- Ystäväpiiri muuttuu monipuolisemmaksi. Se taas lisää näkökentän avaruutta ja suvaitsevaisuutta. Vaikka päätoimisimmat alkoholistit jäävätkin usein pois kuvioista kun ei yhteisiä puheenaiheita ja tekemisiä riitä niin silti, värejä tulee lisää. Tämä nyt tietysti virusepimian aikaan kontaktien kaksipiippuisen hyöty-haittasuhteen aikana on osin enemmän hallintaa vaativa juttu, mutta kuitenkin enemmän hyvä kuin huono asia.
22 Koska ei tunteet heilu laidasta laitaan ei tarvitse kesken illan mennä kotiin tai pesulle siksi että meikit levinneet pitkin kasvoja. Ei riehuta eikä volloteta.
Kun mielialat tasoittuvat , kuten usein päihteettömyyden seurauksena tapahtuu, erilaisten tilanteiden sietokyky paranee ja itsensä kanssa tulee paremmin toimeen.
Tällaisissa poikkeustilanteissa joissa pakollinen tai vapaaehtoinen sosiaalisten kontaktien välttely on paikallaan, pärjää ainakin psyykkisesti paljon paremmin kun tuo yksi elämästä karsittava murhe, alkoholismi, on poissa rassaamasta ajatuksia.
- eikä hiukkaakaan häiritse vaikka kapakoita suljetaan.
- Jos haluaisin hamstrata vessapaperia niin viinasta säästyneellä rahalla pystyisin sen tekemään!
Kun yksi yleisesti hyväksytyistä totuuksista alkoholiasioissa on se, että krapulan hoito viinalla on yhtä tarkkaa työtä kuin ripulin hoito pieremällä niin kai sitten syyksi voisi kelvata sekin ettei niin tarvitse yrittää semmoistakaan henkistä nuorallakävelyä.
- Löydät aikaa ja voimavaroja tehdä asioita, joita olet aina halunnut tehdä, mutta et ole tähän mennessä ryyppäämiseltäsi saanut aikaiseksi.
- Erotat ihmisjyvät akanoista. Huomaat, keiden kanssa oikeasti on jotain yhteistä ja ketkä välittävät sinusta, ja voit jättää elämästäsi pois ne, joiden kanssa yhdessäolo on perustunut viinan juontiin.
Maksa ja sokeri arvot palautuvat normaaliksi.Ei tarvitse hävetä itseään jos tulee yllätys vieraita. Ihon hilseily lakkaa.
- Ei tarvitse selitellä asioita suuntaan ja toiseen.
- Yökastelu yleensä loppuu.
- Vatsavaivat vähenevät.
- Kun nyt tänään katolle kiipesin piippua nuohoamaan niin oli se ilmeisesti paljon turvallisempaa kuin joskus kymmenen kaljan jälkeen -vaikka silloin saattoi tuntua kevyemmältä se kapuaminen.
- Ongelmien pyytäminen, suorastaan kerjääminen, loppuu.
- Mielenrauha.
-
KAIKKI meni uusiksi. Listahan ei ole lyhyt, vaan todellakin muutos oli valtaisa,
eikä sitä solu- ja hermomyrkkyhöyryissä oleva ja itse luomassaan vihamielisessä
epätodellisuudessa elävä sekakäyttäjäkeijo voi tajutakaan, kuin vasta vuosien päästä, jälkeenpäin !
Lyhyesti sanottuna päihdänteistä eroaminen mahdollisti työnteon, rakastumisen ja seurustelun ja vain siten ainakin minä
opin itsestäni asioita ja pääsin vihdoin näkemään oikeaa elämää, jossa on mielekästä sisältöä ilman valheiden luomaa illuusiota.
- Ei ole kuumia aaltoja.
- Muistaa mistä haavat ja mustelmat ovat tulleet
Poikkeusoloissa voi olla viisasta rauhoittaa päänuppinsa sille tasolle että asiat pyörivät mielessä vain kokoisinaan, eivät suhteettoman suuriksi paisuen.
Mielestäni tällaisen koronaepidemiankin aikana pääsee itsensä kanssa helpommalla kun jättää alkoholistisen elämäntavan ja pitää hommat hanskassa.
Mielenhallinta parantuu. Kun alkoholistin mieli on muiden kuljetettavissa eli se heijastaa kuin peili muiden mieltä. Ympärillä olevat vahvistavat jotakin ja heikentävät jotakin. Irrottautunut on itsenäisempi ja luottaa omaan arvostelukykyynsä, eikä ole joka tuulen käännettävänä. Sen olen itse huomannut.
Tämä siis oli syy numero 42.