Tein tälle aiheelle nyt ihan oman ketjun, kun näistä niin usein täällä kuitenki puhutaan.
Ei oo tutkittu, mutta jos siellä jotain rakenteellista olis, niin kai se olis lapsena kaikissa niissä koulun terveystarkastuksissa tullut esille? Jokunen vuos sit oli kolarissa, mutta ei mua siinäkään yhteydessä tutkittu, koska selässä ei silloin välittömästi tuntunut mitään erityistä. Mutta kuukausi kolarin jälkeen mulla oli muutto, ja sen jälkeen selkä meni pikuhiljaa tosi pahaksi. Eikä se pelkästä laatikoiden kantamisestakaan voinut mennä, koska muuttoja olen tehnyt noin kerran vuodessa, ja aina aiemmin selkä on kestänyt sen homman ihan hyvin. Silloin sain kolarin aiheuttajan vakuutuksen piikkiin fysikaalista hoitoa siihen selkääni, mutta ei ne sielläkään siihen mitään varsinaista syytä löytäneet. Puhui vaan “liikkuvasta lantiosta”, jota pitää hoitaa tekemällä vatsalihaksia. Ja niitähän mä tässä olen tehnyt koko talven ja kevään ja kesän, mutta paskat se mitään auta. No, vaikkei tuloksia missään tunnekaan, ni vähän on sentään alkanut jotain näkymään! Jotain se on sekin, vaikka aika laiha lohtu silti.
Pilates vois joo tehdä hyvää. Sitä en ole koskaan kokeillut, mutta joogan olen ainakin huomannut auttavan. Nyt oon vaan haalinut itelleni niin paljon uusia harrastuksia, ettei joogalle/ pilatekselle oikein riitä enää aikaa. Tai ei ainakaan rahaa nyt tällä hetkellä. Täällä kotona yksikseni toki teen aurinkotervehdyksiä ja muita hengittely-venyttelyjä harva se päivä, mutta koskaan se ei tunnu samalta kuin tunnilla ihan ohjauksessa. Terveys on tietysti yks tärkeimmistä asioista, ja niin kauan ku selkä jumittaa, vie se nautintoa niistä kaikkien kivojen asioiden tekemisestä, joita oon nyt aloittanut. Et kai sille vaan pitää löytää jostain aikaa. Ja rahaa saa taas ens kuussa. (Vaik nyt on kyl muitakin ylimääräisiä menoja, et ei ehkä sittenkään riitä…) Mutta rahaahan ei tarvii siihen et ettii pilatesohjeita netistä ja/ tai kirjastoista.
Ai ei tutkittu vaikka olit kolarissa? Suosittelen että meet lääkäriin asap ja vaikka vähän liiottelet kipujasi et se tsekataan, jos röntgenissä ei löydy mitään ni sit magneettikuviin.
Mitä vatsalihaksiin tulee, niin ns. perinteisillä istumaannousuilla yms. ei oo niihin syviin “core”-lihaksiin juuri mitään vaikutusta. (Astanga)joogassa niitä jonkin verran aktivoidaan, mut ite varsinaisesti tajusin mitä niillä tarkotetaan oikeestaan vasta muutama vuosi sitten kun kävin ekan kerran pilateksessa. Treenasin silloin paljon capoa ja kävin salillakin, mutta opin vasta siellä tekemään liikkeitä oikein, siten että ne syvät lihakset todella aktivoituu… Netistäkin toki löytyy ohjeita mutta suosittelisin kyllä ihan jotain ohjattua tuntia, ne liikkeet on tosi helppo tehdä väärin ilman kunnon ohjausta
Joo, pilateksen ja joogan tyyppisessä liikunnassa on varmasti erityisen tärkeetä, et tekee ne liikkeet oikein. Muuten ne on varmaan aika hyödyttömiä, ellei jopa haitallisia. Siellä fysiossa sain ohjeet miten vahvistaa just niitä syviä vatsalihaksia, mut teen yleensä vähän kaikenlaisia vatsalihasliikkeitä sekaisin. Ja viimeaikoina pääpaino onkin kieltämättä siirtynyt enemmän niihin beisikkeihin. Ehkä siks, kun näkyvä vaikutus on ainoa havaittava vaikutus… (Vaik istumaannousuja en kyl edes pystyis tekee ihan ylös asti, se sattuis selkään.)
Nyt mulla on aika varattuna lääkärille, ja oon kyllä varautunutkin liioittelee kipujani. (Tuntuu et se on ainoo keino et edes mahdollisesti otetaan vakavasti.) Oon alkanut nyt päiväkirjamaisesti kirjoittaa ylös niitä tuntemuksia, et osaan sit varmasti selittää minkälaista se kipu on. Kirjoitan ylös myös mitä liikuntaa oon harrastanut, jos alkais näkee jotain yhteyttä kipujen ja tietynlaisen liikunnan välillä.
Kirjoitit niistä staattisista asennoista, istumisesta ja seisomisesta, et niiden väärintekeminen saattaa olla syynä särkyihin. Musta tuntuu että nää säryt alkoi tulee uudelleen pahemmiksi opinnäytetyötä kirjoittaessani. Silloin tietysti istuin joka päivä aamusta iltaan, enkä todellakaan missään ergonomisissa työtiloissa. Se meni lopulta siihen et en kyennyt istuu niillä tuoleilla enää yhtään, kun jo 10 min istumisen jälkeen aloin kääntää ja vääntää eri asentoja, kun istuminen sattui. Nyt oon saanut hankittua sentään paremman työtuolin. Nii ja sängystäkin heivasin veke paksun petarin, jonka päällä ei ollukaan enää yhtään hyvä olla.