Muistan vielä pari viikkoa sitten näkemäni unen ja sen herättämät tunteet ja ajatukset, jotka ajattelin kirjata tänne ylös, jos vaikka muilla on vastaavia kokemuksia.
Uni meni niin, että olin juuri siemaisemassa olutlasia, jossa oli olutta ja muistaakseni unessa maistoin olutta. Olut ei kumminkaan maistunut, vaan heräsin ja viimeisenä tunteena unessani oli pelko. Ehkä pelkään ratkeamista alitajuisesti, vaikka viinan kanssa läträäminen ei ole mielessäni käynyt juurikaan viime aikoina tai oikeastaan vuosikausiin ollenkaan. Eräs kaverini kysyi, joka on ollut myös vuosia raittiina, että tuliko unessa tunnetilaksi syyllisyys, johon vastasin, ettei tullut jonka vuoksi ajattelen raittiuteni olevan lujalla pohjalla.
Olen ollut raittiina nyt melko tarkkaan neljä vuotta.
Juomaunia on tullut ja tulee joskus edelleenkin vaikka tosin nykyään harvemmin. Eri näkösia unia jotka välillä hyvinkin ahdistavia. Joskus olen ollut päättömästi kännissä ja sekoillut siellä sun täällä.
Mutta unet ovat unia ja raittius on jatkunut jo hyvän matkaa yli kaksikymmetä vuotta päivän kerrallaan. Ja päivääkään en vaihtaisi pois.
Aina tuon raittiuden kanssa kannattaa olla hieman epävarma . En uskalla itsekään sanoa että olisin aivan varmasti loppuelämäni raittiina mutta totta kai minulla on hyvät mahdollisuudet siihen.
Ihan offtopicina haluaisin mainita, että tämä herra “Vinetto” vaikuttaa todella sellaiselta ihmiseltä, joka on toipunut erinomaisesti alkoholismistaan. Jalat tukevasti maassa, nöyrällä asenteella.
Tämä oli siis suora kohteliaisuus Vinetollle,eli oleppa hyvä Joskus sitä vaan itsekseen miettii, että kuka täällä lopettajissa on “parhaimmassa” tilanteessa, oman alkoholisminsa suhteen. Tätä miestä minä äänestäisin
Komppaan täysin Kannelta. “Vineton” kirjoituksista jotenkin henkii sellainen sopuisuus ja tasapaino. Ei tippaakaan itsensä korostamista eikä varsinkaan riidan haastamista jota valitettavasti täälläkin aina ajoittain on.
Valitettavasti " Vinetto " kirjoittelee aika harvakseltaan tänne.
Hermitin viestiin oon sitä mieltä, että päihteekäyttöunethan on ihan tavallisia, asiaankuuluvia päihderiippuvuudesta toipuneilla. Unissa alitajunta käsittelee niitä psyykeen jääneitä käsittelemättömiä “roskia” joita ei ole valveilla käsitellyt. Ei niistä tarvitse olla huolissaan.
Esim. seksuaalisia uniakin voi nähdä ties kenestä, eikä niistäkään tarvitse huolestua sen kummemmin koska eivät ne unet pyri toteutumaan oikeassa elämässä.
Minäkin saatan usein ryypätä ja tupakoida ja käyttää muita päihteitä unissani, ja unet on tunnelmaltaan painostavia, ahdistavia, ei ihan painajaisia mutta lähellä sitä.
Itse koen että tuollaiset unet on pikemminkin toipumisen merkki; alitajunta toimii ja työstää asioita. Ja niistä on ihana herätä ja huomata että se olikin vain unta.