Selvästi parempi vuosi

En oikein tiedä miten aloittais, mut aloitetaan nyt täälläkin uus ketju ja vuosi. Joulupyhinä löin korkin kiinni kun homma meni hetkessä katastrofiksi kuuden viikon raitistelusta huolimatta. Sain pitkään hakemani työpaikan, mulle tarjottiin kaikki työautosta bensakorttiin ja lisäksi hyvät talon työkalut millä tehdä ja toimia. Kyllä tuntui hyvältä eka viikko, tunsin itteni oikeinkin tärkeäksi. Mutta sit perjantaina, menin ja ostin setin olutta sen ihmeempiä miettimättä viikonlopun kunniaksi ja kuinkas kävikään. Vedin koko viikonlopun ihan sunnuntaita myöden, siis oikeasti, kuvitellen et kyllä mä oon ihan kunnossa maanantai aamuna. No enpä ollut. Töihin kyllä menin mut jo puolilta päivin olo oli niin kammottava, et oli yksinkertaisesti pakko lähteä kotiin ja soittaa etten pysty jatkamaan tänään, selkä meni! Voi helvetti mitä touhua, siis niin sairasta… eikä se edes siihen jäänyt. Hain tietty korjaussarjaa ja se lähti ihan lapasesta, en enää välittänyt. Tajusin että olen niin paha alkkis, et jos tää ei ois sattunut nyt, olis se ollut edessä luultavasti aika pian kuitenkin. Se homma annettiin jonkun toisen hoidettavaksi, sellaisen joka on luottamuksen arvoinen.

Ryypiskelin sitte pahaan olooni parisen viikkoa, hetken yritin saada sitä kuuden viikon fiilistä takas ja silloin kirjoittelin tännelkin jotain, mut ei se onnistunu. Jatkoin pienillä määrillä, (12-14 tölkkiä!) tissuttelua mut olo vaan paheni ja katkeruus inhon kera syveni. Vihasin itseäni!

Joulu kun tuli, mitä tietenkin vietin yksin kun välit sukulaisiin on vuosien saatossa mennyt piloille, tavalla tai toisella mun juomisen takia. En oikein edes säälinyt itteeni, tuijotin vaan telkkaria tajuamatta siitä oikeastaan mitään, tölkki olutta toisensa perään kitusista alas. Oispa edes humaltunut.

Joulupäivänä mä sitten havahduin ja tajusin tilanteen vakavuuden. Olin siis ryypännyt työpaikkani ja toimeentuloni tosta noin vaan. Tajusin ensimmäisen kerran elämässäni että kuinka pahasti alkoholisoitunut oikeastaan olenkaan. Ja kuinka pitkään olen ollut samassa tilassa. Nyt ei puhuta enää vuosista, vaan vuoskymmenistä. Mietin ja kaivelin menneisyydestä samalla tavalla päättyneitä työ- ja ihmissuhteita, menetettyjä ystäviä ja käsittämätöntä määrää menetettyä omaisuutta sekä ihan puhdasta rahaa, terveydestä nyt puhumattakaan. Tajusin todella että olen heittänyt ainakin 20 vuotta elämästäni käytännössä kankkulan kaivoon. Nyt ymmärsin jotenkin ihmeellisellä tavalla, että näin tää ei voi jatkua enää päivääkään. Ei auta että ollaan nyt hetki juomatta ja sit taas katsotaan. Ei, nyt ei katsota yhtään mitään vaan kaiken on loputtava. Ihan kaiken. Muuten ei ole mistä aloittaa alusta.

Joulupäivänä sitten aloitin, siitä lähtien mehulinjalla ja vaikkei henkinen fiilis kovin mieltä kohottava vielä olekaan, niin enpähän ainakaan koe mitään tarvetta juoda ja se tuntuu nyt jotenkin erityisen hyvältä.

6 tykkäystä

Oletko ollut tosiaan jo joulupäivästä juomatta? Ihan mieletön suoritus. Onnea. Pidä kiinni tuosta ja varmaan pidätkin, vaikka kova prosessi varmasti. Onko sulla ollut vieroitusoireita? Miten selviät niiden kanssa mitä on ehkä ollut?
Itsellä meneillään jonkinlainen pohjakosketus just nyt tällä hetkellä oikeastaan. Tänään uusi päätös ja nyt se ei ole vähentäminen vaan lopettaminen.

2 tykkäystä

No kiitos @Hyvaan_oloon, ainahan ne kolme ekaa päivää on aika syvältä ja jos ne vaan malttaa niin helpottaa jo kummasti! Mullahan oli tosiaan kuutisen viikkoa taukoa hommasta minkä aloitiin Lokakuun alussa niin sikäli tuttua. Silloin oli todella hankala alku ku oli takana koko kesä suht reipasta alkon käyttöä. Oli lopetettava kun ei enää kunto kestänyt, ei pystynyt kunnolla edes syömään tai nukkumaan. Nyt oli aika paljon helpompi, ainoastaan henkinen minä on ihan hukassa. Tsemppiä sulle kovasti ja sama neuvo minkä olen itekki täältä saanut, päivä kerrallaan tai vaikka tunti jos niin vaatii. On kaiken sen arvoista.

3 tykkäystä

Piti vaihtaa uusi kuva, haluaisin vaihtaa käyttäjänimenkin, saa nähdä onnistuuko foorumilla moinen.
Mut joo, äsken puhalsin kotialkometriin nollat eilisen jälkeen, tai viime öisen. Nukkumaan menin joskus kuuden aikaan aamulla. Luulin ettei annoksia olisi ollut muka kovinkaan paljoa, mutta vielä kuuden aikaan illansuussa mittari näytti reilusti yli ajokiellon.
Huomenna en juo, se on yleensä ollut helppoa näiden jälkeen öiden jälkeen, mutta ylihuomenna alkaa sitten se kovempi haaste. Varmaan minuutti kerrallaan…
Henkinen puoli se taitaa olla just se minkä kanssa sitä painia on odotettavissa.

2 tykkäystä

Kiitos rehellisestä tilityksestä, olihan tuo karua luettavaa. Ja mielessä kääntyi heti omakohtaiseksi, näen tuon niin väistämättömänä seurauksena omalla kohdallani, jos sen yhden perjantaikaljan ottaisin.

Aika moni tarvitsee sen pohjakosketuksen kokemuksen. Ja tavallaan pohjanhan se vaatii, että pystyy ponnistamaan ylöspäin. Mutta koska päihde on niin vahva, kannattaa ponnistamiseen hakea kaikki mahdollinen tarjolla oleva apu. Yksin se on tosi vaikeaa.

Tsemppiä eteenpäin. Sinulla on siinä hyvä alku, päivä, tunti ja hetki kerrallaan.

4 tykkäystä

Karua tekstiä, mutta onnittelut havahtumisesta. Moni asia olisi itselläkin mennyt toisin ilman alkoholia. Mennään yhdessä askel eteenpäin.

3 tykkäystä

Olipas taas hyvät yöunet, 8h 51min ja unipisteet 93. Toi mun älykello on mukava kaveri kun jos ei mistään muualta saa kehuja niin siltä! Kyllä hyvin nukutun yön jälkeen päivä alkaa ihan eri tavalla.

Karu oli aloitus tosiaan kun sen nyt itse luin. Se jotenkin kuvastaa että vaikka päivä alkaisi miten hienosti ja rennoin mielin, niin pikkuhiljaa stressitasot alkaa nousta ja lähes poikkeuksetta iltaa kohden fiilis menee ihan sietämättömäksi. Mulla ei ole minkäänlaista kamppailua nyt juomisen kanssa, ei tee pätkääkään mieli, ei tehnyt edes uutenavuotena ja en vois kuvitella et vetäisin nyt parantavaksi jotain bisseä naamariin millä puuduttaisin pääni. Ongelmaksi on muodostunut mieletön stressi jota on jatkunut ties kuinka pitkään. Ja se johtuu yksinomaan siitä et mitä kaikkea olenkaan ryssinyt juomiseni takia.

Olen yrittänyt rentoutua vaikka millä tavoin, mut ei jotenkin osaa. Oon jopa harkinnut että jos tää ei nyt ala pikkuhiljaa hellittämään niin meen tonne mt-palvelujen päivystykseen vähä juttelee, et oisko heillä tarjota jeesiä? Se on saman katon alla periaatteessa kun päihdepalvelutkin. Mähän kävin viimekerralla juttelemassa siel päihdepuolella useammankin kerran, mut jotenkin se ystävällinen hoitaja ei osannut auttaa mua mitenkään ja tajusin siel penkissä, ettei tässä ole nyt yksistään juominen ongelmana, vaan kokonaisuus on paljon suurempi ja samalla hankalampi. Syy-seuraus täytyy nyt selvittää.

Metsänpoika kirjoitteli suhteestaan luontoon hienosti ja tavallaan itsellänikin on taustalla hieman samantyyppisiä kokemuksia, nimittäin nuorempana olin aika innokas kalassa kävijä. Saatettiin mennä teltoilla meren äärelle keskelle ei mitään useammaksikin päiväksi, pois arjen kiireistä. Nautin kyllä suunnattomasti yksinkertaisesta elosta luonnon keskellä. Pannukahvia ja ruokaa nuotiolla, oispa hienoa. Niin tuli toi luonto mieleen tästä stressistä, että pitäis nyt vaan saada ittensä ulos ja liikkeelle ku se on vähän jäänyt. On aina muka kelistä kiinni. Niin monessa masennusta ja stressiä käsittelevissä jutuissa korostetaan liikunnan ja ulkoilun tärkeyttä ja se ei edes maksa mitään.

Toi kun ruoskin itteeni et viimeiset 20 vuotta ja enemmänkin oon heittäny menee, niin onhan sinä aikana tapahtunut paljon, myös hyvääkin. Mut mitä lähemmin sitä tarkastelee, niin kyllä se on karu totuus et kaikki se hyvä on lopulta pilattu juomisella. Ei siitä mihinkään pääse. Ja viimeiset 7 vuotta yrittäjänä toimiessani se koskettaa vieläkin enemmän. Ei mene pelkkä oma maine vaan koko yrityksen, ja se onkin sitten pikkasen huonompi juttu se.

Nyt tosin laitoin heti vuodenalussa koko homman telakalle ja ajattelin keskittyä enempi henkimaailman asioihin. Löytää jonkinlainen tasapaino sisälläni ja oivaltaa päihteettömyyden edut sillee, että siitäkin tulisi uusi normaali. Kiire mulla ei ole mihinkään. Toivon jopa salaa ettei mulle ihan heti tarjottais mitään duuneja vaikka taloudellisesti se laittaakin ahtaalle. Mielummin vasta sitten kun henkinen ja miksei fyysinenkin kunto on sillä mallilla, että olen valmis.

Paljon on siis edessä kaikenlaista missä parantaa ja se varmaankin osana pitää yllä jonkinlaisia suorituspaineita, vaikka tiedän ettei siitä ole mitään hyötyä. No, näillä mennään.

Mukavaa päivää ja tsemppiä kaikille, kiitokset kommenteista.

5 tykkäystä

Hei. Oma kokemukseni on että ilman Aa-ryhmää ja ryhmäläisten tukea en ois yksin jaksanut elää. Olin niin pohjalla henkisesti ja just niin: sössinyt kaikki juomisen seurauksena. Työpaikka meni, avioliitto meni, välit omaisiin meni. mutta mutta niinvain jostain ihmeen kautta pääsin AA:han enkä ruumishuoneelle, koska olin aika itsetuhoinen loppuvaiheessa ja olin kyllä raittiuden alussakin kun kaikki menneisyys tuli eteen kun olin selvinpäin.

kaikki se hirveä yrittäminen, että nyt olen kunnolla, nyt en enää tee mitään tyhmää, huhuh ja kuitenkin lankesin milloin mihinkin ongelmaan, siis raittiuden alussa, kun luulin että pitää yrittää olla “hyvä”… no ei tarvi, saan olla just se mikä olen ja pikkuhiljaa korjata sen minkä voin ja hyväksyä ne asiat mille en voi enää mitään. Jotkut asiat on vain peruuttamattomasti ohi, ikä tekee sen ettei menetettyä takaisin saa ja se on vain hyväksyttävä. Oikeastaan aina kun kirjoitan kirjoitan itselleni, että itse ymmärtäisin että minkä olen menettänyt en enää takaisin saa, siis kaikkea, jotain voin korjata mutten kaikkea, eikä tarviikkaan. “Joskus joku vastoinkäyminen on väärinymmärretty myötäkäyminen” siis joskus, ei aina…

Mutta raittiina silti vaikka aina ei kaikki mene niinkuin minä haluan :slight_smile:

5 tykkäystä

Moi @Vieraammaksi54. Hyvä juttu että olet löytänyt ton AA:n. Se tuli kokeiltua kans ite muutamia vuosia sitten, mut en löytänyt siitä sellaista apua minkä olisin kokenut sopivaksi. Silloin tosin “raitistumisyritykset” oli sellaisia enempi päähänpistoja, mitkä tuli krapuloissa mieleen. Ei ollenkaan pidemmänpäälle harkittuja juttuja, missä lähdetään miettimään koko asennetta päihteidenkäyttöön ja onko se todella valttämätöntä kun ei siitä mitään hyvää enää irti saa. Koen että vasta viimeiset puoli vuotta tai jotain sinne päin, olen vihdoinkin uskaltanut myöntää sisimmässäni sen, että mun koko elämäni aikana tehdyt sotkut ja aiheuttamani mielipaha on johtunut vain ja ainoastaan alkoholin kohtuuttomasta käytöstä. Niinkuin AA:ssakin myönnetään, olen todellakin juomiseni edessä voimaton ja siksi siihen on tultava loppu. Olen juonut kuten useammat alkoholistit, monien ihmisten edestä ja enemmänkin, mikseivät järki ja tahto jo sopua tee? Hanhiniemen kirjoittamaa.

Se että menetettyä ei takaisin saa on tietty itsestäänselvyys ja olen kyllä käsitellyt asiaa ja myös hyväksynyt sen. Ei myöskään ole tarkoitus olla mitenkään erityisen hyvä, että sillä kuitattaisiin jotenkin juomisella aiheutetut pettymykset ja mokailut. Mielummin lähden puhtaalta pöydältä tai ainakin yritän. Uskon että ajan saatossa ne asiat saa anteeksi mitkä voi saada, ne mitä ei saa niin tehty mikä tehty, ei niitä voi riiputtaa selässä loputtomiin.

Kuten tuossa jo vihjailin, niin lähinnä tässä askarruttaa nyt mun mielenterveys asiat, jostain se paha olo kumpuaa, mut sitä on vielä näin varhaisessa vaiheessa mahdotonta sanoa et mikä on aiheutunut pelkästä juomisesta ja mitkä asiat sitten jostain muusta. Sille on nyt annettava vaan aikaa ja sitähän mulla tässä on. Mutta kyllä mä jonkunlaista apua haen. Ei ole tarkoitus taistella yksin. Siksi oikeastaan tännekin nyt haluan kirjoitella, saa hyvää palautetta ja tsemppiä ja myös muitten tarinat antaa perspektiiviä koko prosessiin. On joku tai jotkut joille kertoa miltä tuntuu. Mukavaa päivää sulle :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Huomenta. Onneksi nykyään on vaikka minkälaisia apukeinoja, ryhmiä ja tukea. Minä elin pienellä paikkakunnalla eikä siellä ollut silloin oikeastaan yhtään mitään apua. Juoppous oli vain oma vika, selkärangaton, itsekuriton retku, huono ihminen. Kun pääsin sieltä pois, jostain kumman syystä, niin pääsin myös avun piiriin. Vieraalla paikkakunnalla sainkin apua, mielenterveyspalvelut, terapia, kirkko ja hengelliset ryhmät, AA, Al-anon, ja monta muuta ryhmää tuli käytyä kun apua hain ja sain. väkivallan kokeneitten ryhmä myös oli, no se hieman vain aiheutti ahdistusta lisää kun en kokenut sitä anteeksiantoa ja irti päästämistä siinä, mutta ehkä sekin oli ihan hyvä asia siihen hetkeen. Anteeksi antaminen oli minulla se herättävä hetki, että voi antaa anteeksi itselle ja muille. Pyysin anteeksi heiltä ketä vastaan olin rikkonut ja annoin anteeksi niille jotka minulle olivat pahaa tehneet. Koska kauna ja viha ei minulle sovi.

Eikä kyllä pelkokaan. Ahdistun hyvin herkästi, sen myönnän, mutta olen tällainen, tunteva ihminen. AA-n ohjelmaa lukemalla ja tekemällä olen oppinut hieman hyväksymään itseni tällaisena kuin olen. ja varomaan niitä sudenkuoppia minkä seurauksena voi olla juominen ja enää en halua juopotella ja purkaa ahdistuksia, tylsyyttää ym. sillä keinoin.

Alkoholismi on mielestäni salakavala ja vaarallinen sairaus.

Mutta pysyy aisoissa kun muistaa ettei voi juoda normaalisti. Hyvää ja raitista viikon jatkoa!

3 tykkäystä

On taas sattunut ja tapahtunut, taistelu Kelan ja TE-palveluiden kanssa koitui mun tappioksi ja nyt perivät takaisin yli 9.300€ johtuen siitä, että yritykseni on ollut heidän mukaan toiminnassa koko vuoden 2025 vaikka en ole tehnyt sen nimissä yhtikäs mitään. Löytyi pykälä että jos se on merkitty ennakkoperintärekisteriin, niin katsotaan että toiminta on silloin täyspäiväistä ja plaa plaa… kela on saanut mun tiliotteet jokaiselta kuukaudelta mut silti. Just ku ulosottokin näytti siltä että ois toivoa selvitä hyvinkin pian, niin tässä nyt sit ollaan.

No, mitäpä teki Jeppe kun seinä nousi pystyyn jo valmiiksi herkässä tilassa, tottakai alkoi harjoittelemaan kohtuukäyttöä pienin annoksin, ihan vaan rentoutuakseen! En oikeesti silleen ajatellut, mut kaljaa hain ja taas meni se reilu viikko puuduttaessa. Ei mitenkään suuria määriä mut turhaa silti jokainen tölkki, ei se mihinkään auttanut, taaskaan!

Viikonloppuna tuli käytyä kirjastossa hakemassa varatut teokset ja mukana oli myös Putkis 0132 - Pelkään mutta en pakene. Oli muuten todellakin lukemisen arvoinen, voin lämpimästi suositella! Toinen kirja minkä luin melkein loppuun, oli Allen Carr - Korkki Kiinni. Loppu jäi kesken sen takia, koska en seiso väittämän takana että jokainen on tavallaan ongelmakäyttäjä ja jokaisesta tulee lopulta alkoholisti. Tiedän huomattavan määrän ihmisiä joille alkoholi ei ole minkäänlainen ongelma vaikka välillä ottavatkin. Sit on pari kirjaa mitkä ei sivua lainkaan tätä ongelmaa.

Sen verran tulevasta että sain aloitettua uudelleen mun hoitosuhteen päihde- ja mt palvelujen kanssa. Perjantaina ois aika ja nyt on paikalla sekä psygologi että päihdehoitaja. En osaa oikein sanoa millä fiiliksellä menen ku jäi vähän ontto maku siitä viimekertaisesta sen hoitajan kanssa. Oikeastaan eniten mietityttää että mitä mä sieltä haen? Noihin mielenterveys juttuihin kaipasin apua, mut nyt on paikalla sekajoukkue enkä ole ihan varma että halusinko tätä? Palaan siihen varmaan tuonnempana..

Yks asia mitä olen nyt paljon pyöritellyt on se Minnetyyppinen hoitojakso. Sitähän multa kysyttiin silloin jo lokakuussa kun ekaa kertaa tuolla päihdehoidossa kävin. Miettiny tätä mun sahaamista asian ympärillä, kun ei tunnu asettuvan sitten millään. Aina muutama viikko raitistelua ja sit taas melko suruitta pikku pätkä juomista, mistä ei kertakaikkiaan tule ikinä hyvä fiilis! Miten sitä ei vaan tajua, en käsitä. Toisaalta eihän mikään minnehoitokaan toimi jos ei siellä ole 100% omaan asiaansa uskova. Olen lukenut siitä niin paljon kokemuksia, että se saa käsittämään oman todellisen tilan ja että on oikeasti sairastunut? Ihan ku en tietäisi sitä jo?

Mut katotaan nyt asia kerrallaan ja perjantaina olen (ehkä) viisaampi.

3 tykkäystä

Huomenta. Minua auttaa se että omaksuin aika pian AA:n ohjeen elää vain päivä kerrallaan ja jos on kovasti vaikeaa niin vain hetken, tunnin kerrallaan. Olen käyttänyt tuota tapaa sen jälkeen moneen muuhunkin asiaan elämässäni joka tuottaa tuskaa ja ahdistusta, siis jos en voi juuri sillä hetkellä asialle yhtään mitään, ja sitten teen jotain: lähden kävelylle, kuntosalille, tanssimaan, minne tahansa jossa liikun niin se jotenkin auttaa myös päästämään irti ahdistuksesta. Mutta se onkin aina vaikeaa että lähtee johonkin… kun niin mielellään jäisin vain pyörittelemään ikäviä ajatuksia.

“Pelkään mutten pakene” kirjan myös olen lukenut, tosi antoisa kirja oli! Kiitos kirjoittajalle.

3 tykkäystä

Oli hieno päivä. Jotenkin koin että tulin vihdoinkin kuulluksi, joku todella kuunteli ja vieläpä ymmärsi. Se kun päivät tuntuu suurimmalta osin siltä, että elää keskellä usvaa ja vailla merkitystä, peläten tulevaisuutta johon ei oikeastaan enää jaksa uskoa, niin joku antaa toivoa. Sitä mä tarttin enemmän kuin osasin kuvitellakaan.

Ihmetteli hieman että kuinka just nyt pystyn olemaan juomatta? En osannut selittää, ei vaan ole tehnyt mieli enkä nyt kauheesti ole joutunut edes miettimään koko asiaa, enempi päivät kuluu ja kuluttaa ku mieli ei lepää hetkeäkään. Sanoin tietäväni että päihteiden lopettamisen yhteydessä seuraa masennusta ja toivottomuutta mut tää ei ole sellaista, vaan jotain ihan muuta… (leikattu)

Mut hoitosuhde on aloitettu ja se on hyvin huojentavaa.

Halusin vaan päivittää tilanteen kun edellisessä kirjoituksessa jätin jutun vähän auki. Ei ehkä ihan suoraan liippaa ryhmän henkeä, mutta kyllä päihteiden pitkäaikainen raju käyttö voi vakavimmillaan johtaa hyvinkin vaikeaan mielen häiriötilaan. Päivä kerrallaan kuitenkin mennään täälläkin.

5 tykkäystä

Upeaa kuulla!

Ketjusi on tässä melko vasta tulleena mennyt vähän ohi, ehkä johonkin on tullut vähän summamutikassa reagoitua. Tai luin tuon kela-jutun aiemmin ja mykistyin siitä, miten kohtuutonta ja järkyttävää tää kaikki välillä on.

Nyt ketjusi osui uudelleen silmään ja halusin jotenkin osoittaa että tulit nähdyksi täälläkin.

Muoks: olinhan mä jotain tänne sulle vastannut, se alku oli vähän sumeaa…

Toivon sulle kauniita unia ja rauhaisaa yötä :heart:

2 tykkäystä

Eikun se on juurikin näin. Päihteiden pitkäaikainen käyttö on todellakin suuri riski ja syy mielenterveydelle ja altistaa häiriöille.

Omassa päässä alkoi kiertää sellaisia ihme juttuja ettei tosikaan. Ajatuksia, joita en tunnistanut edes omiksi.

2 tykkäystä

Joo on ne hankalia juttuja. Onneks nyt on tavallaan päässyt sieltä kuplasta pois niin ei tarvii ihan yksin olla ajatuksiensa kanssa, tai ainakin tietää että saa käsitellä niitä jonkun kanssa yhdessä.

Tänään aloitin päivän ihan eri tavalla, aamukahvin jälkeen talvivaatteet päälle ja lenkille tohon lähimetsään missä menee kivoja reittejä. Oikein virkistävää ja sen jälkeen vielä poikkeuksellisesti päiväsauna! Nyt kun edes vähän saa itestään jotain irti, niin yritän muokata päivärytmiä hieman toisenlaiseksi, tai eihän mulla mitään rytmiä ole edes ollut. Sitten se ravinto ja se ja tää…onhan noita.

Mut kaikin puolin ollut ihan siedettävä päivä pitkästä aikaa. Telkkarista tullut hiihtoja jotka muistuttaa lapsuudesta. Pappa oli kova penkkiurheilija ja sillo ei saanut häiritä ku seurattiin joko tennistä tai hiihtoa! Helena Takalo ja ketä näitä oli.. ja Björn Borg :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä