Olen ollut useampia vuosia sitten aktiivinen viinin käyttäjä viikonloppuisin. Silloin perheeni esitti huolensa asiasta ja sitouduin pitemmäksi ajaksi alkoholittomaan elämään. En hakenut ulkopuolisten apua. Viime vuosina olen ollut ns. maltillinen viinin juoja. Viime viikolla tapahtui se mitä ei olisi pitänyt tapahtua, olin humalassa töissä, esihenkilöni puuttui asiaan ja vei minut työterveyshuoltoon. Taustallani on ns. henkiset paineet, joita helpotan juomisilla ja halu unohtaa kaikki hetkeksi. Viime torstaina tehtiin päihdehoito-ohjelmaan sitoumus, jonka allekirjoitin. Minulla on hyvä puoliso ja aikuiset lapset, joiden kanssa keskustelimme viime viikolla ongelmastani ja mihin olen sitoutunut. Perheeni tukee minua tällä alkoholittomalla tiellä. Nyt on 6. päivä ilman alkoholia. Tiedän, että olen taipaleen alussa, mutta tahtotila on nyt ns. kova, että tästä tavasta on päästävä irti. En voi käyttää yhtään alkoholia, koska minulla herää ns. riippuvuus heti eka juomisesta. No päivä ja hetki kerrallaan mennään eteenpäin. Häpeä on kyllä suunnaton tuosta töissä humalassa olemisesta ja muutenkin yleensä alkon käytöstä, mitä perheeni on saanut kokea ja nähdä mun nukkumista koko viikonlopun alkon vaikutuksesta, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Hei @Itsesyytös ja tervetuloa porukkaan! Täällä meitä on mokanneita ja toilailleita muitakin.
Tehtyjä asioita ei saa tekemättömiksi, mutta onneksi niistä voi oppia. Häpeää helpottaa se, että alkoholismi on sairaus ja vaikka itse jokaisen etanoliannoksen kurkustaan kaataa, niin tietyssä vaiheessa alkoholi vie ja ihminen vikisee kyydissä. Juominen ei enää ole omasta tahdosta kiinni. Mutta lopettamiseen sitä omaa tahtoa pitää löytää ja usein se vaatii pohjakosketuksen siihen herätykseen.
Vaikuttaisi siltä, että osuvasti ymmärrät tilanteesi. Hienoa, että sinulla on hoito-ohjelma, ilman ulkopuolista apua itse olisin retkahtanut juomaan jo monta kertaa tämän vähän yli 8kk raittiuspolun aikana.
Tänne kannattaa kirjoitella omia ajatuksia ja fiiliksiä. Ne voivat herättää keskustelua, auttavat muita ja niitä voi olla hyödyllistä lueskella vähän myöhemmin, jos alkaa luulemaan liikoja kyvystään kohtuukäyttöön.
@Itsesyytös Alkutaipaleella minäkin. Tekstistäsi tuli heti mieleen tyyneysrukous:
“Jumala, anna minulle tyyneys hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, rohkeus muuttaa ne jotka voin, Ja viisaus erottaa nämä kaksi toisistaan.”
ET voi vaikuttaa enää menneisiin. Keskity tähän hetkeen ja juomattomuuteen.
Oli sitten uskovainen tai ei, niin tuossa lauseessa on paljon lohtua. Minäkin olen sekoillut viinin kanssa ihan huolella. Mutta palaan niihin sitten myöhemmin itseni kanssa. Lapsille olen ainakin anteeksipyynnön velkaa ja itselleni anteeksiannon.
Viikko kulunut, kun liityin tänne ja samoin ilman alkoa. Tämän viikon aikana olen saanut hyvin tukea työterveyshuollon kautta. On ollut keskustelu työpsykologin ja kaksi kertaa työterveyshoitajan kanssa. Eilen oli työterveyslääkärin kanssa chat-keskustelu ja sairaslomaa 23.7. saakka. Jatkoon on sovittu psykologia ja työterveyshuollon aikoja, joten hyvin saan tukea asiaani. Suurin syy tähän tilanteeseeni on kokonaisuudessaan henkinen uupumus, joka on jatkunut pitempään, mutta olen vain ns. sitkutellut eteenpäin. Olen analysoinut ja miettinyt elämäni hyviä asioita, joita on paljon enemmän kuin negatiivisiä, jotka olen halunnut unohtaa käyttämällä alkoa. Eilen selatessani Juhannuksen ajan Iltalehteä ja Iltasanomia löysin hyvän sarjakuvan, jonka leikkasin itselleni talteen ja jaan teille. Tämä toimii keskeisenä ohjenuorani nyt.
Onnea ensimmäisestä viikosta!
Kuulostaa tosi hyvältä, että sinulla on suunnitelma olemassa. Itse ainakin kuulun niihin, joille suunnitelma ja kiintopisteet ovat olleet tärkeitä raittiuspolulla. Sinulla näyttää olevan hyviä kiintopisteitä; sairausloma, psykologin ja työterveyden ajat… Niille on hyvä rakentaa.
Uupumuksen hoitamiselle alkottomuus on tosi tärkeää, joten olet hyvällä polulla senkin kanssa. Ja ammattiavusta saat varmasti keinoja kohdata niitä tunteita, jotka juomiseen ovat ajaneet.
Tsemppiä!
Nyt kaksi vuotta viikkoa mennyt ilman alkoa. Välillä on muutaman kerran mielitekoja alkon suhteen, mutta muuten ok. Tietysti olen taipaleen alussa, mutta tällä tiellä minun pitää jatkaa, koska hyvä ei seuraa, jos alan taas juopottelemaan eli latkimaan viiniä viikonloppuisin. Täytyy keksiä muuta tekemistä tmv. viinin tilalle, jota olen käyttänyt unohtaakseni kaiken p###, mitä tapahtuu. Ei ne asiat katoa kuin hetkeksi, kun on pökerryksissä juomisesta. Ihanaa, kun aurinko paistaa ja nautitaan hetkistä päivä kerrallaan ilman alkoa. Tsemppiä itse kullekin.
Viikonloppuna reissussa kotimaassa. Muutama mieliteko tuli alkoon, kun sitä on tarjolla/ostettavissa monessa paikassa. Ihmisiä teransseilla ja ruokapaikoissa nauttimassa juomisia. Mietin juuri näissä paikoissa, että miten keskeistä osaa ihmisten elämässä tuo alkoholi näyttelee, ainakin näin kesäaikaan. Miten ihana oli herätä sunnuntaiaamuna pirteänä ilman kankkusta ja nuutunutta oloa. Saatiin olla sunnuntaina vielä ihanissa juhlissa ja nauttia yhdessä olosta. Kyllä elämä on ihanaa näin jatkaen. Tsemppiä kaikille tälle meidän valitsemalle hyvälle tielle, vaikka haasteita tulee, mutta ajatellaan niitä positiivisia asioita mitä tästä seuraa ilman alkoholia.![]()
![]()
Lomalla oltu ja ensi viikko vielä kesälomaa. Tämän viikon tiistaina oli 1. palaveri työterveyshuollon, esihenkilöideni ja päihdehoitajan kanssa. Kuukausittainen käyn päihdehoitajan vastaanotolla, jossa tehdään myös puhallutus. Kerta kuukaudessa palaverit esihenkilöni ja työterveyshuollon kanssa erikseen. Keskiviikkona oli viimeinen psykologin vastaanotto, kun työterveyshuollon kautta saa vain kolme kertaa tämän palvelun. Myös kerta kuukaudessa verikokeet, joissa näkyy alkoholin käyttö, jos sellaista on. Alkoa en ole käyttänyt tuon 19.6. tapahtuman jälkeen. Itse olen myös sellainen, että eka juoman kun ottaa niin riippuvuus syntyy heti, joten vähäinen alkoholin käyttö ei osaltani ei ole mahdollista. Asioita on vaan osattava käsitellä ja unohtaa menneet muuten kuin alkoholilla. Kukaan muu ei ajattele sinun puolestasi kuin sinä itse. Näillä jatkaen ja tsemppiä toivottaen meille kaikille, jotka tämän asian/alkoholittomuuden eteen teemme töitä.![]()
