Sauna ilma viinaa ja tervaa

Virkeä perjantaiaamu, tänään saa taas paljon aikaiseksi! Päivän askareita ja aktiviteetteja räknäillessäni tuli illan kylpemisvuoro mieleen. Saunakaljaa olen joskus tässä tipattoman aikana kaipaillut. Miten te muut vähentäjät ja lopettajat olette maksimoineet saunanautintonne ilman alkoholia? Taloyhtiömme saunassa ei saa käyttää löylyhajusteita.

^ Juo jotakin alkoholitonta, mistä tykkäät. Tai vihdo menemään oikein kunnolla, jollei se ole taloyhtiössänne kiellettyä. Mä en ole vähentäjä, lopettaja, enkä tipattomalla, mutta en mä ole koskaan saunoakseni alkoholia tarvinnut, enkä juurikaan edes kaivannut. Kyllä se sauna on siinä se juttu ja viinaa voin juoda sitten muulloin, jos ja kun välillä kovasti janottaa. Jos saunominen on sulle pelkästään hyvä sauma ja syy juoda kaljaa/viinaa ns. luvallisesti, niin jätä koko sauna väliin.

Niinhän se varmaankin on, että ei juomarin kannata lähteä sellaisiin harrastuksiin, joissa ainoana ilona ja houkuttimena on alkoholi, etenkään juomattomalla kaudella. Mutta tämä ei kai ihan päde kohdallani, kun kuitenkin sauna kelpaa nautinnoksi selvinpäinkin. Uutta tulokulmaa tässä kai haeskelin suomalaiskansalliseen kylpemiskulttuuriin, johon kirpeä mallas liittyy. Kun ei sitä vihtaakaan saa käyttää, lienee joku koivulle allerginen, kah.

Mä otan alkoholittoman oluen, niitä on vaikka mitä hyviä, eikä ole holillista alkanut mieli tekemään. En tiedä onko se sitten hyvä/suositeltavaa, mut jokainen miettiköön sen omalla kohdallaan.

Hei. Onneksi en edes pidä oluen mausta, ja kas kummaa vuosien myötä myös kaikenlaiset muut kuplivat ovat unohtuneet…
“Jos ei sauna, viina ja terva auta, niin tauti on kuolemaksi” sanoi vanha kansa. Ennen naureskelin, että minähän ajan taudit pois kun saunon, juon kuuman totin ja poltan sätkän. Nykyään en ymmärrä mitähän hauskaa siinä oli?
Saunassa on ihana käydä kun ottaa rennosti ja rauhallisesti, antaa lämmön viedä huolet pois, pestä itsensä puhtaaksi. Ja siten puhdasta raikasta vettä, se on parasta.