Moro, tätä on ennenkin kysytty ja olen useamman artikkelin löytänyt mutta tuntuvat kaikki olevan vähintään 10v vanhoja lankoja. Kävin armeijassa ja tulin sieltä alle viikossa takasin kun rupesi ahdistamaan niin paljon etten saanut nukuttua käytännössä ollenkaan. Jälkeenpäin ajatellen olisi silloin jo pitänyt sitä C paperia hakea mutta sivariin haku oli nopein tie pois sieltä joten tartuin siihen. Nyt ahdistaa sitten seuraava asia, se sivari. Oon vihdoin saanut työn jossa jokseenkin viihdyn enkä haluaisi tätä työtä lopettaa nyt sivarin takia. Lykkäystä olen jo hakenut velkojen takia.
Onko jollakin tietoa siitä että mitä merkintöjä jää, ketkä voivat tulevaisuudessa nähdä ne ja mitä haittoja seuraavilla vaihtoehdoilla olisi. Ensimmäinen vaihtoehto olisi ilmeisesti vedota mielenterveyteen, siihen ahdistukseen masennukseen jne vastaavuuksiin että ei vaan yksikertaisesti pysty, varsinkin kun muuten nyt menee melko hyvin uuden työn johdosta. Toinen vaihtoehto olisi myöntää että tulee polteltua melko paljonkin. Molemmilla syillä on ilmeisesti C papereita saanut mutta onko ajankohtaista tietoa miten nuo vaikuttavat tulevaisuuteen, merkinnät mitä niistä jää ja kuka niitä merkintöjä ylipäätään näkee.
Sivarin haluaisin skipata sen takia että olen saanut itselleni melkoiset velat. Olen varmaankin noin 25v (nyt 20) kun saan vihdoin kaiken maksettua pois. Haluaisin kouluun mennä jotta olisin ennen 30 ikävuotta jossakin paremmassa ammatissa mutta sivari sotkee ja viivästyttää tuota huomattavasti. Tuntuu täysin ajanhaaskaukselta nyt lähteä sinne kun olen töissä ja maksan velkoja pois ja vielä enemmän ajanhaaskaukselta kun voisin olla koulussa saamassa itselleni ammattia loppu elämää varten.
Keneen tästä pitää olla yhteydessä ja mitä kannattaa ja ei kannata sanoa? Kiitos valmiiksi!
Sun olis kantsinu hankkia täydellinen vapautus jo heti alussa mielenterveys syihin vedoten, olisit saanut hullun paperit ja et olisi joutunut edes käymään sivaria.
Se voi olla mahdollinen vaaratilanne jos joku maavoimiin kommenettu ihminen alkaa sätkimään ja vaahtoamaan jossain pöpelikössä status epilepticus kohtauksessa rynnäkkökivääri kädessä ja suu täynnä puolukoita ynnä muuta metsä marjaa.
Mä en tiedä näistä varusmies-/siviilipalvelusasioista, mutta ihan yleisesti: Ehdottomasti ennemmin kannattaa vedota mielenterveysongelmiin, kuin laittoman huumeen käyttöön. Vaikka MT-ongelmiinkin liittyy vielä nykyäänkin stigmaa ja ennakkoluuloja ja merkinnät niistä voivat vaikeuttaa asioita joskus tulevaisuudessa, ne ovat silti huomattavasti hyväksytympi ja salonkikelpoisempi juttu, kuin pilven pössyttely. Ensin mainittu on sairaus, tokana mainittu rikos, eli ihan siitä kannattaa lähteä. Jos MT-merkintä joskus jossakin nousee esiin, niin siihen saatetaan hyvinkin suhtautua niin, että kaikillahan on elämässä omat ongelmansa, joillakuilla migreeni ja toisilla masennusta, mutta ei se lähtökohtaisesti ihmistä pahenna. Päihdeongelma etenkin laittomien päihteiden kanssa taas lähes vääjäämättä aiheuttaa kaikenlaista ylimääräistä utelua, epäilyä, kyttäämistä ja torppaamistakin.
Sitä en osaa neuvoa, mihin sun nyt pitäisi olla yhteyksissä. Lääkäriin luonnollisestikin, mutta siis sitä en tiedä, mikä on se ensisijainen instanssi näissä asevelvollisuushommeleissa.
Merkinnät noista tietenkin jäävät sen lekurin/hoitotahon kirjoihin, jolla käyt ja nykyisen Kanta-systeemin vuoksi ne näkyvät laajemmaltikin, mikäli et estä tietojesi luovuttamista. Tämän voit tehdä helposti OmaKannan asetuksista sitten, kun olet siellä lääkärissä ensin käynyt. Ei tuo toki vedenpitävästi sitä takaa, etteivätkö nuo tiedot joskus jossakin voisi nousta esiin ja samassa instanssissa(Esim. terveyskeskus) kaikki sua hoitavat näkevät ne kyllä tietojen luovutuskiellosta huolimatta. Ja sitten jos sulta joskus kysytään esim. työnhaussa varusmies-/siviilipalveluksestasi ja vastaat, ettet ole kumpaakaan käynyt, niin toki sun pitää silloin kertoa syy, mikset ole.
Edit: Heh, tietenkään sun ei kannata kertoilla lääkärille, että sulla menee niin hyvin ja uusi työ maittaa niin mukavasti, että sen vuoksi ei hotsita mennä sivariin. Se kun ei ole mikään mielenterveysongelma, eikä syy vapautukselle :mrgreen: . Toki tämän itsekin tajusit, mutta tulipa vain mieleen tuosta, mitä kerroit. Jos olet täysin työkykyinen, niin silloin kyllä äkkiä katsotaan, että olet myös siviilipalveluskykyinen. Velkojen maksu tai nopeampi pääsy mieluiseen kouluun/työpaikkaan ei ole mikään peruste vapautukselle. Muutenhan iso osa porukasta laistaisi armeijan/sivarin sillä perusteella. Lykkäystä noilla perusteilla toki voi saada ja periaatteessa sulla on ikäsi puolesta mahiksia siihen vielä pitkäänkin.
Esitä lykkäyksen syyksi masennuksen, ahdistuksen ja unettomuuden sekä haet joltain puoskarilta Deprakine tai muun tavanomaisen migreeni respan epilepsia mielessä ja valita invaliidisoivaa migreeniä. Ei minkäänmoisia pikku jomotuksia.
Poltosta kantsii olla hiljaa kunnes se vapautuu tai saat respan.
Lykkyä tai tilapäistä lomautusta sivarista saat varmasti jos sitä haluat esim. sanomalla terveysaseman yleislääkärille että kärsit työ uupumuksesta jolloin saat rauhoittavan Ketipinor respan mukaan matkaan. Merkintä siitä toki jää rekisteriin ja joudut mahdollisesti käymään sivarin loppuun myöhemmässä vaiheessa nyt kun et hankkinut heti alussa täydellistä vapautusta mielenterveysongelmiin vedoten.
Miten voit olla töissä ja sivarissa samaan aikaan? Sivari on koko päivän hommaa. Haiskahtaa trolli ketjulta etenkin kun tämä “Nykanen” on poistunut kuvioista.