Oman tilanteensa tunteminen ja realistinen arviointi, vaikkapa alkoholiriippuvuuden myöntäminen ei aina helppoa ole.
Hyödyllistä se kylläkin olisi, ja juuri silloin, kun alkoholiriippuvuudesta irtipääsy edellyttäisi riippuvuuden voimakkuuden tajuamista.
Miten paljon sitten kannattaa muille ihmisille esittäytyä juoppona, päihderiippuvaisena, alkoholistina -sanoilla ei juurikaan sitten eroa liene.
Pahat asiat tuntuvat jäävän ihmisille mieleen paremmin kuin hyvät? Mistä sitten , mutta kovin usein kun kuulee jotain lähimmäisestään takanapäin puhuttavan, niin tuntuvat muistissa olevan enemmän kielteiset asiat kuin myönteiset.
Asiaa kannatta aina katsoa tarpeeksi pitkällä tähtäimellä; mitä haluat itsestäsi muistettavan kymmene, kahdenkymmenen vuoden kuluttua tästä päivästä?
Jotenkin olen itse kovin tyytyväinen siihen, etten täällä irl milloinkaan esitellyt itseäni enkä itsekään itseäni ensisijaisesti esimerkiksi alkoholistiksi leimannut. Päihteidenkäytön suhteen toki tein ratkaisuni, arvioin elämäntapojani, en toisaalta varmasti olisi kysyttäessä kieltänytkään tai vähätellyt, mutta en myöskään pitänyt asiaa semmoisena jonka kautta olisin halunnut ihmisten minua määrittelevän.
Ja nyt, vuosia juoppoudesta, alkoholismista, riippuvuudesta (miten kukin haluaa) irtiolleena, olen kovin tyytyväinen.
Ihmiset suhtautuvat minuun aivan muiden “ansioideni” tai olemukseni perusteella eikä tuon menneisyydessä olleen “vähemmän kunnioitettavan” asian kautta. Ei minulle ainakaan enää olisi mitään hyötyä sellaisesta tittelistä, parempi pikemmin on olla ilman.