Romuna

Hei kaikille!

Tosiaankin tunnen olevani täysin romuna. Aloitin mielialalääkityksen tänään. Lopetin sen viime vuonna, koska lääkemääräni tuntui liialliselta. Nyt kuitenkin päätin aloittaa sen uudestaan ja myöskin koittaa raitistua.

Pari vuotta sitten olin muistaakseni Lopettajien ryhmässä. Oliko tätä Vähentäjien ryhmää silloin olemassakaan? Lopetin täällä olon, koska kuvittelin pärjääväni ja hallitsevani juomiseni. Minun on vain pakko myöntää se, että olen alkoholisti. Vaikka saisin hillittyä juomiseni kerran tai kaksi viikkoon, ajattelen juomista jatkuvasti.

Olen 61-vuotias ja taistelen siis koko ajan juomiseni kanssa. Töissä ollessani en kuitenkaan juo työtä edeltävinä päivinä, mutta jäin juuri jälleen työttömäksi ja haluaisin juomisen sijaan kohentaa kuntoani. Olen vaan niin heikko, että käyn herkästi ostamassa viinipullon ja siihen jää kuntoiluhaaveet.

Olen ollut runsas alkoholinkäyttäjä jo nuoruudestani asti ja perhepiirissäni on juotu paljon. Onnekseni tyttäreni ei jatka samaa polkua, vaan juo harvoin alkoholipitoisia juomia. Hän on myös todennut joskus, että olen alkoholisti. Häpeän itseäni hänen silmissään, vaikka hän ei minua syyllistäkään.

En voi enää ostaa varastoon juomia, koska juon ne heti, kun on mahdollisuus. Juon mieluiten yksin. Häpeän itseäni ja en haluaisi elää tällä lailla, mutta olen voimaton ja selkärangaton.

Asun yksin ja minulla ei ole mitään mielenkiintoa uusiin ihmissuhteisiin. En ole katkera, mutta viimeisimmän kokemukseni jälkeen en enää haikaile parisuhteesta. Olen vaihtanut miehen koiraan, mikä on ollut suurenmoinen teko :slight_smile:

Nyt keväällä on tulossa juhlia, joihin menoa kammoan (olen aina vierastanut isoja tilaisuuksia). Kuitenkin minun olisi tärkeää osallistua niihin tyttäreni kanssa, mutta en tiedä onko minulla voimia. Itseinho valtaa mieleni. Tiedän etten ole keskipisteenä, mutta panikoin jo ennakkoon. Samoin panikoin alkoholinkäyttöäni.

Haluaisin lopettaa juomisen. Tänään on 1. päiväni raittiina.

Alan voimaannuttamaan itseäni teidän kirjoituksillanne -kiitoksia :heart:

6 tykkäystä

Olen aika samassa elämäntilanteessa kuin sinä. Tosin parisuhteessa mutta huonossa sellaisessa. Olen 62 v ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulle sattui tapaturma alkoholin vaikutuksen alaisena ja olen riippuvainen puolisoni avusta. Alkoholinkäyttö on jäänyt todella vähiin toipumisaikana. Silti kuulen siitä jatkuvasti puolisolta ja toki on aihettakin aikaisemman käytön perusteella ja vaikuttaa tietysti hänenkin elämäänsä kun on kiinni minun auttamisessani. Minulla on ollut pahoja mielenterveysongelmia aiemmin ja nyt olen täysin maanraossa tapaturman vuoksi. Kun liitto ei ole muutenkaan mitenkään tyydyttävä niin olen miettinyt ollaanko toipumisajan jälkeen kantapäät vastakkain. Koska nyt olen hauraassa tilassa fyysisesti ja psyykkisesti en nyt aio tehdä päätöksiä sen paremmin alkoholin kuin parisuhteenkaan suhteen. No alkoholia on kyllä vähennettävä mutta esim eilen kun olisin halunnut nauttia lasillisen viiniä terassilla mies kielsi sen minulta. Luulen että tällainen kontrolli ei minua nyt auta vaan pahentaa tilannetta. Koira voisi kyllä olla kiva, ennen on ollut kolmekin koiraa ja nytkin hoitokoira säännöllisesti. Toipumisaika tulee varmaankin olemaan pitkä joten onhan tässä aikaa miettiä. Tsemppiä sinulle @Karoliini , kirjoitellaan ja tsempataan toisiamme​:heart:minulla on myös oma ketju lopettajissa mutta en ole sitä päivittänyt kun se sai ajatukset pyörimään liikaa alkoholin ympärillä.

3 tykkäystä

Anteeksi että kysyn, mutta jos joudut taas tapaturmaan, niin kuka huolehtii koirasta? Käy lenkillä jne.

Kiitos vaan kannustuksesta. Eiköhän kuka vaan koiranomistaja voi joutua tapaturmaan ihan selvinpäinkin. Ja ole huoleti, en ole nyt koiraa ottamassa, tuskin koskaan.

Jotenkin surullista, että kun tänne rohkaistuu kirjoittamaan omasta tilanteestaan ja kurjasta olistaan, takerrutaan yhteen yksityiskohtaan ja syyllistetään lisää. Totesin vaan sivulauseessa että koira voisi olla kiva. Olen täällä useamman viikon käynyt lueskelemassa ja miettinyt avaudunko omasta tilanteestani, ja nyt kun luin @Karoliini n kirjoituksen tunsin yhteenkuuluvuutta ja vastasin. Anteeksi @Karoliini kun tää kohdistui sun ketjuun.

Ei ollut tarkoitus olla epäkohtelias. Mietin vaan rahan kannalta. Juuri tilasin allergiaruokaa, 16kg / 177e. Rokotukset, matolääkkeet… Jos hampaille pitää tehdä jotain, julkisella ei ole välineistöä. Hinta helposti 500e. Eläimiä lopetetaan paljon sen takia, ettei tuota rahapuolta oteta huomioon.

Ei tästä nyt kannata suuttua. Mukavaa, että olet täällä. Jatka vaan kirjoittelua.

Olen noita hylättyjä palastanut 30v, joten ehkä reagoin liian voimakkaasti. Anteeksi.

Tiedän kyllä mitä koiran pito maksaa. Minulla on ollut koiria pienen ikäni, kolmekin kerrallaan jos satuit lukemaan kirjoitukseni tarkemmin. Enkä nyt tosiaan ole koiraa ottamassa, se oli vaan sellainen heitto. Kun on ennestäänkin herkillä niin ei tää varsinaisesti kannustanut jatkamaan kirjoittelua. Meni nyt täysin asian vierestä joten @Karoliini jätetään jatkot sulle.

Älä nyt.. Anteeksi todella paljon. En tarkoittanut mitään pahaa.

Tsemppiä @Lady sinullekin :heart:
Minulla on nyt 5. päivä raittiina! On sen puoleen ollut helppo olla juomatta, koska mielialalääke ilmeisesti aiheuttaa pahoinvointia -plussansa silläkin :slightly_smiling_face:

1 tykkäys