Soiko mun hälytyskellot turhaan?

Mä tarvitsen nyt teidän kokeneempien ajatuksia siitä, ylireagoinko ja soiko mulla hälytyskellot turhaan. Olen nyt nimittäin aika ahdistunut, kun yksinäni näitä pähkäilen…

Minulla on takana pitkä ja hankala parisuhde miehen kanssa, joka kärsi vaikeista mielenterveysongelmista. Meillä on yhteinen 5v lapsi, ja lopulta suhteemme päätty eroon, kun alkoi olla omakin jaksaminen hiipua uhkaavasti. Joka tapauksessa, nyt sitten olen seurustellut nelisen kuukautta entisen työkaverini kanssa, joka alkuun vaikutti jopa liian hyvältä ollakseen totta. Töissä kun olemme ystävystyneet ja tutustuneet, niin olen oppinut tuntemaan mitä lempeimmän, huolehtivaisimman ihmisen, joka on huumorintajuinen ja iloinen. Työskentelemme kumpikin kasvatusalalla, ja hänen tapansa toimia lasten ja nuorten kanssa on sulattanut sydämeni täysin. Hän kohtelee ihmisiä kunnioittavasti, kauniisti, kuuntelee, ottaa huomioon. Hänen taustansa on todella rankka, yksinhuoltajaäiti, joka oli alkoholisti, ja joka lopulta ryyppäsi itsensä hengiltä. Lapsia usean miehen kanssa, ja poikaystäväni vanhimpana joutui käytännössä kantamaan vastuun sisaruksista lähes 10v saakka. Äitiin ei voinut koskaan luottaa, lapset näkivät ties mitä kauheuksia, joutuivat pahasti laiminlyödyiksi, koska äiti oli aina kännissä. Poikaystäväni on sisaruksista parhaiten selviytynyt, on vakityö, omistusasunto, paljon ystäviä, harrastuksia. Veljistä kummallakin on päihdeongelmia, toisella ei pysy alkoholi yhtään lapasessa, jos yhtään ottaa. No, syy miksi olen huolestunut on, että mielestäni poikaystävällänikin on riskikäyttäytymistä alkoholin suhteen, vaikka itse on ehdottomasti sitä mieltä, että ei jää koukkuun mihinkään. Ehkä uskottelee itselleen jonkinlaisen ylemmyydentunteen siitä, että hänellä on homma hanskassa, vaan kun silti on ilmennyt piirteitä, jotka mua pelottavat tosi paljon.

1. Geneettinen riski. Tosiaan, suvussa paljon alkoholisteja. Äiti mahdollisesti ryypännyt myös raskausaikoinaan jonkinverran.

2. Hän ei käytä väkeviä viinaksia juuri koskaan, mutta olutta senkin edestä. Viikolla ei koskaan sitäkään, mutta viikonloppuna. Aina on hyvä syy lähteä kavereitten kanssa kaljalle, ja kun kavereitten kanssa menee, niin onhan ihan pakko ottaa. Musiikkipiireissä kun on aktiivinen, niin aina on joku kaveri, jonka kanssa lähteä ja joka pyytää mukaan. Joo, ei siinäkään sinänsä mitään, mutta kun se menee aina aivan överiksi. Muutaman kerran mukana olleena on pistänyt silmään, että jossain kohtaa hän on porukan humaltunein. Ja hän sitten vetää oikein pitkällä kaavalla aamuyöhön asti.

3. Kun mennään tietyn kynnyksen yli, hän muuttuu eri ihmiseksi. Lempeä, huolehtiva, ystävällinen ja kunnioittava ihminen häviää, kun alkoholi kasvattaa hänelle sarvet päähän. Väkivaltainen hän ei ainakaan vielä ole ollut, mutta olen tosissani säikähtänyt tätä muutosta ivalliseksi, ilkeäksi, vittuilevaksi. Viime viikolla olin kuskina, selvinpäin itse, ja olin todella järkyttynyt. Hän sai loukattua minut kyyneliin, mistä olin aivan järkyttynyt, ja olen vieläkin. Aivan valtava pettymys, sydämeni särkyi. Hän itsepintaisesti ikäänkuin hakee heikkoa kohtaa iskeäkseen siihen. Aamulla ei tietysti muistanut mitään. Näin tuntuu käyvän aika usein, eli muistikuvat humalan jälkeen katoavat.

4. Krapulattomuus. Hänellä ei siis ole koskaan krapula, jolla tarkoitan huonoa oloa. Muutaman tunnin yöunien jälkeen heräilee aika pirteänä, ja krapula kuulemma ilmenee lähinnä tarpeena touhuilla kaikenlaista.

5. Loiventavat. Krapula-aamuina aamupalan jälkeen hänellä on tapana ottaa olut tai kaksi, “just because I can”. Vai onko sittenkin niin, että menee sekaisin se, mikä on todella vapaata omaa tahtoa, ja mikä ei?

6. Ajatus siitä, että pitäisi luopua oluesta on mahdoton. Lähinnä painonhallinnan takia hän on ollut nyt jonkin aikaa herkkulakossa, koska niittenkin kanssa menee aivan helposti överiksi, ja jonkinlaisen makeariippuvuuden hän onkin myöntänyt. Nyt useamman viikon ilman makeaa ja pettymys onkin suuri, kun paino ei ole pudonnut, ja niinpä hän suunniteli kokeilevansa fitfarmin weight loss-haastetta, joskin sillä erotuksella, että oluesta ei luovu. Jokin siinä siis sitten kuitenkin on, että kaikki muut syömiset voi laittaa kyllä uusiksi, mutta olutta ei voi edes ajatella jättävänsä viikonlopuista pois.

7. Tupakka maistuu aina humalassa. Siihenkään ei tietenkään ole koukussa yhtään, mutta kännissä tekee mieli polttaa. Plus aina silloin tällöin, jos vaikka joku asia suututtaa tms…

Mulla on siis nyt alkaneet hälytyskellot soimaan, koska mä näen näissä nyt liikaa pelottavia merkkejä siitä, että hänen kaljoittelunsa alkaa johtaa väärään suuntaan. Olenko nyt sitten itse ihan friikki?? Hän ei kuitenkaan juo koskaan viikolla, hoitaa elämänsä muuten vastuullisesti, mutta silti mua pelottaa tuo oluellaläträäminen. Minä ja poikani ei todellakaan kaivata tähän enää mitään orastavaa alkoholiongelmaa potevaa miestä, enkä minä jaksa enää painia tällaisten ongelmien kanssa, vaan haluaisin rinnalleni tavallisen, omaa elämäänsä hallitsevan ihmisen. Pitäisikö nyt lähteä hyvän sään aikana? Pidän hänestä todella todella paljon, ja mulla on todella ristiriitaiset tuntemukset tämän asian tiimoilta nyt :frowning: Sen kyllä tein jo selväksi, etten enää aio nähdä häntä humalassa, koska en todellakaan enää koskaan ota häneltä vastaan sitä ivailua ja vittuilua. Sen verran mulla on omanarvontuntoa jäljellä, että sitä en kuuntele enää ikinä. Olen myös tehnyt selväksi, että poikani ei koskaan, ikinä, tarvitse nähdä ketään humalassa, ja että meidän kotona ei ryypätä. Mulle maistuu hyvin, hyvin huonosti alkoholi, juon siis tuskin koskaan mitään alkoholipitoista.

Kiitos, jos jaksoit lukea loppuun asti. Olisin todella iloinen ja kiitollinen ajatuksistanne!

Voi ystävä kallis, sulla on hälytyskellot just siksi että ne soisi! Ja ne kuuluvat tänne asti oikein hyvin…

Voisin lyödä vetoa, että poikaystäväsi ei ole hoitanut itseään tuon kaiken kokemansa jälkeen. Tunsin itse samanlaista ‘immuniteettia’ alkoholin suhteen, koska minähän tiesin kaiken siitä - olinhan elänyt alkoholistien kanssa koko elämäni! Immuniteettia ei ole eikä tule, alkoholi ottaa omansa aina :frowning:

Uuteen suhteeseen lähteminen on aina riskaabelia, mutta kaikkein riskaabeleinta on se, ettei kuuntele mitä oma sisäinen ääni kertoo. Että haluaa jotain niin paljon, ettei välitä varoituksista jotka nousevat sisältä.

Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollaksen totta, se usein myös on sitä. Älä ota ongelmaista!
Sä ansaitset parempaa!

Kiitos sulle vastauksesta! Terapiaa kävin jonkusen vuoden, mutta kuulemma ei oikein saanut siitä mitään, koska ei oikein pystynyt ihan kaikkea edes suoraan kertomaan siellä. Mutta että on tietysti sinut menneisyytensä kanssa, ja on niitä käsitellyt sitten ystävien jne. kanssa. Mä en usko, että kukaan meidän yhteisistäkään ystävistä tajuaa hänellä olevan mitään ongelmaa, koska hän on niin ihana ja rakastettava, huolehtivainen, kaikinpuolin ihan huipputyyppi. Siksi tää on itsellekin vaikeaa, mä en vieläkään pysty uskomaan, millaiseksi se ihminen, johon rakastuin, muuttui viinapäissään… Lapseni ei vielä ole häntä edes tavannut, eikä ennen syksyä tapaakaan. Sen verran varman päälle haluan ottaa ylipäätään. Ja viikonloppuryyppäämiselle lähinnä on syynä se, että ei kestä olla kotona yksin, koska on niin yksinäistä, niin menee baariin. Pääosin ne viikonloput, kun ollaan oltu yhdessä on ollutkin selvinpäin, mutta heti, kun mulla on lapsenhoitoviikonloppu, niin toinen on baarissa. Eilen meni kaverilleen, kun kuulemma hajos yksinoloon kotona, ja sinne oli jäänyt yöksi ja satavarmasti on otettu olutta. Ja tänään on luvassa keikkareissu, joten taas on hanat auki.

Musta sun epäilykset on aiheellisia. Mun ex-puolisolla on kans tuo, ettei kestä olla yksin ja menee siksi baariin. Jo tämä on huono asia, ettei pysty olemaan itsekseen… Ja oisko niin, että ihan yltiöpäisellä toimeliaisuudella muutenkin joskus peittää jotain pahaa oloa sisällään.
Ja kaikki selittely ja krapularyypyt… “Voin olla ottamatta, jos haluan”-tyyliin. Meillä oli lisäksi aina joku syy juoda; saunakaljat, flunssalääkkeeksi, v*tutukseen, stressiin… Mä en enää halua elämääni alkoholiongelmaisia, jotka edelleen juo… En ole kokenut saavani ikinä heistä mitään turvaa… Vaikka olis jotain yllättävää, sairautta tms, se himo päästä dokaamaan ajaa kaiken ohi. Ja yleensähän ongelmat vaan vuosien saatossa pahenee. Sitten just tuo persoonan muuttuminen humalassa ihan toiseksi pelottaa… Ja jos suunniteltu juominen estyy syystä tai toisesta, se kiukku ja kärttyisyys on ihan kamalaa… Ja toista ei voi muuttaa, siksipä kannattaa poistua kuviosta, jossa aina jää kakkoseksi alkoholin rinnalla. :frowning:

Luin Raimo o Kojon kirjan Eroon viinasta. Kirjassa oli pitkä lista siitä minkälaisista asioista alkoholistin tunnistaa. Kirja ei ollut ihan tuore mutta vähintään tuon listan takia lukemisen arvoinen. Ihan siis vihjeeksi kaikille meille, jotka miettivät tuota “soivatko hälytyskellot turhaan vai ei” juttua omalta kohdaltaan.

Enpä usko minäkään että hälytyskellosi soisivat turhaan. Vaikuttaa siltä että tänne ruvetaan kirjoittamaan vasta sitten kun “kellot kilisevät lujaa”.

Olis ollu parempi olla lapsen isän kanssa, ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolen, näin se vaan on.

Täällä taas yksi älypää, jessus…

Hoi päihdelinkki! Miksi muille alueille pitää olla rekisteröitynyt kirjoittaja, mutta kotikanavalle saa kaikki vieraat, puskista huutelijat, kirjoittaa? Eikö kotikanavaakin voisi muuttaa vain rekisteröityneille? Nämä muille v:mäiset kirjoittajat on lähes poikkeuksetta vieraskirjoittajia.

Joo,joskus tuntuu että “tää yhden lauseen” -vieras on yksi ja sama henkilö, kun samantapaisia puukkoja selkään heittäsee milloin millekin palstalle. Kun voitais oppia jättämään tuommoiset omaan arvoonsa. Luultavasti hänellä on jo tarpeeksi vaikeeta itsensä kanssa.

Rekisteröityminen on hyvin pieni vaiva, voisi karsia älyvapaimpia, eli varmaan olisi hyvä. Tietysti meillä kaikilla läheisillä pitäisi olla matala kynnys tulla tänne, mutta onhan se niinkin, että jos vaikkapa uusi kirjoittaja joutuu heti terrorin kohteeksi, ei uskallakaan jatkaa.

Tsemppiä vaan, yonalie.

Hei yonalie,

Kirjoitin sinulle muutaman kommentin, mutta en alkoholistin puolisona vaan alkoholiongelmasta itse kärsineenä.

Join myöskin vain viikonloppuisin, pääasiassa olutta, jonkin verran myös viiniä, tosi harvoin väkeviä. Viikolla en juonut lainkaan ja hoidin työni kunnialla. Silti minulla oli erittäin paha alkoholiongelma, odotin vain viikonloppua, että pääsen juomaan. Ja syitä kyllä löytyy, alkoholistilta syyt juomiseen ei lopu, ei ikinä!

Jos muisti katoaa ja/tai luonne muuttuu, niin juodut määrät ovat olleet erittäin runsaita. Tai sitten on vedetty viinan kanssa muutakin, esim. lääkkeitä. Myös se, että on porukan humalaisin, kielii siitä, että baarissa ollaan pääasiassa juomisen takia, ei seuran. Seura on se syy juoda. Näin ainakin minulla.

Krapulattomuus on paskapuhetta, jos aamulla täytyy kumminkin juoda se “just because I can” kalja tai muutama. Jos on vetänyt itsensä edellisenä iltana muistamattomaan kuntoon (minulla tarkoitti 16 ravintola-annosta tai enemmän), niin muutaman tunnin yöunien jälkeen ei ole krapulaton, vaan edelleen täydessä kännissä. Esim. 16 ravintola-annoksen palamiseen meni minulla 24 tuntia ja minä en ole pieni mies. Todennäköisesti aamupalan saa vielä alas kun on riittävät promillet, mutta sitten tarvitsee jo säätökaljat.

Jos on valmis luopumaan mistä tahansa muusta, paitsi oluesta, on se merkki riippuvuuden kehittymisestä. Minäkin yritin pudottaa painoa jättämällä pois sokerin, hiilarit, iltapalat jne, mutta en alkoholia. Ja paino ei pudonnut yhtään. Alkoholi kun jäi pois, niin paino alkoi pudota heti, vaikka söin hiilareita ja sokeria. Juodut kalorimäärätkin olivat siis suuria.

Kyllä koira koiran tuntee ja (ex)juoppo juopon (tämä siis omasta puolesta kirjoittamasi perusteella). Ei soi turhaan sinun hälyytyskellot. Mutta tuon ongelman kehittyminen on vielä pysäytettävissä. Valitettavasti sinä voit antaa vain alkusysäyksen. Vain miesystäväsi itse voi juomisen lopettaa. Ja ensimmäinen askel on myöntää ongelma.