Sekamuotoiset persoonallisuushäiriöt

Haluan kuulla muiden ihmisten ajatuksia ja pärjäämistä elämässä.
Miten selvitä?
Mikä helpottaa?
Mitä yhdistelmiä ihmisillä on?
Mistä hakea apua kun julkisesta terveyden huollosta ei saa apua?

Ai diagnosoidaanko Suomessa muka noita sekamuotoisia? :confused: Mielestäni olen jostain kuullut, ettei niitä oikein mielellään ainakaan diagnosoitaisi, vaikka juu, tiedän, että löytyy ICD:stä ja DSM:stä. Kai se on sitten joku Kelaan liittyvä juttu, että kun hakee saikkua, niin ei voi heittää mitään epämääräistä diagnoosia sinne. Persoonallisuushäiriöt kun muutenkin menevät aika paljon toistensa kanssa ristiin ja mä olen käsittänyt, että usein löytyy piirteitä kaikista, mutta diagnosoidaan se, josta on eniten piirteitä. Tietty käytännöt voi vaihdella lääkärikohtaisesti.

Joka tapauksessa mun virallinen diagnoosini on epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta lausunnoissa mainitaan myös paranoidiset ja vaativat/obsessiivis-kompulsiiviset piirteet lisänä, niistä ei siis ole erikseen diagnoosia, saatika sekamuotoisen pers.härön diagnoosia. Eipä tietääkseni Suomessa, ainakaan julkisella puolella, ole mitään spesifiä hoitoa mihinkään muuhun persoonallisuushäiriöön kuin epävakaaseen, DKT. Tosin kyllähän sen pitäisi auttaa muihinkin mt-ongelmiin, ei vaan ollut mun juttuni se. Sitten olen kuullut joidenkin persoonallisuushäiriöisten käyvän skitsofrenikoille suunnatuissa ryhmäterapioissa, ainakin paranoidisiin piirteisiin luulisi siitä olevan apua ja ryhmämuotoisista kait ylipäänsä persoonallisuushäiriöisille, kun niitä sosiaalisia ongelmiakin on usein siinä samassa suht paljon. En usko, että yksityinenkään sektori järjestää tuon kummempia ryhmiä, tietysti yksilöhoitona tietyntyyppinen psykoterapia (en osaa sanoa minkälainen) auttaa paremmin persoonallisuushäiriöihin kuin muut. Sun täytyy kysellä suosituksia omalta lääkäriltäsi noin ylipäänsä päästäksesi terapiaan.