Tarvitsen vertaistukea. Olen sanonut sen ääneen. Minulla on alkoholiongelma. Juon viiniä aivan liikaa. Olin pari viikkoa sitten pohjalla. Viikon aikana join 3 viinitonkkaa ja 4 pulloa kuohuviiniä. Havahduin kun maanantaina en meinannut pystyä tekemään töitä kun olin niin väsynyt ja oli huono olo. Olen päättänyt että saan juoda vain pullon viiniä viikonlopun aikana ja haluan aloittaa urheilun. Minun pitää mennä ensi viikolla labroihin kun tutkitaan adhdta ja se ahdistaa. Tiedän jo etukäteen että luku tulee olemaan liian korkea. Tietenkin se on koska en ole pystynyt olemaan juomatta tarpeeksi.
Olin 2 päivää juomatta, kävin ajoissa nukkumaan ja olo oli parempi. Kun olo oli parempi, unohdin taas kätevästi mikä olo tulee kun juo. Ja eilen repsahdin ja join 1,5pulloa viiniä… ja nyt on huono mieli ja ahdistaa tämä oma saamattomuus ja heikkous. Miksi join? Miksi en pystynyt ottamaan vaikka vichya? Hyvin alkanut juomaton aika katkesi, jälleen.
Mitä te teette että pystytte pitämään itsenne pois alkosta?
Tervetuloa tänne vertaistuen pariin. Itse kirjoitan pääsääntöisesti tuolla lopettajissa, koska koen, että se on ainut tapa minulle. Lopettaa kokonaan.
Se mitä itse teen ja tein kun tulee mieleen, että matka voisi mennä Alkon kautta niin sovin itseni kanssa, että menen ensin kotiin ja syön jotakin, jos sen jälkeen on vielä tuntunut siltä, että juomaa voisi hakea, pitää miettiiä asiaa uudelleen. Yleensä asiaa ei ole enää tarvinnut miettiä.
Pahin triggeri itsellä on siis ollut nälkä. Toki turhautuminen ja yksinäisyyskin ovat triggeröineet tai sitten muuten vain on ollut liikaa sosiaalista kuormitusta, mutta tuo nälkä kyllä aiheuttaa juomishimon. Ota siis tietoinen aikalisä itsesi kanssa heti, jos tulee ajatuksia juomisesta. Yleensä ne ajatukset katoavat viimeistään puolen tunnin sisällä, kun teet jotakin aivan muuta ja tietoisesti annat niiden ajatusten tulla, mutta taklaat ne.
Muistelet niitä hyviä vaikutuksia ja oloja, joita juomattomuus tuo - tai sitten vastavuoroisesti mietit sitä kurjinta oloa, jota juomisesta olet itsellesi aiheuttanut. Minulle on toimineet molemmat taktiikat. Ehkä vielä tehokkaammin sen kurjan olon miettiminen. Mitä isommin saa hajurakoa juomiseen sen helpompaa se on. Ensimmäiset viikot ovat haastavia. Kannattaa myös varata kotiin holittomia juomia ja jotakin herkkua, jos sokerinhimo iskee. Niistä voi sitten myöhemmin vierottautua, kun juominen ei niin pyöri enää mielessä. Ja tärkein neuvo: kotona ei kannata pitää yhtään alkoholia!
Lisäksi kannattaa päivittäin kirjoittaa tunteitaan täällä ja lukea muiden ketjuja. Niistä on itselle ollut suunnaton apu pysyä raittiina.
Mä ostin juomat kaupasta, mietoja siis ja nehän on jatkuvasti melkeinpä auki ne marketit.
Eka oli se päätös silloin, että en juo, siirsin sitä aina eteenpäin mutta sitten yhdellä lomareissulla menin yksin nättiin viinibaariin ikkunapöytään ja join 2 valkoviiniä 24cm. Istuskelin ja katselin ikkunasta ulos talvisiin maisemiin Ruotsin Lapissa. Siinä vietettiin jäähyväisiä tai hautajaisia, nousuhumalaa ei tullut ja maistukin kitkerälle. Ne oli ne viimeset.
No joo mutta se päätös ja sit olen vain tehnyt paljon ajatustyötä muuttaakseni vääristyneitä ajatusmalleja. Olen perannut menneisyyttäni paljon, niiden tapahtumien vuoksi inhoan itseäni ja itseinho & syyllisyys on aika hyviä motivaattoreita mulle olleet.
Käytän aikaani sen hyväksymiseen että mun osalta ei ole enää jäljellä mitään alkoholiin liittyvää. Opettelen sietämään tylsyyttä ja olemaan vaan.
Kotonani on kaapissa 1 viinipullo ollut koko ajan lopettamisesta lähtien, se ei varmaan ole suositeltavaa ollenkaan. Se unohtui sinne ja nyt se on ollut siellä, se ylläpitää tätä mun ajatustyötä ihan jatkuvasti, en voi herpaantua missään vaiheessa.
Varmaan kannattaisi keksiä muuta ohjelmaa noille päiville milloin yleensä olet juonut, niinhän sanotaan. Tämä mun tapa on vähän kummallinen, en ole keksinyt tilalle mitään ja olen väsynytkin yhä edelleen koko ajan.
Se päätöksen tekeminen oli kumminkin se vaikein mulle.
Anyway, tsemppihali sinulle, älä juo! Hae vaikka antabus jos ei muuten onnistu alkuun pääsy.