Hei olen siis kuivilla pysynyt 1kk nyt ja annostus on 5.25mg rivatril päivässä ja 300mg lyrica ja 10mg tenox unettomuuteen.
Tuntuu että toi rivatril ei auta tippaakaan enää ahdistukseen tai muuhunkaaan.
Olisko mahdotonta ehdottaa lääkärille lääkkeen vaihtoa? tai nopeampaa pudotusta tukena joku toinen bentso?
tällä hetkellä joka tiistai seulat ja 0.25mg pois rivasta.
Aloitus oli siis 6mg pv 300mg lyrica 40mg tenox.
Nyt alkaa päähajoileen ja douppia mielie tekeen!
eilen sorruin ottaan muutamalta päivältä (150mg) yht lyricaa ylimääräistä.
^ Nopeampaa pudotusta en ainakaan suosittele, en edes jonkin toisen benzon tukemana, koska luulen, että sun huono vointisi johtuu nimenomaan liian nopeasta pudotustahdista, ei suinkaan siitä, että Rivatril olisi yhtäkkiä lakannut toimimasta tyystin, jos se siis on sulla aiemmin tuolla suuremmalla annoksella toiminut ihan hyvin. Käsitin, että pudotat joka viikko 0,25 mg ja Tenoxissa 10 mg? Realistisempi tahti voisi olla kerran kuukaudessa tuo määrä. Tokihan se vituttaa, jos olisi kova kiire päästä irti ja joutuukin ottamaan takapakkia, mutta näissä asioissa ei hätiköinti auta sitten tippaakaan ja jos pudotustahti on liian nopea, niin silloin sitä takapakkia voikin tulla oikein ryminällä, eli tuskissaan kiskookin ihan liikaa kaikkia lääkkeitään, joista oli vieroittautumassa ja päälle vielä kaikkea muuta mahdollista.
Toki voit kokeilla myös benzon vaihtoa, mutta tällöin Diapam on ainut järkevä vaihtoehto. Lyhytvaikutteisempien kanssa joudut vain ojasta allikkoon. Diapamiin voi vaihtaa suoraan lennosta, jos annostus vastaa Riva-annostustasi tai sitten ottaa Diapamin aluksi siihen rinnalle ja siirtyä siihen pikkuhiljaa kokonaan, jos oikein tiukkaa tekee. Voi olla myös, ettei Diapam jeesaakaan, vaan olosi vain huononee sillä. Yksilöllistä. Vieroitusoireiltahan sä et voi tyystin välttyä, jos vieroittautumassa olet, eli paskaa oloa on luvassa, enemmän tai vähemmän, ja paljon riippuu paitsi pudotustahdista, myös yleisestä psyykkisestä ja tietty myös fyysisestä voinnistasi. Jos olet huonossa kunnossa muutenkin, niin se ei ole paras sauma tehdä benzovieroitusta, vaan pitäisi saada päänsä siihen kuntoon, että kestää paremmin ne joka tapauksessa tulevat olotilat. Se voi tietenkin olla aika helvetin pitkä ja vaikea prosessi, eikä käy käskemällä, etenkin, jos sua ulkopuolelta painostetaan vieroitukseen, eikä se ole tyystin omasta aloitteestasi lähtöisin.
Hitaampi pudotustahti siis, se on mun neuvoni. Benzovieroittautumiset voivat olla todella vaikeita ja kestää helvetin pitkään, mutta maltti on todellakin valttia, jos niistä meinaa tosissaan eroon päästä.
Edit: Mites se on sulla tuon Lyrican kanssa? Onko tarkoituksesi vieroittautua siitäkin? Tuosta tekstistäsi ei ainakaan ilmennyt, että Lyrica-annos olisi vähentynyt alkuperäisestä(Tai sitten luin taas aivan puusilmäisesti), MUTTA jos sulla on tavoitteena ajaa Lyricakin alas, niin silloin järjestys on IMO aivan väärä. Itselläni ei tosin ole kokemusta Lyrica-refloista, mutta olen kuullut niistä aivan tarpeeksi, joten uskon, että ovat todella hankalat. Tällöin olisi hyvä, että tukena olisi benzolääkitys, joka auttaa ainakin jonkin verran. Monet sanovat, ettei benzoistakaan hirveästi olisi apua Lyrican viekkareihin, mutta taatusti ne ovat pahemmat, mikäli sulla on vielä benzoreflat siinä päällä samanaikaisesti. Mikäli siis olet hankkiutumassa Lyricastakin eroon, niin siinä tapauksessa olisi parempi palata takaisin alkuperäiseen benzoannostukseen, eikä kajota siihen lainkaan ennen kuin Lyrica on saatu pudotettua kokonaan ja olo on sen osalta helpottanut. Pitkäänhän Lyrica-reflat eivät yleensä onneksi kestä, vaikka olisivat kuinka kaameat. Niiden jälkeen sitten vasta kannattaa ottaa työn alle benzojen alasajo.
Lääkäri ei suostu lyhyempään pudotus nopeuteen, eli joka viikko ti seulojen jälkeen 0,25mg poies.
Lyrican alas ajosta ei ole edes puhuttu…
En ole oikeen ees päässyt ehdottaan mitään eikä lääkäri kuuntele vaikka tokien seulojen jälkeen totesin että jos pidettäs vaikka viikko vielä samassa annoksessa. lyrica on pysynyt siinä 300mg pv annostuksessa. mutta tosiaan oon ihan neuvoton mitä sanoa lääkärille hoitajaa nään tänään.
Kyllä tää on hienoa tää Suomen päihdehuolto… nähny montakin tapausta
Jos se lääkäri ei kerta kaikkiaan kuuntele sua ja on päättänyt, että homma hoidetaan nyt näin, kun hän parhaaksi katsoo, niin veikkaan, ettei minkään muun lääkityksen(Esim. Diapam) ehdottamisesta hirveästi hyötyä ole. Ja tuosta Lyricasta ei ole edes puhuttu -jutusta tulee mieleen, ettet nyt aivan vapaaehtoisesti, oma-aloitteisesti ja innoissasi olisi vieroittautumassa. Totta mooses sä saatat itsekin haluta lääkityksestä eroon ja se on enemmän, kuin ymmärrettävää, mutta sen onnistumiseksi pitäisi kommunikaation ja yhteisymmärryksen toimia paremmin lääkärin kanssa. Mikään pakkopakkohan ei ole vieroittautua, jos nyt suinkin siviilissä kulkee, mutta onhan näitä ns. pakkorakovieroittautumisia toki, jos lääkityksen alasajosta saa jotakin vastinetta, esim. psykoterapian aloituksen, korvaushoidon aloituksen/jatkumisen, ajokorttinsa takaisin, lastensuojelun vuoksi jne. Ei silloinkaan tietty mikään pakko ole mitään, mutta sitten voi jäädä se jokin etu saamatta. Ei sun tarvitse mulle mitään meriselitystä antaa, että miksi, miten, missä, mutta kunhan heittelen tällaisia pohdintoja/mahdollisuuksia tapauksesta sen enempiä tietämättä. Jos olet ihan omasta tahdostasi vieroitusta tekemässä, niin suosittelen lääkärin vaihtoa, josko löytyisi sellainen, jonka kanssa pääsee paremmin yhteisymmärrykseen ja keskusteluyhteyteen siitä, miten homma olisi järkevää hoitaa.
Sellainen juttu vielä, että hyvin laaditussa benzotiputuksessa ei oikein voi tehdä valmista suunnitelmaa, jossa sitten pysytään, tuli, mitä tuli, vaan vieroittautujan oloja pitää tarkkailla homman edetessä ja toimia sen mukaan. Jostakin on toki lähdettävä ja siihen voi katsoa ohjeistuksen oppikirjasta, mutta sitä ei voi etukäteen päättää, että tietynlainen tahti sopii kaikille. Kun aletaan pudottaa ja selkeitä vieroitusoireita alkaa tulla, niin sillon pitäisi pysähtyä siihen annokseen niin pitkäksi aikaa, että elimistö tottuu ja vieroitusoireet, jos eivät nyt tyystin häviä, niin muuttuvat ainakin siedettäviksi. Vasta sen jälkeen pudotetaan seuraava pykälä, katsotaan mikä on olo sen jälkeen ja edetään siitä samalla tyylillä. Toki tuollaisessa hommassa voi kestää pitkään, mutta se nyt on ainut järkevä tapa takapakkien välttämiseksi ja ihan psyykkisen ja myös fyysisen terveyden kannalta, koska benzovieroitus voi olla tosi rankkaa elimistöllekin, jos käyttöä on takana pitkään ja suurilla annoksilla. Käytännössä noin ei tietenkään monesti toimita, mikäli joku lekuri on puikoissa, vaan pyritään vetämään benzot nolliin niin nopeasti, kuin suinkin on mahdollista aiheuttamatta silkkaa hengenvaaraa potilaalle .
Noh huomenna seulat taas (puhtaat tottakai), mutta pääsen vaihtaan pari sanaa lääkärin kanssa esm, joudun vetäsee 100mg ketipinor vähintään unen saantiin tenox hyödytön jo. ja kysyä voisiko tiputus tapahtua hittaammin.
Tuossa aina tää loppu viikko alkaa tuntumaan tasaiselta ja ns normaali olo pieniä viekkareita.
Joten 2vk ja tiputus kuulostas hyvältä niin kerkeisin selviin pahimmista oloista, ennen seuraavaa tiputusta.
Joo mua pelottaa suorastaan lyrican tiputus se on ollut tosi hyvänä tukena rivojen alas ajossa.
Mutta tiedän että siitä irti pääseminen lopussa tulee olemaan helvetillinen…
samalla 0.25mg pudotuksella mennään eli nyt 5mg rivaa päivässä. Sanoi kyllä että jossain vaiheessa voidaan vaikka 2vk välei tiputtaa, noh tiedä sitten mikän on paras ratkasu lyrica pysy samana eli 300mg pv
^ Mua kyllä edelleen hirvittää tuossa yhtälössä se, että Lyrica on jätetty viimeiseksi tiputettavaksi, kun mielestäni pitäisi toimia juuri toisinpäin, eli ensin se pois ja sitten mietitään benzoja. Reflathan nyt ovat hankalat kummankin aineen kohdalla, mutta Lyrican kanssa ne iskevät kimppuun intensiivisemmin sen lyhyestä puoliintumisajasta johtuen. Tuosta sun kannattaisi ihan oikeasti sanoa lekurille, kuunteli tai ei, ja jos mahdollista alkaa tiputtaa ihan ominpäin Lyricaa piiiikkuhiljaa, jottei edessä olisi mikään aivan hirveä shokki sitten, kun benzot ovat nollissa ja käydään Lyrican kimppuun, mikäli se nyt ylipäätään on tarkoitus ajaa alas.
Joo tarkotus ois lyricain ajaa pois ja nii hirvittää muakin!
Pääset eroon molemmista hyvin todennäköisesti, jos sinulla on hyvä motivaatio. Helppoa se ei ole. Pahinta on koska pään toipuminen ottaa niin pirusti aikaa.
Olen itse lopettanut kyseisten lääkkeiden käytön. Vastailen mielellään mikäli sinulla on lopettamiseen koskevia kysymyksiä.
laitan sulle kaveri pyynnö voidaan viestitellä ?
Mustta alkaa tuntuu et ois “stopille” hetki? onko liian aikaista? haluaisin edes yhden viikon elää ja tehdä kaikkea ilman että joutuu kärvisteleen tiputuksen takia. Haluan totta kai eroon kun en noista enää mitään viihteellistäkään ees saa.
Minkä pitunen paussi olis ok?
Joo kyllä tää on hienoa tää Suomen päihdehuolto niinkuin joku sanoi… Itselläni tiputettiin sama määrä eli 6mg vai oliko 4mg 15v jälkeen neljässä viikossa sairaalassa nolliin Tsemppiä ja kärsivällisyyttä.
mites menee? En saanu mitään kaveri pyyntöä.
Pidä niin pitkä paussi, et olo normaalisoituu. Toki siihen vieroitukseen kuuluu jonkinlainen kärvistely, varsinkin ku annosta lasketaan.
No mielipiteitä luvan kanssa. Lääkärin pitäis ja pitäisi ja pitäisi!!! Tehdä niin kuin mul tehtiin. Ottaa huomioon elämäntilanne, käytön kesto, käyttöhistoria - ja mun kohdalla ilmeisesti Valvirasta piittaamatta tai implisiittisesti Valviran ohjeistuksen mukaisesti huu fakin nous, IKÄ, eli, kuulun ikäni ja käyttöhistoriani takia siihen ryhmään potskuja, joita ei kannata totaalisesti vierottaa, koska JOPA Valviran mielestä (mielipiteitä joka lähtöön) kaikkia ei [enää???] kannata vierottaa, koska haitat voivat olla suuremmat kuin hyödyt. Ikävä kyl Se Fiksu Lekuri ei ole enää tuol hoitopaikas töis ja mä mietin, että jos mä lopettaisin kokonaan ja pyytäisin k a i k k i epikriisini ja kllinikkatiedot (eiks mul ny helkkari oo oikeus itseäni koskeviin tietoihin???) ja yrittäisin löytää Sen Fiksun Ykksityisen. Mut ku eijo rahaa kokeilla sieltä sun täältä.
Mielpide: kuuntele Winstonia, sil pysyy järki pääs, vaik ois misä ryynikänneis tahansa, ja ohita tämä …