa?
Nyt kun aloin kirjoittamaan niin tuntuu että voisin jatkaa loputtomiin mutta alan lopettelemaan ettei mene liian pitkäksi.
Loppuun vielä tavoitteeni, eli haluan vähentää kerralla juomieni alkoholiannosten määriä niin etten enää menetä muistiani ja kykenen lähettämään viestejä ja vastaamaan puhelimeen. En halua että mieheni joutuu enää valvomaan ja olemaan huolissaan minusta. Pikkujoulukausi on alkamassa, en halua hävetä toimistolla tai kavereita tavatessani kun en muista miten olen edellisellä baarireissulla käyttäytynyt.
En tiedä mikä on paras keino juomakäyttäytymisen kontrollointiin, tai onko se tässä vaiheessa enää mahdollista, mutta haluan yrittää. Olen pitänyt itsestäni hauskana spontaanina baariseuralaisena (mitä ennen olen ollutkin), en ole vielä valmis lopettamaan alkoholin juomista kokonaan.
Pahoitteluni pitkästä avautumisesta, kiitos jos jaksoit lukea <3