Seulat, U-HuumLCt ja S-CDT

Eli siis, mulle määrättiin tehtäväksi ton normaalin huumeseulan lisäksi myös U-Huum-LCt eli se 400 + 200 eri muuntohuumeen ja lääkeaineen seula.
Sen lisäksi myös S-CDT, sellainen josta näkee alkoholin suurkulutuksen.
Onko kellään kokemuksia?
Sitä pohdin, näkyykö Lyrica tuossa lääkeaineseulassa/kuinka kauan? Olen ottanut sitä tähän hirveään ahdistukseen koska se on ainoa lääke joka auttaa, mutta mulle ei ole määrätty sitä tällä hetkellä.
Ja toi S-CDT, mulla meni juhannuksena vähän lujempaa ja on tullut juotua ja tissuteltua enemmän tai vähemmän nyt jonkun 2 viikon ajan. Useimpina päivinä on mennyt muutama kalja, muutamana päivänä juonut pullollisen viinaa ym.
Näkyykö se tuossa S-CDT:ssä?

Tarkennus: En siis normaalisti juo ollenkaan alkoholia, juhannusta edeltävästä viikosta lähtien olen vaan juonut enemmän tai vähemmän koska oli juhannus, hirveä stressi yhdestä asiasta jne. :frowning: Voiko tuollainen aika nostaa niitä arvoja?

^^/^ Se on hyvin yksilöllistä, kuinka herkästi CDT(ja muutkin maksa-arvot) nousevat ryyppäämisestä. Joillain nousevat heti viikon putkesta ja toisilla eivät sitten taas millään, vaikka tinaisivat vuosia putkeen 24/7. CDT on sitten sellainen maksa-arvo, että sen nousua ei oikein mikään muu, kuin alkoholin käyttö selitä, eli jos se on koholla, niin jää kiinni dokaamisesta, näin yksinkertaistettuna. Muut maksa-arvot, ehkä GT:tä lukuunottamatta, nyt voivat hyvinkin nousta monista muistakin syistä, kuin alkoholin käytön vuoksi.

Joo, ja Lyrica kyllä näkyy noissa perusteellisemmissa huumeseuloissa, mutta sitä en tiedä, enkä jaksa nyt ryhtyä selvittämään, kuinka kauan.

Tuleeko muuten laajan seulan tulokset potilaalle nökyviin Kantaan?

^ Tjaa’a, enpä osaa ihan varmaksi sanoa, kun siitä on jo sen verran aikaa, kun huumeseloissa ravasin, ettei Kanta ollut mitenkään yleisesti käytössä, mutta luulisin, että näkyvät Kannassa siinä, missä kaikki muutkin labratulokset. Riippuu toki siitä, mikä instanssi noita seuloja ottaa, koska kaikki puljut eivät vieläkään käytä Kantaa. Julkisella puolella seulat tosin yleensä otetaan ja julkisella puolella Kanta on jo järjestäen käytössä.

Mikäli kuumottelet sitä, että pos. seulatuloksesi/ylipäätään seuloissa käymisesi näkyisivät ympäriinsä, niin saahan nuo tiedot Kannasta piilotettua niin, ettei niitä näe, kuin se taho, joka seulat on määrännyt. Kaikki tietonsa saa piilotettua menemällä OmaKannan asetuksia klikkailemaan lukuunottamatta PKV-lääkerespoja, jotka näkyvät kyllä kaikille, joilla vain on pääsy reseptikeskukseen, ts. kaikille lääkäreille Suomessa.

Mikäli taas sen vuoksi kyselet, että tahdot itse nähdä tarkat tulokset seuloistasi, niin kyllähän potilaalla on oikeus nuo(kin) asiat tietoonsa saada, vaikka Kantaan niitä ei välttämättä tarvitse niin tarkoin kirjata. Siinä tapauksessa sun täytyy udella labratuloksiasi muuta kautta, eli esim. soitella sinne seulat ottaneeseen instanssiin ja vaatia lähettämään tulokset vaikka postitse, jollei muu auta.

Joo hitto vie, mullekin lekuri laitto laajan U-HuumLCt vaikka kuin oon toitottanut että mitään laittomia en käytä! Oon avoimesti kertonut että menee ainoastaan alkoa ja välillä kodeiinipitoista käsikauppa yskänlääkettä. Mitä en kertonut: lisäksi välillä nappaan klonatsepaamia (Rivatril) mieheltä vaihtokauppana pregabaliiniin (Lyrica) joka menee mulla reseptillä, kuten menee myös lisdeksamfetamiini (Elvanse) – jota en saisi kuitenkaan sais käyttää atm… Ja kyllä U-HuumLCt:ssä pregabaliini näkyy takuuvarmasti ja on “mitattavissa virtsasta korkeintaan n. 5 vuorokauden ajan” sanoo huslab.fi/ohjekirja/9777.html

Omakannasta näkyi että mun testeihin oli lisätty kans alkon kulutusta osoittavat S-CDT ja S-GT, ja itse asiassa myös normi verenkuvaan kuuluvan E-MCV:n (punasolun tilavuus) kohoaminen kertoo suurkulutuksesta. Alkoholinkäytön laboratoriomittarit: hyvis.fi/web/keski-suomi/al … iomittarit – linkin takaa löytyy mm. vastaus kirjoittajan vikune kysymykseen: “CDT kohoaa viikkojen-kuukausien runsaan alkoholinkäytön jälkeen.” Eli parin viikon ryyppääminen? Siinä ja siinä.

Noh, joku viikko sitten itseltäni otettiin ihan vaan normi verenkuva ja E-MCV oli ok, vaikka alkoa kuluikin 5 annosta/vrk. Tosin E-MCV oli ok myös miehelläni, jolla meni 10 annosta/vrk – ja silti myös S-GT normaali! Koholla oli yksin S-CDT ja sekin “vain” 3,9 (viite alle 2,5). Mut nopeesti S-CDT ei laske, koska vähentämisestä huolimatta parin viikon päästä S-CDT oli edelleen koholla (3,0).

Eli nyt mietinkin: a) Alkon kulutuksellani (5 annosta/vrk) onko S-CDT koholla tai kauan menee että se normalisoituu? b) Kauan satunnainen 4 mg:n klonatsepaamiannos näkyy? (ja sehän näkyy U-HuumLCt:ssa eikä pelkästään bentsona vaan nimenomaan klonatsepaamina; ts. ei mee läpi “oli omia Opamoxeja jälellä”). c) Kauan lisdeksamfetamiini (eli sen aineenvaihduntatuote deksamfetamiini) näkyy? Lukemani perusteella toteamisaika nimittäin saattaa olla mitä tahansa väliltä 2-20 vrk:n välillä, liittyen vaihteluun virtsan pH:ssa. Löysinkin julkaisun, jossa oltiin testattu virtsan pH:n vaikutusta metamfetamiinin erittymiseen: normi pH:lla annoksesta erittyy 10 %, natriumbikarbonaatilla (ruokasooda) nostetulla emäksisellä pH:lla 1 %, ja ammoniumkloridilla (salmiakki) lasketulla happamalla pH:lla 70 % 12 tunnissa! ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl … 1-0185.pdf Toisaalta artikkelien mukaan amfetamiinien vaikutusta voi pidentää syömällä esim. ruokasoodaa :smiley:

Jostain syystä edelleen (vuosi 2020) huumeseulojen tulokset ei näytä tulevan Omakantaan, kaikki muut labrakokeet kyllä, mukaan lukien alkohokin suurkulutusta osoittavat mittarit! Ihme juttu.

Ja itse asiassa kyllä PKV-respatkin saa piilotettua, mutta jos lääkäri määrää sulle PKV-lääkettä, tuolloin hänellä on oikeus nähdä myös muut PKV-reseptisi. Tosin: lääkärit ei useinkaan tätä oikeuttaan käytä, sen olen huomannut. Ne tuijottaa vaan omaa järjestelmäänsä ja kyseiseltä terveysasemalta/poliklinikalta määrättyjä lääkkeitä eikä lähde minnekään kantaan seilaamaan. Itse olen aina joutunut/saanut kertoa julkisella lääkkeistä, jotka yksityiseltä on mulle määrätty – muuten eivät tietäis mitään.

Ainiin ja unohdin edellisessä mainita: U -HuumLCt-setin hintaan sisältyy automaattisesti varmistusanalyysit (siis turha yrittää kiistää mitään). Kyseisestä laajaa massaspektrometriaan perustuvaa settiä käytetään juurikin sen oikeuskelpoisuuden vuoksi. Normi suppeampi U -Huum-O perustuu immunokemiaan ja "on tarkoitettu vain lääketieteellistä käyttöä varten. Seulontatulosta ei pidä ilman varmistusmäärityksiä käyttää päätöksentekoon, jolla voi olla sosiaalisia, taloudellisia tai juridisia vaikutuksia potilaalle." huslab.fi/ohjekirja/4221.html

kanta.fi/potilaan-oikeudet- … palvelussa

Tuossa tuo olennaisin pätkä ja linkin takaa löytyy lisää tietoa. Jos jotakuta lääkäriä ei yksinkertaisesti kiinnosta katsoa niitä PKV-respoja, niin se on ihan kyseisen lääkärin oma asia(En usko, että omakaan shrinkki noita silmä kovana kyylää. Sen verran vasemmalla kädellä ja automaatilla uusii vanhat respat samalla, kun juttelee kanssani aivan muista asioista ja häärää ties mitä muuta), mutta Kelan puolelta tulee aika äkkiä sanomista, jos on päällekkäisresepteillä hakenut lääkkeitä ja voi tulla sanomista jo apteekissa, koska ne eivät siellä halua joutua selvittelemään Kelaan, miksi ovat myyneet liikaa Kela-korvattavia lääkkeitä asiakkaalle ja menettää apteekille tilitettäviä Kela-korvauksia.

Anygays, takaisin seuloihin… Ittellä takana 4 päivän putki dekstroamfetamiinia 40 mg/vrk (vastaten noin 0,6 g näiden kulmien poretta), minkä jälkeen 5 vuorokauden tauko, jonka aikana virtsan happamoittamiskuuri salmiakilla (140 g pussi vastais n. 9 g ammoniumkloridia/vrk), C-vitamiinilla (5 g/vrk) ja l-metioniinilla (2 g/vrk). Sitten testipäivänä aamupissin jälkeen pari teelusikallista ruokasoodaa (eli 6+ g natriumbikarbonaattia) ja eikun akvaarioon, tasan 5 vrk viimeisestä vedosta.*

Nyt sit jännätään, ja ilmeisesti parikin viikkoa, koska kyseessä juurikin tuo laaja varmistustasoinen U-HuumLCt, joka nyt ei oikeastaan edes ole mikään “seula” kuten perus immunologiset (U-HuumO) vaan siinä määrittämällä määritetään (massaspektrometrialla) 400 kemikaalia ja tulokset varmistetaan jopa kolmella eri menetelmällä – eli positiivisia turha selitellä :confused:

*Amfetamiinit on heikkoja emäksiä, joten puoliintumisaika riippuu vahvasti virtsan pH:sta (selittää myös toteamisajan vaihtelun 2-9 vrk): eräässä tutkimuksessä 48 tunnissa erittyi happamoituun virtsaan 57% kun taas emäksiseen vain 7%, toisessa 12 tunnissa erittyi virtsaan normi pH:ssa 10 %, happamoidussa 70 % ja emäksisessä 1 %. Ja kyllä, näissä tutkimuksissa käytettiin pH:n manipulointiin nimenomaan yllä mainitsemiani kemikaaleja. Ja kuten konkarit tietää, amfetamiinit erittyy sitä nopeammin mitä enemmän pissaa – eli nestettä huiviin! Tietävät myös, että kertalaaki ruokasoodaa ennen h-hetkeä toimii; tekee pissan emäksisemmäksi ts. mitä kudoksissa onkaan jäljellä, pienempi osuus päätyy purkkiin. Mul on tästä kymmeniä sivuja matskua, lataan mielelläni lisätietoja jos joku ei usko…