Soberina pohjalla

Nyt olen ollut tasan viikon juomatta, samoin kessuttelematta, jota harrastan tihentyneen juomiseni yhteydessä ketjussa. Yritän nyt kerätä rohkeuttani sen verran, josko voisin saada itselleni vähän toivoa siihen, että haen nyt vähän “kättä pidempää” lopetus yritykseeni, joka ei tietenkään ole ensimmäinen, mutta hyvin motivoitunut olen. Olen teini-iästä asti käyttänyt alkoholia enemmän tai vähemmän ja kaikki ahdistuksen asteet, mitä se on aiheuttanut on luultavasti koettu. Nyt juomisesta on vaan tullut liikaa kestettäväksi ja niistä oireista ja tuntemuksista, jotka seuraa aamuyön tunteina. Olen juonut viimeisinä vuosina pääasiassa yksin kotona olutta pari kertaa viikossa suuren määrän kerralla. Viimeisellä viikolla neljä kertaa niin, että kahtena ilta ja koko päivän kestävät tasoitukset seuraavana aamuna. Olen ollut paljon pahemmassakin jamassa, kun nuo viimeaikaiset juomiset, mutta nykyään päiväkännin jälkeen sitä ahdistusta ja tuskaa voi lähes koskea käsin! Ulkopuolelle ei juomiseni (eipä tietenkään, kun piilotan sen) näy, mutta kaikki minussa huutaa voimaa sen lopettamiseksi kokonaan kohtuu käyttäjäksi minusta ei ole. Viikon tuntemukset on olleet vaihtelevia. Kolmen päivän ahdistusmasennus alkuun. Sitten alkoi flunssa, joka armeliaasti “pehmensi” tilannetta ja mahdollisia juomahaluja. Pelkään eniten sitä, kun juomishalu iskee ja alan todistelemaan itselleni “olevani aikuinen” ja sallivani itselleni vähän nollausta ja elämän pieniä nautintoja ym. itsepetosta. Toki pieniä ilonkin pilkahduksia on ollut, mutta en uskalla niistä vielä ihmeemmin innostua, kun liian hyvä mielikin voi syöstä ottamaan maljan, siinä missä stressaava päivä, kaveritkin ottaa, tai mikä ikinä syy se onkaan…Kamalaa , kun ei luota itseensä ja pelkää sitä hinkua näin paljon. Varsinaista “pohjakosketusta” ei ole tapahtunut, kun en ole mitään ihmeellistä tehnyt, (siis viime vuosina), mutta jo se, että olen juonut saa aikaan kestämättömän morkkiksen. Mokailuja julkisesti olisi jo mahdotonta kestää. Päivä kerrallaan yritän. Eilen lauantai-iltana teki kyllä jo mieli, mutta meni se siitä ohi.