Sorbitolin käyttö???

Monet harmittelevat sorbitolin käyttöä yskänlääkeiden makeutusaineena. Ja varsinkin kodeiinia ja dekstrometorfaania vaikuttavina aineina sisältävissä litkuissa.

Itse en päitymystarkoituksiin lääkkeitä käytä (kodeiini ei edes sano minulle mitään, dissosiatiiveillä en päätäni sotkisi maksustakaan). Mutta minkä helvetin takia tuota sorbitolia pitää sotkea ihmisille myytäviin ja tarpeellisiin lääkkeisiin. Syyttömiä suurin osa kansasta on päihteenä noita käyttävien toimintaan. Miksi siis rankaista minunlaisia oikeaan tarkoitukseen (kuivaan ja erittäin ärsyttävään yskään) kodeiinilääkkeitä käyttäviä ihmisiä.

Herkkävatsaisena tuollainen laksatiivinen paska oikeinkin annosteltuna pilaa päivän.

Onneksi jätän tämän maan piakkoin taakseni. Hysteerisiä taulapäitä koko lääkehuollon systeemi. Vannon että uudessa kotimaassani korvaan alkoholin kokonaan laillisesti saatavilla olevilla päihdyttävillä aineilla, enkä tuhoa ruumistani Suomessa niin ylistetyllä alkoholilla.

Jopa limuihin sekoitettuna sorbitoli on EU:ssa kielletty laksatiivisten vaikutusten takia. Mutta lääkkeiden seassa tuota sotketaan suomessa surutta.

Sori pieno ot, mutta tietämättäni meni yö vessassa kärvistellen.

Mua puolestaan ärsyttää niksupurkan makeutusaineet. Pahempiahan ne ilman olis, ja enämpi tavallises purkas on. Mut mua ärsyttää silti! :smiley:

Yskänlääkkeisiin on lisätty sorbitolia siksi että, se ripuli tulee koska sitten ei uskalla yskiä ennen kuin ripuli on ohi… näin ollen yskää ehkäisevä vaikutus on tehokas…

^vittu et repesin :laughing: mut uskoisin jotenkin noin ne varmaan on asian kelannu

Tuli joo taas pari päivää sitten todettua kun tässä flunssaa sairastan ja otin hörpyn cocillanaa, perkele toimiiha se! Just niinku sanoit, ei voi ku kerra viikos ottaa piene annokse ja ei uskal yskästä ei ainakaan jos ei pytyllä ole :smiley: näin jälkeen päin naurattaa mut ei naurattanut kun otin 2-3aikaan yöllä ja 7asti aivan vitulliset maha poltteet. (Tosin isot määrät lääkityksestäni on herkistänyt aikoje saatossa aika paljon vattaa). Tuli eile sit haettuu iha oikee RESEPTIVAPAITA maitohappobakteereita apteekista ^^

Jos nyt otetaan vakavampi näkökanta, niin eikö muka ole sorbitoli vapaita korvaavia lääkkeitä…? vähän tuossa tutkin ja joku apteekkari kirjoitti, jos on erikoisen herkkä vatsa näille makeutusaineiille, niin pyritään etsimään vaihtoehtoinen lääke…vai jääkö se sitten siihen pyrkimisen asteelle?? itsellä kun maha ei reagoi mitenkään niin ei ole ollut tarvetta etsiä…