Rohkeus muutokseen - raittius

Hei, olen yrittänyt raitistua vuosikausia. Nyt kuitenkin haluan kovasti raitistua. Paljon on tullut retkahduksia. Olen yrittänyt raittiutta myös vertaistuen avulla, mutta vierastan painostamista, vaikka moni luulee tekevänsä palvelusta. Haluan elää raittiina, mutta myös elää omaa elämää, en toisen ihmisen vaatimuksia.

Monille meistä juuri tuo on se sopiva tapa tehdä muutoksia elämäntapoihinsa. Tehdä ne ihan omien arvojen, elämäntavoitteiden ja oman ajattelun kanssa.
Ei kaikkea tarvitse alistaa minkään ihmisjoukon hyväksyttäväksi ja ohjeistettavaksi.
Eikä raitistuminen edes edellytä sellaista.

Raittius7 kirjoitti

Tervetuloa kirjoittamaan tänne. Täältä saat sen tuen, minkä haluat ottaa vastaan. Koska emme tunne sinua, emme myöskään voi painostaa emmekä voi asettaa vaatimuksia. Oman kokemuksen kertominen toiselle alkoholistille on kuitenkin yksi avain raittiuteen, aivan kuten teet, kun kerrot meille kärsimyksistäsi ja epäonnistuneista yrityksistäsi.
Minua on vertaistuen ohella auttanut alkoholismia ja raitistumista käsittelevien kirjojen lukeminen.
Otsikkosi Rohkeus muutokseen edellyttää toimintaa niiltä osin kuin se on vallassamme. Sitten on niitä asioita, joita emme voi muuttaa ja nämä kaksi on erotettava toisistaan.

Hyvää raittiutta sinulle, ja raitis päivähän on alkoholistille täyden kiitoksen paikka!

Elä ja anna elää

Kiitos vastauksestasi! En ole siis misään nimessä kritisoimassa ketään, joka haluaa käydä hirveästi esim AA:ssa, mutta kuvaan vain sitä, että vierastan sitä, että jos tietyissä ryhmissä kautta rantainkin painostetaan tekemään jotain, joka on sellaista, joka on omien valintojen mukaista. Ainoa tarkoitus täytyy olla oma raittius, eikä muiden kommentointi omista toilailuista, esimerkiksi.

Raitis perjantai tulossa, näin toivon ja uskon.

Kun ei ota, niin silloin ei voi juoda alkoholia.

Toivottavasti kykenen estämään käsiäni ja jalkojani tekemästä sellaista, mitä aivot eivät salli.

Hyvää raitista perjantaita teille kaikille!

Tuo minun nimimerkkini tarkoittaa sitä, että olen yrittänyt monta kertaa raittiutta, mutta olkoon tämä sen seitsemäs kerta ja viimeinen.

Kauankohan nämä alkoholin mieliteot jatkuvat? Tänään käynyt pari kertaa mielessä, mutta toisaalta nyt on lauantai, ja raittiutta vasta hassu viikko… oletan, että 2-3 viikkoa ainakin?

Hei, mielitekojen loppumiseen menee meistä jokaisella oma henkilökohtainen aikansa. Sitä ei voi tietää, joten tärkeää on, että ei seuraa sitä vaan on tänään juomatta. Sen vain huomaa jonain päivänä.

Päivä kerrallaan

Juuri noin minäkin olen asian huomannut olevan.
Lopettamisen ollessa ajankohtainen asia, päihdeasiat pyörivät mielessä paljon. Eikä sille mitään mahda, mukavuusalueelta poistuminen rassaa. Helpommalla voi päästä kun ei siitäkään suurta murhetta ota, antaa asian olla niin. Aikansa se kestää, sen asian päässä liikkuminen.
Vähitellen alkaa tulemaan tilaa kaikelle muulle ajateltavalle. Alkoholin ja alkoholiongelman ajatteleminen vaan vähenee, h ehkä hitaasti mutta varmasti.
Kunhan ei tee just sitä virhettä että alkaisi itse palauttamaan tahallaan asiaa mieleensä, velaamaan asiaa ajatuksissaan ja ainakaan puheissaan -se kun vahvistaa niitä ajatuskulkuja ihan varmasti. Antaa vaan asian himmentyä luonnollista tahtiaan - ja on juomatta. Alkuun vaikka mielikin tekisi.

Ja jossain vaiheessa se vain on takana. Ei vaivaa eikä sitä tarvitse miettiä.

Olen ennenkin sanonut että se on sama kuin hiipuneen rakkauden kanssa. Jonain päivänä sitä vain huomaa että metsässä on hiljaista. Ja että hiljaista on ollut jo kauan.