Selkeämmät rajat.

Moro,

Olen kärsinyt 20 vuotta alkoholi ja huume ongelmista.

Itse olen kärvistellyt ja “vieroittautunut”, kaikenlaista on kokeiltu (eläminen ilman perustoimeentulotukea)!

Seuraavanlaista ongelmaa pukkaa:

Alkoholista,

1). Olet joko absolutisti tai alkoholisti (selkeä raja, pisarakin teollisuuslioitinta riittää).
2). Juova alkoholisti raitistuu, jos Luoja suo (myös tämä on selkeää “RAITISTUU”).

Huumeiden kanssa tilanne on toinen,

1). Olet joko mikä?? tai narkomaani (epäselvä raja).
2). Narkomaani tekee mitä, vapautuessaan (ei kai ole kuitenkaan vanki?) riippuvuudesta??

Tilanteessa täytyy ottaa huomioon että alkoholi on laillinen päihde ja huume ei.

Tupakassa tilanne taitaa olla seuraava,

1). Olet joko savuton tai tupakoitsija (selkeä raja).
2). Tupakoitsijasta tulee savuton??

Noin ihan teoreettisesti noista rajoista…

Miksi kaikissa aineissa ei voisi olla täysi raja…? Usein riippuvuudet/addiktiot korvautuvat jollain toisella, niin minulle aikoinaan kävi. Alkoholi ei enää kiinnosta, tai no joskus hyvin harvoin voin ottaa 1-2 makiaa ja väkevää, maun ja nautinnon takia, ei siis enää ole addiktiosta kyse. Räkälöihin en enää halua, en juo yksin. Ennen…no ennen oli ennen. Olen ymmärtänyt N.A.:sta, että siellä myös alkoholi on ns. “kiellettyjen aineiden” listalla, oli laillinen eli ei.
Tupakka on ehkä eniten epäselvä: on sähkö"tupakkaa", nikotiinipurkkaa (käytän taas, olin kesällä viikkokausia ilman, ei se silloin ollut kamalaa…). No siinä on kyse tietty nikotiinista, ei tupakasta. Haittansa silläkin, tietty.
En ymmärrä, miksi -teoriassa ainakin, itse en ole onnistunut, on vain tullut pidempiä taukoja- ei voisi olla mahdollista olla raitis kaikista päihdyttävistä aineista…
Itse olen “yrittänyt” lukemattomia kertoja vierottautua. Ensi vuoden puolella alkaa vihdoin realistisemmalla aikataululla, kuin koskaan aiemmin: näillä näkymin n.puolen vuoden aikana bentsoista irti. Tosiaan ensimmäinen kerta näin! Olen valmis kokeilemaan. Vaan jos puolen vuoden/vuoden päästä vieroituksen loputtua ei mitään merkittävää helpotusta tule, annan lopullisesti periksi.

Mut siis, miksei täysraittius ei olisi kaikkien päihdyttävien aineiden kohdalla mahdollinen :confused: ?

Tähän kai ny tuli monesta aiheesta. Itse asias on vähän ärsyttävää, kun on vaiks kui monta ketjua saman aineen lopetuksesta. Sitäpaitsi onko sillä aineella oikeesti niin helvetin suuri merkitys, jos perusongelma on joko “pelkkä” riippuvuus (esim säännöllinen päiväannos, jossa pysyy) tai sitten addiktio, jolloin mahdollisesti, todenäköisesti käyttää holtittomasti (niin kuin minä ennen…on se “kumma”, että olen hengis :confused: :slight_smile: . Paitsi, ettei ole: ihmiset toimivat. joskus ystävät, ulkopuoliset, sairaala- ja ambulanssihenkilökunta ym.hoitotahot. Vaikkei se elämä ja olemassaolo ny aina niin ilahdutakaan :unamused: . Itsehoito-/vertaistukiryhmissä vissiin ei “sallita” mitään päihdyttävää ainetta :confused: . Tosin sit o niitä ääripäitä, että mitään psyykenlääkettä ei saisi käyttää, tai että korvaushoidossa oleville pitäis olla eri ryhmä. Aikamoista rajanvetoa nuissakin.

Miksei vois olla jotain yleisaddiktioryhmää, jossa kukaan ei koskaan puhuisi mistään aineesta, ei siitä, mikä se oma addiktio on, vaan itse addiktiosta ja siitä toipumisesta? Miksi pitää olla eri ryhmä alkoholisteille/ylensyöjille/huumeidenkäyttäjille/seksiriippuvaisille ja varmaan laktrisinougataddikteille :unamused: . Sehän vain lisää ihmisten kategorisoitumista ja lauma-ajattelua ja sitä, että olen samaa vain niiden kanssa, joilla on tismalleen sama käyttäyminen ongelmana. Ei kai se ihmisistä samaa tee, ett käyttää samaa ainetta. Tai se, että puhuu vain samoja aineita käyttävien kans, lisää tunnetta -jos sellaiseen on tarvis- että olen samanarvoinen kuin muut ihmiset sen samplerin ryhmän ulkopuolella.

No, minä olenkin erakko, en jaksa ihmislaumoja, jotka määkyvät jotain mantrojansa tai dogmejaan tai ohjelmiaan ja lukevat enemmän tai vähemmän pyhiä kirjojaan. Että se siitä ja loput kirjeessä :unamused: :unamused: :unamused: .
Jep jep :sunglasses:

Riippuvuus kuin riippuvuus. Olen ollut töissä paikoissa, joissa on ollut sekaryhmiä. Kyllä ne toimii siinä vaiheessa, kun ryhmän jäsenet ymmärtävät, että riippvuus on samanlaista, vaikka on kyse eri päihteistä.