Sanokaas mielipiteenne

Mulla on nyt kahden vaiheilla, että voisin valita lääkityksekseni (korvaushoidossa olen ja annokseni on 10mg) joten ei mene mihinkää viihteilyyn yms. Eli nyt o lääkärin harkinnassa ja minun, että joko yksi 50mg opamox päivässä, tai yksi 2mg rivatril päivässä, jaan tietty kahteen osaan ja se on yksilöllistä, mutta ajattelin nyt muuten vain kysästä että kumman te ottaisitte enemmin. Rivatril vaikuttaa tasaisesti, pitkä puolintumisaika ym.t ja olen huomannut etä sillä kantaa hyvin se yhden pv.än, mutta olen myös humannut että yhdellä 50mg opamox eli vahvin opamox pärjää jotenkuten päivän ilman mitään ahdistuneisuutta yms. ja pelkotiloja “kaupassa käynti ja muut” Mutta olisin kiitoollinen jos tekin ketkä pentsojen kanssa olette koko aikuisiän tapellut, niin kumman ottaisitte?

Onko vahvuudessa paljon erojä, koska lääkärini väitti että suurinpiirtein saman tasoisia ovat, mutta kyllä minun mielestäni rivatril on lääkityksenä parempi kuin opamox, kun opamox alkaa vaikuttamaan huom. nopeammin kuin rivatril ja kantaa sen kokopäivän, vai kannattaisiko heittää aina sen yhden 50mg.sen opamoxin kokonaisena aamulla naamaan, niin pysyykö ahdistus pois kokopäivän. Mielipiteitä kiitos.

Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita ja olisin kiitollinen jos ei mitään viihdekäyttöpotentiaalisia vastauksia, koska niin en niitä tule käyttämään kuin minä en vaan yksinkertaisesti pysty olemaan ilman pentsoja enään kun olen niitä syönyt yli kymmenen vuotta, mutta korvaushoidon aloitin niin pentsot ajettiin pikkuhiljaa alas ja sitten huomattiin että tarviin pienen pentsoannoksen että pystyn toimimaan ns. normaalisti.

Eli kumpi ompi mielestänne parempi?

^ Olen käyttänyt kumpaakin bentsoa isoilla annostuksilla ja voin ainakin näin omakohtaisesti sanoa, että 2mg Rivatril (puolitettuna, aamuin illoin tai heti aamuisin kokonaisena) olisi minun ehdoton valintani sinun tilanteessasi. Oksatsepaamista myös mielestäni katoaa tehot huomattavasti herkkemmin kuin klonatsepaamista eikä sen kantavuus ole todellakaan mitään huippuluokkaa.

En näe yhtäkään hyvää syytä miksin valitsisit oksatsepaamin. Näetkö sinä? Tosin minä haluasin kokeilla molempia ja sen jälkeen tehdä valintani.

Ei se ole mikään turha läppä, että lekurit saattavat määrätä Opamoksia 30mg neljästi-viidesti päivässä otettavaksi koska se ei meinaa kantaa…

Saisitko kokeille ensin toista ja sitten toista? Muistan käyttäneeni nuorena Diapamia ja Opamoxia, silloin ne auttoivat ahdistukseen, tosin Diapam paremmin. Nyt olen syönyt xanoria lähemmäs 10 v. Rivatril ei mulla oikein tehonnut mitenkään, kun siihen yritettiin tasaisen pitoisuuden saamiseksi Xanoria vaihtaa. Palattiin takaisin Xanoriin.

Viime vuosina kun kokeilin 30 mg opamox-tabun, niin oli sama fiilis kun olis laktoositabletin syönyt. Eli ei noi tunnu enää juuri xanorin jälkeen toimivan. Tämän takia suosittelisin rivatrilia. Mutta ei mulla meinannut oikein kumpikaan noista enää tehota. Mutta yksilöllisiä ollaan, joten saisitko kokeilla parin päivän kuurin kumpi tehoaa paremmin ahdistukseen?

Ottaisin 2 mg Rivatrilin, koska sillä on pidempi puoliintumisaika, joten se vaikuttaa pidempään. Huomattavasti helpompi olla, kun vaikutus kestää käytännössä koko päivän, eivätkä lääkeainepitoisuudet heittele ylhäältä alas.

Minäkin äänestän ehdottomasti Rivatrilin puolesta tällaisessa tapauksessa, missä henkilö tarvitsee jatkuvaa ja säännöllistä benzolääkitystä. Opamoxin vaikutus alkaa tosiaan herkästi sahata ylös-alas sen lyhestä puoliintumisajasta johtuen, eikä siihen lopulta auta välttämättä edes se, että annoksen jakaisi tasaisesti pitkin päivää :confused: . Rivatrilin pitoisuus pysyy hyvin tasaisena, etenkin, jos sen ottaa kahteen osaan jaettuna, eli aamulla ja illalla. Myös jos eteen tulee jostakin syystä sellainen tilanne, ettei lääkkeitään saa otettua ajallaan, Rivatril kantaa helposti pari päivääkin, jos sitä on elimistössä. Opamoxin kanssa olo voisi käydä jo verrattain tuskaiseksi tuossa tilanteessa.

Rivatril on muutenkin mielestäni ns. monipuolisempi benzo, eli se auttaa… hmm… mitenhän tämän sanoisin…? Useampaan vaivaan. Ainakin se on vähemmän passivoiva ja paremmin toimintakykyä ylläpitävä benzo, kuin Opamox. Rivatril ei myöskään väsytä niin paljon, kuin Opamox, mutta tässä tulee eteen se juttu, että mikäli, mietiskeliä, kärsit kovasti univaikeuksista, Rivatril saattaa piristää liikaa :confused: .

Parin päivän kokeilut näiden kahden benzon välillä ovat mielestäni jokseenkin turhia, sillä sen, miten hyvin ne todella auttavat pidemmässä käytössä, huomaa tosiaan vasta siinä pidemmässä käytössä :mrgreen: .

Tämä on siis oma kokemukseni ja mielipiteeni.

Hyvä, mietiskeliä, jos olet nyt saanut tuon lääkitysasiasi näinkin hyvin järjestymään :slight_smile: .

Vähän offina: Tuli tuosta Lucrezian jutusta mieleeni, että jokseenkin monet sanovat, ettei heillä toimi Rivatril lainkaan :astonished: . Mun mielestäni se on ehdottomasti paras benzo, mitä olen koskaan käyttänyt ja tarkoitan nyt juuri lääkinnällistä käyttöä ja tarvetta, en mitään hölmöilyä. Vaikuttaa siis ns. monella osa-alueella. Oikeastaan univaikeudet ovat ainoa vaiva, mihin se ei mulla auta. Yksilöllisiä juttujahan nämä tietenkin ovat, mutta kunhan tässä lämpimikseni ihmettelen.

Nää on varmasti yksilöllisiä juttuja, miehellänikään ei Rivatril toimi. Mutta mulla se aiheutti myös tiettyjä haittavaikutuksia Lyrican kanssa (näkökyky heikkeni huomattavasti, ja Lyrica heikentää mulla sitä muutenkin), jonka takia en Rivatril kokeilua voinut pitkään jatkaa. Ei hitto nähnyt mitään.

Ja sitten olen tottunut siihen, että huomaan kun xanor alkaa vaikuttamaan (ainakin yleensä), mutta Rivatrilista en huomannut mitään.

Oma lekurini väittää kakkosen rivan vastaavan noin neljää(!) telaa… Ei mitään tietoa mistä päätellyt (tod näk kysellyt ja lukenut), aiemmin pyysin pamien lisäksi yhtä moksia; ehdotti 10mg:n pamit 30mg:n mokseiksi… :open_mouth:

Itse ottaisin tuon rivan, koska moksit vie itselläni vain sen pahimman ahdistuksen pois; tuolla annoksella… Omituinen tarjous, oikeasti! Täällä olisi kysytty 2*15mg Opamox tai 1-(2)*0,5mg Rivatril/vrk. Tosin rivat olisivat pameja… Täällä kun niitä kakkosia yritetään jättää vain pienelle ihmisjoukolle…

Ehkä kannattaa kokeilla itselle miedommalla kuitenkin… Niin yksilöllistä… :unamused:

No nyt se lekuri päätti niin että ottaisin yhden 50mg opamoxin aamulla ja puolikkaan illalla eli 25mg. Rivatrilia ei määrännyt, eli kun käyn aina aamuisin sulatuksessa (korvaushoito)ja kun olen joskus väärin käyttänyt pentsoja niin saan sulatuksen yhteydessä aina aamulla puolikymmenen aikaan sen 50mg.sen opamoxin ja puolikkaan mukaan. Mitä mieltä tästä olette? Minä en ymmärrä tuota lekuria kun sillä vaihtelee mielipiteet kuin vuoristorataa, eli kun sanoin että ottaisin sen rivatrilin niin, tuli suora vastaus että ei käy kuin opamox 50mg aamulla ja puolikas mukaan. Mitä mieltä, pärjäisittekö näin, eli aamulla 50mg ja sitten joskus iltapäivällä 4-5aikaan se 25mg? Ja en ymmärrä sitä että miksi ei voinut sitten tehdä niin että saisin 30mgx2 päivässä. Näköjään se lekuri tekee kaikki vaikeimman kautta kun 2x30mg op on vähemmän kuin 50mg ja sitten se 25mg eli 65mgpv.

Koitin selittää sille lekurille mutta ei ymmärrä, taitaa itsekkin rouskia jotain lääkkeitä kun ei tajua paskanvertaa mitä tekee. No mut pää-asia että jotain pentsoja sain pulenvuoden taistelun jälkeen että pystyn ns. toimimaan ja olemaan ihisten ilmoilla iman paniikkikohtauksia ja ym.ta.

Kaikki mielipiteet ja vastaukset on tevetulleita kiitos. :slight_smile:

Mitä merkitystä sillä on millä annoksilla muut pärjäis?? Eikö tässä oo nyt sinun lääkityksestä kyse?

En jaksanut lukea koko ketjua kovin tarkkaan, mutta silmääni osui, että joku tuolla jo kirjoittikin lääkkeiden hyvin yksilöllisestä vaikutustavasta. Mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimikaan toiselle. Et ei se sun lääkärisi nyt taida olla se osapuoli, joka ei tajua asioista “paskanvertaa”… Jos sä haluut saada selville riittääkö ne sun lääkkeesi, niin kuuntele itseäsi. Ei se asia sulle tän foorumin kautta selvii.

Tosta sun päiväannoksesta 50 mg + puolikas eli 25 mg tulee kylläkin 75mg yhteensä. Mutta kai se nyt ajaa takaa tolla että aamuannos on isompi kun päivällä liikkuu ihmisten ilmoilla jne. ja iltapäivä/ilta-annos ei sit välttämättä tarviikaan olla niin iso eli 25 mg.

Itse ainakin liikkuessani tarvitsen isomman annoksen xanoria esim. 1,5 mg silloin kun olen ihmisten ilmoilla ja himassa illemmalla riittää hyvinkin se 1 mg joko kerralla otettuna tai jaettuna kahteen ottokertaan. Kokeile nyt miten toi kantaa, sillähän se selviää. :slight_smile:

Joo, jos ysiltä haet lääkket vaikka, niin tuon toisen puolikkaan -ainakin minä joutuisin ottamaan jo kahden aikaan ja illalla tulisi kyllä paska fiilis, ja univaikeuksia, ainakin mulle. Ettei sitten saa illaksi tenoxia, ite otan, silloin kun otan niin sen 2 kerralla, ei ne muuten vaikuta mitään. itselläkin on pitkä bentsoputki takana, mutta xanoria ja rivatrilia en ole syönyt kun puolen vuoden kuureja aina kerrallaan ja niitäkään en kovin montaa. Muuten olen mennyt diaamilla ja oksatsepaamilla, jolla tämän bentsoilun aloitinkin.

Ihme kyllä minulle ei yli 15 vuoden bentsokuurin jälkeen ei ole ilmennyt sivuvaikutuksia, tai sitten en ole niitä huomannut. ja annokset on pysynyt kohtuu matalina, tai kohtuu ja kohtuu, mutta sillain, että mulla vaikuttaa vielä opamoxit ja pamitkin. Ne jotka aloittaa xanorilla, temestalla tai rivoilla, ei yleensä pamit ja opamoxit juuri vaikuta. Toki olen joskus ottanut bentsoja suoraan purkista tyyliin, hyvin monestikin, mutta mulle bentsot vaikuttaa, koska mulla on todettu ihan aikuisten oikeasti sellainen diagnoosi, että bentsoja tulee. Ja hyvä niin, nuoruuteni meni “vituiksi” kun olin nii saatanan arka. Sitten kun alkoi niittaamaan oksikonia, niin siihen hävisi moinen vaiva. :smiling_imp:

Toki sitten nykyään ei oksikoni ole se lääke, vaan toki xone ja sitten pamit.
Monesti syön kyllä rivatriliakin ja harvoin tenoxia. Ne on helposti mulla saatavissa, eikä nuo tunnu klinea haittaavankaan vaikka näkyy eri bentsoja. Mikä on ihme, kun monesti olen ruinannut ja rukoillut bentsoja lisää, sillai, että ei tarvitsisi muiden bentoja syödä, vaan ei nappaa.

Muuten klinen suhtautuminen esim pilveen, on ehdoton ei. eli jos kannabis näkyy, annos puolittuu ja siinä pysyy, kunnes seula on puhdas.

Niinpä jos ei ole tolea opamoxiin niin noilla pärjäilee hienosti, mutta jos on niin plääh. Eiväthän ne tosiaan koko päivää kanna, mut ainakin päivällä voi liikkua ja hoitaa asioita. Onhan noissa käytännössä annostelu 3 kertaa vuorokaudessa, jos on tarve ja käyttö jatkuvaa.

Mut mitä saa, se on otettava, että sitten vaan kitkuilee illasta. Niin mäkin teen xanorin kanssa, se käytännössä pitäis jakaa jopa 3-4 kertaan vuorokaudessa lyhytvaikutteisuutensa takia. Mutta tosiaan jaan yleensä sen jopa vaan kahteen kertaan vuorokaudessa. Kun ei yks 0,5 mg tabletti vaikuta mitään.

Iina olet ihan oikeassa että se on yksilöllistä, olen n. 20 vuotta syönyt pentsoja ja yhden kerran olen vieroittautunut, eli seulassa ei näkynyt enää kun korvaushoito alkoi minua on turha neuvoa pento-aiassa, koska tiedän kaiken niistä ja olen käynyt sen helvetin läpi kun vieroittauduin, mutta sen jälkeen kun ei ollut enään eliistössä pentsoja niin en ollut oma itseni, eli jumiutuin seinän sisälle ja ne panikkikohtaukset on ihan sairaita, eli tuntui välillä että taju lähtee esim kaupassa ja ym.alla. Muutuin täysi kun pentsot otettiin pois eli en puhunut mitään ja yksinkertaisesti en ollut elävien kirjoissa.

Nyt kävin toisen lääkärin luona niin hän ymmärsi kaiken mitä sanoin ja mistä kaikki johtuu että kaikki menee päin helvettiä, niin hän kirjoitti rivatril 1x2mg päivä, tai joko aamulla puolikas ja iltapäivällä puolikas ja fobioihin ja ym.ihin 30mg opamox 5kpl viikossa eli kaksi välipäivää jää opamoxista. Otan vaan harvoin tuon opamoxin ja rivariliin ei nouse minulla toleranssi eli samana pysyy. :sunglasses:

Nyt menee todella hyvin ja korvushoito etenee niin kuin pitää eli puhtaat seulat on aina ja saanut yhden lääkepäivän lisää, eli saan perjataisin ja keskiviikkoisin xonet kotiin.

Lääkitys: Suboxone 10mg, Rivatril 2mg, Opamox 30mg, Ketipinor 100mg, Mirtatsapin 15mg, Ja melatoniinia 3mg otan harvoin pari. Taistelin joku 5kk.tta että sain pentsot takaisin ja ei ollut todellakaan helppoa!! :smiling_imp:

No mutta hienoa, että sait asian selvitettyä. Se vaan on niin, että jos on paha bentsoriippuvuus, tai paniikkikohtausalttius, niin ilman niitä ei voi tehdä enää mitään. Ei se ole elämää, kun ei voi lähteä edes ulos asunnosta saamatta paniikkikohtauksia.

Tiedän tämän itse, koska tarvitsen kaupassa käydessäkin 1,5-2 mg xanoria. ja ne paniikkokohtaukset on niin jäätäviä, ettei niitä yksinkertaisesti kestä. Mä alan änkyttämään, tulee vilun väreitä, tuntuu et paskat ja kuset tulee housuun (ei ole koskaan tullut) ei saa kunnolla henkeä ja tuntuu että kuolee. Ei sillä tavalla voi kukaan elää…

Mutta voimia Mietiskelijä! Ja hyvä kun lääkitys on nyt kunnossa!