Mulla siis temesta 3mg/vrk ja rivatril 1mg/vrk reseptillä… Uskaltaakohan noita samaan aikaan ottaa? Vaikuttaako se jotenkin eri tavalla? Niin ja myös sertraliinia 200mg/vrk menee… :mrgreen:
No, ei niistä vaaraa ole, mutta toinen asia, että onko siinä mitään järkeä. Siis lääkinnällisessä mielessä. Tiedän juu, että joillain on “läpilyönteihin” Temestaa esim. Diapamin rinnalla, jos sattuu tulemaan paniikkikohtaus silti, mutta mitä mä nyt katselin tuolta toisaalta, niin sanot, ettei sulla ole tolea ollenkaan. Tolettomalle aika isot bentsoannokset noi on ja vielä vahvoja bentsoja.
^^/^ Jep, ei noiden kombottaminen mitään hengenvaarallista suinkaan ole, mutta ihan turha sitä on tehdä, jollei siihen todellista tarvetta ole. Toleranssit vain nousevat suotta. Ymmärrän, jos Temesta on hätäapuna juuri niihin läpilyöntipaniikkeihin, mutta henk.koht. suositukseni, oman kokemukseni pohjalta, on se, että käyttää Rivatrilia päivittäislääkityksenään ja sitten vain satunnaisesti, akuutin paniikin iskiessä, turvautuu noihin lyhytvaikutteisiin. Itselläni menee Rivatril päivittäin ja mulle se on ollut tosi hyvä lääke, eli harvoin pääsee mikään paniikkikohtaus ihan puskista ja ns. ilman syytä iskemään, kunhan klonatsepaamin pitoisuus pysyy edes suht tasaisena elimistössä. Sen verran pitkävaikutteista tuo klonatsepaami myös on, ettei haittaa juurikaan, jos päivältä tai jopa pariltakin jäävät lääkkeet ottamatta, ellei nyt sitten satu olemaan jokin oikea, akuutti kriisi päällä, joka pahentaa ahdistusta.
Eihän klonatsepaami toki kaikilla toimi, mutta mikäli sulla ei toimi Rivatril lainkaan tai vain hyvin heikosti ilman tuota loratsepaamia, niin silloin kannattaa ihan suosiolla siirtyä Rivatrilista johonkin toiseen benzoon, mieluiten pitkävaikutteiseen, kuten se perus-Diapam. Pelkkiä lyhytvaikutteisia ei yleensä kannata käyttää, mikäli tarvitsee jatkuvaa ja säännöllistä bentsodiatsepiinilääkitystä, koska siinä lähtee herkästi toleranssi nousuun, ihan ilman mitään tarkoituksellista väärinkäyttöäkään, kun lyhytvaikutteisten benzojen pitoisuuksien sahaaminen aiheuttaa jo itsessään ahdistuneisuutta. Lyhytvaikutteiset ovat ihan hyviä, jos silloin tällöin iskee jokin paniikki- tai ahdistuskohtaus, joka on saatava katkaistua, mutta sen jälkeen elämä jatkuu taas ihan mallillaan ilman mitään tasaisen tappavia ahdistuksia ja seuraava paniikki iskee sitten joskus, jos ylipäätään on iskeäkseen.