sekava olotila koko ajan auttaakaa!

Tilanne on nyt tämä, että poltin kesäkuun alussa krapulaan kannabista ja siitä tuli hirviä paniikkikohtaus ja sen jälkeiset kaksi viikkoa ovat olleet sekavat,äänet kuulostaa oudoilta, en voi rentoutua, epätodellinen olo koko ajan, pelkään että sekoan, sekavia ajatuksia. Tuntuu että eläisin automaatilla ja mieli on jossain mualla. Outoja pääkipuja välillä ei häiritsevästi. En tunnista ympäristöä tai se kaikki tuntuu vieraalta. Ainoa asia mikä helpottaa on nukkuminen… No kahden viikon jälkeen olo vähän helpotti ja join taas ja otin myös amfetamiinia noin 0,2g . Nyt sekavampi olo kuin viimeksi ja samoja oireita. Eli piristä on kulunut 14 päivää. En saa mistään iloa en tunne muuta kuin sekavuutta, väsymystä ja pelkoa. Tekisi mieli nukkua 12 tuntisia yö unia mutta tiedän että se pahentaa. :frowning: Olen yrittänyt käydä salillakin, mutta ei se auta. Voiko minulla olla psykoosi? lähteekö tämä pois? Juhannuksena en uskaltanut ottaa alkoholia sillä olo oli todella ahdistunut :frowning: ( Huom. amfetamiinia olen käyttänyt viimeksi vuosi sitten ja kannabista satunnaisesti yleensä krapulaan. Kumpaakaan en tule käyttämään enään ikinä! ) Kevät on ollut tosi stressaavaa mm. parisuhdeongelmia ja työstressiä ja pääsykokeisiin lukua. Olen myös käyttänyt keväällä satunnaisesti ketipinoreita 25mg yhdellä kerralla, yhteensä liuskan verran, että saan nukuttua ja se on myös auttanut ahdistukseen. Voiko tämä johtua ketipinorista? Ja mainittakoon että minulle ei ole määrätty sitä, sain sitä kaverilta. Olen harkinnut että menen lääkäriin, mutta pelkään/häpeän kertoa työterveys lääkärille tästä. Ja pelottaa jos saan saikkua mitä kerron pomolle miksi olen saikulla Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Pliis auttakaa!

^ Miun mielipide on että siulla on kannabispsykoosi puhjennut kukkaan. Eipä tuota miun diagnoosia kannata mitenkään säikkyä. Tuommoinen kanjapsykoosi on hyvinkin yleinen riesa ja luulempa että itse allekirjoittanutkin on joskus vähän vastaavassa olotilassa ollut, mutta miulla tuo ilkeä olotila semmoin portaaliseti otti ja hävisi joskin tästä on aikaa ihan hävyttömän kauan. Sairastan kyllä paniikkihäiriötä joten päänsisäistä sirkusta piisaa ihan muutenkin omasta takkaa :slight_smile: Paniikkihäiriö on miusta ihan erilainen asia kun taas kanjapsykoosi jossa luultavammin olinkin ammoin, mutta siitä ei kyllä ole mitään diagnoosiakaan olemassa. Voihan siulla olla toki jokin ihan muukin riesa nyt siinä mutta voipi hyvinkin olla psykoosi. Amfetamiinia ei missään nimessä kannata ottaa enää lainkaan se kyllä laukoo kaikenmaailman olotiloja jos tuppaa olemaan herkkyyttä psykooseihin tai taipumusta. Mie oisin nyt siuna hyvinkin selvällä kasetilla ainoastaan. Tokihan mie en olekaan mikään lääkäri, että voihan kyseessä olla vaikka semmoinen pitkäkestoisempikin paniikkihäiriö kun taas psykoosi. Semmoinen vahva paniikkihäiriö kohtauskin saattaa nimittäin kestää todella pitkään ja tuntuukin että olotila jää pysyväksi. Jälkikäteen kun muistelen omaa oloani joka puhkesi juurikin paasittelun jälkeen niin olotila oli aivan kamala ja pitkään. Eli eipä tuo välttämättä ole psykoosi voi olla ihan paniikkihäiriötäkin siis. Vähän rönsyilevää tekstiä ja siitä sorryt, mutta eipä tuota osaa ihan varmaksi sanoa. Jaksamisia !

joo en todellakaan aijo käyttää enään mitään. Kauon sulla kesti se olo tila, ku mulla on ollu tää jo kaks viikkoa tai oikeestaan kuukauden ku välissähän se jo helpotti mut sit otin sitä piriä…

^ Kyllä se kamala olotila miulla kesti ihan kuukausikaupalla. Vaan eihän näihin ole yhtä ja ainuaa vastausta joten siullahan tuo olotila saattaa vaikka alkaa helpottamaan ihan kohtakin. Tosiaan kannabis se miullakin jotenkin pääsi laukaisemaan aivan hirvittävän olotilan ja kyllä usealla tuttavallakin on samanmoista riesaa ollut elämän varrella. Rauhallisesti vaan otat niin kyllä se siitä ! :slight_smile:

Musta oikeesti tultuu että en tuu selviämään tästä :frowning:

^ Kyllä sie selviit. Se vaan vähän nyt koittelee, mutta eiköhän tuollekkin asialle voi jälkikätteen hymyillä :slight_smile:

No toivottavasti… ois kiva kuulla muitten kokemuksia et jos tää alkais helpottaa…

Ja sinulta lavuska kuulinki et kiitos siitä. Ku monet just sanoo et pitkäaikaiskäyttäjillä voi tulla vaan tälläsiä oloja mut oon pikemminki satunnaiskäyttäjä

Kyllä mulle tuli vastaavia tuntemuksia vuosia sitten(olin aika nuori mutta parikymppinen kumminkin) kun “erehdyin” polttamaan kannabista josta en edes oikeastaan pidä, mutta känni-illan yhteydessä. Ja kyse oli mullakib yhdestä pilvenpolttoillasta myös satunnaisten kokeilujen jälkeen eikä pitkäaikaiskäytöstä. Tuli oikein ihanat muistot mieleen tuosta ajasta kun luin aloitusviestin, joltain kannabiksen laukaisemalta psykoottiselta masennukselta/ihan puhtaalta psykoosilta kuulostaa.

Olen tosin diagnosoitu bipo, joten nimeksi mun lääkärinpaperiin tuli “psykoottinen mania”. Mutta tuo voi iskeä randomisti ilman mitään erikoista mt-ongelmaa pohjalla, joillakin ihmisillä on vaan alttiutta psykooseille ja paniikkikohtauksille enemmän kuin muilla.

Mä suosittelisin Lavuskan tapaan hetken nollalinjaa ja käyntiä työterveydessä. Jos pelkäät reaktiota, älä mainitse kannabiksesta mitään. Jos kyse on oikeasti psykoosista niin tässä kohtaa ei ole enää käytännössä väliä mistä se tuli, vaan miten se saadaan hoidettua pois.

Ketipinorista tuo tuskin ainakaan johtuu, koska neuroleptien ainakin pitäisi vaikuttaa antipsykoottisesti. Toivotan tsemppiä kovasti, noista kyllä selviää vaikka siltä ei tuntuisikaan.

Eihän sun tarvitse kertoa pomollesi yhtään mitään, mikäli toimitat asianmukaisen lääkärintodistuksen, joka oikeuttaa sairaslomaan ja siinä lääkärintodistuksessa ei sairasloman syytä lue, koska vaitiolovelvollisuus.

Kuten recklessroad jo sanoikin, siellä työterveydessä ei tarvitse puhua mitään kannabiksesta ja piristä, koska asia ei mitenkään järin olennainen ole enää tässä vaiheessa. Mä jopa suosittelen, että älä kerro noista lääkärille, koska päihteiden(varsinkin laittomien sellaisten) edesauttamiin MT-häiriöihin suhtaudutaan herkästi huomattavasti kylmäkiskoisemmin, kuin ns. tavallisiin MT-häiriöihin. Pahimmillaan saattaa käydä niin, että ainut “hoito”, mitä saat, on vittuilu siitä, että mitäs vedit, syytä itseäsi ja koeta pärjäillä. Periaatteessa olisi tietenkin hyvä, jos voisi olla rehellinen kaikista syistä, seurauksista ja yleensä asioistaan, mutta käytännössä se saattaa valitettavasti poikia vain lisää ongelmia.

Tsemppiä ja kyllä se ohi menee, mutta kannattaa tosiaan pikimmiten hankkia apua, niin mennee ohitse nopeammin.

Kyllä saikkutodistuksessa täytyy diagnoosi olla. Yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain mukaan työnantajalla on oikeus käsitellä työntekijän terveystietoja selvittääkseen oman palkanmaksuvelvollisuutensa

Mutta toisaalta en haluis ees saikkua koska töissä nyt jotenki ajatukset on muualla. Voiko ne antaa sitä saikkua vaikka en haluais :confused:

Nii… Luulen että ihmiset uskaltaisivat kertoa ongelmistaan enemmän avoimesti ja sitä myötä ongelmat saataisiin nopeammin hoitaa. Mutta just tota pelkäänki et se vaan pahentaa asiaa jos meen kertoon huumeiden käytöstä :frowning: mut mietin et jos meen sinne nii sanon et oon saanu paniikkikohtaukset pelkästä krapulasta ja siitä on jäänyt omituinen epätodellinen olo. Onkohan uskottava?

Moikat ketjun aloittajalle taasen. Älä mainihe halaistua sanaa lääkäreille varsinkaan päihdykkeistä. Älä myöskään ota alkoholiakaan esille. Nuo ovat semmoinen kombo jotta suattaapi jiähä täysin palvelujen ulkopuolelle roikkumaan, kun leimaantuu päihteiden käyttäjäksi tahi alkoholistiksi. Ei näitä kannata mainita. Siis Suomeksi sanottuna. Ei lekureille voi olla täysin rehellinen. Mainihe vaan, että paniikkikohtaukset on nyt jostain syystä alkaneet. Kenties siihen saa sitten lääkitystä. Känny jäätää niin kovin jotta kirjoitankin enempi tietsikalla kuhan semmoisen äärelle piäsen. Jaksamisia toki !!!

Kävin nyt siellä lääkärissä. Ja kerroin paniikkikohtauksen johtuneen alkoholista ja stressistä. Ja että olotila on edelleen päällä. Ehdotti että kävisin ensin lääkärillä sitten hän voisi antaa lähetteen psykologille sillä hän oli hoitaja niin ei voinut sitä lähetettä tehdä. Ahdistaa että taas pitää mennä uudestaan sinne, sillä tuo oli jo iso kynnys käydä hoitajalla.

^ Hyvä että kuitenkin sait nyt asian vireille ja sait kakaistua ulos mistä hollannikas puristaa. Kuitenkin jos kyseessä olisikin jonkin asteinen psykoosi se pitää ehottomasti hoitaa poiskin. Jotenkin mie kuitenkin tässä lukemani perusteella käännyn sille kantille, että siulla on vaan jäänyt paniikkihäiriö kohtaus tavallaan päälle. Perkele että se osaa olla ilkiä juttu tiedän ihan kokemuksesta, kun kaikki asiat alkaa vääristyä aivan käsittämättömällä tavalla.

Tuon alkoholin maininnan olisin jättänyt tekemäti. Saattavat alkaa vaan ehdottelemaan jotakin A-klinikkaa tai muuta vastaavaa kerhoa joista miulla ei ole mitään kokemusta paitti NA-ryhmässä joskus käin ja totesin sen kamalaksi huijaukseksi omasta mielestäni. Vaan juopolle tahi muutenkaan millekkään päihdykkeiden väärinkäyttäjälle sie et kyllä vaikuta. Juurikin satunnaiskäyttäjän psyyke saattaa niksahtaa kannabiksesta jonka pitäisi olla muka vaaraton aine. Näin se ei vaan kaikkien kohdalla ole ja voikin olla että saa maksaa jälkikäteen harmittomista kännipajautteluista kamalaa hintaa. Varsinkin kankkusissa kannattaisi nuo savut passata. Mie jos pajautan kankkuseen siuhut se on ihan sama kun tilaisin itselleen viikoiksi kamalat paniikkioireet. Jotkut vaan osaa olla kanjallekkin herkempiä immeisiä.

Kyl se olo siulla alkaa vielä helpottamaan. Mitään hätäähän tässä ei tietenkään ole ! :slight_smile: Raportoi toki tilanteestasi ja oloistasi. Uskon, että se auttaa :slight_smile:

Joo kiitos sinulle. pidän sinut ajantasalla

Totta mooses työterveydessä(ja yleensäkin lääkärillä) voi käydä muutenkin, kuin saikkua ruinaamassa. Kerro lääkärille, että työ auttaa sua pitämään päätäsi kasassa. Toki, jos kovin heikossa hapessa olet, lekuri voi todeta sut tyystin työkyvyttömäksi ja laittaa ns. pakkosaikulle. Siitä huolimatta sun ei kannata nyt yhtään vähätellä oireitasi/olojasi siellä vastaanotolla, koska tarvitset nyt apua tuohon tilanteeseesi tai muuten voi käydä niin, että sulla ei ole pian sitäkään työpaikkaa. Riippuu täysin siitä, mitä teet työksesi ja missä olet töissä, mutta joissakin tapauksissa on mahdollista tehdä ns. kevennettyä työviikkoa, jos jaksaminen on kortilla, mutta ei kuitenkaan ole tyystin työkyvytön.

Onhan sulla tuossa taustalla jotakin isompaakin häikkää, koska täysin terveeseen päähän kannabis/piri/alkoholi ei satunnaiskäytöllä noin pitkällistä renkkaa tee, lyhyen aikaa toki saattaa tervepäinenkin ihminen olla vähän pihalla. Mainitsit aiemmin ne erinäiset stressitekijät elämässäsi ja mä luulen nyt, että tuo päihteiden käyttö on se viimeinen korsi, joka katkaisi kamelin selän. HUOM!: Tämä on vain maallikon mutuilua parin nettikirjoituksen pohjalta. Psykoosi/paniikkihäiriö/yleistynyt ahdistuneisuushäiriö/whatever kun saattaa ihan hyvin puhjeta sellaisellekin ihmiselle, joka ei ole eläissään mitään päätä sekoittavaa substanssia ottanut, mutta päihteet usein vaikuttavat laukaisevasti noihin häikkiin tai ainakin niin, että oireet puskevat päälle nopeammin ja rajumpina.

Allekirjoittanut ei itsekään pidä kannabista suinkaan haitattomana rohtona. Sen verran on mullakin kokemusta sen ei-toivotuista vaikutuksista ihan sairaalahoitoa vaatineeseen psykoosiin asti, mutta mulla onkin aika iso vika päässä ihan omasta takaa.

Hyvä, että asiasi nyt eteni ja tsemppiä edelleen.

Tänään käyty päivystyksessä. Olo ollut aamusta asti tosi ahdistava, pöhkö kuin olis vähän kännissä mutta huonolla tavalla, ei hyvä olo yhtään ja epätodellinen edelleen. Tuli taas panikkikohtaus nii piti soittaa lanssi… Sain juteltua asiasta psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa ja lääkärin. Kerroin kannabiksesta ja ei ne siitä mitenkään pahasti ottanu kuin pelkäsin. Sanoivat että on aika normaali tuommoinen jos on tullu paniikkikohtaus niin olotila voi olla epätodellinen sillä pälyistyin sitä niin paljon. lääkäri määräsi propraaleja “ensi hätään”., mutta eipä ne auta kuin paniikkikohtauksessa laskemaan sydämmen sykettä. (en ole vielä kokeillut niitä) Tästä nyt edetään niin että meen maanantaina oman työterveyslääkärille ja sieltä mahdollisesti psykiatrille. Ole vähän rauhoittunut nyt tällä hetkellä kun join kamomilla teetä.

^ Kyllä mie vähän kallistun päälle jääneen paniikkihäriön kannalle. Onkos siulla muutes ennen ollut paniikkihäiriökohtauksia elämässä ? Nimittäin ihan pelkilleen paniikkihäiriökin osaa olla todella kuumottava kokemus ja oikein vittumoinen riesa mikä oikeastaan lannistaa lopulta kovinkin pahoin. Täytyy tämäkin reilusti sanoa, koska niinhän se vaan tuppaa olemaan, mutta siitäkin tottakai selviää kuten oikeastaan liki kaikesta :slight_smile: Äkkiä voi elo kallistella sille tolalle että suapi soitella ambulanssia taajaankin ihelleen ja hengitellä paperiseen pussiin.

Tuo Propral on aika huuhaata paniikkikohtauksen totaalisesti runnelessa psyykeä ja kroppaa, mutta eihän lääkärit mielellään kirjoitakkaan tehokkaita benzodiatsepiineja sairauteen. Tuo on kyllä tavallaan jopa siunaus sillä kannattaakin pysytellä kaukana benzoista ja jos jostakin syystä joutuisi semmoisen ottamaan niin ainoastaan tarvittaessa taikka erittäin lyhvä kuuri maximissaan muutama viikkoa sitten ne on suorastaan pakko jo unehtaa.

Tuo omituinen olo saattaa oikeasti kestää todellakin pitkään. Aloin tarkemman muistelemaan omaa kummallista oloani joka johtui pilven pajauttamisesta ja se kumma päälle jäänyt paniikkihärviö kesti kohtuuttoman kauan, vaan joo kyllä siitä selviää eikä tässä pelotella ketään halua :slight_smile: Tsemppiä