sniffaamisesta C-hepatiitti?

voiko olla mahdollista että sniffaamisen kautta saisi c-hep tartunnan? tai jotain muita tartuntoja.
bubree tuli sniffattua samalla pillillä viikonloppuna jonkun mun kaverin kaverin kanssa, ja myöhemmi kuulin että hänellä on c-hepatiitti… valistakaa “aloittelijaa”.

No verikontaktin se vaatii, ja ei se todellakaan aina siitäkään tartu, että olisin sinuna ihan huoletta. En mä usko, että se limakalvoilta noin vaan tarttuu. C-hepatiitti siis.

Mut eikse voi tulla ihan siitä aineestakin…? Tällasta juttua joskus ainakin kuullut, tosin taitaa olla hyyyvin epätodennäköistä. Vaatiiko se sit sen et aineessa ois verta?? Googlaamallahan näistä saa varmasti aika paljon selvyyttä, varsinkin mikäli englantia ymmärtää…

Siis kai siel limakalvoil pitäis olla haava, johon sen saastuneen veren pitäis osua, ja siitä mennä sisään… Kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Joku hoitsu joskus sano, että ei se C todellakaan aina tartu, vaikka verikontaktissa olisitkin. Plus et elimistö voi tappaa sen viruksen, jos hyvin käy. En halua tietenkään vähätellä asiaa - riski on edelleen suuri jos vaikka jaat värkkejä tms.

Eli varovainen toki kantsii aina olla. Itse oon säästyny kaikilta taudeilta, ja oon muutenki oikein poikkeuksellisen terve. Fyysisesti siis! Koputan puuta.

Kyllä joissakin aineissa on ollut a-hepatiittia. Amfessa täälläpäin ainakin 2 kertaa ja useampi tuttu sairaalassa sen (+c:n) takia. Ei tuo silti tartu ellei sekä sinulla & hänellä ole avohaavaa… Sniffaamalla saa melko epätodennäkisesti mitään tauteja, ellei tosiaan itse aine sisällä niitä ja itsellä haava limakalvoissa…

Afrikassa tai Aasiassa viekkareissa vaihtavat verta ihmiseltä, jolla herskaa veressä… Mukavasti taudit tarttuvat… Tuosta oli juttu vuos-pari aiemmin… Nuo omat tiedot siis 8-10v:n sisällä muutama vuosi mennyt, että “uutiset” eivät enää kantaudu korviini…

siis kyseessähä oli subuxone tabletti joka oli murskattu valmiiks, joten mun käsityksen mukaan toooosi epätodennäköistä että verta olisi seassa? Eikös niitä kuitenkin saa ihan apteekista, ja kait niistä viivoista, mitä sniffattii niin olisin nähny onko siinä punaista (verta?)
voinko unohtaa siis koko asian ja olla vaan?? vittuku takaraivos aina välil muistuttelee joissakin tilanteissa, et mul saattaapi kytee se… oireista ei ny ota selvää ku aika kovassa flunssassa olin jo silloin…ja edelleen. järkevää. :unamused:

Ei sitä verta mitään lammikkoa tarvii olla et tauti tarttuu, ihan joku mikroskooppisen pieni silmälle erottamaton pisara riittää. Mut toi nyt on kyllä niin epätodennäköistä, varsinkin kut et oo vetäny mitään sataan kertaan jatkettua piriä mistä ei tiedä mitä se oikeesti on, niin sinuna en moista murehtis. Ainahan sä voit silti mennä testaa itses, jos ajatus ei jätä rauhaan. Vinkeissä sen saa tehdä ihan ilmaiseksikin. Tai ainaki joskus sai.

^ Pitää muistaakseni odottaa muutama kuukausi, et voi olla varma testituloksesta C:n kohdalla.

Mut siis don’t worry - sulla ei 99% varmuudella ole tullu yhtään mitään! Mun arvio asiasta.

Mä arvioisin ennemmin jotain 99,99% luokkaa…

allriight, kiitos vastauksista!
kuitenkin jos huomaan jotain c-hepan oireita ni heti marssin testing.

Mihinkään oireisiin ei kannata pahemmin tuijotella, jos C-hepatiittitartuntaa pitää kohdallaan mahdollisena. Kaikki eivät saa mitään oireita pitkään aikaan, vaikka se hepatiitti kuinka myllertäisi siellä maksassa, jotkut eivät saa oireita koskaan. C-hepatiitin oireet voivat olla myös niin lievät ja moninaiset, ettei niitä juurikaan noteeraa tai osaa yhdistää suoraan C:hen. Eivät kaikki tartunnan saaneet ihmiset suinkaan muutu heti kirkkaan keltaisiksi. Tuskin ryntäät testiin jokaikinen kerta, kun aivastat. Lisäksi pitää odottaa vähintään se puoli vuotta mahdollisesta tartunnasta ennen kuin voi saada luotettavan testituloksen.

Sinuna en kuitenkaan vaivaisi päätäni tuolla asialla. 100 %:n varmuutta ei ole olemassakaan, ei missään asiassa. Kaikki on aina mahdollista jollakin tasolla, mutta tässä tapauksessa tartunta on todella epätodennäköinen, ellei teiltä molemmilta sitten siinä sniffaillessanne vuotanut solkenaan verta nenästä. Tämän olisit kuitenkin varmasti huomannut, eikä se sniffailukaan sellaisessa tilanteessa kovin helposti onnistu :laughing: .

Hypokondria can be a bitcH.

Kyllä 100% varmuus on joskus olemassa, esim. 2+2 on aina 4.
Sanoisin, että tässä tapauksessa tartuntavaara on äärettömän pieni.
Matemaattisestihan tuota ei voi laskea muuten kuin että todennäköisyys lähestyy äärettömän pientä tartuntavaaraa.