Se oli sitten siinä.

Nyt minä sen tunnustan, olen alkoholisti! Tätä yhteistä taivalta alkoholin kanssa on jatkunut 13 vuotta ja nyt se on loppu. Monesti olen yrittänyt lopettaa, mutta ratkennut yhä uudestaan. Tällä kertaa menen päivän kerrallaan ja kiitän joka ilta itseäni siitä, että olen ollut päivän raittiina. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa saan palkita itseni raittiista vuosista Karibian risteilyllä. :smiley:
Juominen oli alkuun varsinainen ongelma ja se muutti persoonallisuutta paljon. Se aiheutti myös masennusta. Nyt suunta on parempaan päin, kuten olen tämän vuoden aikkana huomannut. Juominen on opittua aikaisemmilta sukupolvilta opittua enkä halua siirtää perinnettä eteenpäin. Annoin itselleni luvan juoda ja huomasin että en osaa lopettaa ennen kuin pullot ovat tyhjät. Olin myös hyvin ärtynyt kun tiesin, että kotona on alkoholia. Oln kyllästynyt myös alkoholin myötä sekoiluihin ja senkin vuoksi haluan lopettaa! :smiley:

Moi Muumimamma,

ja tervetuloa joukkoon. Itse olen myös vasta vähän aika sitten todella tajunnut olevani alkoholisti ja alkanut työstää tätä sairautta. Olen niin alkutaipaleella, etten osaa mitään “neuvoja” oikein antaa, mutta päivä kerrallaan olen juomatta. Ennenkaikkea koetan löytää muuta sisältöä elämääni kuin juominen. Luen myös aiheesta kirjallisuutta ja keskustelen asiasta kahden parhaan ystäväni kanssa. Päivittäin muistutan itseäni, että tämän sairauden kanssa pitää olla nöyrä eikä niinsanotusti luulla itsestään liikoja. Uskon vahvasti, että palaset elämässä loksahtelevat pikkuhiljaa paikalleen, kun olen juomatta.

Mutta joo, tervetuloa ja voimia taisteluusi!

Kiitoksia kannustuksesta, hyvä että edes yksi on kiinnostunut kohtalostani! Melkein kuukausi tipatonta takana. Unenlaatu on parantunut ja nykyisin näkee taas unia, kuten viime yönä. Näin unta, että olin humalassa. Siinä unessa havahduin siihen, että nyt en tee oikein. Siihen uneen myös heräsin ja totesin, että onneksi se oli vaan unta! Vielä ei mieli ole tehnyt tepposia, mutta tiedän että sekin aika tulee. Silloin on vaan pysyttävä lujana ja valitsemallaan tiellä… :smiley:

Terve Muumimamma, täällä toinen samanmoinen, alkoholisti siis. Nyt sanoin sen ekaa kertaa ääneen ja julkisesti :open_mouth:
Takana on 20 päivää ilman kuningas Alkoholia, ei pahempia mielitekoja vielä tullut… Pientä ärsytystä näin perjantaisin, tämä kun on entisessä elämässä ollut se paras viinanottopäivä. Tosin viinaa en juo, mutta viinin ja siiderienkin kanssa melkein sain elämän solmuun. Päivä kerrallaan, päivä kerrallaan :slight_smile: tsemppiä muumimamma!

Morjes!

Nimimerkistäsi päätellen olemme samanikäisiä. Minä olin varmasti alkoholisti ennen ensimmäistä känniä. 10v on nyt tullut juotua. Ryyppääminen paheni vaan koko ajan ja tänä kesänä päätin lopettaa, päivä kerrallaan.

Minäkin muuten näin viime yönä unta että olin humalassa :slight_smile: Se oli ihan hirveän sekava painajaisuni. Tämä raittiusaika on ollut ihan hirveän levotonta aikaa. Kai se on sitä kun fysiikka ja psyyke totuttautuu uuteen elämään.

Tänään raittiina!