ruokahuolto osana elämäntapakokonaisuutta.

Heti alkuun, minusta ei juuri esimerkiksi ole, kovin satunnaisesti kiinnitän huomiota elintarvikejuttuihin. Ja jos sen teen, asia nousee esille vähän kuin sivujuonteena kaikkeakokeilevassa harrastelussani. Syön mitä saan ja mitä tyrkyllä on, vähän pakkokin on katsella hintaa enemmän kuin vitamiini- ja hivenainepitoisuuksia tai pakkausten edustavuutta tms. Kunhan ruokaa on niin hyvä.

Mutta, myönnän, olisi varmasti hyvä kiinnittää asiaan enemmän huomiota.

Jonkinlainen “kestävän kehityksen” linja minulla kuitenkin on. Ruokajutuissakin yritän ihan pikkuisen pitää kiinni siitä omavoimaisuudestani, että pystyn edes satunnaisesti, ihan harrastusmielessä, jotain ruokahuoltoon liittyvää omin avuinkin tekemään. Ei minun perunanistutuksessani mitään järkeä taloudellisessa mielessä taida olla, mutta jotenkin tuntuu mukavalta kun saa itse jotain kasvatettua tai edes luonnosta kerättyä.

On minulla pieni perunamaa, muutama sänki, ja vieressä parin neliön kokoinen lanttumaa. Mutta tämä, pienempi malli, tuli keväällä laitettua. Muovilaatikkoon multaa (noin pienen määrän kanssa ainakin tietää tarkkaan missä aineissa perunat sitten kasvavat) ja joskus vettä kun sitä ei taivaalta tullut. Ja mukavannäköisiä mukuloita siellä nyt sitten on.

Noiden kanssa sitten tänään otan pihalta maitohorsmaa, ruohosipulia, lipstikkaa, nokkosta, piharatamoa, himpun verran siankärsämöä, heitän ne pannulle ja pari sillifilettä siihen ihan vaan mausteeksi… ja siinä sitä sitten on, jonkinlaista itsetehdyn tuntua.

Marjat ja sienet ovat vielä metsässä, kalatkin onkimatta… mutta kun näitä joutilaita päiviä kuitenkin vielä kesään mahtuu niin kai tässä semmoisiakin…

Mitenpä muilla, tämä ruokapuoli… olisko vaikka semmoista kerrottavaa josta vois jotain helppoa oppia?

No johan oli resepti :smiley:
Kyllä itsekin kasvattelen tuolla kasvihuoneissa. Lanttua ei ole mutta muutama nauris ja punajuurta. Toki porkkanaa ja hernettä. Tomaattia ja kesäkurpitsaa, sekä kurkkuja. Salaattia sipulia sekä yrttejä.
Pientähän tuotto rahallisesti on.
Perunaa mullakin vain vähän tänä vuonna. Rutto yleensä vie.
Kalastus on jäänyt tosi vähälle. Kalastanut olen kyllä koko ikäni, mutta nyt ollut muita kiireitä.
Niin ruisleipää olen nyt vuodenverran itse leiponut.
Pajunkuoresta tuli joskus keiteltyä teetä päänsärkyyn.
Täytyypä miettiä noita asioita.
Palataanpa asiaan.

Resepti on kyllä turhan komea sana tämän lautasellisen kohdalla. tuossa ne aineet sitten ovat, perunat keitetty ja ruohot käytetty voissa kuumalla paistinpannulla.

Paljon kasviksia ja vähän tärkkelystä sekä lihaa olis paras mulle. Tosin tänään on tullut jo syötyä hiilihydraatteja ihan liikaa. Diabetes sanelee etteisaq herkutella mutta nyt ku oon ihan tööt hakasten poiston jälkeen ja uusi kipsi puristaa niin söinpä pullan kahvin kanssa. On kuitenkin parempi ku 6 olutta. 2vko ilman alkoholia ja unilääkkeitä niin voinko jo sanoa että olen hyvässä alussa. Sairaslomalla voi ottaa tunnin nokoset silloin ku väsyttää kuhan hoitaa riskit ruoan ja pyykit. Paljon enempään ei nyt pysty. Kiva lukea tätä ruoka juttua kun kiinnostaa. Oon melkein luomupuutarhuri ja omat tomaatit on nyt hunningolla meinasin kyllä saada itseni jotenkin kasvihuoneessa hoitamaan niitä ens viikolla. (2vko ilman kiertämistä tai varkaiden poistoa) . No perusperiaate on se että mahdollisimman puhdasta ruokaa ei eineksiä niin maksa voi paremmin. Isältä olen saanut kuhaa ja ahventa täällä mökillä niin on salaattipedillä maistunut. Nam.

Kuhaa ja ahventa! Siinäpä hyvät kalat. Kaksi viikkoa ilman kemikaaleja. Aina paranee.
Hyvä kun muistutit mieleen ton varkaiden poiston.

Mies metsänreunasta.
Kyllä tuo sinun lautasellisesi on ihan huippu.
Kerroppa mulle kuinka sitä nokkosta voisi valmistaa. Pientä ja nuorta nokkosta ainakin täytyis olla?
Mitä osaa maitohorsmasta käytät?

Liityn mukaan taustalle seuraamaan keskustelua. Todella mielenkiintoinen aihe. Mites, onko taustalla urbaaniviljelijöitä?
Itseä kiinnostaa myös, mitä mahdollisuuksia kerrostalon parvekkeella on kasvattaa. Persiljaa ja basilikaa ainakin ajattelin laittaa kasvamaan.

Joo, Sorb, kyllä parvekkeella mahtuu aika paljon kasvamaan. Tuollaisia minun perunankasvatuslaatikoitani ei ehkä montaa sovi, mutta pienemmät muovilaatikot, jonkinlaisessa hyllyssä, että valoa saavat, niin siinähän tulee peltopinta-alaa äkkiä.

0132 näkyy oleva puutarhurina paljon minua edellä, minä kun laiskana miehenä kerään paljon noita villikasveja. Edes kasvihuonetta en ole toimertunut tekemään vaikka tilaa kyllä sillekin olisi -ja vanhoja ikkunanpokiakin.

Nokkonen on hyvin monikäyttöinen kasvi, keittoihin, laatikoihin, yleensä hiukan pinaatin tapaan käytettynä. Ja nokkossämpylät sitten ovat vallan herkullisia. Metsien mieskin taisi siitä sämpylänleivonnasta mainita?

Maitohorsma on tietysti parasta nuorina versoina, menee parsan tapaan käytettynä. Mutta on ne isommatkin ihan syötäviä, joskin olen niistä vain latvuksia riipinyt. Kukinnot ovat syötäviä myös.

Tilliä ja lipstikkaa minulla kasvaa, ruohosipulia ja raparperia… semmoisia joita ei juuri hoitaa tarvitse. Lipstikkaan olen kovasti tykästynyt! Olen sitä jakanut eri puolille tonttia ja nyt sitä sit kasvaa varmasti viisikymmentä kertaa sen määrän mitä omaan kulutukseen tarttisin.

Metsänreunanmies. Mihin ruokiin laitat lipstikkaa? Mä oon vaan jossain liharuoassa käyttänyt mut ne on jäänyt nyt vähemmälle. Kerran tein kermaisen lipstikkakeiton oli hyvää mut yksin sai syödä ku ei muille uppoa.

Se lipstikan makuhan on kovin lähellä sitä Maggin lihaliemikuution maustesekoitusta (siinä kuulemma ei ole lipstikkaa mukana) joten kaikkiin ruokiin mihin vois ajatella sen liemikuutionkin sekoittavansa , voi minusta käyttää lipstikkaakin. Liharuuat, ja moniin keittoihin, silakkalaatikkoonkin olen vähän laittanut. Se kermainen lipstikkakeitto on muuten todella herkullista!

Sorb valmiista taimista kannattaa tässä vaiheessa yrttitarha tehdä. Hyvää makua saa ruokiin ja esim.basilikasta voi itse hyvää salaattikastiketta tehdä saksilla pilkkoa pieneksi lasipurkissa sekä laittaa oliiviöljyä. Ruokalusikallinen hyvä laatuista rasvaa on hyvä rasva-aineen vaihduntaan sekä iholle.

Täähän on kiva ketju…siispä liityn mukaan!

Laitoin tämä vuonna ihan vaan testinä ja omaa laiskuuttani kasvihuoneeseen tomaattien sijasta pelkkää hernettä… samaan aikaan laitoin samaa lajia kasvamaan ulos… kasvihuoneessa taimet ovat kasvaneet kolminkeraisella nopeudella… ja satoa olen syönyt sieltä jo viikon ajan… eli toimii herneen viljely hyvin myös kasvihuoneessa! :slight_smile:

Ja herne kerää typpeä sinne kasvihuoneen multaan ens vuotta varten. Fiksusti tehty. Maistuisi täälläkin jo omat herneet ulkona eivät oo vaan kehittyneet tarpeeksi. Metsämaa sijoita on lapset syöneet mutta ei vielä puutarhan sijoita ole.

^ ai hitsi! …enpä tuota typpijuttuakaan ees ajatellut… mutta joo… kiitos tiedosta päivis… laiskuudesta oli nyt siis monella tapaa hyötyä…vahingossakin… :smiley:

…sitä mietin, että voinkohan hernettä laittaa kasvihuoneeseen myös ensi vuonna…samoihin multiin mutta lisään toki aina vähän uuttakin multaa vuosittain… mutta siis onko vaihdettava jokin muu laji ettei tule typpeä liikaa… vai onko siitä edes haittaa…?

Ei tarvii lisätä uutta jos hernettä laitat ensi vuonna. Liikaa typpeä tuskin tulee. Jos esim tomaattia laittaa. Herne on maanparannuskasvi voit nostaa yhden juurineen ja katsoa millaiset typpi pallerot on juurissa. Kurkkua jos meinaa kasvattaa niin kasvualusta olis hyvä olla uutta erilaisten tuholaisten ja tautien torjumiseksi.

Suurkiitos Päivikselle arvokkaista neuvoista! :smiley:

Pitäisköhän minun laittaa pihanurmikko ensi kesäksi herneeksi, jos se kerran maata parantaa? Tänä kesänä ei taida enää keretä.

Tänään mun tyttö 10v teki ekaa kertaa sushi palleroisia. Aa että tulee hyvät ajat kun osaa jo vaikka sun mitä ja on innokas tekemään.