Tervehdys!
Olen ihastunut tuohon Billy Wilderin elokuvaan “Tuhlattuja päiviä” (The Lost Weekend, 1945).Siinä päähenkilön hoitoon saattava hoittaja väittää, että näissä kuvioissa toistuu eläinharhat. No, tämä tulee myös elokuvan loppuosasassa ratkaisuna.
Join viime kesänä erään paikallisen puistojen miehen kanssa paikallisella rautatieasemalla ja tulin kysyneeksi myös, onko tuosta deliriumsista kokemusta, oli. Tiedustelin sitten näitä eläinkokemuksia, pitääkö se kutinsa…Hänen osallaan kuulemma pitää.
Pitääkö tämä laajastikkin paikkansa? Ensimmäinen vastaava kontakti aikoja ennen asiaan kiinnostumista, kun henkilö päätti lopettaa juomisen, koska eteen tuli tassua nostava koira, joka sanoi morjensta… Mielikuvani kumminkin, että pelottava vaikute tähän homman olisi… kuin hirvikärpänen pitkin ihoa kävellen…
1 tykkäys
Muistan itse myös yhden kerran, kun olen nähnyt painajaista. Olin silloin juonut pariviikkoa todella rajusti. Heräsin aamulla painajaisesta omaan huutooni, eikä se ollut mikään pieni kuiskaus. Näin hetki ennen heräämistä pienen vaaleanpunaisen elefantin tuijottavan kuin kuolemankatseella. Tuo otus lähestyi suuri tuijottava silmä edellä minua. Heräsin siis kauhunhuutooni, valtavaan paniikkiin. Tästä on aikaa lähes kaksikymmentä vuotta, muistan yhä sen tuijottavan silmän.
On asioita joita ei haluaisi muistaa, tämä painajainen on yksi niistä.
Vaaleanpunainen elefanttihan on yleinen vitsi näissä delikkajutuissa. Koskapa vitseillä yleensä on pohjansa todellisuudessa, niitä varmaankin sitten oikeasti nähdään. Toinen yleinen vitsi on pikku-ukot, eli yleinen delirium tremensiin liittyvä hallusinaatio lienee sekin.
Yhden leffan ja parin juopon juttujen pohjalta en vielä tilastoa perustaisi. Eiköhän delikassa nähdä ja kuulla niitä juttuja, mitä kenenkin alitajunta syöttää. Alitajunta puolestaan syöttää niitä juttuja, mitä sinne on joskus ulkopuolelta tullut. Miksei siis eläinhahmojakin. Itselläni ei onneksi ole kokemusta delirium tremensistä, mutta juttuja siitä olen kuunnellut paljonkin. Ihan kaikenlaista siinä ollaan nähty ja kuulemieni juttujen perusteella eläinhahmot eivät ole mitenkään yleisimmästä päästä. Yleisempää ovat ne pikku-ukot, mutta ihan kaikkea muutakin settiä riittää. Yleistä on, että ne harhat ovat pelottavia ja pahansuopia. Täysin ymmärrettävää, koska kyseessä on hengenvaarallinen tila, josta ei ole tarkoitus jäädä nauttimaan. Olen tosin kuullut sellaisiakin juttuja, että harhat ovat olleet ihan hauskoja ja leppoisia tai ainakin mielenkiintoisia.
1 tykkäys