Saisinko parin auttavia käsiä?

Nuoreen ikään mahtuu paljon monenlaista. Olen lätrännyt viinan kanssa yläasteikäisestä asti, jolloin omaksuin itsetuhoiset juomatavat. Meni useita vuosia päästää irti ajatusmallista, jonka mukaan joka kerta kun otettiin, vedettiin täysin pleksit ja aamulla naurettiin muistikatkoksille sen mitä oksentamiselta kerettiin. Silloin toleranssi oli sen verran matala, että pienestä määrästäkin meni ihan sekaisin. Olin kuitenkin silloin niin viaton etten töpeksinyt koskaan mitään kovin pahasti. Lähinnä örvelsin ja minut piti taluttaa kotiin nukkumaan.

Kun pääsin luvan kanssa baareihin, nuoruuden viattomuus karisi pikkuhiljaa pois ja mukaan tuli sitten tosi tökeröitä ja halpoja elkeitä ja tilanteita. Vuosien myötä tilanne paheni, mutta samalla alkoi itää ajatus että mulla on jonkinlainen ongelma. Kaveripiirissäni tällainen sekoileminen oli normaalia, mutta ”muiden” ihmisten kanssa mua katsottiinkin jo vähän alaspäin ja ihmeteltiin, että miksi sun täytyy juoda noin paljon, miksi sä teet itsestäsi ihan pellen. Olin huomaamattani ajautunut huonoon piiriin, jossa juominen ja itsensä nolaaminen oli normi. Se oli pelottavaa.

Takana on muutamia lopetusyrityksiä, jotka eivät ole kunnolla päässeet edes vauhtiin kun minut on jo ylipuhuttu ”ottamaan edes se yksi”, ja kyllähän sen tietää että kun ensimmäinen askel on otettu, ne kymmenen muuta olivat paljon helpompia. Sekoilu jatkui samanlaisena muutaman vuoden. Olen muun muassa joutunut skippaamaan työni herättyäni aamulla myöhässä ja tajuttuani olevani niin kännissä etten pysty menemään yksin töihin. Löysin itseni vieraan miehen vierestä nukkumasta, vaikka minulla oli pitkäaikainen poikaystävä. Olin itsetuhoinen, kädessä näkyy useita arpia kun laskuhumaloissani olen surkutellut itseäni ja miettinyt että helpompaa olisi olla kokonaan olematta.

Pitkällä ajatustyöllä olen saanut juomiskertoja vähennettyä ja yleensä illat sujuvatkin kuten normaaleilla ihmisillä. Minulla kuitenkin on aina riskini; silloin kun reuna lähenee, mulla ei ole minkäänlaista itsekontrollia ja yli menee heilahtaen. Viimeisin tapaus herätti kunnolla. En muista yhtään mitä on tapahtunut, mutta minut oli saattanut kotiin vieras mies joka nukkui asunnollani, eri paikassa kuitenkin kuin itse. Tunnustin asian miehelleni ja sanoin olevani melko varma ettei mitään ole tapahtunut, mutta en voi asiaa varmuudella kuitenkaan tietää. Inhoan itseäni, kun otan liikaa viinaa. Muutun aivan toiseksi persoonaksi; silloin minulla unohtuu seuraavan päivän työt ja velvollisuudet muita ihmisiä kohtaan. Haluan tuntea olevani kaunis ja haen hyväksyntää muilta ihmisiltä. Kuvio on tuttu teinistä asti, mutta ilmenemismuodot ovat muuttuneet nykyään niin rumiksi, ettei psyykeeni tunnu enää kestävän. Minulla on normaalisti korkea moraali, ja ruoskin itseäni erittäin rankasti tällaisten juttujen takia.

Minulla alkaa korkeakouluopinnot ensi kuussa. En halua leimautua heti siksi vampiksi, joka tyrkyttää itseään. En haluaisi sitä edes yksineläjänä, saati sitten parisuhteessa. Mieheni on minulle erittäin tärkeä. Tiedän pystyväni mokaamaan kaiken aivan täydellisesti, mikäli en saa alkoholiongelmaani haltuun! Minulla kaikki on vielä mahdollista, mutta kaikki on kuitenkin kiinni niin pienestä, kaikki on kiinni minusta itsestäni.

Minulle on varattu keskusteluaika viikon päähän päihdeklinikalle, jossa kartoitamme tilannettani ja puhumme eri vaihtoehdoista. En ole varma päädynkö lopettamaan juomisen kokonaan vai pyrinkö vain vähentämään yhteen tai kahteen. Toisaalta tuntuu että mitä järkeä juoda se yksi tai kaksi, mutta toisaalta erikoisoluen maistelu on ollut minulle eräänlainen harrastus, jota on mukava harrastaa ravintoloissa kivassa seurassa. Silloin juominen tosissaan on aina jäänyt siihen yhteen tai kahteen. Minulla ei ole ”viinanhimoa”, juomiseni on lähinnä sosiaalista ja menee pahasti överiksi. En ota loippareita eikä minulle jää putki päälle. Varmaa on, että olen ensin kolme kuukautta täysin selvinpäin ja käsittelen asiaa ammatti-ihmisen kanssa keskustelemalla. Kolmen kuukauden päästä uskon saaneeni tarpeeksi uutta näkökulmaa tietääkseni haluanko lopettaa kokonaan vai uskallanko juoda.

Minä pelkään alkoholia, koska en tiedä kuinka se tulee vaikuttamaan minuun milläkin kerralla. Suhteemme ei ole normaali.

Nyt on 8. päivä juomatta tuosta ensimmäisestä kolmesta kuukaudesta. Viikonloppu meni morkkistellessa ja itkeskellessä. :slight_smile:

Mankikapseli,
tässä auttava käsipari sinulle, ota kiinni.
Tuolla lopettajien puolella on kokonainen piiri kädestä kiinni pitäviä, kyselitkin siellä Peppiä.

Kolmen kuukauden alkusuunnitelma on hyvä. Alkon käyttötapasi ei kuitenkaan suosi kohtuukäyttöä senkään jälkeen, et pysty pysäyttämään menoa ensimmäisen juoman jälkeen. Erikoisolueiden maistelu kuulostaa tosi coolilta harrastukselta, samoin kuin viinien maistelukin. Oikea viinin maistaja sylkee juoman pois suustaan sen jälkeen kun on sitä pyöritellyt ja haistellut ja tehnyt muita rituaaliin kuuluvia temppuja. Oluen maistelijat eivät taida niin toimia? Harrastus ei kuitenkaan näytä olevan sinulle sopiva, sinuna etsisin jotain muuta harrastusta. Kaikkea ei voi saada, ei voi raitistua lopettamatta juomista.

Hyvä että sinulla on päihdetyöntekijälle aika. Kerro rehellisesti tilanteesi, harkitse alkuun antabusta tahdonvoiman tueksi. Päätä selvitä ongelmasta, etsi sinulle sopivat tukijoukot. Kirjoittele meille, se selvittää omia ajatuksiasi ja lopettajista löytyy tukijoukkoja. Sinä pystyt parempaan, muista se. Alku on yleensä hankala mutta olo paranee koko ajan. Huominen on parempi päivä. Voimaa lähetän.

Hei!

Valitettavasti historiasi luettuani en usko kohtuukäytön mahdollisuuksiin. Nuo aikarajat joita itsekin aikoinaan harrastin eivät vie minnekään vaikka hyvä alku ovatkin. Sitä vain odottaa deadlinea jonka jälkeen uskoo olevansa parantunut. Nyt näin suoraa tekstiä, mutta kokemusta on. En ole itsekään harrastanut loippareita, jokailtaista tissuttelua tai putkijuomista. Ongelmani on aika samanlainen että ei voi koskaan tietää milloin menee yli. Viimeisestä sellaisesta illasta jolloin meni jalat, järki ja muisti on aikaa 2 vuotta 5 kuukautta. Kannattaa lopettaa!

En ala ennustaa, onko sinun mahdollista vähentää tai olisiko parempi lopettaa kokonaan. Vaikka joku on omalla kohdalla todennut, ettei kohtuukäyttö suju, voi se toisen kohdalla onnistua millä tahansa juomahistorialla. Yleisintä lienee kuitenkin se, että jos alkoholinkäyttö on ollut rajua, vähentäminen on lähes mahdotonta. Ainakin tämän keskustelulistan perusteella. Mutta jokaisen on kuljettava oma tiensä ja minusta tuo kolmen kuukauden tavoite on hieno! Tiedä mitä avautuu. Antabuksenkin suosittelemista pidän vähän hankalana asiana, kun juomatta oleminen voi osalla ihmisistä sujui täysin lääkkeettömästi. Ainakin itse kokeilisin aluksi pelkällä tahdonvoimalla - noh, näin me kaikki täällä omien kokemusten pohjalta annamme opastusta. Varmasti jokainen sen oman tapansa löytää.

Juomisesi on alkanut niin nuorena, että jäin miettimään, mihin asiaan siitä oikein hait apua. Nuo itsetuhoisuuspiirteet jäivät myös mietityttämään. Intuitiivisesti: suosittelen pidempikestoista terapiaa, sen ei tarvitse liittyä millään tavoin alkoholiin, mutta voi siellä alkoholiakin käsitellä.

Tsemppiä ja voimia sinulle!

Oi voi, hyvin sujuu (sujuisi) :smiley: Ainakin 99 prosenttisesti, sitä 1 prosenttia en halua kokea!!! Oikealla kohtuukäyttäjällä ei koskaan lipsu, eikä hän koskaan ota viittä siideriä jos piti ottaa kaksi…

Pelotti tulla katsomaan millaista kommenttia olen saanut. :frowning: Asiasta on kuitenkin helpompaa kertoa täällä kuin sellaisille, joilla ei ole omakohtaista kokemusta. Ihmiset, jotka eivät ymmärrä alkoholiongelman kaikkia eri puolia, ehdottavat ratkaisuksi oman juomisen säännöstelyä. Kolme kaljaa on kolme kaljaa, ja siinä vaiheessa kun se kolmas kalja kaatuu kurkkutorvea pitkin mahalaukkuun, sanotaan tuleville kahdeksalletoista napakka “Ei”. Valitettavasti tilanne ei usein mene noin, vaan nousuhumala ja mukava seura tekevät sen, että aikaisemmat päätökset unohdetaan ja uskotaan, että kyllä se neljäskin vielä menee. Lopulta katkeaakin muisti ja herätään sängystä väärä paita päällä ja oksennukset tyynyllä miettimään, missä meni vikaan.

Tiedän sisimmässäni, etten tule koskaan käyttämään alkoholia kohtuudella. Minun kohtuukäyttöni jatkuu niin kauan, kun osaan olla varuillani ja todellakin tarkkailen juomisiani. Tahdonvoimaa minulla riittää, mutta siinä vaiheessa kun harhauttava turvallisuudentunne, “Menihän ne viimeiset kymmenenkin kertaa ihan hyvin, miksei siis tämäkin?”, hiipii mieleen, peli on pelattu. Silloin mennään ja viejänä on viina, se Oikea Minä vain vikisee mukana.

Miksi sitten ajattelenkin mahdollisuutta kohtuukäytöstä? Kenties tunnen halua olla kuten muut. Minua pelottaa suunnattomasti joutua selittelemään massasta poikkeavaa valintaani, varsinkin kun kyse on pakkovalinnasta. Todellisuudessa viikonloppuni ovat olleet aina mukavia, kun en ole ottanut, ellei päällä ole ollut morkkista viime reissusta.

Varsinainen tahto lopettamiseen löytyy, mutta en kykene saavuttamaan sitä yksin. Siksi hapuilenkin nyt täällä, saadakseni apua ja rohkeutta. Sosiaalinen paine pelottaa.

Tätä viestiä kirjoitan kyyneleet silmissä, toivon että edellisestä reissusta selvittäisiin vain omaisuusvahingolla ja parisuhdekolhulla.

Moi :slight_smile:
Kiva kun olit käynyt Pepin luona kylässä!
Meillä on hyvä porukka tuolla lopettajissa ja olet tervetullut mukaan. Sinun ei tarvitse pelätä mitään. Voit kertoa sen minkä haluat tai olla kertomatta. Voit vain lukea viestejä jos et aina jaksa kirjoittaa tai voit kirjoittaa aina. Pelkästään se auttaa kun käyt lukemassa viestejä ja tarinoita, joka kerta opit jotain. Me olemme täällä ystäviäsi ja tukena. Et ole yksin. Aina kun pyydät käsiparia, saat ryhmähalin :slight_smile: Teit mitä tahansa, olet tervetullut takaisin. Kiva kun olet tullut mukaan. Tervetuloa!
T: Peppi, vähän rähjäinen tällähetkellä…mutta ryhmässä taas täysillä mukana :smiley:

Kiitos peppi. Minusta tuntuu, että teidän ryhmänne on minulle oikeampi paikka.

kyllä sitä ihminen oppii juomaan normaalisti kun antaa itselleen paljon aikaa ja tosiaankin kannattaa pitää ihan reilu nolla jakso ennen kuin alkaa taas ns:harjoittelemaa sitä normaalia käyttöä tai mikä nyt on sellaista normaalia käyttöä jos katsoo jotain viranomaisten taulukoita niin ei kukaan suomalainen :smiley: mutta itse käytin aikoinaan alkoholia aina kun otin niin aivan liikaa ja muisti meni 99% kännäys keikoista ja tuli kaikenlaista säädettyä ja hölmöiltyä ja känni keikat sen kuin lisääntyi(välillä 2kertaa viikossa parin päivän setti ja pidemmillä vapailla sitten pidempiä settejä 3-4päivää aivan kaasussa ja pari krapula päivää ja taas uudestaa),mutta pidin miltei vuoden tauon että en ottanut yhtään viinaa ja sitten aloin pikkuhiljaa ottamaan kaljan silloin tällöin iltaisin ja pidin tätä jokusen kuukauden(siis en nyt joka ilta mutta kuitenkin useampana iltana viikossa kuitenkin) Nykyään pystyn helposti juomaan vaikka 10 kaljaa ja lopettamaan siihen mikä oli ennen mahdottomuus kun sitä viina piti vetää niin paljon että muisti meni ja ruumis liikkui vielä monta tuntia ja kohellus oli sen mukaista. Tärkeänä pidin alkuun kun harjoitteli juomista uudestaan että krapulaa ei saa tulla eikä muisti saa mennä,pikku hiljaa kehoa ja ennen kaikkea mieltä kuunnellen harjottelee alkkomahholin kanssa,kyllä se ihmismieli on luja jos todella jotain haluaa ja minua ainakin vitutti se edellisen elämän kohellus ja viinan huuruinen elämä niin paljon että en ikinä halua sitä takaisin,mutta jos ei pysty kehoaan ja mieltään tauon jälkeen hallisemaan vaan viina vie taas meistä/naista suosittelen kyllä ihan absolutismia,mutta ei se suurkulutuskaan ole hetkessä tullut niin ei se kohtuu käyttökään missään hetkessä onnistu,aikaa ja malttia… On se vaan mukavaa taas ottaa kun se pysyy hanskassa eikä muisti mene eikä tule morkkiksia eikä ennen kaikkea tule hölmöiltyä.
En tosiaankaan ole mikään asiantuntia mutta päätimpä kirjoittaa…

Itse mietin omalla kohdallani, että mikäli tunnustaa avuttomuutensa alkoholin edessä, mutta siitä huolimatta toivoo voivansa sitä vielä käyttää, onko addiktio luultua pahempi kuin sillä, joka päättää lopettaa kokonaan? Eikö se kaikesta huolimatta toivominen kerro juuri siitä, että alkoholi ohjaa, minä en? Sitten toiselta kannalta mietittynä: Mikä siinä viinassa on niin hienoa, että sitä olisi pakko juoda, vaikka tietää monen vuoden ajalta ettei sitä osaa luonnostaan ottaa ja kokeilemalla kohtuukäyttöä altistaa itsensä aina kohti sitä samaa vanhaa, johon ei missään nimessä kannata palata?

Omalla kohdallani kohtuukäyttöön houkuttelee nimenomaan sosiaalinen paine (opiskelijaelämä), vanha tottumus ja kateus siitä etten voi olla kuten muut.

Hyviä mietteitä Mankikapseli.

Eikö opiskelijan ole tarkoitus ennenkaikkea opiskella eikä juoda? Juominen haittaa myös opiskelua ja lopultaa valtaa pääosan tästä elämästä.

Mihin luokkaan lasket absolutistit opiskelijat kun et luule voivasi olevan “kuin muut”. Vai etkö ole huomannut heitä olevankaan? Johtuu siitä ettet halua tutustua muihin kuin juoviin ihmisiin,(varsin ymmärrettävästi myös päinvastoin). Eivät kaikki ei-juovat ole uskontoon hurahtaneita (anteeksi sanonta, uskonnolliset) jos pelkäät toista ääripäätä.

Tottumus on todellakin toinen luonto. Ja viinapiruun tottunut selittelee juuri näin. Mutta vanhakin koira oppii uusia temppuja. Opettele ajattelemaan miksi sinun ei tarvitse juoda. Joka kerran kun selität itsellesi miksi sinun olisi juotava, selitä myös miksi ei tarvitse juoda, miksi ei ole hyvä asia juoda, mitä voisit tehdä juomisen sijaan. Viimeiseenkin kysymykseen löytyy ihan mielekkäitä vastauksia, älä tyydy toteamaan että löhöät sohvalla ja ikävystyt.

Opiskelijan pääasiallinen tehtävä on opiskella, olet oikeassa. :slight_smile: Opiskelijaelämään kuitenkin kuuluu olennaisena osana yhteinen tekeminen ja juhlinta. Mun mielestä juhlien sivuuttaminen ja niiden välttely ei johda mihinkään hyvään lopputulokseen. Olen itse todella sosiaalinen ihminen ja luultavasti retkahtaisin helposti juomaan vain jotta saisin olla muiden kanssa tekemisissä, mikäli kieltäisin itseltäni kaikki alkoholipitoiset tapahtumat. Siksi tahdon roikkua noissa tilaisuuksissa heti alusta asti mukana, jotta oppisin siihen ajatustapaan, että juhlia voi myös ilman övereitä. Tahdon tutustua niihin ihmisiin, jotka mielestäni ovat mielenkiintoisia enkä jaotella porukkaa juoviin ja raittiisiin. Ongelma on ensisijaisesti minun, ei muiden. Jokainen määrittelee itse omat rajansa.

Kyllä minä tiedän, että absolutisteja on. Absolutistit taitaa kuitenkin olla melko marginaalinen osa suhteutettuna koko väestöön. ”Muilla” viittasin lähinnä niihin ihmisiin, jotka hallitsevat kohtuukäytön ja pystyvät nauttimaan alkoholin hyvistä puolista antamatta niiden näytellä liian suurta osaa elämässä. Minulla ei ole ennakkoluuloja absolutisteja kohtaan. Juominen on itselleni ollut usean vuoden ajan myös identiteettikysymys ja tarkoituksenani on rikkoa tämä illuusio.

En tarkoittanutkaan että pitäisi eristäytyä kotiin kärvistelemään. Mutta kai niissä bileissä voi ottaa myös alkoholitonta juomaa? Se pystytkö ottamaan “sivistyneesti” (omituinen sanonta, oma mielipiteeni) vai vedätkö överit, siinä on haastetta kerrakseen. Mutta onnea yritykseen.

Mitä näihin raittiiden ihmisten määrään tulee, useampikin täällä kirjoittelija on sanonut heitä löytyvän huomattavasti enemmän kuin oli luullut. Kyse on vain siitä ettei juovana huomaa kuin muut kaltaisensa. Etsivä löytää.

Tuossa seuranlöytämisjutussa voi olla perää. :smiley: Tämäkin kuulunee niihin asioihin, jotka valkenee tulevan syksyn aikana.

Kysyit, pystynkö juomaan kohtuudella vai meneekö aina överiksi. Överiksi menee ainoastaan ahtaissa yökerhoissa, koska en tanssi, en tupakoi eikä noissa paikoissa pysty juttelemaan. Siellä sitten tulee istuttua yksin (kun muut on tupakalla tai tanssimassa) tai seurassa ja juotua, koska tuntuu että käsillä pitäis olla koko ajan tekemistä. Tuntuu “turhalta” vaan istua. Siinä sitten huomaamattaan juo liikaa, ja kun nousee ylös niin muisti pätkäisee. Muistin pätkäistyä musta tulee sitten ihan eri ihminen.

Alkoholia käytän ainoastaan viikonloppuisin. Kotona menee ehkä 1-6 pientä tölkkiä illassa, jos jatketaan pubiin niin illan yhteissummaksi tulee 2 - 9 annosta. Tätä puolta mä en näe ongelmaksi.

Mulla on niin heikko luonne, etten pysty sanomaan “ei” kaverille joka haluaa tanssimaan. Sitäkin täytyy opetella, sillä noissa paikoissa en varmasti viihdy myöskään selvinpäin…

Tässä syksyn aikana olis tarkoitus selvittää miltä se juomattomuus oikeasti tuntuu.