En tiedä onko tämä oikea alue mutta kokeillaan. Elikkä 4. kesäloma viikko menossa ja yhteensä 2 selvää päivää (muistaakseni). Joka päivä 15-20 annosta mennyt (välillä enemmän kun mennyt muistikin) Yritän lopettaa juomista että kykenisin töihin ensi viikolla. Kyselen teiltä “ammattilaisilta” että onnistuuko ilman katkaisua? Tänään heräsin niin seinät meinas kaatua päälle eli ei muutaku kun hakee sickpack ja sekin jo juotu. Fyysisiä oireita ei ole mutta ne henkiset painaa päälle kun selviää. Saisin ostettua rauhottavia niin onnistuuko niillä?
Parempi kun menet katkolle ja alat työstämään alkoholiongelmaasi heti ammattilaisten kanssa. Jos alat itse turaamaan rauhoittavien kanssa niin sotket vaan itsesi syvemmälle suohon.
Mä kuitenkin hommasin ne rivat ja aion ottaa pahimmilla hetkillä (ilman alkoholia tietty). Eikö ne katkaisussaki anna rauhoittavia ? Tämän päivän juomat onneksi jäänyt aamun 6-packiin. Päihdeklinikalla olen käynyt 2x ja sain sieltä antabukset, mutta lopetin 3 vkon jälkeen. 2 vkon päästä uusi aika ja täytyy keskustella jatkosta.Tässä on vuoden sisään ollut 5-10pv putkia n. 10kpl plus normi vkl on perjantaista sunnuntai-iltaan. Eli tiedostan ongelmani ja veikkaan että osittain johtuu itsetunto ongelmista jotka taasen voi johtua juomisesta. Ikuinen kierre Mutta tästä jatketaan.
Juomisen seuraukset tosiaankin jossain vaiheessa muodostuvat uusien juomisten syiksi.
Kierre ei ole ikuinen. Sen voi katkaista.
Suosittelen asian ottamista vakavasti. Elämästäsi ja terveydestäsihän on kysymys. Minun mielestä olet jo edennyt aika pitkälle tuossa alkoholisoitumisessa.
Tiedän että olen jo syvällä tässä ja haluan muutoksen. Pari vuotta sitten kuvioihin kuuluivat myös kovat huumeet (A ja E) monesti kuussa ja ironista että silloin join paljon vähemmän Gameplan on kuitenkin että ensiviikosta lähtien pakotan aluksi antabuksella itseni raittiuteen…
Sen voisin viel mainita että faija ja mutsi molemmat ovat kovia juojia (Myös melkein koko mutsin suku). Isä tosin ollut kuivilla kohta 4v.
Täytyy sanoa, että rauhoittavat olivat hyvä idea, koska ei tullut viime yönä sitä, että joutuisin juomaan itseni uneen. Tiedostan kuitenkin, että ne ovat hyvä renki mutta huono isäntä. Viekkarit pahemmat kuin viinassa jos jää koukkuun. Laskin tässä paljon about juonut kesäloman aikana niin ±350 annosta (eli ei ihan vielä liitonmiehien annoksia mutta liikaa kuitenkin) Väkeviin en ole koskenut kuin loman alussa. Eteenpäin sanos mummo lumessa.
Haluaisin vielä kysyä porukan mielipiteitä, että voiko alkoholisti/suurkuluttaja oppia kohtuukäyttäjäksi? Lasken itseni vielä suurkuluttajaksi. En ole koskaan ollut sairaslomalla juomisen takia (ok, tänä vuonna soitin 2 kertaa pomolta pekkasen maanantaille että voisin jatkaa juomista. Haluaisin esim. ottaa ne kännit 1-2 kertaa kuussa mutta vain yhden illan eikä jatkaa heti aamulla. Olen lukenut paljon alkoholi aiheisia kirjoja ja niitten tuomio on tyly: “Ei onnistu”. Päihdeklinikalla mulle kerrottiin, että on mahdollista mutta todella vaikeaa.
On äärimmäisen epätodennäköistä, että ongelmajuoja tai alkoholisti pystyisi enää kohtuukäyttöön. Mutta varmaan suurin osa juomisen lopettaneista tai raittiiksi itseään kutsuvista on kokeillut sitä kohtuukäyttöä pidemmänkin juomattoman ajan jälkeen. Mulla se ei ole ikinä onnistunut. Ennemmin tai myöhemmin sama kaava toistuu kerta toisensa jälkeen. Ite en oo tosin samanlaisia määriä kuin sinä ikinä kuluttanut, enkä useimmiten juonut kuin “vaan” sen max. kolme päivää putkeen, enkä silloinkaan 24/7 kännissä. Mutta addiktiohan se on sekin. Suosittelen A-klinikkaa, sieltä sain oivaa keskusteluapua viime keväänä.
ps. jos sä oot juonut joka päivä lomalla ollessasi 15-20 annosta niin ei sitä voi kyllä enää hyvällä tahdollakaan suurkulutukseksikaan kutsua, vaan aika totaalipämppäykseksi… Eikä musta oo ketään tuomitsemaan eikä se ollut tarkoituskaan, tuli vaan mieleen kun puhuit itsestäsi käsittääkseni suurkuluttajana.
Ryyppyroope moi ja tervetuloa mukaan. Vastaus kysymykseesi: ehdoton ei onnistu! Lukemattomia kertoja kokeiltu. Mitäs jos tekisit samanlaisen mädän kompromissin kuin minä aikanani? Tein sellaisen diilin itseni kanssa, että halusin kaikin keinoin lopettaa kokonaan. Toistaiseksi. Ja sitten kun tuntisin itseni tarpeeksi varmaksi, voisin kokeilla taas. Kumma kyllä, ihastuin raittiiseen elämään niin syvästi, ettei ollut pitkään aikaan (3 vuotta) tarvetta minkäänlaisiin eksperimentteihin. Vaati rutkasti työtä ja tavoitteessa pysymisen halua. Eli aluksi ehdoton raittius, ja tilannekatsaus vaikka 3 kuukauden jälkeen. Kuulostaa pitkältä ajalta, mutta kun pääset alkuun niin hurahtaa jossain vaiheessa omalla painollaan. Vielä toimivampi menetelmä on luopua kaikista pitkän tähtäimen suunnitelmista ja pysyä “raittiina tänään”.
Tsemppiä.
Tosiaan en ole minkäänlainen ammattilainen, että asioita tiedän. Sen takia olen tänne kirjautunut ja kysyn kokemusta omaavilta. Sanotaan muutama esimerkki lomalta: Join 12 päivää putkeen ja lopetin seinään aamulla kun tiesin että edessä illalla on 330km ajomatka. Mutta jos tiedän että joku ajaa mun puolesta, niin silloin tod. näk. juon aamusta asti. Laiminlyön asiat jos tiedän että joku muu hoitaa ne (tiedän, vitun itsekästä ) Mutta kävin mummon nurmikon ajamassa yksi aamu vaikka oli hirveä darra, kun olin luvannut. Tottakai sen jälkeen kaljakauppaan nopeesti. Olen käsittänyt alkoholistin semmoiseksi joka ei pysty hoitamaan töitään. Tässä en todellakaan puolustele itseäni. Klinikalla kerroin suoraan juomamääräni ja sanoivat että parempaan suuntaa menee kun lopetin väkevät. Jopa viinin.
Ahaa, ok. Jos sulla on siis vielä jonkinlaista epävarmuutta siitä miksikä itsesi luokittelisit, suosittelen lämpimästi tuoretta ketjua: Mitä tarkoittaa “alkoholisti”. Avattiin vasta eilen ja mielestäni se on hyvä. Mutta oikeastaan ei ole väliä sillä mitä kriteereitä täytät. Jos olo on epämukava tai alkoholi kuitenkin häiritsee niinkin paljon, että pistää miettimään, on parempi vetää suitset tiukalle liian aikaisin kuin liian myöhään.
Tohon alkoholistin työkykyyn sen verran, että mulle työnteko onnistui loppuvaiheissa ainostaan promillet päällä. Ilman ei tullut mitään - paitsi helvetilliset viekkarit ja kiukuttelut. Jonkin aikaa onnistuikin, mutta lopulta lensin pariinkin otteeseen ulos. Pöh!
Mä luin yhden hyvän kirjan viinan eroon pääsemisestä. Siinä oli välillä otteita päiväkirjoista. Kirjan viesti oli että “Alkoholisti voi olla hampaat irvessä juomatta vaikka puoli vuotta, mutta se ei tarkoita raittiutta. Raitis on se kuka ei kaipaa viinaa ollenkaan” Kirjoittajalla oli kymmeniä katkasuja takana ja usean kuukauden selviäkausia, mutta uudestan aina alkoi juominen. Yhden pitkän putken jälkeen kun meni kotia, niin vaimo ja lapset olivat lähteneet. Silloin kaikki loppu seinään eikä koskaan juonut. Oli sitä mieltä, että mitkään AA:t ja klinikat ei auta kuin että saa putken poikki. Se oli tietenkin yhden ihmisen mielipide, mutta sitä mieltä oli että muutos tulee itsestään.
Jep, muutos tulee itsestä. Ei tietenkään mikään taho pysty ketään raitistamaan niinsanotusti väkisin. Jos ihmisellä ei ole omaa halua, on se ihan sama missä sitä käy. Toki se halu voi ajallaan löytyä vaikkapa sieltä klinikalta, kun sinne vaan ensin menee. Mutta jos ei löydy, niin aika voimattomia he ovat. Itse olen klinikalla myös huomannut että ainakin minua enemmänkin kuuntelevat, antavat ehkä ehdotuksia ja ajatuksia, mutta eivät koskaan sano “nyt sitten loppu juominen TSOT TSOT! Me käskemme niin ja sinähän raitistut!”. Eikä ne perään soittele. Jos alkaa juomaan, niin sitten alkaa. Mutta sinne saa aina palata takaisin, ja sitten he taas kuuntelee, opastaa, antaa ajatuksia. Tukee sitä omaa halua, tai yrittävät ehkä antaa ajatuksia, jos se halu löytyisi. Tällaisia kokemuksia itselläni.
Minä olen 30v kieppeillä oleva alkoholisti, juonut pääasiassa 1-2 pv viikonloppuisin, koskaan en kunnolla kahta peräkkäin. Väliin arkiena 1-2 päivänä keskimäärin 4 kaljaa. Mutta perus juomarytmi se, että perjantaina 10-12 olutta ja lauantaina illalla pari, ei aina. Käyn töissä säännöllisesti, on oma asunto, mies, koira, auto. Kaikki hyvin ja elämähän pyörii aikalailla täysillä. Minulla on onneksi jäänyt aika vähiin ne hommat mitä en olisi hoitanut juomisen takia, esim kaverien tapaamisia on tullut peruttua tai muuta. Mutta työni olen hoitanut, enkä muuten koskaan ole mennyt kännissä töihin, enkä edes pahassa krapulassa. Että eipä tällaset jutut oikein kerro, onko sitä alkoholisti vaiko ei. Tutustu aiheeseen!
Oon mä suunnitellu sitä,että joisin niin kauan henki lähtis. Leaving las vegasin tyylin. Sen mukaan riittää 3-4 vkoa väkeviä yhtäjaksoisesti. Yksi syy juomiselle on se, että elämä on tylsää selvänä. Ettei ole mitään hauskaa selvä. Yseensä mä juon 3-4 pv aamusta iltaan ja sen jälkeen juon että pysyn henkisesti ok. Mun on haettava virallisesti rauhottavat että kestän elämää. Otan antabusta samalla niin ei voi ratkeja juomaan. Toinen vaihtoehto on että vaihdan pilven, mutta oon huomannu että kaverit ei käy töissä eikä saa mitään aikaan. Työttömiä jne. Pitäs löytää se syy miks mun tarttee turruttaa tunne elämä. Mulla oli rankka lapsuus kun joudun porukoittan takia isovanhempien luo jo 8v. Pikkuveli kuoli yliannostukseen melkein 10v sitten 19v. Ite olen nyt 31v. En tiiä mikä mättää. Olin myös kiertävä muusikko ympäri eurooppaa ennen ja siellä tarjottiin joka ilta viinaa 3 vkoa putkeen. Mutta sen on taakse jäänyttä elämää.
No niin. Töihinhän sitä selvittiin ma-aamuna. Sunnuntaina meni enää 4,5 annosta. Fyysiset oireet on ihan nolla, että pysty eilen ja tänään reenaamaan salilla. Ehkä tuo n. 450 annosta 4 vkoon ei ole sitten paljon Eilen aloitin antabukset taas ja ota nyt tällä kertaa joka pv enkä vain to-la. Mietin semmosta, että antavatko klinikalta rauhottavia ns. yleisesten paikkojen pelkoon. Elikkä kun juhlia on tulossa niin en haluaisi jäädä pois niistä koska ahdistaa selvänä katsoa muiden juomista. Voisin aina ottaa pamin huuleen (toki myös antabuksen ettei tule vahingossakaan juotua siellä) kun meen semmosiin tilaisuuksiin.