Selätys

Se olis kuukausi täynnä ilman alkoa, enpä olis uskonut että saavutan moisen mutta ei se juuri nyt tunnu mitenkään niin mielettömältä kuin kuvittelin, olen toki iloinen asiasta.

En ole seurannut päivien etenemistä mistään äpistä kuin ihan alussa. Musta se oli varsin ahdistavaa laskeskella “kuinka hitaasti” aika kuluu, vaikka todellisuudessa se kuluu tässä iässä ihan saatanan liian nopeesti! Päivillä täytyi olla jokin muukin merkitys kuin olla tuijottamassa joka hetki, että kauanko olen ollut juuri nyt juomatta? Muutenkin syvältä oli se tunne, että jatkuvasti ajatukset pyöri sen ympärillä että olen “juuri nyt” juomatta. Ihan ku mitään muita ajatuksia ei olisi päähän mahtunut. Sit mä hoksasin ja tein muutoksen koko ajattelumalliin mikä mun kohdalla selkeesti toimii, nimittäin en luvannut enää yhtään mitään. En sitä etten koskaan enää joisi, en sitä etten tänään joisi. En yhtään mitään sellaista, vaan aloin miettimään miksi tähän on tultu, taas kerran, ehkä jo sadannen ja joka kerta epäonnistuttu ihan alkumetreillä. Olen pitänyt itseäni selkärangattomana, paatuneena juoppona jolla ei ole enää toivoa. Olen kieriskellyt itsesäälissä, luvannut ja taas juonut. Olen juonut unohtaakseni todellisuuden kunnes se on jälleen aamulla läsnä. Näin on menty vuosia. En edes muista kuinka kauan sitten tästä oli tullut todellinen ongelma koska olen juonut koko aikuisikäni, paljon ja isoja määriä, pitkiäkin putkia ja monen monta työpaikkaa. Rahani, parisuhteeni ja muutaman kämpänkin. Olen juonut siis kaiken mahdollisen niinkuin monet kohtalotoverit täälläkin.

Miten se sitten on toiminut kun en ole luvannut mitään. Aamulla kun olen herännyt hyvin nukutun yön jälkeen, keittänyt kahvit ja menny partsille röökille, niin siinä kohtaa on fiilis ollut niin älyttömän hyvä kun ole mitään olotiloja. Ei krapulaa eikä morkkiksia rahan käytöstä. Ei pienintäkään aihetta olla jostain paha mieli. Sen huomaaminen on mulla se ykkösjuttu ja vaikka olen antanut itelleni “luvan” vetää illalla muutama saunakalja, ei ole tehnyt mieli. Monena iltana se on käynyt mielessä että hakisiko muutaman kun kauppakin on aivan vieressä, niin sit olen funtsinut että mitä mä teen sillä olotilalla kun olen ne muutamat juonut? Yksin himassa pienessä pöhnässä ja todennäköisesti ois harmittanut kun en ostanut samalla enempää ja aamulla se tuttu olotila mistä olen kaikin keinoin yrittänyt päästä eroon? Nää kelat kun käy läpi päässään niin ei mun ole ainakaan tehnyt mieli ostaa sitä paria, ei edes yhtä. Olen myös käynyt mielessäni sen nousuhumalan tunteen jota niin paljon hehkutetaan. Sen verran mulla on näkemystä ja kokemusta siitä tunteesta, et se kestää juopolla tasan puoli tuntia jos sitäkään, loppu onkin sitten humaltumista. Ja juuri sitä humalatilaa ei ole ikävä, siihen tuli oikein käytännön vahvistuskin kun kävin ekaa kertaa baarissa selvinpäin. Näin sen kaiken ihan toisella tavalla ja kotiin ajellessa mielessä pyöri vain ajatus, et miten ihmeessä mä olen voinut nähdä tollaisessa jutussa jotain niin hohdokasta? Siis jopa siinä määrin et se on mennyt kaiken yli, ollut tärkein asia elämässä, juominen. Siinä on ollut sulattelemista, kuinka sairas ihminen voi ollakin alkoholin otteessa.

Jos ei mieti ensimmäistä viikkoa joka oli kyllä aika raju koettelemus, niin pääsääntöisesti fiilis on ollut hyvä. Se kuinka julkisuudessa raittiutta käsitellään ja miten siitä ihmiset kertovat, on kyllä osittain vääristelyä. Tai ainakin siitä jätetään paljon kertomatta. Ei se ettet juo, muuta muita rempallaan olevia asioita yhtään mihinkään. Jos on huono kunto ja ei ole vuosiin harrastanut minkäänlaista liikuntaa niin ihan yhtä huono kunto sulla on joit tai et. Mut se antaa mahdollisuuden alkaa parantamaan sitä kuntoa kun kaikki aika ei mene juomisen parissa ja sen olotilojen korjaamisessa. Luottotiedottoman luottotiedot eivät palaa eikä velat muutu miksikään. Rikotut ihmissuhteet ja luottamus, menetetyt mahdollisuudet jne. säilyy ennallaan. Mut nekin voi korjata, ajan kanssa. Riittää kun lopetat läträämisen. Nää on mun motiiveita ja se “voima”, mikä saa omalla kohdalla riittävästi painoarvoa käsittämään ettei kannata jatkaa enää yhtään pidempään. Olet nyt saavuttanut sen mistä parkunut vuosikausia, saada se putki poikki. Ja nyt se on tässä niin en mistään hinnasta halua palata takaisin entiseen. Tän oivallus on kaiken perusta ja siksi olen hyvin luottavainen. On sanottu että juopon pitää vajota tarpeeksi syvälle jotta voisi aidosti haluta raitistua? En tiedä mikä on tarpeeksi, mut omalla kohdallani ihan viimeisimmät kuurit on ollut jo lähellä sitä että se on hengenvaarallista. Just tuossa yksi lapsuudenkaveri kuoli melko yllättäen, oli kova ottamaan ja vetänyt eronsa jälkeen joku 15 vuotta melko tiukasti. En olisi silti ikinä osannut kuvitella että se menee meistä ensimmäisenä.

En oikeastaan tiedä ihan tarkalleen miksi halusin tänne kirjoittaa tilanteestani. Varmaan osittain siks, että olen lueskellut näitä ketjuja aina eri tilanteissa jo vuosien takaa. Tuttujakin tyyppejä on ja mielenkiintoisia uusia. Nyt olen tosin pitänyt taukoa ihan tarkoituksella johtuen siitä, että aika useat kirjoittajat sortuu mun mielestä liikaa pohtimaan sitä retkahtamista jatkuvalla syötöllä, ja moni sitten retkahtanutkin. En vaan halunnu lueskella sellaisista fiiliksistä. Itehän saatan sortua ihan samaan mutta mulla onkin siihen lupa. Mähän en ole luvannut yhtään mitään. Sen sijaan pohdin että voisinko tosiaan ajautua takaisin siihen pisteeseen mistä vain hetki sitten selvisin, niin on todella vaikeeta uskoa. Siis kun olen lukenut että joku on ollut vaikka vuoden tai kaks juomatta ja sitten retkahtanut (ai vittu että inhoan tuota sanaa), niin mitä sitten? Onko sen takia laitettava sit ihan kaikki paskaksi? Sitä mä en voi käsittää…

Täällä ollut juttua jonkunlaisen päihdehoidon tarpeellisuudesta ja myös itse hain sellaiseen siinä 11. päivän kohdalla. Omassa kaupungissani oli yllätykseksi sellainen todella matalan kynnyksen vastaanotto päihde- ja mielenterveys asiakkaille. Siel kartoitettiin tilanne ja siirrettiin sitte asia eteenpäin omalle työntekijälle. Olin ekan kerran vastaanotolla vajaa pari viikkoa sit ja toisen kerran viime viikolla. Tosi mukava työntekijä, muistaakseni esitteli itsensä pähdetyön sairaanhoitajaksi. Nää 2x1h käynnit ei kyllä silleen antanut mulle mitään uutta tai mullistavaa. Olen tässä vuosien aikana lukenut melkein koko pääkirjaston tarjonnan alkoholismiin liittyen, metodit ja kertomukset. Osaan siis ulkoa keinot, ainut ongelma on ollut toteuttaa ne käytännössä ja nyttenkin teen sen eritavalla, kaikesta poiketen. Siksi ei jatkettu sitä hoitoa ainakaan ihan heti nyt, ovi on kyllä avoinna. Sain lähetteen sieltä verikokeisiin ja yllätykseksi ainakin maksa voi hyvin ja muutkin sisäkalut. En ole siis ihan kaikkea ehtinyt tuhota mikä on aika hieno uutinen.

Tästä erinlaisesta ajattelumallista sen verran, että tavoitteenani on todellakin päästä irti koko juomisesta ja siihen liittyvästä paskasta lopullisesti, vihdoinkin. Mutta se sana “lopullisesti” on vaan mulle liian dramaattinen käsitellä. Liian iso pala nieltäväksi kerralla. Mielummin käsittelen asiaa niin, että mitkä kaikki mahdollisuudet avautuvat kun on “vapaa viinistä”, niinkuin Ira Koivu asian ilmaisee. Käsittää ettei siinä juomisessa ole ollut vuosiin enää mitään järkeä ja kuinka paljon pahaa se on ehtinyt aiheuttaa. Se että jättää ikäänkuin takaportin auki, on lohdullinen tieto alitajunnalle. Että ei tässä olla koko maata myymässä, on vain kaikin puolin kannattavinta kun ne juomingit on nyt loppu. Jos sitten tulee “pakottava” tilanne tai tarve ottaa niin sit otan. Vaan tuleeko, se jää nähtäväksi. Nyt yksinkertaisesti vaadittiin niin vahva herääminen, että alkoholi ja humala kokonaisuutena on alkanut aiheuttaa jopa pientä inhoa paikoin. Ei ole minkäänlaista halua sekoittaa päätä, ei kotona eikä edes baarissa vaikka rahaakin olisi. Nautin suunnattomasti kun asiat näyttävät kirkkaammilta, kahvi maistuu kahville ja myös ruokahalu on palannut. Siihen vielä melko hyvät yöunet nykyisin niin eipä ole paljon kaipuuta menneeseen.

Toivon ettei tää nyt aiheuta hirveetä närää kenessäkään. Jokaisella on oma yksilöllinen tapansa ja tyylinsä mitä kunnioitan, mulla se on tällainen ja siitä halusin kirjoittaa.

6 tykkäystä

Moi @Tomppa53 ja kiitos kun kirjoitit. Ja onnea raittiista kuukaudesta!

Pitkä ja erittäin mielenkiintoinen teksti. Olet selvästi pohtinut asioita. Olen aika varma siitä, ettet mitään närää herätä, koska ei ole mitään oikeaa tapaa raitistua. Olet löytänyt oman tiesi ja jos se toimii, niin silloin se on sinulle hyvä ja oikea.

Alkoholismi on sairaus, jota ei voi parantaa. Ainoa hoitomuoto on päästä remissioon eli olla juomatta. Siihen pyrkiessä on monta tietä ja “virallinen” päihdehuolto on vain yksi niistä. Se perustuu tutkimustietoon ja siksi sopii todennäköisesti useimmille. Ja sitten lopuille sopii joku ihan muu.

Ymmärrän oikein hyvin näkemyksiäsi. Monista asioista ajattelen itse aika samalla tavalla. Olen jossain kohtaa väsynyt raittiuden suorittamiseen. Mutta jo tähän ensimmäiseen vuoteen on mahtunut niin monenlaista, että erilaisille “tekniikoille” on ollut kysyntää, niitä on joutunut opettelemaan ja soveltamaan.

Tsemppiä omalle polullesi. Lopputulos ratkaisee, ei tekotapa.

5 tykkäystä

Aika moni kolahti mitä kirjoitit. Minäkin olin päivien laskeskelija kunnes sen ensimmäisen pidemmän raittiusputken jälkeisen retkahduksen tuoma päivien nollaaminen tuntui niin musertavalta tappiolta, että kappas vaan - aloin taas juomaan. Palasin hetken kuluttua taas laskeskelemaan ja taas retkahdin, repsahdin tai lipesin miten ikinä, mutta juomaa kului. Kunnes tajusin, että tämä päivien laskeminen ei muuta kuin ahdisti - jos vaikka olin ollut neljä päivää raittiina mietin, että miten hirveän lyhyt aika - kun olin viikon juomatta - mieleen tuli, että vasta viikko…Kunnes älysin kurkistaa sitä kokonaisuutta ja tajusin, että olinkin ollut pitkästä aikaa enemmän raittiina kuin kännissä. Eikä ne raittiit hetket ja niiden tuomat oivallukset olleet kadonneet yhtään mihinkään. No lakkasin laskemasta päiviä ja siirryin siihen askel kerrallaan ajatteluun. Olen myös ajatellut, että jos vielä joskus juon en tee siitä numeroa. Se tapahtui sitten se. Otetaan opiksi ja eteenpäin - koska kuten itsekin totesit - on tämä raittiina oleminen aika hurjan paljon parempi olotila vaikka kaikenlaista kurjaa edelleen tapahtuu ja asiat, jotka on saanut solmuun ovat edelleen solmussa. Nyt niitä on vain paljon suurempi mahdollisuus alkaa selvittää ja jopa onnistua.

1 tykkäys

Kiitos vastauksista Teme70 ja kaaosteoria66. Temen tarina olikin yks mun suosikki ekan viikon tietämillä kun päivät meni enempi sohvan pohjalla!

Olihan toi mun avaus aika hyökkäävä, tuli kirjoitettua se melko suoraan ja nopsaan, liikoja kelailematta, kuukauden kunniaks kun aihe oli mielessä pyörinyt. Siitä saa auttamatta sen kuvan että olisin tässä jotenkin “rotsi auki” liikkeellä, en ole. Mulla ei yksinkertaisesti ole varaa sellaiseen. Joka ikinen kerta kun tulee edes pienikin ajatuksen tynkä mieleen bissestä, mun on laitettava kehiin kaikki mahdolliset keinot millä ne kaljat jää hakematta. Olen onnistunut rakentamaan mieleeni sen kuvitusleikin siitä, kun alan tyytyväisenä sitä kaljaa sitten kiskomaan, sen vaiheita ja lopputulosta, seuraavaa päivää jne. Sanoisin että on toiminut melko hyvin.

Sen laskurin mä jätin ihan vaan siksi koska se meni mun kohdalla siihen, ettei riittänyt enää kun aamulla päivä oli vaihtunut. Sitä piti kytätä useampaan otteeseen pitkin päivää vaikka hyvin tiesi ettei siihen juuri muuta muutosta ollut tullut, ku ehkä muutama tunti oli vaihtunut. Muutenkin jos tavoitteekseen asettaa päästä irti pakonomaisesta juomisesta, raitistumisesta kenties loppuelämäksi, on todella raakaa ja kiduttavaa alkaa mitata sitä päivissä tai jopa tunneissa, numeroiden valossa. Siinä jää se itse olennainen äkkiä huomaamatta, se hieno tunne kun ei ole sitä pahaa oloa eilisestä eikä varsinkaan humalassa. Huomaa ainoastaan kuinka tuskaisen hitaasti aika kuluu.

Oma seuraava etappi saa mennä omalla painollaan. En ole silleen asettanut mitään tavotteita mutta tietty toinen kuukausi perään olisi erinomainen juttu. En näe sille sinänsä mitään estettä kun ei tässä ole suurempia mielitekoja ollut nyt hetkeen. Enempi olen keskittynyt just tällä hetkellä työnhakuun. Kävin jo haastattelussa viimeviikolla ja laitoin ns. all in, eli satsasin siihen käymällä jopa parturissa! Oli oikein hyvä mieli kun koko toimitus kesti melkein kolme varttia, se on pitkä hetki käydä läpi omaa osaamista ja tutustua firman toimintaan meidän alalla. Tällä viikolla saan tietää kuinka kävi. Ja vaikka toi nyt ei sitten mun kohdalle osuisi, niin ei muuta kun uutta matoa koukkuun. Reilu kuukausi tekemättä mitään on mun kohdalla riittävä loma tähän kohtaan.

6 tykkäystä

Pidän :+1:t2: työnhakuun! Onnea ja menestystä!

Raittiudessa “Päivä kerrallaan” on kulunut hokema, mutta edelleen hyväksi havaittu, toimiva konsti :smiling_face_with_sunglasses:

1 tykkäys

Pitää tähän kyllä lisätä vielä se, että mun kohdalla ei ole ikinä ollut kyse “eilisen pahasta olosta” niinkuin tuossa mainitsin. Se on poikkeuksetta ollut useamman päivän, jopa viikkojen juomisella aiheutettu tila, missä aliravitsemus ja univelat on isossa roolissa, kaukana siis yhden päivän darrasta. Jos se olisikin niin, ni eihän mulla olisi mitään tarvetta korjata mitään.

1 tykkäys

Aikaan perustuvat laskurit ovat helpoin tapa “mitata” raittiutta. Sama mittari toimii kaikille kun maan pyörähdys kestää jokaisella saman 23h 56min, mutta taivahan tosi on, että eivät ne päivät mitään kerro. Kuukausi selvänä on 25-vuotiaalle urheilijalle elämän täyttymys ja uusi suunta. Toiselle kymmenien vuosien putken jättäneelle vasta ensimmäinen pintarouhaisu raittiuteen. Aikalaskuri ei mittaa lähtötilannetta, eikä muita haasteita. Maraton, 42km, on hieno suoritus kenelle tahansa, mutta täysin poikkeuksellinen 75-vuotiaalle yksijalkaiselle. Matka- tai aikamittari ei tätä kerro.

Itse rakastaisin relevanttia dataa, jos sitä raittiudesta helposti saisi. Olisi todella motivoivaa nähdä jatkuvasti maksa-arvojen kehittymistä, mutta myös jotain dopamiinin tuotantoon ynnä muita asiaan liittyviä muutoksia taajaan tahtiin, vähintään kuukausittain.

Yksi vaihtoehto olisi pitää mielenliikkeistä päiväkirjaa ja rakentaa omia mittareita, mutta nääh, varmasti valehtelisin itselleni noita kirjatessa. Ympäristön suhtautumisen kirjaaminen menisi samaan kastiin. Vaikka itse suhtaudun näihin miten suhtaudun, niin joillekin voisi toimia?

Vaikka ei laskureita seuraisikaan, niin sanoisin, että kun se viimeinen märkä päivä koittaa, niin merkkaa sen kuitenkin jonnekin ylös. Itsellä on tuo sovellus, joka laskee päiviä, mutta otin siitä jo alussa kaikki muistutukset pois päältä. Nykyään avaan sen kun siltä tuntuu ja matkan pituus yllättää usein positiivisesti. Riittävän pitkän raittiuden jälkeen en halua enää luopua saavutetusta kovin halvalla ja koen tämän motivoivana.

Ulkopuolisesta avusta koen osittain samoin. Itse olen ainakin niin kaikkitietäväinen jääräpää, että jonkun päihdehoitajan juttuja olisi todella tuskaista kuunnella. Luulen ja koen tietäväni paremmin mikä toimii. Toisaalta tämä jääräpäisyys antaa ylimääräistä motivaatiota. Jos joku on utelias, että mikä homma, miksi ja miten, niin sellainen ylpeä rotta herää sisällä ja paasaa todella suoraan miten olen vaivaani hoitanut ihan itse. Tämä ylpeys toimii omalla kohdalla motivoivana. Varsinkin kun tiedän tai kuvittelen tietäväni, että on ihmisiä jotka nauttisivat suuresti epäonnistumisestani, niin ai ai, sellaista jääräboostia siitä saa.

Onnea työnhakuun btw. Olen itsekin toimeentulojen välissä, enkä tiedä mitä minusta tulee isona. Yhtä vinkkiä hoen itselleni peilin edessä. Koko ajan lisää verkkoja vesille, jatkuvasti. Yksikään pesti ei ole varma ennen kuin se on varma ja omat kuvitelmat haastatteluiden jälkeen ovat omia kuvitelmia. Toivottavasti sulla kuitenkin natsaa heti. Itsellä ei ollut kovin kaukana etten korkannut tuossa parina hetkenä kun en oikein ollut varautunut kielteiseen vastaukseen, vaan päinvastoin kuvittelin jo liikoja. Nyt näitä hyvin menneitä haastatteluja on jo toistakymmentä, mutta ei vieläkään paikkaa. Pakko pitää jalat maassa, vatsalihakset jännitettynä ja koko ajan hakemuksissa tilanne, että se viimeinen hakemus ei ole viimeinen, vaan uusi hakemus on sisällä.

4 tykkäystä

Olipahan sen verran hauskasti muotoiltu vastaus @Apnea, et piti oikein lukaista itse tekijän oma ketju. Hyvin on jätkällä sana hallussa ja ennenkaikkea arvostan tota suoraa ja rehellistä kerrontaa!

Toi tietty jääräpäisyys ja oma linja tässä kai itelläkin on ihan tarkoituksella valittu lähestymistapa. Johtunee pitkälti siitä kun en ole ekaa kertaa täällä Plinkissä. Ainakin vuosina 2015 ja -18 tuli kokeiltua omaa tahdonvoimaa laihoin tuloksin. Muutamassa viikossa korttitalo huojui nurin ja pettymystä ei kehdannut enää kertoa julkisesti. Silloin räpelsin oman minäni kanssa ihan hukassa kaikesta, en kestänyt itteeni ja menneisyyttäni selvinpäin. Ajatus viettää koko elämä sellaisena oli suoraan sanottuna mahdottomuus. En ollut valmis ja silloinen kuukauden juomattomuus tuntui lähinnä rääkiltä. Nyt 7 vuotta myöhemmin ja reippaasti yli viiskymppisenä koen että aika on oikea ja paljon kypsempi. Menohaluista on karissut ne loputkin eikä yksinjuomisesta saa kuin pahaa mieltä loputtomiin. Tarvittiin jonkunlainen herätys, en osaa sanoa mikä mut nyt koen että tästä kaikesta on valtavasti iloa ja hyötyä. Lainaan tässä kohtaa erään näyttelijän toteamusta; “Vuonna 2017 minulla oli halu ja paine raitistua, mutta vasta 2019 minulla oli tahto. Halussa ja tahdossa on valtava ero”.

Tsemppiä itelles kans työnhakuun!

2 tykkäystä

Tuli tossa eilen illalla vähän pohdittua ja huomasin jotain hyvin olennaista. Huomasin että tän prosessin luonne muuttui täysin ku avasin tän ketjun. Ikäänkuin kaikki reseptorit tai mittarit veti lähelle punaista kun tein kaikesta julkista, ikaankuin lupasin jotakin. Mieli alkoi käsittelemään koko raitistumista konkreettisesti, työstää sitä, tehdä siitä haaste jossa on omat vaaransa. Kun sivusin omia aiempia vierailujani plinkissä, muistin hetkessä tasan tarkaan mihin ne kaatui. Ne kaatui siihen kun taistelin mielitekoja vastaan muistuttamalla siitä itseäni päivittäin, heti aamusta alkaen. Lupauksilla ja kielloilla. Velvollisuuden tunteella olla itsellesi jotain josta saisin kunnioitusta, olisin edes jossain onnistuja. Tajusin et tää taistelee nyt mun hyvin alkanutta “juttua” vastaan täysin.

Kesti melko monta vuotta ymmästää et mä oon ihan tarpeeks jo juonut. Varmaan sata tai jopa tuhatkertaisesti monien tavallisten pulliaisten koko elämänaikana kuluttaman viinamäärän. Olen varmasti nähnyt tarpeeksi pubeja, yökerhoja, festareita ja vaikka mitä kännissä. Piti ymmärtää että mun ei enää yksinkertaisesti kannata juoda vaikka saisinkin. Siitä johtuu toi alun kirjoitus että en ole sitä mitenkään erityisesti iteltäni kieltänyt. Olen vain kaikin keinoin järkeillyt ettei se kannata, ja se on aika hyvin riittänyt. En ole luvannut mitään päivittäin, et tänään en juo, koska se just aktivoi sen että tilanne ei ole nyt mitenkään normaali. On poikkeustila ja tänään en ota? Eihän nyt jumalauta tavallinen ihminen mieti keskellä torstaita että tänään en ainakaan ota? Ja että alkoholismi on parantumaton sairaus, niin meillä ei ole oikeutta elää normaalisti?

Mä ainakin haluan elämäni takaisin ja teen voitavani sen eteen sillä, etten juo. Kun puhutaan raittiudesta tai retkahtamisista, ne sanat tekee siitä jo erinlaisen ilmiön ku se että sanoo reilusti, et mä en enää käytä alkoholia. Eikä sitä tarvii selitellä mitenkään, sehän on tänäpäivänä jo melkein muotia. Haluan kulkea sen muodin mukana ilman että siitä tehdään mitään numeroa. Siks en haluu sitä itekään käsitellä jatkuvasti kun ei siinä ole mitään käsiteltävää, se on jo loppuun asti funtsittu. Vuosien työ mistä on aika nauttia nyt, siitä ettei ole mikään pakko juoda vaan voi elää toisellakin tavalla.

Tää plinkki on monille hyvä ja hieno paikka vaihtaa ajatuksia ja tsempata toisiaan keskenään. Mulle tää ei vaan sovi minään päiväkirjamaisena läpikatsauksena “et miten homma edistyy”. Mulla se edistyy parhaiten kun en mieti liiemmin asiaa ja annan muutenkin ajan kulua omalla painollaan, ilman mitään tavotteita. Mielummin uutena elämäntapana, sellaisena mihin ei enää alkoholi kuulu. Kannatan ennemmin sitä “Vapaa viinistä”-oivallusta kuin raittiina loppuelämä lupauksia. Ne ei ole aiemminkaan pitänyt.

Tää mun postus ei sitten johdu todellakaan kenestäkään muusta kuin musta itestäni. Oli vaan pakko saada sanotuksi. Toivon kaikille tasapuolisesti hyviä onnistumisia ja oivalluksia. Varmaan pävittelen välillä jotakin.

5 tykkäystä